Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@19:43:12 GMT

کتاب فقه زندگی به بازار نشر آمد

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۷۸۸۱

کتاب فقه زندگی به بازار نشر آمد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب فقه زندگی بر مبنای اهمیت موضوع فقه در زندگی و نگاه دین‌شناسانه امام صدر و پرسش‌هایی که درباره فقاهت او همواره مطرح بوده، تدوین و منتشر شده است.

کتاب فقه زندگی حاوی محتوایی از گفتارها و نوشتارهای امام صدر است که فقهی یا ناظر بر فقه است. حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی پورحسین گردآوری این محتوا را با نظارت حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویرایش متن کتاب نیز بر عهده مهدی فرخیان بوده است.

مهدی پورحسین مجموعه ۱۲ جلدی گام به گام با امام و کتاب‌های قولوا لا إله إلا الله و حرکیه الإیمان و أبحاث فی‌الإقتصاد را مطالعه و بررسی و فیش‌برداری کرده و آن را بر حسب فهرست و ترتیب کتب فقهی طبقه‌بندی و ساماندهی کرده‌ است. محمد سروش محلاتی نیز پس از به پایان رسیدن این طرح، فقه‌اندیشی امام صدر را در جلسه‌ای تشریح و تبیین کرد که متن مکتوب این سخنرانی در مقدمه کتاب منتشر شده است.

پورحسین در بخشی از درآمد کتاب عنوان کرده است: «این مجموعه در ۴ فصل «کلیات»، «منابع فقهی»، «قواعد و اصول فقهی» و «احکام فقهی» تدوین شده است. امام موسی صدر این مباحث را غالبا در مجامع عمومی و در فضایی غیرمدرسه‌ای بیان کرده‌اند. لذا فاقد ادبیات تخصصی است و گاه وجوه مختلفی را دربرمی‌گیرد که می‌تواند در فصول مختلف جای گیرد. اما در انتخاب فصل، رویکرد اصلی آن درنظر گرفته شده و تحت همان عنوان فقهی قرار گرفته است.»

وی همچنین نوشته است: «درنگاه کلی می‌توان گفت که دیدگاه فقهی امام موسی صدر از ۴ ویژگی منحصر به فرد برخوردار است که نیاز مبرم به عطف توجه محققان دارد: جامعه‌گرایانه است، روادارانه است، وحدت‌گرایانه است و نوآورانه است. امید است که محققان و پژوهشگران محترم با مداقه در این آرا و اندیشه‌ها هر چه بیشتر بر غنای آن بیفزایند.»

در بخشی از مقدمه کتاب که برگرفته از سخنرانی سروش محلاتی است نیز می‌خوانیم: «برای من شگفت آور بود که چگونه ممکن است شخصیتی که در دوران کار علمی خود و پیش از عزیمت به لبنان و اشتغال به مسئولیت‌های اجتماعی، اهل درس و بحث و تدریس بوده و تدریس او در حوزه محل توجه بوده و خیلی از علما و مراجع فعلی در درس رسائل و مکاسب ایشان شرکت می‌کردند، این جنبه از شخصیت علمی او، که جنبه اصلی ایشان هم هست، در حوزه‌های علمیه مورد غفلت قرار گیرد و ناشناخته باقی بماند؟ امام صدر در حوزه فلسفه و در دانشگاه هم اقتصاد خوانده است؛ ولی آنها در حاشیه است و کار اصلی امام موسی صدر، همان‌گونه که از آثار علمی ایشان هم برمی‌آید، جنبه فقاهت است.»

چاپ نخست این کتاب، پاییز سال ۱۳۹۸ در ۲۶۸ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با مبلغ ۳۵هزار تومان وارد بازار نشر شده است. 

کد خبر 4740998

منبع: مهر

کلیدواژه: امام موسی صدر معرفی کتاب اصول فقه سبک زندگی اربعین 98 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اربعین حسینی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی کنفرانس بین المللی فعالیت های قرآنی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی اسلامی امام موسی صدر گام دوم انقلاب قرآن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شبکه چهار سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو

«زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد،‌ آلبرکامو و تمنای معنا» نوشته رابرت زارتسکی را با ترجمه محمدرضا عشوری از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات ققنوس کتاب «زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد،‌ آلبرکامو و تمنای معنا» نوشته رابرت زارتسکی را با ترجمه محمدرضا عشوری منتشر و روانه بازار نشر کرد.

در مقدمه کتاب آمده است:‌ کامو درباره نویسنده و حرفه‌اش می‌گوید: نویسنده  نمی‌تواند در خدمت کسانی باشد که تاریخ را می‌سازند؛ بلکه باید در خدمت کسانی باشد که تاریخ را تحمل می‌کنند... سکوت یک زندانی ناشناس، رهاشده و تحقیرشده در گوشه‌ای از دنیا، کافی است تا نویسنده را از آوارگی‌اش نجات دهد، زمانی که نویسنده در میانه زندگی آزاد و ممتاز خود از فراموش کردن این سکوت امتناع بورزد و آن را با توسل به هنرش فریاد بزند.

درباره کامو کتاب‌های زیادی نوشته شده است،‌ در اکثر این کتاب‌ها 3 موضوع ثابت وجود دارد که عبارتند از عصیان، میانه‌روی و اسودر (بیهودگی) که به پوچی هم ترجمه می‌شود. این سه موضوع در این کتاب نیز نمود دارد،‌ چون شالوده اصلی تفکرات کامو برهمین‌ 3 اصل استوار است، اما این کتاب دو فصل دیگر هم دارد که در کتاب‌های دیگر وجود ندارند، یکی «سکوت» و دیگری «پایبندی» که کسی آثار کامو را از این دو منظر نگاه نکرده است. سکوتی که بر اثر حضور ساکت و خاموش مادر در آثار کامو بازتاب یافته، و تنها آرزوی کامو این بود که کاش مادرش می‌توانست هر آنچه نوشته بخواند. فصل «پایبندی» اما به تأثیر پدر در زندگی کامو اشاره دارد، پدری که او فرصت نکرد هیچ‌وقت بشناسدش اما در تمام عمر به تنها آموزه او پایبند ماند: پایبندی به انسان و ذات انسانی.

معمولا در آثار کامو اجزایی چون ساحل، دریا و آفتاب که به طور کلی مدیترانه و به طور اخص زادگاهش الجزایر را به خاطر می‌آورد، بسیار به کار رفته‌اند، اما نویسنده این کتاب می‌نویسد: شخصیت ساکت مادر بسیار بیشتر از دریا، بن‌مایه نوشته‌های کامو را تشکیل داده است. این خورشید یا شاید سیاه‌چاله همه چیز را به سمت خود می‌کشید.

حاشیه جدید برای جایزه جلال؛ «آلبر کامو در ایران» از کتابی رونویسی کرده که 8 سال پیش منتشر شده؟

این کتاب، کتاب نسبتاً جدیدی است که درباره کامو نوشته شده است و از اکثر آثاری که درباره او نوشته شده و بسیاری‌شان به فارسی ترجمه نشده‌اند، نقل قول می‌آورد. یا بین مسائل و اتفاقات جدید مثل بهار عربی و دیدگاه کامو پیوند برقرار می‌کند و نشان می‌دهد که کامو نه تنها قدیمی نشده بلکه دغدغه‌هایش روز به روز بیشتر با مسائل روز پیوند می‌یابد.

انتشارات ققنوس این کتاب را در 216 صفحه به قیمت 150 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» روانه بازار نشر شد