Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@03:30:24 GMT

دیدن نعمت بهشتی در اربعین

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۷۴۶۰

دیدن نعمت بهشتی در اربعین

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_جواد جوادی: قبل از ایام اربعین این آیه را دیده بودم که «وَنَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ» یعنی: «افرادی که وارد بهشت می‌شوند و در دنیا با هم کدورتهایی داشتند) «آنچه از کینه و دشمنی در سینه‌های آنان است، بَرمی‌کنیم».

برایم جای تعجب داشت که چگونه ممکن است «دو نفر که در دنیا با هم بد بودند، هر دو وارد بهشت شوند!» در سفر اربعین، یک راننده عراقی به من گفت: «بعد از جنگ صدام علیه ایران، وقتی ایرانی‌ها و عراقی‌ها یکدیگر را می‌دیدند، هر کدام دیگری را به خاطر از دست دادن عزیزانشان مقصر می‌دانستند و از هم، رو برمی‌گرداندند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتم جنگ را صدام شروع کرد.

گفت «می‌دانم. اما الان به خاطر محبت به امام حسین(ع)، مهمان یکدیگر می‌شوند. من خانمی از ایران را می‌شناسم که برادرش را در جنگ صدام علیه ایران از دست داده اما در ایام اربعین مهمان خانمی از عراق می‌شود که پدرش در جبهه صدام بود و در جنگ کشته شده است».

به یاد این آیه افتادم. دیدم محبت به امام حسین، باعث زدوده شدن کدورت دو ملت ایران و عراق شده، کدورتی که دشمنان اسلام آن را ایجاد کردند و تلاش می‌کنند آن را برگردانند.

می‌توان گفت «نعمتی که خدا در بهشت به بهشتیان عطا می‌کند، امام حسین(ع) در اربعین به زوار و خادمین زوارش نشان می‌دهد.»

«مراجعه به تفسیر»

برای فهم بهتر آیه به تفسیر مراجعه کردم. اول کلمه غِلّ را در مفردات راغب پیدا کردم دیدم غِلّ در آیه به «العداوة» یعنی «دشمنی» است و در توضیح آن می‌گوید: اصل آن «الغَلَلُ» است و به معنای «تدرّع الشیء وتوسّطه» یعنی «مانند زره، چیزی را در بر بگیرد و آن چیز را در وسط قرار دهد» و غُلّ یعنی «ما یقیّد به فیجعل الأعضاء وسطه» یعنی «غُلّ چیزی است که دور عضوی را می‌گیرد و آن را در وسط قرار می‌دهد». دومین کلمه، نَزَعَ بود که به معنای «کشیدن چیزی و کندن آن» است.

مفهوم آیه این گونه می‌شود که: «انگار در سینه آن‌ها و به دور قلبشان غُل (و زنجیر) بسته شده و قلب آن‌ها در وسط آن قرار گرفته بود (و به قلب ایشان فشار می آورد) اما ما آن غُل را کندیم و باعث شدیم که بدون کدورت (و درد) زندگی کنند».

کد خبر 4740984

منبع: مهر

کلیدواژه: اربعین 98 اربعین حسینی وحدت اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اربعین 98 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی اربعین حسینی کنفرانس بین المللی فعالیت های قرآنی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی اسلامی گام دوم انقلاب قرآن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شبکه چهار سیما قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه پروازهای امروز فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اطلاعات پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ به شرح زیر است:

جهت اطلاع از تأخیرها و تغییر برنامه پروازی با تلفن ۱۹۹ از اصفهان و شماره ۳۵۲۷۵۲۰۰ از شهرستان‌ها تماس بگیرید یا به تارنمای فرودگاه به نشانی https://isfahan.airport.ir مراجعه کنید.

کد خبر 746268

دیگر خبرها

  • دفاع جانانه کارشناسان عرب از ایران: صدام را به خاطر بیاورید!
  • سفر پریناز ایزدیار و رضا عطاران به کاخ صدام حسین!
  • جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)
  • بعد از دیدن این تصویر نظرتان درباره بید عوض می شود!
  • یا سرم می‌رود یا سر صدام را می‌آورم!
  • جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!
  • وحشت خبرنگار بی‌بی‌سی بعد از دیدن بقایای موشک‌ ایرانی+ فیلم
  • نشست «درآمدی به اخلاق قرآنی» برگزار می شود