Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا نوروزی، روانپزشک و مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد، در خصوص مبحث اعتیاد در بین کودکان به خبرنگار برنا گفت: زمانی که از کودک سخن به میان می‌آوریم باید بدانیم کودکی خود به چند دسته تقسیم می‌شود و گروه‌های مختلفی را شامل می‌شود که در بازه‌های سنی گوناگون تا قبل از اتمام سن کودکی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروزی در پاسخ به این سوال که اعتیاد بیشتر در بین کدام قشر از کودکان دیده می‌شود، بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته بیشتر کودکانی که گرفتار اعتیاد شده‌اند در زمره کودکان کار و خیابان قرار می‌گیرند و یا در مورد دیگر کودکانی که از حق تحصیل محروم هستند نیز در معرض این معضل خواهند بود. دلایلی که در این خصوص مطرح می‌شود مبحث آسیب پذیری آن‌ها نسبت به باقی کودکان است، به هرحال کودک کار که به صورت شبانه‌روزی در جامعه حضور دارد بیشتر با خطرات و آسیب‌های اجتماعی موجود دست و پنجه نرم می‌کند.

او ادامه داد: همچنین دسته‌ای دیگر کودکانی هستند که در زمان به دنیا آمدن ماردان‌شان به اعتیاد مبتلا بوده، در نتیجه پس از طی دوره نوزادی و ورود به دوره کودکی به صورت ناخواسته با مواد مخدر و اعتیاد مواجه شده‌اند.

این روانپزشک با اشاره به این موضوع که مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث بروز مشکل و اختلال در روند رشد کودک شود، عنوان کرد: متاسفانه اعتیاد کودک به مواد مخدر می‌تواند بزرگترین ضربات را به او وارد سازد و در روند رشد جسمی و روحی او اختلالاتی را به وجود آورد به شکلی که حتی مقابل کوچکترین خواسته‌ها در خصوص انجام کاری و یا تمرکز روی موضوعی ناتوان خواهد بود، همچنین فرایند اجتماعی بودن طبیعی این افراد نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود که در دوران بزرگسالی نیز این موضوع به اوج خود می‌رسد.

مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد در پاسخ به این سوال که آمارهای رسمی در خصوص اعتیاد کودکان در کشور وجود دارد یا خیر بیان کرد: آمارهایی در این خصوص وجود دارد اما بنابه این دلیل که آمارهایی رسمی و صحیح نیست نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد، بهتر است سازمان‌هایی که متولی این امر هستند در بازه‌های زمانی مختلف آمارهای دقیقی را در این خصوص ارائه دهند، به هرحال حساسیت این موضوع به دلیل سن پائین افراد نسبت به باقی گروه‌های سنی دو چندان است.

نوروزی در ادامه با اشاره به نقش دستگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی در رابطه با پیشگیری خاطرنشان کرد: اصول کلی پیشگیری از دو اصل کلی دلبستگی و تعهد پیروی می‌کند. اگر محیط‌های آموزشی بتوانند باعث دلبستگی و تعلق دانش آموز و یا کودک بر اساس استاندارد های لازم شود خود به خود می‌تواند امر پیشگیری را به صورت صحیح اجرا سازند. محبت و محدودیت یا دلبستگی و تعهد مواردی است که می‌توان رعایت کرد تا پیشگیری‌های لازم انجام شود.

او ادامه داد: البته این نکته نباید فراموش شود که برنامه‌ریزی و یادآوری موارد ذکر شده همواره آسان است اما عملی کردن آن‌ها متاسفانه سال‌ها به طول می‌انجامد. نیاز است که در کنار دستگاه‌های آموزشی باقی سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز با حضور خود سیستمی منسجم را در این راستا تشکیل دهند تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و منابع موجود در کشور استفاده لازم را در جهت پیشگیری از این مبحث خانمان سوز ببریم.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین نباید فراموش کرد نسل‌هایی دیگر نیز به دنیا خواهند آمد و رشد خواهند کرد تا درون جامعه حضور یابند پس چه بهتر است پیش بینی‌هایی را نیز در خصوص آن‌ها انجام دهیم و براساس همین پیش‌بینی‌ها برنامه‌ریزی‌های صحیح و مدونی را انجام دهیم تا آن‌ها نیز بتوانند از گزند خطری بزرگ چون اعتیاد در امان باشند.

خبرنگار: امجد عبدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اعتیاد خبرگزاری برنا کودک نوجوان آسیب اجتماعی علیرضا نوروزی روانپزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای ارائه مضامین ارزشمند پیشگیری از اعتیاد به جوانان و نوجوانان، باید از ظرفیت هنر به ویژه «ساحت شعر فارسی» استفاده کنیم که «جشنواره شعر نفس پاک» گام محکمی در این راستا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمد جمالو در نشست خبری «جشنواره شعر نفس پاک» اظهار کرد: در عرصه جهانی مبارزه با موادمخدر پرچم‌دار هستیم و با جانفشانی این شهدا بیشترین کشفیات مواد را در دنیا داریم.

وی افزود: با یک آلودگی جسمی، روانی و اجتماعی که هم پیش‌رونده و هم عودکننده است، روبه‌رو هستیم که رهایی از آن بسیار دشوار است، بنابراین باید تلاش کنیم کسی وارد این بلای خانمان‌سوز نشود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های ارزشمند این‌چنینی در همین راستا است تا بتوانیم از ظرفیت هنر در پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم.

جمالو بیان کرد: در دنیای امروز که پر از محتوا و ذهن انسان‌ها در حال فراگیری است، ظرفیت هنر می‌تواند در بهترین شرایط، فراگیری را برای آن‌ها ایجاد کند، رساندن یک پیام کافی نیست، بلکه ایجاد باورمندی بین فرزندانمان مهم است، به‌ویژه در آموزه‌های پیشگیری از اعتیاد باید این امر در نظر گرفته شود.

وی گفت: هر زمان از زبان هنر استفاده کردیم، بیشترین موفقیت را کسب کردیم، بنابراین باید مهم‌ترین آموزه‌ها را با زبان آهنگین و شاعرانه بین اذهان همه ایرانیان ایجاد کنیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مضامین بسیار ارزشمند «پیشگیری از اعتیاد» را به جوانان و نوجوانان ارائه کنیم، باید از ظرفیت هنر به ویژه «ظرفیت ارزشمند شعر فارسی» استفاده کنیم که این جشنواره گام محکمی در این راستا خواهد بود.

جمالو افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره یک ریل‌گذاری اثرگذار است تا افراد با آموزه‌های پیشگیری از اعتیاد آشنا شوند؛ بهره‌مندی از ظرفیت هنر برای آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی از جمله تصمیم‌گیری، حل مسئله، ارتباط مؤثر، خودآگاهی، مدیریت خشم، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، همدلی و مدیریت استرس، بسیار مؤثر است و اگر کسی این مهارت‌ها را فرابگیرد، کمتر به سمت اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌رود.

کد خبر 746902

دیگر خبرها

  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • ایران بیشترین کشفیات موادمخدر دنیا را دارد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در دنیا/ استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد