Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اسبق تعاون گفت: سند پیشرفت ۵۰ ساله کشور در دست تولید است و فکر می‌کنم ظرف ماه‌های آینده آماده شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قاضی زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در نشست هم اندیشی احصای نظام مسائل و موضوعات مدیریت و برنامه ریزی جمهوری اسلامی ایران که به همت شبکه تخصصی اندیشه ورزی بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: بزرگترین مسئله که نظام باید آن را حل کند بحث شایسته گزینی و ثبات مدیریت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه باید شایسته گزینی به معنای واقعی در کشور محقق شود، تصریح کرد: آرمان و گفتمان کشور معلوم است، اما مدیران با این آرمان و گفتمان هم آرمان و هم گفتمان نیستند با این وجود اگر می‌خواهیم کشور به اهداف ترسیم شده برسد باید به این مسئله توجه شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در جا‌هایی که مداومت مدیریت وجود داشته مانند مجموعه‌هایی که زیر نظر رهبر معظم انقلاب هستند آثار مدیریت قابل رویت است، ولی در نظام‌های مردم سالار مدیریت راهبردی بی معناست و نوع مدیریت در این نظام‌ها اقتضائی است با این وجود نمی‌توان منتظر آثار میان مدت مدیریت در این بخش‌ها بود.

همچنین محمد ناظمی اردکانی، وزیر اسبق تعاون در این نشست با اشاره به اینکه هدف گذاری کلان در سطح ملی و هدف گذاری در عرصه اجرا در بدنه نظام از مشکلات اصلی کشور به حساب می‌آیند، تصریح کرد: سند‌های مختلفی از جمله سند چشم انداز ۱۴۰۴، سند پیشرفت ۵۰ ساله کشور که در دست تولید است و فکر می‌کنم ظرف ماه‌های آینده منتشر شود، بیانیه گام دوم که رهبر معظم انقلاب راسا آن را تدوین و ترسیم کردند و سیاست‌های کلی و سند قانون اساسی در کشور وجود دارد که آینده خوبی را به عنوان چشم انداز کشور ترسیم کرده اند با این وجود سوال این است که چرا اهداف این سند‌ها یا محقق نمی‌شود و یا درصدی از آن‌ها تحقق می‌یابند.

ناظمی اردکانی اظهار کرد: ایرادی که در فضای اجرایی کشور وجود دارد، این است که ما یک سند توسعه ملی که براساس آمایش سرزمینی باشد و به عنوان سند پایین دست اسناد دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نداریم.

وی با اشاره به اینکه آمایش سرزمینی پیش از انقلاب در کشور شروع شد و بعد از انقلاب عزمی برای انجام آن به وجود آمد، اما رها شد، تصریح کرد: فقدان سند توسعه ملی باعث شده که هر دولتی می‌آید ریل جداگانه‌ای برای خود ترسیم کند به گونه‌ای که می‌توان گفت: دولت‌های مختلف در کشورمان روی ریل خاصی که خود ساختند حرکت کردند.

وی با بیان اینکه اگر کشور سند توسعه ملی داشته باشد، هر دولتی باید ذیل ریل دولت قبل حرکت کند و در واقع میثاق باید آن سند توسعه ملی باشد گفت: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بیان کردند که ما در زمینه عدم استفاده از ظرفیت‌های کشور مقام اول را داریم که واقعا همین طور است.

وزیر اسبق تعاون گفت: با وجود سند توسعه ملی می‌توان تحلیلی از محیط ملی و بخشی داشت و بعد از این تحلیل است که می‌توانیم راهبرد تعیین کنیم. در هر حال امروز ما برای تعیین راهبرد در قوه مقننه، قضائیه و قوه مجریه مشکل داریم چرا که برای اجرای راهبرد نیازمند به یک نظام ارزشی هستیم، اما این نظام ارزشی که باید میثاق ارزشی باشد را نداریم.

ناظمی اردکانی گفت: پس از تدوین نظام ارزشی باید نظام برنامه ریزی مبتنی بر نظام ارزشی صورت گیرد و پس از آن نیازمند یک نظام نظارتی هستیم که دائما بر سیستم نظارت کند.

وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا بحثی به نام حکمرانی خوب مطرح است، افزود: این حکمرانی خوب یک نقشه راه استعماری است که توسط نظام سلطه و در راس آن آمریکا تدوین شده است با این وجود هر کشوری که در این نقشه راه قرار نگیرد مانند ایران می‌گویند یک حکمرانی ضد خوب است.

