Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:10:51 GMT

دانشگاه ادیان نقطه گفتمان مذاهب در ایران است

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۳۱۸۲

دانشگاه ادیان نقطه گفتمان مذاهب در ایران است

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به ماموریت های متفاوت این دانشگاه گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب علاوه بر تدریس، فعالیت بین المللی گسترده ای دارد و تعاملات و ارتباط های علمی گسترده ای با مراکز علمی سراسر جهان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی پذیرای ۴۵۲ هیات از ۵۲ کشور جهان بوده است که ۴۵ سفیر از کشورهای مختلف از جمله این مهمانان بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان اینکه از سال گذشته جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه آغاز شده است ، ادامه داد: هم اکنون ۳۹۰ دانشجوی خارجی از ۲۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

نواب، پذیرش دانشجویان پژوهش محور خارجی را از جمله برنامه های آینده این دانشگاه دانست و ادامه داد: گسترش رشته های پژوهش محور، گسترش رشته های جدید و رشته های نزدیک به بازار کار، توسعه فیزیکی دانشگاه و همچنین جذب دانشجوی خارجی از جمله برنامه هایی است که در دستور کار این دانشگاه است.

حضور ۲۶۲ استاد از ۵۴ کشور جهان در دوره های شیعه شناسی

نواب با بیان اینکه اساتید این دانشگاه در قالب فرصتهای مطالعاتی به کشورهای مختلف اعزام شده اند گفت: دانشجویان این دانشگاه در قالب ۳۷ اردو به کشورهای مختلف از قارههای مختلف اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه ۳۱ استاد خارجی در این دانشگاه مشغول تدریس هستند گفت: دوره های کوتاه مدت این دانشگاه با حضور ۲۶۲ استاد از ۵۴ کشور جهان پیرامون شیعه شناسی و ایران شناسی در قالب دوره های کوتاه مدت ۱۵ روزه از جمله اقدام های موثر این دانشگاه بوده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: سال گذشته به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی ۴۰ استاد از سراسر جهان برای شناخت انقلاب اسلامی در دوره های دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی شرکت کردند.

امضای تفاهم نامه با ۱۰۱ دانشگاه جهان

نواب با بیان اینکه دانشگاه ادیان ومذاهب اسلامی در خارج بیشتر از داخل کشور شناخته شده است، بیان کرد: این دانشگاه ۱۰۱ تفاهم نامه با دانشگاه های جهان امضا کرده است و تعاملات گسترده علمی با مراکز معتبر علمی و پژوهشی دنیا برقرار کرده است.

وی  تاکید بر اینکه این دانشگاه توانسته است به پایداری صلح کمک کند، ادامه داد: قرن کنونی قرن جنگهای مذهبی است به همین دلیل ضرورت گسترش و اهمیت فعالیت دانشگاه ادیان و مذاهب بیش از پیش احساس می شود.

وی با بیان اینکه دست سید حسن نصرالله، سردار سلیمانی، علویان و فاطمیون را می بوسیم که فتنه داعش را در منطقه خاموش کردند گفت: آنها به رسالت خود به خوبی عمل کردند ولی مقابله با ریشه های اندیشه انحرافی این گروه نیاز به کار علمی و وظیفه حوزه های علمیه و دانشگاه هاست.

آماده ایجاد کلینیک فرقه درمانی در کشور هستیم

نواب، رخنه انحراف فکری در حوزه های علمیه و قم را بسیار خطرناک دانست و ادامه داد: دستگاه های نظارتی با عوامل فرقه های انحرافی راجع به مهدویت در قم برخورد لازم کرده اند ولی مقابله با چنین افکار و شبهه هایی وظیفه دانشگاه ادیان و مذاهب است.

