Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین اختتامیه ششمین همایش منطقه ای شعرعاشورایی با حضور جمعی از مسئولین، ادیبان، شاعران، اصحاب فرهنگ و هنر و اقشار مختلف مردم در سالن سلمان ساوجی ساوه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این مراسم گفت: پیوند ما با محرم و عاشورا سابقه ای دیرینه دارد. سینه ما تکیه ای است قدیمی که با اشک چشمان آن را وقف حسین(ع) کرده‌ایم و شعر محتشم زینت این وقف نامه است، شعر عاشورایی محتشم که مورد عنایت رسول الله(ص) است نشان داد که شعر می‌تواند رساترین رسانه برای واقعه عاشورا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام عباس دانشی افزود: واقعه عاشورا از دیرباز در شعر بیشتر شاعران ایران زمین، تجلی داشته است. این واقعه سترگ چنان که بیشتر محققان اذعان دارند حادثه‌ای است دارای ابعاد مختلف و چند وجهی و شاعران فارسی زبان با رویکردهای متفاوتی به این واقعه عظیم نگریسته‌اند.

وی افزود: ابعاد تراژدی و عرفانی بیشترین بازتاب را در سیر شعر عاشورایی داشته‌اند و ابعاد حماسی و پیام‌های عاشورا کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما بعد از انقلاب اسلامی ایران تفاوت عمده‌ای در نگرش شاعران بزرگ کشور به واقعه عاشورا ایجاد می‌شود. تقریبا همه ابعاد و رویکردهای واقعه عاشورا در شعر عاشورایی انقلاب تجلی می‌یابند. رویکرد حماسی که حلقه مفقوده در تاریخ شعر عاشورایی به شمار می رفت در این دوره دوباره احیا می شود.

دانشی بیان کرد: جشنواره شعر عاشورایی استان مرکزی با درک این مهم به دنبال آن است که با حضور شعرای استان‌های قم، البرز، قزوین، همدان و مرکزی در راه نشر فرهنگ اصیل و واقعی عاشورا قدمی بردارد.

حسین محمودی فر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه و مدیر اجرایی جشنواره نیز گفت: ۳۰۰ اثر از ۱۱۷ شاعر از استان‌های مرکزی، قم، البرز، همدان و قزوین به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از داوری هفت اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی از آنان تقدیر شد .

نفرات برتر:

ندا نوروزی از استان قزوین، شهرآوج

علی احدی از استان مرکزی، شهر اراک

علی سلیمانی، از استان همدان شهر همدان

 محمدزارعی، از استان مرکزی شهر دلیجان

محمد شفیعی فر، از استان قزوین شهر قزوین

مصطفی جعفری، از استان البرز شهر کرج

محسن قاسمی از استان تهران (شاعرمهمان)

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شعر عاشورایی همايش ساوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۲۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد

مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست به همت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان همزمان با روز زمین پاک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، اختتامیه هشتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار و علاوه بر پاسداشت روز جهانی زمین پاک، از برگزیدگان این دوره از رویداد تقدیر به عمل آمد.

فرهنگ‌سازی در حوزه محیط‌زیست باید از سطح دانشگاه آغاز شود

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی حوزه محیط‌زیست در سطح دانشگاه اظهار کرد: قشر دانشجو، مدیران آینده کشور هستند و باید فرهنگ‌سازی از سطح مدارس و دانشگاه شروع شود تا در دوره‌های آتی در بدنه تصمیم‌گیران کشور نفوذ پیدا کرده و با همین روحیه توسعه کشور را بر اساس مبانی محیط‌زیست پیش ببرند.

وی افزود: بین رشد و توسعه یک تفاوت اساسی وجود دارد و ممکن است یک کشور رشد داشته باشد، اما به این دلیل که با ضوابط محیط‌زیست همراه نیست، موجب می‌شود سود اقتصادی به همراه داشته باشد که حتی محیط‌زیست را از بین ببرد. اقتصاد ما به نحوی به ظرفیت‌های زیست‌محیطی گره‌خورده و به‌جای اینکه ارزش‌افزوده را در فکر و توسعه‌های نرم‌افزاری داشته باشیم، بارگذاری زیادی روی منابع طبیعی اعم از منابع سنگ، نفت، فلزات و به‌ویژه آب انجام دادیم که باعث شده این سوءاستفاده از منابع طبیعی هر روز توسعه‌یافته و فضا را برای زندگی سالم محدودتر کند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر لزوم امید به آینده در قشر جوان و آینده‌ساز عنوان کرد: گاهی اوقات تصور می‌شود شاید در درازمدت هیچ راهی برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی وجود ندارد، اما نکته مورد اهمیت این است که نباید دچار دل‌زدگی و یأس مطلق شویم چراکه برگشت به پایداری محیط‌زیستی نیازمند همت والا است.

صفوی اضافه کرد: ظرفیت‌های آینده کارشناسی و مدیریتی کشور باید به این باور برسند که می‌توان مسیرهای اشتباه را اصلاح کرد. همه اقشار و افراد تأثیرگذار نیز باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا اصلاح شود، به طور مثال من به‌عنوان استاد یا مدیران میانی که در تصمیمات روزمره خود دچار اشتباه شدند یا مدیرانی که سواد محیط‌زیستی ندارند، باید به اشتباهات خود در حیطه‌های مربوطه اعتراف کنند.

وی خاطرنشان کرد: رویداد اعطای جایزه محیط‌زیست از دانشجویانی که به انتخاب خود در راستای محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، تقدیر می‌کند و مجموعه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان از این رویداد و سایر برنامه‌های با این محوریت، حمایت می‌کند.

امیدواریم عقل محیط‌زیستی ما و چیزی که تحت عنوان توسعه پایدار در دانشگاه‌ها از آن یاد می‌شود، در کشور هم به کار گرفته شود و انگیزه شرکت در این رویداد نیز بین تمام دانشجویان ایجاد شود.

حفظ محیط‌زیست باید به‌عنوان مؤلفه اقتدار کشورها شناخته شود

نورالله میرغفاری، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری رویداد اعطای جایزه محیط‌زیست اظهار کرد: در شرایط و دوره‌ای که حقیقتاً کار کردن در حیطه محیط‌زیست سخت است، باید تلاش و کوشش داشته و گام‌هایی هرچند کوچک برداشته شود؛ چراکه جامعه و کشور ما به همین تلاش‌ها و قدم‌های کوچک هم نیاز دارد تا به سمت پیشرفت حرکت کند. این جایزه ویژه دانشجویان است که آینده‌ساز کشور هستند و حدود ۸۰ نفر در طی سال‌های برگزاری این رویداد در حد مقدورات مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: کمترین نتیجه برگزاری رویداد این است که حداقل یک نفر به دلیل دیده‌شدن تلاش‌ها و فعالیتش در این حوزه، برای استمرار فعالیت تشویق می‌شود. امروزه وضعیت محیط‌زیست و منابع طبیعی در کشور ما از جایگاهی برخوردار است که نیازمند تلاش تک‌تک ما بوده و دانشکده منابع طبیعی در راستای رسالت علمی و پژوهشی و از همه مهم‌تر، در راستای اثربخشی اجتماعی خود وظیفه دارد کسانی که در این زمینه کار می‌کنند را مورد تشویق قرار بدهد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان حوزه محیط‌زیست را یکی از موارد مورد اهمیت برای اتصال آحاد جامعه به یکدیگر دانست و بیان کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به‌عنوان محور همبستگی، دلبستگی و اتحاد ما در جامعه باشد، محیط‌زیست است؛ زیرا این موضوع برای هر دیدگاه و جناح جامعه مهم است. محیط‌زیست به‌واقع می‌تواند یکی از نقاط پیوند نه‌تنها بین شهروندان و آحاد جامعه بلکه بین شهروندان و مدیران باشد؛ زیرا همه به هوای پاک، شرایط خوب برای زندگی و محیط‌زیست سالم نیاز داریم.

میرغفاری اضافه کرد: محیط‌زیست می‌تواند حتی یک محور همکاری مشترک علمی در درون هر مؤسسه علمی باشد؛ زیرا یکی از زمینه‌های فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، محیط‌زیست است. از طرفی هر کشوری نیازمند نشان‌دادن قدرت و اقتدار در بخش‌های مختلف است و اگر اقتدار و قدرت یک کشور را در این بدانیم که از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه کاسته بشود، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های جامعه امروز هم مسئله محیط‌زیست است.

وی تصریح کرد: برای هر نظام حکمرانی، داشتن وضعیت مطلوب محیط زیستی می‌تواند به‌عنوان یک معیار اقتدار و حکمرانی خوب تعریف شود. تخریب محیط‌زیست فقط آسیب‌دیدن برخی مکان‌ها نیست، بلکه می‌توان نتیجه کاهش وضعیت مطلوب محیط زیستی را، کاهش اقتدار یک کشور دانست و باید به سمتی حرکت کنیم که محیط‌زیست هم یک مؤلفه اقتدار باشد. قطعاً دانشگاه و دانشجویان بستر اصلی این افزایش اقتدار در حوزه محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

در مسئله محیط‌زیست دچار فقر فرهنگی هستیم

مهدی بصیری، عضو هیئت‌مدیره جمعیت پیام سبز در این مراسم با اشاره به اینکه در موضوع محیط‌زیست دچار فقر فرهنگی هستیم، اظهار کرد: ازنظر فرهنگی دچار مشکل محیط‌زیست هستیم و علت این است که مسائل زیست‌محیطی از کودکی و نوجوانی در بخش‌های آموزشی جایی ندارد؛ بنابراین مسئولان هم چیزی از محیط‌زیست نمی‌دانند.

وی افزود: بعضی فکر می‌کنند محیط‌زیست جلوی توسعه را می‌گیرد درصورتی‌که این افراد مفهوم توسعه را هم غلط معنی می‌کنند، توسعه باید بر اساس ظرفیت محیط و امکانات موجود و با توجه به مسائل زیست‌محیطی اتفاق بیفتد تا پایدار باشد. اصل توسعه فرهنگ است و اگر فرهنگ درست نشود، توسعه به هیچ دردی نمی‌خورد.

عضو هیئت‌علمی بازنشسته دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: اگر این فقر فرهنگی درست بشود، حتی راننده‌تاکسی هم می‌داند محیط‌زیست چیست. همه در حد شعار و حرف، محیط‌زیست را قبول دارند و مسائل زیست‌محیطی در ادبیات و مذهب ما دیده می‌شود؛ اما باید توسعه یافته و بر ترویج این مسائل دقت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش ایمنا، ۷۰ نفر از مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دوره از اعطای جایزه شرکت کردند و رویداد در پنج محور کلی «رساله برتر»، «پایان‌نامه برتر»، «ابداع، اختراع و طرح نوآورانه»، «دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض» و «فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست» برگزار شد و درنهایت ۱۱ نفر به‌عنوان برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست شناخته شدند. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

مقام برگزیده بخش رساله برتر: فائزه برهانی از دانشگاه تهران

مقام شایسته تقدیر بخش رساله برتر: طاهره کریمی‌نیا از دانشگاه صنعتی اصفهان

مقام برگزیده بخش پایان‌نامه برتر: محمدمهدی صالحی از دانشگاه علم و صنعت ایران

مقام شایسته تقدیر بخش پایان‌نامه برتر: زهرا دهدشتی از دانشگاه صنعتی اصفهان و اسماعیل باقریان از دانشگاه فردوسی مشهد

مقام برگزیده بخش ابداع، اختراع و طرح نوآورانه: مهران سهرابی نیک از دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان

مقام برگزیده بخش دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض: محمود کلنگری از دانشگاه کوردوبا اسپانیا

مقام شایسته تقدیر بخش دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض: ریحانه میرانزاده از دانشگاه صنعتی اصفهان

مقام برگزیده بخش فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست: امیر فرح نسب از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

مقام شایسته تقدیر بخش فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست: بهنام رحمانی از دانشگاه شهید بهشتی و کیمیا احمدی از دانشگاه صنعتی اصفهان

کد خبر 746731

دیگر خبرها

  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند
  • آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار شد
  • اختتامیه دوره آموزشی متنا در علی آباد کتول برگزار می شود
  • میزبانی «سوره» از نشست‌های «فیلم جستار» و «ژانرهای ترکیبی»
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد
  • همایش بزرگ دوچرخه سواری در آبیک برگزار می‌شود
  • آغاز داوری آثار ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند
  • زنگ سلامت در مدارس شهرستان گناوه به صدا درآمد
  • آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود