Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «چالش‌های تصمیم‌گیری زائران برای سفر پیادۀ اربعین با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صدیق اورعی توسط گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکدۀ اسلام تمدنی در اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صدیق اورعی به بررسی چالش‌های موجود بر سرراه تصمیم‌ گیری زائران برای سفر اربعین پرداخت و گفت: به‌طور کلی آغاز این پژوهش با دو پیش‌فرض اصلی همراه است: اول اینکه  هر عملی مبتنی بر تصمیمی است؛ و دوم: هر تصمیمی خود مبتنی بر مقدماتی است (مقدمات فعل اختیاری) و به‌طور طبیعی در مسیر تصمیم‌گیری باید میان یک سری از گزینه‌ها انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه سخنانش افزود: براساس این دو پیش فرض سفر اربعین طیف وسیعی از افراد مختلف با شرایط گوناگون را دربرمی‌گیرد که هر یک تصمیم به سفر گرفته‌اند و پژوهش بنده به بررسی موانع و چالش‌هایی که برسر راه این تصمیم‌گیری وجود داشته و نحوۀ فائق آمدن بر آن‌ها اختصاص یافته است.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه فردوسی گفت: لازم به تذکر است که پیش‌تر تحقیقی را انجام داده بودم که در مجلۀ مطالعات اجتماعی منتشر شده بود و در آن دلایل سفر نکردن برخی از مردم مشهد به کربلا را بررسی کرده بود. پژوهش حاضر برعکس پژوهش قبلی به این نکته می‌پردازد که حال کسانی که عازم سفر اربعین شده‌اند چگونه مقدمات تصمیم را عملی کرده و برموانع و چالش‌ها فائق آمده‌اند.

وی در ادامۀ بحث بیان کرد: براساس مصاحبه‌های انجام شده (بیش از ۴۰ مصاحبه در مسیر پیاده‌روی اربعین) هشت چالش با عناوین چالش امنیت ( برخی خودشان یا اطرافیانشان تصور عدم امنیت در مسیر را داشتند)؛ چالش عدم توانایی پیاده‌روی (پیمودن ۹۰ کیلومتر در ۲ یا ۳ روز)؛ چالش شلوغی و ازدحام و مشکلات بعدی مترتب برآن؛ چالش رضایت والدین (که برای نیمی از این جمعیت مطرح بود چون یا مجرد بودند و یا تازه ازدواج کرده بودند.) و رضایت همسر (که بیشتر در مورد آقایان مطرح بود)؛ چالش تأمین هزینه‌های سفر؛ چالش فراهم کردن فرصت سفر با وجود اشتغال به مشاغل مختلف؛ چالش یافتن همسفر مناسب و  چالش ویزا و اجازۀ دولت ایران برای ورود به عراق استخراج شد.

اورعی سپس به اختصار در مورد هر یک از چالش‌های هشت‌گانه نکاتی بیان داشت. وی در مورد چالش اول تقریباً سه نفر با این مشکل مواجه بودند و بیشتر جمعیت نگرانی از امنیت نداشتند. در مورد چالش توانایی پیاده‌روی نیز مردم اذعان می‌داشتند که در به تدریج و آرام آرام حرکت می‌کنیم و در صورت عدم امکان ادامۀ پیاده‌روی نیز از ماشین‌های بین راه استفاده می‌کنیم. در باب شلوغی و ازدحام نیز برای زائران تلقی مشکل و آسیب‌های ناشی از آن وجود نداشت و با آن کنار آمده بودند. در چالش رضایت والدین نیز تنها یک نفر با این مشکل مواجه بود. در مورد رضایت همسر موارد متعددی وجود داشت و زائران مختلفی با این مشکل مواجه شده بودند. مسئلۀ اجازه داشتن یا مرخصی گرفتن برای سفر نیز از طرق مختلف حل شده بود؛ عده‌ای جایگزین برای خود گذاشته بودند، عده‌ای بازنشست بودند و عده‌ای نیز با همکاری و معاونت محل کار خود از جمله مرخصی تشویقی و حتی اختصاص وام، مشکل را حل کرده بودند. چالش همسفر نیز در میان برخی از زائران شایع بود به نحوی که برخی اذعان می‌کردند سالیان گذشته به دلیل پیدا نکردن همسفر، اقدام به سفر نکرده‌اند. به اجمال هر یک از زائران به شیوه‌های مختلفی بر یکی یا تعدادی از این چالش‌ها فائق آمده بودند اما به‌طور کلی مهم‌ترین چالش‌ها، چالش مالی، نظر همسر و والدین و چالش‌ها انتخاب همسفر؛ مهم‌ترین چالش‌های مبتلابه بودند که هریک از زائران به نوعی برآن‌ها فائق آمده‌ بودند اما در عین حال در لابه‌لای صحبت‌های مصاحبه‌شوندگان نمونه‌های فراوان از موارد و مصادیقی ( از میان دوستان و آشنایان آن‌ها وجود داشت) که به دلیل همین چالش‌ها نتوانسته بودند به این سفر بیایند.

اورعی در لابه‌لای توضیح و تشریح هر یک از چالش‌های هشت‌گانه نمونه‌ها و مصادیق عملی از میان مصاحبه‌های انجام شده را نیز برای حضار بیان کرد.

در پایان جلسۀ پرسش و پاسخ برگزار شده و صدیق اورعی به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

کد خبر 4741632

منبع: مهر

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین 98 اربعین 98 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اربعین حسینی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی کنفرانس بین المللی معرفی کتاب فعالیت های قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی اسلامی امام موسی صدر گام دوم انقلاب قرآن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شبکه چهار سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۱۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ چشمه خارو اظهار داشت: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا کنون بیش از ۳۷۰ هزار تردد در مرز مهران ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود تردد‌ها در اربعین امسال ۲۰ درصد نسبت به اربعین سال گذشته افزایش داشته باشد ادامه داد: برای تسهیل در تردد زوار و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در پایانه پروژه‌های مهمی در دستور قرار دارد که میتوان به احداث ۸ هزار متر مربع سایبان ثابت، ۱۲ هزار متر محوطه سازی، ایجاد سرویس بهداشتی، نصب مه پاش و سیستم خنک کننده و تغییر سیستم فاضلاب پایانه و ایجاد سوئیت برای کارکنان صداوسیما در اربعین اشاره کرد.   کوخایی مدیر پایانه مرزی شهید سلیمانی مهران نیز با اشاره به تردد شبانه روزی در پایانه مرزی مهران در ایام نوروز عنوان کرد: ۲ هزار اتوبوس برون شهری و ۶۰۰ دستگاه خودرو سواری، ۹۰ هزار مسافر را از پایانه مرزی مهران به مقاصد مختلف کشور انتقال داده است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های اربعین در مهران اختصاص یافت
  • احداث پارکینگ با ظرفیت پذیرش ۱۰ هزار خودور زائران اربعین در پایانه مرزی مهران
  • نیازهای حمل و نقل سفر زوار اربعین در مریوان تامین شود
  • کردستان برای سومین سال میزبان زائران اربعین شد
  • تعیین تکلیف پرونده سلامت ۹۵ درصد از زائران حج
  • پرونده سلامت ۹۵ درصد از زائران حج تعیین تکلیف شد
  • نقش مدیریت مردم در پیاده روی اربعین پر رنگ از پیش شود
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان
  • مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق 
  • معزی‌فر: سرمربی تیم ملی بسکتبال را کمیته فنی انتخاب می‌کند/ تمام جوانب عملکرد دمیر بررسی می‌شود