وی با اشاره به فعالیت های تروریستی داعش و گسترش تفکرات سلفی و وهابی در جهان اسلام گفت: دانشگاه ها و حوزه های علمیه وظیفه مقابله با اندیشه های انحرافی را به عهده دارند و در این زمینه دانشگاه ادیان و مذاهب آمادگی کامل خود را در این زمینه اعلام می کند.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب برای مقابله با تفکرات انحرافی آماده ایجاد کلینیک فرقه درمانی در کشور است تا با اعزام هیات های علمی در مقابل انحراف های عقیدتی و مذهبی اقدام علمی کرده و انحراف های فرقه ای را درمان کند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، با اشاره به تلاش و آمادگی این دانشگاه برای تربیت نیروی انسانی علمی و کارآمد برای مقابله با جریان های انحرافی ادامه داد: ایجاد رشته عرفان های انحرافی در مقطع دکتری و فوق لیسانس در دستور کار این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، درادامه با بیان اینکه در ۲۵ سال گذشته یک مورد انحراف عملی در این دانشگاه رقم نخورده است، افزود: تخریب علیه دانشگاه ادیان و مذاهب در دستور کار برخی جریان ها قرار گرفته است و این در حالی است که این دانشگاه دارای بیشترین دانشجوی دکترا بوده و جایگاه علمی این دانشگاه غیرقابل خدشه است.

وی با اشاره به انتشار خبر توقیف فعالیت این دانشگاه گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب هیچگونه بودجه دولتی ندارد و طبیعی است مانند هر موسسه دارای بدهی داشته باشد ولی متاسفانه برخی دستگاه ها از سر کینه و عقده بازی توقیف دانشگاه را رسانه ای کردند که با اقدام سریع استاندار قم این موضوع متوقف شد.

نواب افزود: انتشار خبر توقیف دانشگاه ادیان و مذاهب موجب شد تا استقبال از این دانشگاه در سال جاری به شدت افزایش یابد به گونه ای که جذب دانشجوی دکترا در سال تحصیلی کنونی از ۹ سال گذشته بیشتر بوده است.

دانشگاه ادیان و مذاهب سال ۱۳۸۴ با تصویب سرفصل‌ها سه رشته ادیان ابراهیمی (مسیحیت و یهودیت)، ادیان شرق (بودیسم، هندوئیسم، خاور دور و ایران باستان) و مذاهب اسلامی (مذاهب کلامی) این مرکز در شورای عالی گسترش وزارت علوم، نخستین دوره دانشجویی خود در مقطع تحصیلات تکمیلی را جذب کرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۷ شمسی ارتقای مرکز آموزش عالی مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را به «دانشگاه ادیان و مذاهب» پذیرفت و پس از این، رفته‌رفته ده‌ها رشته در زیرمجموعه چندین دانشکده تعریف و تأسیس شد تا صدها داوطلب و علاقه‌مند از دو طریق آزمون اختصاصی و سراسری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرش شوند.

هم اکنون این دانشگاه در  ۱۹ رشته کارشناسی ارشد و ۱۸ رشته دکترا دانشجو می پذیرد ضمن اینکه چندین دانشکده از جمله، دانشکده های ادیان، مذاهب اسلامی، شیعه‌شناسی، فلسفه و همچنین زن و خانواده هر کدام در سه رشته در این دانشگاه فعالیت دارند.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه دانشگاه ادیان و مذاهب قم سید حسن نصرالله داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۳۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام

شوک ناشی از عملیات مقتدرانه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در عمق استراتژیک اراضی اشغالی کماکان بهت و حیرت دشمنان را برانگیخته و منجر به تشدید روند آسیب‌پذیری و سقوط رژیم کودک‌کش صهیونیستی شده است. مانور پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی بر فراز آسمان اراضی اشغالی، نشانه و نمادی دال بر قدرت بازدارندگی فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران و عزم کشورمان مبنی بر پاسخدهی نسبت به هرگونه تجاوز دشمنان است.

این عملیات غرورآفرین که در بحبوحه جنگ غزه و همزمان با جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه فلسطینیان رخ داد، با استقبال ملت‌های جهان و خصوصا مسلمانان رو‌به‌رو شده است. دراین‌خصوص به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، گفت‌وگویی با دکتر خالد شوکت، وزیر و سخنگوی سابق دولت تونس انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