ناظمی اردکانی با تاکید بر اینکه باید یک حکمرانی خوب اسلامی را با کمک نظریه پردازان و فرهیختگان کشور مدون کنیم، تصریح کرد: باید با تدوین این نظام در چارچوب یک حکمرانی خوب اسلامی به پیشرفت برسیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی قاضی زاده هاشمی برنامه ریزی هم اندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقدرات مجلس آینده در اختیار «پشم» است /جبهه پایداری اهل معامله است چون صندلی برایش مهم است نه ارزش ها

سیدحسین نقوی حسینی فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری خبرآنلاین، در پاسخ به این سوال که مجلسی که طی ماه‌های آینده روی کار خواهد آمد و همچنین منتخبان آن (از چهره‌های سرشناس و نام آشنا گرفته تا چهره‌های ناآشنا یا جنجالی) را چطور می‌بینید؟ گفت: بنده اصطلاحی را ابداع کردم تحت عنوان «پشم» (با خنده). از نگاه بنده مقدرات مجلس آینده در اختیار «پشم» است یعنی پایداری، شریان و مصاف که این اصطلاح، توضیح مختصر و مفید این سه کلمه است.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه پیداست «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند. اینطور که به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم به لحاظ ترکیب‌بندی و ساختار جریانات، یک مجلس ترکیبی است و این مجلس ترکیبی، هم مدیریت و هم انسجام‌بخشی آن بسیار دشوار و مشکل است از سوی دیگر نیز کمیسیون‌ها یقینا دچار فراز و فرودهای مدیریتی خواهند شد علاوه بر اینها، ایجاد همگرایی و انسجام‌بخشی در صحن برای مخالفت و موافقت با طرح‌ها، لوایح، استیضاح‌ها، تحقیق و تفحص و سوال از وزرا و غیره دچار یک چندگانگی خواهند شد.

نقوی تصریح کرد: در مجالسی که دارای یک اکثریت قاطع است و علاوه بر آن، شاهد یک اقلیت هستیم تکلیف بسیار روشن است مانند مجلس یازدهم که حدود ۲۵۰ نفر در فراکسیون انقلاب اسلامی بودند، از این رو تکلیف رئیس مجلس، نواب و اعضای هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها مشخص و روشن بود چون به راحتی تصمیم می‌گرفت و این تصمیم را در همه بخش‌های مجلس نیز اعمال می‌کرد یا در مخالفت‌ها و موافقت‌ها با لوایح و طرح‌ها، کارها بسیار آسان‌تر انجام می‌شد این در حالی است که در حال حاضر وضعیت تا حدود زیادی دشوار و با مشکل روبرو است چون یک اقلیت اصلاح‌طلب در مجلس حضور دارند که تعدادشان ۴۰ نفر است، جریان دیگری تحت عنوان شورای وحدت نیز حضور دارند که تعدادشان بیش از ۶۰ نفر است که در حوزه‌های مختلف کشور توانستند رأی کسب کنند همچنین شریان نیز بخشی از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده است، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم بخش دیگری از کرسی‌های مجلس را به دست آورده که جبهه پایداری نیز در داخل این ائتلاف قرار گرفت که برخلاف آن گفتمان و ادعاهایی که قبل از انتخابات مطرح می‌کردند، بود بدین‌گونه که با نحوه مدیریت قالیباف در مجلس مخالف بودند و همواره این موضوع را مطرح می‌کردند که لیست مستقلی معرفی خواهند کرد و حتی مدعی بودند اگر این لیست مستقل رأی نیاورد باز هم لیست مستقل معرفی می‌کنیم اما در نهایت شاهد بودیم که اهل معامله هستند و آن گفتمان و ارزش‌ها نیز برای آنها چندان مهم نیست بلکه کرسی‌ها برای آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد بنابراین علاوه بر جبهه پایداری، بخشی از کرسی‌ها به مصاف، همچنین صبح ایران و سایر گروه‌هایی که حضور دارند اختصاص می‌یابد. به نظر می‌رسد مجلس بسیار سختی خواهیم داشت در واقع مجلس سه فراکسیونی داشتیم

او افزود: به عنوان مثال، مجلس دهم، مجلس سه فراکسیونی بود که شامل اصلاح‌طلب‌ها، اصولگراها و مستقلین بود اما در این مجلس ۵،۴ فراکسیون تشکیل خواهد شد که اگر این فراکسیون‌ها به این شکل با توجه به تقسیم کرسی‌ها تشکیل شود مدیریت و انسجام‌بخشی و همگرا کردن مجلس، کار بسیار دشواری خواهد شد به بیان دیگر درباره بحث ریاست، نُواب، اعضای هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها، بحث‌ها و تنش‌های بسیاری خواهند داشت بنابراین به نظر می‌رسد اداره کردن مجلس دوازدهم، کار بسیار سخت و دشواری است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895850

دیگر خبرها

  • برگزاری ۷۰ رویداد ملی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی طی سال گذشته
  • عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • رضا داوری اردکانی درگذشت عباس شریفی را تسلیت گفت
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • طرح صنعتی تولید نخ ابریشم در چهارمحال و بختیاری ۶۴ درصد پیشرفت دارد
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • پیشرفت ۶۴ درصدی طرح صنعتی تولید نخ ابریشم
  • مقدرات مجلس آینده در اختیار «پشم» است /جبهه پایداری اهل معامله است چون صندلی برایش مهم است نه ارزش ها
  • پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه‌های حمایتی نهضت ملی مسکن در زنجان