Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیته داوران نوبل فیزیک روز سه‌شنبه ۱۶ مهر  در استکهلم سوئد اعلام کرد نیمی از جایزه ۹ میلیون کرونی (۷۳۸ هزار پوندی) ‌ نوبل فیزیک به جیمز پیبل به خاطر کشف‌های نظریش در زمینه کیهان‌شناسی فیزیکی و نیم دیگر آن به طور مشترک به میکل مایور از دانشگاه ژنو سوئیس و دیدیه کوئلوز از دانشگاه ژنو سوئیس و دانشگاه کمبریج بریتانیا برای کشف یک سیاره خارجی که به دور یک ستاره شبیه خورشید می‌چرخد، اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۴۰۰ هزار سال بعد از مهبانگ، کیهان شفاف شد و پرتوهای نور توانستند در فضا به حرکت درآیند. حتی امروز این پرتوهای باستانی باقیمانده از مهبانگ در اطراف ما هستند. جیمز پیبلز با استفاده از ابزارها و محاسبات نظری توانست این ردپاهای باقیمانده از دوران نوزادی جهان را تفسیر و فرآیندهای فیزیکی جدیدی را کشف کند.

چارچوب نظری که که جیمز پیبلز در طول دو دهه از میانه دهه ۱۹۶۰ به بعد ایجاد کرد، اساس درک جدید از تاریخ کیهان از زمان مهبانگ تا زمان حاضر است. کار پیبلز به کشف این موضوع انجامید که فقط پنج درصد از ماده و انرژی موجود در کیهان برای ما شناخته شده است و ۹۵ درصد بقیه از ماده تاریک و انرژی تاریک ناشناخته تشکیل می‌شود.

مدل مهبانگ نخستین لحظات عمر جهان را در تقریبا ۱۴ میلیارد سال،  هنگامی که جهان داغ و متراکم بود، توصیف می‌کنند. از آن به بعد جهان به طور مداوم در حال انبساط بوده است و بزرگتر و سردتر شده است.

میکل مایور و دیدیه کوئلوز نیز در اکتبر ۱۹۹۵ کشف نخستین سیاره خارج از منظومه شمسی یا «سیاره خارجی» را اعلام کردند که در کهکشان راه شیری ما به دور یک ستاره شبیه به خورشید می‌چرخد. این دانشمندان در رصدخانه هوت - پروونس در جنوب فرانسه با استفاده از وسائلی که مخصوصا ساخته شده برای این منظور توانستند سیاره ۵۱ پگاسی بی را مشاهده کنند که یک کره گازی است که شبیه سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی است.

این کشف به انقلابی در ستاره‌شناسی انجامید و پس از آن بیش از ۴۰۰۰ سیاره خارجی در کهکشان راه شیری شناخته شدند.

کد خبر 458105

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۳۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نورثروپ گرومن، پیمانکار اصلی ناسا در ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST)، تنها مدل کامل این تلسکوپ فضایی را به بنیاد فضایی که یک سازمان غیرانتفاعی است که از فعالیت‌های فضایی، متخصصان فضایی و آموزش حمایت می‌کند، اهدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این مدل سه طبقه که دارای پایه‌ای به طول یک زمین تنیس است، در مرکز کشف بنیاد فضایی در کلرادو اسپرینگز به نمایش گذاشته خواهد شد.

هدر پرینگل (Heather Pringle)، مدیر اجرایی بنیاد فضایی در بیانیه‌ای گفت: هدیه سخاوتمندانه نورثروپ گرومن به بنیاد فضایی، بدون شک الهام‌بخش نسل‌های آینده در مورد شگفتی‌های اکتشاف فضایی خواهد بود.

به نقل از اسپیس، بیش از یک دهه قبل از پرتاب وب در سال ۲۰۲۱، نورثروپ گرومن از این مدل برای بالا بردن آگاهی عمومی از مأموریت این کاوشگر استفاده کرد. در میان نمایشگاه‌های گذشته، این مدل در بیمارستان سلطنتی کیلمینهام در دوبلین، ایرلند به نمایش درآمد. خارج از موزه ملی هوا و فضا در مرکز خرید ملی در واشنگتن دی سی؛ در جشنواره جهانی علم در شهر نیویورک و در جشنواره تعاملی جنوب از جنوب غربی(South by Southwest) در آستین، تگزاس به نمایش گذاشته شد.

در هنگام حرکت، این مدل به دو کامیون برای حمل و ۱۲ روز برای مونتاژ نیاز داشت. این ماکت که از آلومینیوم و فولاد ساخته شده است، وزنی معادل ۵۴۰۰ کیلوگرم دارد و تقریباً ۲۴ متر طول، ۱۲ مترعرض و ۱۲ متر ارتفاع دارد.

کریس آدامز(Chris Adams) معاون و مدیرکل سیستم‌های فضایی استراتژیک در نورثروب گرومن می‌گوید: این ماکت در اندازه واقعی تلسکوپ وب از نیویورک تا پاریس، الهام‌بخش جوامع سراسر جهان شد و با انجام این کار، از دوستان و خانواده‌ها دعوت کرد تا با هم در کیهان کاوش کنند تا منشأ جهان را بهتر درک کنند. اکنون ما فصل جدیدی را برای خانه جدید ماکت مشخص می‌کنیم تا بتواند الهام‌بخش نسل‌های آینده دانشمندان و مهندسان باشد.

مرکز کشف بنیاد فضایی که از سال ۲۰۱۲ در مقر این سازمان واقع شده است، یک مرکز علمی تعاملی است که از طریق سفرهای میدانی، بورسیه‌ها و کارگاه‌های آموزشی به بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جمله دانش آموزان و مربیان دسترسی پیدا کرده است. هنگامی که این مرکز در بهار امسال پس از یک بازسازی شش ماهه بازگشایی شود، میزبان تجربیات و نمایشگاه‌های جدید مانند تلسکوپ وب خواهد بود که به بیش از ۱۸۰۰ مصنوع مرتبط با فضا که مرکز نمایش می‌دهد، اضافه می‌شود.

پرینگل می‌گوید: ما از تعهد نورثروپ گرومن به پیشبرد آموزش فضایی سپاسگزاریم و از آغاز مأموریت آموزشی وب هیجان‌زده هستیم، که ما را قادر می‌سازد دسترسی و تأثیر خود را حتی بیشتر گسترش دهیم.

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

علاوه بر این مدل، مرکز دیسکاوری یک آینه شش ضلعی مشابه یکی از ۱۸ قطعه آینه اصلی جیمز وب را به نمایش خواهد گذاشت که سطح فوکوس اولیه وب را نشان می‌دهد. این آینه برای نشان دادن فناوری پرداخت دقیق و پوشش طلایی که به طور ویژه برای تلسکوپ توسعه داده شده بود، ساخته شد.

بنیاد فضایی در حال حاضر ۳۰ میلیون دلار جمع‌آوری می‌کند تا یک مرکز جدید برای نمایش مدل و آینه در مقیاس کامل بسازد و همچنین برنامه‌های آموزشی برای حمایت از نمایشگاه خود ایجاد کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمان ارسال اولین تصاویر خود در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۲، جنبه‌های جدیدی از جهان ما را نشان داده است، از اولین نوری که پس از مه‌بانگ منتشر شده گرفته تا ترکیب جو سیارات فراخورشیدی که قادر به پشتیبانی از حیات هستند. وب که توسط مرکز پرواز فضایی گادرد در گرین‌بلت، مریلند مدیریت می‌شود، یک همکاری بین ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است.

کد خبر 745933

دیگر خبرها

  • مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید
  • کیهان: تحریم‌های جدید علیه ایران «فیک» است!
  • تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله خارجی به ایران وجود ندارد
  • حرکت غیراخلاقی اسماعیلی‌فر پس از گل‌زنی | مدافع پرسپولیس خارجی فحش داد!
  • تصویر زن فلسطینی برنده جایزه عکس سال شد
  • محبوبیت ایران در افکار عمومی جهان و ضرورت بازدارندگی داخلی و خارجی
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • ثبت رکورد جدید برای سفرهای هوایی چین
  • پیروزی 4-1 لیورپول مقابل پورتو و صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا (17 آوریل، 2019) / فیلم
  • جیمز وب منتشر کرد: دو نما از کهکشان مسیه 82 (+تصاویر)