عملیات اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اشغالگر در واکنش به اقدام این رژیم در حمله به حریم دیپلماتیک کشورمان در دمشق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
قطعا این عملیات، در بطن خود دارای نوعی ارزش راهبردی بوده و منجر به تغییر قواعد بازی در منطقه به سود جبهه مقاومت خواهد شد. یک پروژه امپریالیستی در جهان وجود دارد که مطابق آن، شاهد حمایت گروه‌های اوانجلیستی و حتی مسیحیان پروتستان از جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه هستیم. آنها خشن‌ترین، غیرقانونی‌ترین و تهاجمی‌ترین نسخه یهودیت (صهیونیسم) را پذیرفته و حتی خود را وابسته‌ای به این رژیم در بسیاری از موارد تلقی کرده‌اند. انسان‌های آگاه باید از خود بپرسند که پشت پرده این پروژه که امروز شاهد تبلور آن در برخی دولت‌ها (دولت‌های غربی) هستیم، چیست؟ همچنین شاهد شکل‌گیری گروه‌هایی مانند القاعده و داعش هستیم. گروه‌هایی که حتی یک تیر به سوی رژیم‌صهیونیستی و اراضی اشغالی شلیک نکرده و در مقابل، مسلمانان بیگناه را به خاک و خون کشیدند. این صحنه‌ای بسیار پیچیده است. در چنین شرایطی اقدام جمهوری اسلامی ایران، منجر به عزت ملت‌های مسلمان شد. 

رویکرد رسانه‌های غربی و دولتمردان آمریکایی و اروپایی، نسبت به عملیات وعده صادق را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟
به طور کلی غرب با ماهیت و موجودیت ایران اسلامی و قدرت رو به رشد آن در منطقه و جهان مشکل ذاتی دارد. زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مسأله آزادی فلسطین در صدر خواسته‌های برون‌مرزی این انقلاب مورد توجه قرار گرفت. حتی شاهد بسته‌شدن سفارت رژیم اشغالگر در تهران و تحویل آن به ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) بودیم. اگر ایران نیز به مانند برخی کشور‌های عربی، سکوت و سازش با رژیم صهیونیستی را درپیش می‌گرفت، امروز فلسطین اوضاعی به مراتب بدتر از آنچه مشاهده می‌کنیم داشت. به‌راستی اگر رژیم شاه سابق ایران پابرجا بود، امروز شاهد اقتدار ایران در برابر این حجم از تهدیدات و جنایات رژیم اشغالگر قدس بودیم؟ قطعا این‌گونه نبود. 

تقابل و منازعه دو گفتمان سازش و مقاومت را در برهه حساس کنونی از حیات منطقه و جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اکنون گفتمان مقاومت چه جایگاهی در این معادله دارد؟
جایگاه گفتمان و مسلک مقاومت را امروز در صحنه مشاهده می‌کنیم؛ جایی که دشمن صهیونیستی و حامیان آن در برابر اضلاع جبهه مقاومت و فراتر از آن، گفتماتی که بر این اساس در جهان شکل گرفته، مستاصل شده‌اند. پایتخت‌های غربی، خصوصا آنهایی که شعار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سر می‌دهند، باید به خود بیایند. آنها نباید نماد صدا‌های تفرقه‌انگیز در جهان اسلام باشند. آموزه‌های دینی ما تسلیم در برابر دشمن، آن هم دشمنی مانند رژیم اشغالگر را برنمی‌تابد. بازگشت به این رویکرد اصیل که تبلور آن را در گفتمان مقاومت مشاهده می‌کنیم، تنها راهکارواقعی حل مسأله فلسطین است. دربرخی کشور‌های عربی، هوا و هوس بر عقیده و گفتمان واقعی اسلام غلبه پیدا کرده است. این روند باید متوقف شود. امروز ما مقاومت پویا و موثر در برابر دشمنان را در فلسطین، لبنان، عراق و یمن نیزمشاهده می‌کنیم. این همان راه و روش صحیح در مواجهه با دشمنی است که اساسا نامشروع بوده و زبانی جز زور نمی‌فهمد. در صورتی که امت اسلامی واحد شکل گیرد، قطعا قدرت جمعی جهان اسلام جایی برای اشغالگران صهیونیست و موجودیت آن باقی نخواهد گذاشت. بدون دلیل نیست که دشمنان پروژه‌های مخفی و آشکار فرهنگی را برای دوری از گفتمان مقاومت و درمقابل، روی آوردن به سازش با دشمن صهیونیستی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. اما حوادث اخیر نشان داد که گفتمان مقاومت تا چه اندازه‌ای قاطعیت و اصالت دارد. قطعا نتیجه این منازعه (چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده)، به سود جریان حق وبه ضررجریان باطل خواهد بود. جریان باطل امروزهمان رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق قلب مستضعفان جهان را شاد کرد
  • عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی