آفتاب‌‌نیوز :

عباس عبدي، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: نمي‌دانم كه طرح پرسش از مجموعه اصولگرايان كاري پسنديده و قابل قبول است يا خير؟ ولي به گمانم موضوعي را كه درصددم به عنوان پرسش طرح ‌كنم، بسيار مهم است. نه فقط براي اصولگرايان، بلكه اصلاح‌طلبان نيز بايد مسوولانه به اين پرسش پاسخ دهند. خودم نيز در اين باره فكر مي‌كنم، ولي تا رسيدن به پاسخي قابل اتكا زمان لازم است.

هرچند معتقدم كه به عللي اصولگرايان بيش از ديگران بايد پاسخي قانع‌كننده و راهبردي در اين باره داشته باشند چون مسووليت بيشتري متوجه آنان است.

قضيه از اين قرار است كه تتلو طي درخواستي از طرفدارانش اعلام كرده كه ركورد كامنت‌گذاري را بشكنند تا او به وعده‌اي كه داده عمل كند. طي مدت نه چندان زيادي، تعداد كامنت‌هاي او به بالاي 16 ميليون رسيده است. من ابتدا فكر مي‌كردم كه كامنت‌ها مي‌تواند تكراري باشد ولي برخي دوستان كه آشناتر هستند، گفتند بيشترشان فقط از سوي يك كاربر است. حالا بياييد فرض كنيم كه يك سلبريتي مذهبي يا سياسي اصولگرايان درخواست مشابهي كند و نه 16 ميليون كه فقط يك يا دو ميليون كامنت گذاشته شود، آنگاه اصولگرايان چه تحليلي مي‌داشتند؟ اگر به 5 يا 10 ميليون مي‌رسيد چطور؟ چه توصيف‌ها و تحليل‌هايي كه ارايه نمي‌كردند؟ چرا الان يك جمله درباره اين پديده از آنان سخني نمي‌شنويم؟ با اطمينان مي‌توان گفت كه همه اين 16 ميليون نفر در آموزش و پرورش رسمي پس از انقلاب تحت آموزش بوده‌اند. همه آنان تحت نظارت نهادهاي رسمي و نيز تبليغات صداوسيما قرار داشته‌اند. قريب به اتفاق آنان در داخل كشور هستند. به علاوه همه آنان از فرهنگ و رفتار و گفتار و كردار و نوع ادبيات و پوشش تتلو نيز مطلع هستند، چگونه اين تعداد شهروند ايراني خواسته او را اجابت كرده‌اند؟ اين را چگونه تحليل مي‌كنيد؟

متوليان امر بايد بگويند كه اين آمار و ارقام در پاسخ مثبت دادن به امثال تتلو را به لحاظ فرهنگي و انسجام اجتماعي چگونه تحليل مي‌كنند؟ آيا اين آمار واقعي است يا همه اينها صوري و فريب است؟ آيا 40 سال پيش كه انقلاب شد، هيچ‌ يك از پدران اصولگرا يا اصلاح‌طلب به ذهن‌شان خطور مي‌كرد كه 40 سال پس از انقلاب 16 ميليون نفر به درخواست چنين موجودي پاسخ مثبت دهند و برايش كامنت بگذارند؟ آيا يك در ميليون نيز احتمال چنين چيزي را مي‌دادند؟

مسكوت گذاشتن مسائل، يا پاك كردن صورت مساله، موجب حل آنها نمي‌شود. اگر اين واقعيت را نبينيم، به معناي آن نيست كه آن را از بين برده‌ايم، دير يا زود با ابعاد بزرگ‌تري از آن مواجه خواهيم شد. غيرممكن است تاكيد مي‌كنم، غيرممكن است كه در ميان 200 كشور جهان، كشوري را پيدا كنيم كه تا اين حد ميان فرهنگ رسمي آن با فرهنگ واقعي و كف خيابان آن شكاف و حتي تناقض وجود داشته باشد. اين حد از تعارض و تناقض آثار رواني گسترده‌اي در جامعه دارد.

متاسفانه سياست فرهنگي و آموزشي در ايران بيش از اندازه وجه ايدئولوژيك پيدا كرده به اين معنا كه فقط به آرمان‌هاي خودش نگاه مي‌كند و نسبت به واكنش‌هاي محيط بي‌توجه است. اين همه علائم چرا بازتابي در سياست فرهنگي نمي‌يابد؟ سياست فرهنگي به تكرار تبليغاتي آرمان‌ها تقليل پيدا كرده است. براي همين رابطه‌اش با واقعيت جامعه قطع شده است. جامعه راه خود را مي‌رود و سياست فرهنگي راه خود را. ولي اين وضعيت تا ابد قابل دوام نيست.

نكته ديگر اينكه كنترل فرهنگي دامن فرهنگ نخبگاني را گرفته است. مثلا كتاب كودكي كه خودكشي را تبليغ مي‌كند در سال ۱۳۸۹ و اوج محدوديت‌هاي فرهنگي، مجوز انتشار مي‌گيرد ولي مميز سرگرم پيدا كردن كلمه خوك و سگ و رقص و شراب در كتاب‌هاست. يا رمان‌هاي متعالي، موسيقي‌ها و فيلم‌هاي باكيفيت با محدوديت مواجه مي‌شوند.‌ وقتي فرهنگ متعالي و باكيفيت را با محدوديت مواجه كنيم، آن وقت تتلو‌ها ميدان‌دار خواهند بود. رشد فرهنگ متعالي حتي فرهنگ عامه‌پسند را هم ارتقا مي‌دهد.

به هر حال انتظار مي‌رود كه اصولگرايان درباره اين پديده مهم تحليل داشته باشند و علت بروز آن و نقش سياست‌هاي رسمي را در تقويت اين فرهنگ و عوارض آن و شيوه حل آن بيان كنند، البته اگر آن را به عنوان يك مساله مي‌شناسند، چون اگر مساله مهمي نمي‌دانند ديگر جايي براي بحث نمي‌ماند.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاً با آدرس ایمیل [KHABARBAN] مکاتبه فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

واکنش علی مطهری به اظهارات سیدحسن نصرالله درباره سفر مکرون به لبنان

مسکن ارزان می‌شود؟ خانه بخریم یا نخریم؟

فیلم| کشتار وحشیانه سگ‌های خیابانی در اهواز

قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون گذشت!

روزنه شکر/ ماجرای چوپان مبتکر و گوسفندان زبل چیست؟

خبر بعدی:

نگاه جهاددانشگاهی به مقوله فرهنگ انتفاع اقتصادی نیست

ایسنا/البرز معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز گفت: جهاددانشگاهی هیچگاه به مقوله فرهنگ، اقتصادی نگاه نکرده است. فعالیت‌های فرهنگی از دید جهاددانشگاهی ارزش‌آفرین و انسان‌ساز هستند و نگاه اقتصادی به این مقوله از دید جهادگر فرهنگی پسندیده نیست.

سعید قاسمی جیردهی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز در گفت وگو با ایسنا، انقلاب فرهنگی را شالوده تشکیل جهاددانشگاهی دانست و اظهارکرد: با تشکیل جهاددانشگاهی در ابتدای انقلاب، حرکتی شکل گرفت تا دانشجویان دوباره به دانشگاه‌ها بازگردند و در فضایی به دور از گرایش‌های تند سیاسی و حزبی فعالیت کنند. پیش‌قراولان جهاددانشگاهی، فرهنگ جهادی را در دانشگاه‌ها پایه‌ریزی و نهادینه کردند تا اهداف اصیل حرکت دانشجویی در محیطی امن و سالم پیگیری شود.

وی با اشاره به فعالیت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: تولید برنامه و محتوای فرهنگی برای دانشجویان هدف اصلی تشکیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بود. قاعدتا برای تحقق این هدف باید نیازها و خواسته‌های قشر دانشجو در حوزه فرهنگی به خوبی شناخته و براساس این نیازها برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شود.

این مسئول بیان کرد: خوشبختانه طی این چهار دهه که از تشکیل جهاددانشگاهی می گذرد معاونت فرهنگی توانسته به خوبی به وظایفش عمل کند و در برنامه‌ریزی‌های خود، نیازهای دانشجویان را به عنوان قشر فرهیخته، اثرگذار و آینده ساز جامعه مرتفع سازد.

قاسمی جیردهی در ادامه برحساسیت حوزه فرهنگی تأکید کرد و افزود: از آنجا که تأثیر حرکت‌های فرهنگی فقط به فضای دانشگاه و اندیشه دانشجو محدود نمی‌شود، کوچکترین خطا در شناخت نیازها و ارائه برنامه‌های فرهنگی به دانشجویان، می‌تواند اثرات زیانباری در جامعه به بار آورد.

وی با اشاره به اینکه عمده برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی با هدف تأثیرگذاری در زندگی، اندیشه و اخلاق دانشجویان برگزار می‌شود، گفت: به عنوان مثال در مسابقات مناظره‌های دانشجویی، دانشجویان نحوه تحقیق، تحلیل و کنکاش درست، چگونگی برخورد با نظرات مخالف و دفاع از عقیده را با زبان استدلال و منطق یاد می‌گیرند و یا در اردوهای علمی فرهنگی ایران مرز پرگهر، دانشجو از نزدیک با دستاوردهای ارزشمند داخلی حوزه‌های مختلف علم و فناوری و صنعت آشنا شده و علاوه بر تقویت روحیه کار و حرکت گروهی، خودباوری و اعتماد به نفس و امید به آینده در او شکل می‌گیرد. همچنین در نشست‌ها و فعالیت‌های قرآنی، تأمل و تفکر در مفاهیم بلند و انسان‌ساز معنوی و الهی، در اندیشه دانشجو نهادینه می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز در پاسخ به این سؤال که برای موفقیت در برنامه‌های فرهنگی چه معیارهایی را باید در نظر گرفت، گفت: برای موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی، شناخت دقیق جامعه هدف، لازمه کار است؛ بنابراین معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز برای توفیق بیشتر، شناخت درست از خواسته‌های به حق و درست قشر دانشجو را سرلوحه کار خود قرار داده است. وقتی ندانیم دانشجوی امروز چه دغدغه‌ای دارد، یا با فضای فکری، اعتقادی و اخلاقی دانشجو و یا با مختصات و مقتضیات فرهنگ دانشجویی آشنا نباشیم هر برنامه‌ای اجرا کنیم یا مفید نیست یا مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر، باید به فراخور تغییر و تحولات پیش‌آمده در دنیا، بسترها و ابزارهای نوین ایجاد ارتباط با قشر دانشجویی را ایجاد کرد.

این مسئول تصریح کرد: جهان امروز، جهان اطلاعات و ارتباطات گسترده است؛ فضای ذهنی دانشجویان نیز متأثر از این گسترش و سرعت دریافت و انتقال اطلاعات، مدام در حال تغییر است. بنابراین باید برنامه‌ای را به دانشجویان ارائه کنیم که متناسب با فضای ذهنی و نیازهای امروز این قشر باشد. باید مخاطبمان را به درستی بشناسیم و این شناخت اولین قدم برای موفقیت در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه شناخت دانشجو بدون حضور مستمر در فضای دانشجویی امکان‌پذیر نمی‌شود، افزود: برای شناخت بهتر دانشجویان باید با آنها ارتباط نزدیک و دوستانه برقرار کرد. به‌عنوان نمونه، پرداختن به مقوله اوقات فراغت دانشجو، برگزاری نشست‌ و گفت وگوی چهره به چهره و حضور در مجامع دانشجویی، این فضا را فراهم می‌کند که ارتباط دانشجو با جهاددانشگاهی ملموس‌تر و باورپذیرتر شود لذا این شیوه، در دستور کار معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز قرار داشته و دارد.

قاسمی جیردهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سؤال که آیا جهاددانشگاهی به فعالیت‌های فرهنگی نگاه اقتصادی دارد؟ گفت: جهاددانشگاهی هیچگاه به مقوله فرهنگ، نگاه اقتصادی نداشته است. فعالیت‌های فرهنگی از دید جهاددانشگاهی ارزش‌آفرین و انسان‌ساز هستند و حتی نگاه اقتصادی به این مقوله، از نظر جهادگر فرهنگی، مذموم و ناپسند است.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های فرهنگی با نگاه اقتصادی معنا ندارد و اثر فعالیت‌های فرهنگی با عدد و رقم قابل سنجش و ارزش‌گذاری نیست. فعالیت‌های فرهنگی زودبازده نیستند؛ بازخورد فعالیت‌های فرهنگی، بازخورد درازمدت، اثرگذار و ماندگار است پس عملا انجام فعالیت‌های فرهنگی با نگاه انتفاع اقتصادی نه تنها توجیه ندارد، بلکه انحراف از رسالت و روح کار فرهنگی است.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به ویژه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز در رسیدن به اهداف تعیین شده خود موفق عمل کرده است؟ گفت: خوشبختانه حاصل فعالیت 40 ساله معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در فضای دانشجویی کاملا مشهود است. بسیاری از جهادگران و پرورش‌یافتگان جهاددانشگاهی و فرهنگ جهادی، اکنون خود در کسوت استادی دانشگاه، یا پست‌های کلیدی مدیریت کشور و یا مدیریت حوزه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌های برجسته کشور خدمت می‌کنند و به نوبه خود افرادی تأثیرگذار هستند. این نتایج گواهی می‌دهد که مسیر جهاددانشگاهی در این چهار دهه عمر با برکت، مسیر درستی بوده است و در این رهگذر، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز نیز به مدد و همت همه همکاران دلسوز، از سالیان دور تاکنون، به شایستگی به رسالتش عمل کرده و بازتاب فعالیت‌های دیرینه فرهنگی‌اش، در جای جای فضای دانشگاه‌های استان قابل مشاهده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش یک اصلاح طلب به افشاگری های فتاح درباره املاک بنیاد مستضعفان
  • پایان خوش ۱۳ سال انتظار هنرمندان در آذربایجان‌غربی
  • زیباکلام: فتاح با حضور در برنامه تلویزیونی برای انتخابات ثبت‌نام کرد/ بذرپاش و جلیلی رقبای فتاح در ۱۴۰۰ هستند
  • فتاح در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد!
  • زیباکلام: فتاح با اظهارات جنجالی اش در انتخابات ثبت نام کرد!
  • زیباکلام: فتاح با حرف‌هایش در تلویزیون برای انتخابات ثبت نام کرد | او گزینه بعد از احمدی‌نژاد است
  • فتاح با حرف‌هایش در تلویزیون برای انتخابات ثبت نام کرد | او گزینه بعد از احمدی‌نژاد است
  • فرهنگ در بحران یا بحران در فرهنگ؟
  • بررسی خسارات وارده به فعالین حوزه فرهنگ‌و هنر بر اثر شیوع کرونا ویروس
  • اولویت دولت در کردستان توسعه زیرساخت‌های فرهنگی است
  • روایت زیباکلام از جنجال فتاح؛ او در انتخابات ثبت‌نام کرد!
  • دوران کرونائیسم ؛ فرهنگ در بحران یا بحران در فرهنگ؟
  • دوران کرونائیسم و فرهنگ در بحران یا بحران در فرهنگ؟
  • حمایت از توسعه زیرساخت‌های فرهنگی استان کردستان در دستور کار قرار دارد
  • صادق محصولی پدر معنوی کمپین انتخاباتی پرویز فتاح است
  • کانون‌های مساجد گیلان رتبه برتر در رویداد ملی «فهما» شد
  • اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ وضعیت بهتری نسبت به رقبای خود دارند/ فعلا قضاوت درباره مجلس یازدهم زود است
  • مصباحی مقدم: جامعه روحانیت مبارز وارد موضوع انتخابات نمی‌شود/ وضعیت اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ بهتر از رقیب است
  • مصباحی مقدم: جامعه روحانیت مبارز در حال بازسازی تشکیلاتی است و وارد موضوع انتخابات نمی‌شود/ وضعیت اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ بهتر از رقیب است