Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازداشت نمایندگان کارگرانِ معترضِ هفت‌تپه در میانه‌ی راه شوش-تهران، انتقادات بسیاری برانگیخت. سه روز بعد از این بازداشت، فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی مجلس که این کارگران برای دیدار با آنها از شوش حرکت کرده بودند، از پیگیری برای آزادی این کارگران خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، این اتفاق، موجب انتقاد تشکل‌های عالی کارگری شده است؛ اولیا علی‌بیگی (رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) می‌گوید: من اعتقادم این است که هر نوع برخورد قضایی و امنیتی با مسائل کارگری به جز اینکه شرایط را بحرانی‌تر بکند، نتیجه‌ای ندارد؛ مسائل و اختلافات کارگری در حوزه روابط کار قرار می‌گیرد و بهتر است این مسائل از مراجع حل اختلاف به صورت سه‌جانبه و از طریق گفتگو حل شود؛ لذا به جای برخورد قضایی و امنیتی، باید با کارگران و نمایندگان آنها گفتگو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده عالی کارگران کشور تاکید می‌کند: «برخورد» فی‌نفسه مشکلات را بیشتر می‌کند و هیچ کمکی به آرامش محیط کار و رفع بحران از جریان‌های کارگری نخواهد کرد.

«برخورد» مشکلات را بیشتر می‌کند

علی‌بیگی در ارتباط با نوع برخوردی که با کارگران هفت‌تپه در عوارضی خرم‌آباد صورت گرفته و منجر به بازداشت سه کارگر شده، می‌گوید: بازداشت این کارگران، رفتار مناسبی نبوده؛ بهتر بود اجازه بدهند این کارگران بیایند تهران و با نمایندگان مجلس و کمیسیون مربوطه گفتگو کنند و با مذاکره، مشکلات خود را حل کنند؛ تنها در آن صورت، راه‌حلی در جهت آرامش و رونق تولید پیدا می‌شد.

وی با بیان اینکه «اکثر کارگرانِ مطالبه‌گر دنبال حل مشکلات واحدها هستند و دنبال تنش و حاشیه نیستند» ادامه می‌دهد:  من تاکیدم این است که که فعالان کارگری که مطالبات جمعی و صنفی را دنبال می‌کنند، باید بسیار هوشیار باشند و به هیچ جریانی اجازه سوء‌استفاده ندهند.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در پاسخ به این سوال که تشکل متبوع او که نمایندگی عالی کارگران را در بالاترین سطوح برعهده دارد، برای پیگیری آزادی بازداشتی‌های هفت تپه چه اقدامی خواهد کرد؛ می‌گوید: ما وظیفه‌مان پیگیری است؛ ولی مشخص است که این کارگران که در میانه راه تهران بازداشت شده‌اند، میهمان کمیسیون اجتماعی بودند ولی متاسفانه اجازه ندادند میهمان به میزبان ورود کند؛ لذا وظیفه میزبان یا همان کمیسیون اجتماعی مجلس است که ورود کند و برای آزادی این کارگران آستین بالا بزند.

متاسفانه برخی تشکل‌های رسمی را به رسمیت نمی‌شناسند

او در توصیف شرایط موجود اقتصادی و راه‌حل‌های خروج از بحران‌های کارگری گفت: ما در شرایطِ مطلوبی نیستیم؛ تحریم‌های ناجوانمردانه و یک طرفه، در پی ضربه زدن به ما هستند و از طرف دیگر، خصوصی‌سازی‌های غیرکارشناسی و نادرست، موجب شده که واحدهایی که مشکلی نداشته‌اند نیز متاسفانه امروز مشکل‌دار شوند؛ پس بهتر است در این شرایط خودمان با برخوردهای قهری، مشکل سومی ایجاد نکنیم؛ در این شرایط، من توصیه‌ام به کارگران و دولت این است که به صورت سه‌جانبه مشکلات را پیگیری کنند و لازمه این کار، این است که تشکل‌های رسمی کارگران را به رسمیت بشناسند تا بتوان مسائل و دغدغه‌های کارگران را از این طریق پیگیری کرد.

به گفته‌ی علی‌بیگی؛ متاسفانه برخی گروه‌ها، تشکل‌های رسمی کارگری را به رسمیت نمی‌شناسند و حاضر نیستند با تشکل‌ها گفتگو و رایزنی کنند.

علی‌بیگی در پایان تاکید می‌کند: سیستم قضایی و امنیتی، دولت، کارگر و کارفرما از طریق گفتگو و مذاکرات مشکلات را حل کنند نه با برخورد و تنش؛ فقط با گفتگو و مذاکره است که اجازه نمی‌دهیم دشمنان و بدخواهان سوء‌استفاده کنند؛ لاجرم بهتر است دستگاه‌های قضایی و امنیتی قبل از هر نوع برخورد با کارگران معترض، به وزارت کار و تشکل‌های کارگری مراجعه و در مورد مشکلات و کاستی‌ها گفتگو کنند و از این طریق مشکلات را حل کنند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی

محمد چکشیان معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بیش از ۱۵ میلیون کارگر در کشور داریم، درباره برنامه‌های هفته کار و کارگر گفت: اطلاع‌رسانی درباره برنامه هفته کارگر، امسال از ۸ ماه قبل و با انجام فراخوان و ارسال پیامک برای بیش از هشت میلیون کارگر آغاز شد تا افراد بتوانند با شرکت در جشنواره کارگری امتنان، توانایی خود را نشان دهند و افراد منتخب مشخص شود. با برگزاری همین جشنواره توانستیم ۱۲۰ هزار کارگر مبتکر و نخبه را شناسایی کنیم.

وی افزود: در اختتامیه این جشنواره که ۱۱ اردیبهشت‌ماه و همزمان با روز ملی کارگر برگزار خواهد شد از ۲۶ کارگر برگزیده در حضور رئیس‌جمهور تقدیر می‌شود.

چکشیان گفت: در این هفته چند برنامه کلان داریم که در سطح ملی انجام می‌شود. مهمترین آن دیدار بیش از دوهزار کارگر با رهبر معظم انقلاب است. بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونین از کارخانجات و واحد‌های تولیدی، اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به برخی از واحد‌های تولیدی و مراسم تجلیل از بانوان کارگر در روز نهم اردیبهشت از دیگر برنامه‌هاست.

معاون فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شعار هفته کارگر گفت: «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» را هم‌راستا با شعار سال رهبری انتخاب کردیم، چرا که هیچ برنامه‌ای بدون مشارکت قوی مردم به سرانجام نخواهد رسید. همچنین پویشی تحت عنوان «پای کار ایرانیم» ایجاد شده است تا بتوانیم پاسداشتی از جامعه کارگری که ستون فقرات کشور هستند، داشته باشیم.

وی درخصوص برگزاری نشست‌های تخصصی برای حل مشکلات و دغدغه‌های جامعه کارگری گفت: در این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، جلسه‌ای با انجمن‌های کارگری خواهد داشت تا راهکار‌های رفع مشکلات جامعه کارگری مورد بررسی قرار گیرد.

کاهش ۴۰ درصدی حوادث کار در سال گذشته

معاون فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ترویج و ارتقای فرهنگ کار به منظور کاهش حوادث کاری و صیانت از نیروی کار گفت: وزارت کار برای حفاظت از نیروی کار و تولید، «قرارگاه ایمنی و بهداشت کار» را ذیل معاونت کار تشکیل داد تا با آموزش ایمنی به کارگران و کارفرمایان زمینه کاهش حوادث کاری را ایجاد کند.

وی با اعلام اینکه سال گذشته ۴۰ درصد حوادث کار کاهش یافت، به تشکیل اردو‌هایی برای آموزش فرهنگ کار به دانش‌آموزان خبرداد و گفت: در حوزه گسترش فرهنگ کار بیش از ۸۴۰۰ نفرساعت اردوی ترویجی برای دانش‌آموزان دبیرستانی طی سال گذشته اجرا کردیم. همچنین از فیلم‌های دارای مضمون کارگری در چهارچوب یک جشنواره تقدیر کردیم و این جشنواره را به حوزه کتاب نیز تسری دادیم.

ایجاد سه‌هزار خانه بهداشت در دولت سیزدهم

معاون وزیر تعاون در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «ایران» مبنی بر جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران اظهارداشت: برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در کارگران و خانواده‌های آنها با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی، خانه‌های بهداشت کارگری را ایجاد کردیم.

درحال حاضر ۱۰ هزار ایستگاه بهگر، خانه بهداشت و مرکز بهداشت در سراسر کارخانه‌های کشور داریم که ۳ هزار مرکز در دولت سیزدهم ایجاد شده است.  این مراکز در حوزه روانشناختی، آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد به صورت قوی ظاهر شده‌اند.

اجرای دو ماده حمایتی از قانون جوانی جمعیت

رئیس ستاد برگزاری گرامیداشت هفته کار با اشاره به اولین رویداد ورزشی جامعه کارگری گفت: اولین لیگ سراسری تنیس روی میز کارگران برای نخستین بار، امسال برگزار خواهد شد و در سطح بازی‌های ملی و بزرگ در کشور فعالیت خواهندکرد. همچنین در نظر داریم که مجموعه‌های ورزشی-خدماتی را به کارگرانی که در دهک یک تا ۵ قرار دارند، اختصاص دهیم.

معاون وزیر رفاه با اشاره به اقدامات این معاونت درخصوص قانون جوانی جمعیت اظهارداشت: به همت دولت سیزدهم، دو ماده ۲۱ و ۲۴ این قانون که کمتر به آن پرداخته شده بود، اجرایی شد. ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که مربوط به بیمه زنان خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر است، اسفندماه سال گذشته با همکاری صندوق بیمه عشایر و روستایی به ثمر نشست و ماده ۲۴ این قانون که با طرح یسنا به بحث امنیت غذایی مادران و کودکان پرداخته است، با همکاری معاونت رفاه وزارتخانه اجرایی شد تا دولت در قالب این قانون از امنیت غذایی مادران باردار، شیرده و کودکان زیر ۲ سال حمایت خاص انجام دهد.

اصلاح قوانین کار با هدف رفاه کارگران

در ادامه این نشست خبری، هادی بهداد مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، با اشاره به اصلاح دو قانون کار در هفته کارگر گفت: اولین مورد، اصلاح ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی است. این ماده مربوط به موضوع کاهش اتصال روز‌های پرداخت حق بیمه برای برقراری حق اولاد است؛ در گذشته کارگران باید ۷۲۰ روز بیمه‌پردازی می‌کردند تا مشمول حق اولاد می‌شدند، اما در پیشنهاد جدید تعداد این روز‌ها به ۳۰ روز کاهش پیدا کرده است. یعنی اگر فردی یک ماه سابقه بیمه‌پردازی داشته باشد، مشمول حق اولاد خواهد شد که این موضوع در دولت به تصویب رسیده است و اکنون در کمیسیون‌های مجلس درحال بررسی است. مورد دوم اصلاح ماده ۲۷ قانون کار است که پیشنهاد شده است حمایت‌هایی از زنان کارگر صورت گیرد تا به خاطر ازدواج و فرزندآوری از کار اخراج نشوند. این موضوع هم در هیأت دولت مطرح شده است و بزودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • برخورد تهدیدآمیز و امنیتی با مسائل کارگری را قبول ندارم/ تنظیم چند لایحه درخصوص مواد قانون کار توسط دولت
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی
  • تحقق شعار سال در گروی نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند
  • تحقق شعار سال در گرو نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی، شعار هفته کار و کارگر
  • سیل و سرما مانع عدم حضور مردم در پای صندوق های انتخابات نشد/مدیران برای رضایتمندی مردم آستین همت بالا بزنند