Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: حمله نظامی اخیر ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه که پیش از این از حمایت آمریکا برخوردار بودند در سایه عقب نشینی آمریکا از این مناطق باعث شده که افکار عمومی مجددا به سمت بدعهدی های آمریکا در قبال کشورها و گروه های مختلف معطوف شود.

در مناطق شمال سوریه اعراب و کردها ساکن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما منطقه کشیده شده از تل ابیض تا رأس العین دربرگیرنده ساکنان عرب است و در بخش زیادی از مناطق مرزی میان سوریه و ترکیه اکثریت ساکنان را کردها تشکیل می دهند. ترکیه همواره به یگان های کرد به عنوان عناصر تروریست می نگرد و معتقد است در صورتیکه حاکمیت خودگردان به آنها داده شود تبدیل به الگویی برای کردهای ترکیه خواهد شد.

اقدام آمریکا در خصوص تنها گذاشتن کردهایی که تا پیش از این همواره از آنها به عنوان کردهای تحت حمایت آمریکا یاد می شد به قدری ناگهانی بود که بسیاری از تحلیل گران از آن به عنوان یک شوک یاد کرده اند. البته این اقدام آمریکا برای کشورهای مستقل که به بدعهدی های واشنگتن عادت دارند نمی تواند به عنوان یک شوک مطرح شود بلکه تکرار سناریوهای مصلحت طلبانه واشنگتن در قبال هم پیمانان خود به شمار می شود. در این خصوص سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مراسمی به مناسبت عزاداری امام حسین(ع) در مجتمع سیدالشهداء در ضاحیه جنوبی بیروت به این مسأله اشاره کرد. وی گفت که آمریکایی ها متحدان خود را حفظ نمی کنند و به توافقنامه ها احترام نمی گذارند.

وی در اشاره به تصمیم اخیر آمریکا در شانه خالی کردن از حمایت کردهای سوریه تصریح کرد: آمریکایی ها در یک چشم به هم زدن کردها (در سوریه) را رها کردند و این سرنوشت هر کسی است که بر روی آمریکا حساب کند. تکیه بر آمریکایی ها ممکن نیست و آنها پشت هر کس را که به آنان تکیه کند خالی می کنند. هیچ کس نمی تواند به آمریکایی ها اعتماد کند و روی توافق با آنها حساب کند چرا که سرنوشتش خواری و ذلت خواهد بود.

حتی تحلیل گران آمریکایی و مسئولان این کشور نیز به این اقدام واشنگتن واکنش نشان داده اند. ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار پیام هایی اقدام دونالد ترامپ در حمایت از تحرکات نظامی ترکیه علیه کردهای سوری را زیر سوال برد. وی تاکید کرد که دونالد ترامپ کردها را به زیر اتوبوس پرت کرد.

عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه صهیونیستها را نیز شوکه کرده است به طوریکه مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بخش سیاسی و امنیتی این رژیم از تصمیم آمریکا مبنی بر عقب نشینی از مناطقی در شمال شرق سوریه و دست کشیدن از کردهای این کشور شوک زده شده است. آنها اعلام کردند که تصمیم آمریکا بدون اطلاع قبلی به تل آویو صورت گرفته است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که دست کشیدن آمریکایی ها از کردهای سوریه یک نتیجه مثبت نیز به همراه خواهد داشت و آن نزدیک شدن کردهای سوریه به نظام حاکم این کشور است. کردها دیگر باید از گذشته درس گرفته باشند و فهمیده باشند که هیچ کس اندازه مسئولان سوریه به حال آنها دل نمی سوزاند و آمریکا تنها در اندیشه منافع خود بوده و در مواقع لزوم و هر جا که مصلحت اقتضا کند پشت هم پیمانان خود را خالی می گذارد؛ کما اینکه یکی از مسئولان کردهای سوریه اعلام کرده است که این نیروها احتمالا مذاکرات با دمشق  و مسکو را برای پر کردن خلأ امنیتی یا مقابله با حمله ترکیه آغاز می کنند. فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه در اولین واکنش رسمی دمشق در خصوص تهدید ترکیه به انجام عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه، کردها را به بازگشت به آغوش وطن دعوت کرد.

گرچه عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه یک اقدام تاکتیکی بوده و حرف و حدیث هایی در خصوص معامله میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پشت پرده منتشر شده است اما کردهای سوریه باید به این مسأله به عنوان یک نکته مهم در تعامل با آمریکا نگاه کنند.

آمریکا بارها نشان داده که به تعهدات خود در قبال هیچ گروه و یا کشوری پایبند نیست و تمام توافقنامه های نوشته شده یا نانوشته خود را با طرف مقابل زیر پا می گذارد. مهم ترین نمونه بد عهدی آمریکا، به توافق هسته ای ایران برمی گردد؛ توافقی که زیر نظر جهانیان و با موافقت دولت وقت آمریکا محقق شد اما دیری نپایید که با قدرت گرفتن ترامپ این توافقنامه نیز زیر پا گذاشته شد. ترامپ از زمانیکه به قدرت رسیده است از بسیاری از معاهده ها و توافقنامه های جهانی و بین المللی به ویژه توافقنامه های امضا شده با روسیه خارج شده است.

این مسأله باعث می شود جایگاه آمریکا در منطقه و جهان بیش از پیش خدشه دار شده و اعتماد هم پیمانان آمریکا به این کشور بیش از پیش کمرنگ شود.

در این میان باید به یک نکته اشاره کنیم و آن این است که دولت آمریکا در واقع از کارت کردها برای اعمال فشار بر اردوغان استفاده کرده است. به نظر می رسد که در شرایط کنونی منافع آمریکا و کردهای سوریه با یکدیگر تعارض پیدا کرده و زمان آن رسیده که آمریکا به ائتلاف خود با آنها پایان دهد. آمریکا با کردهای سوریه بر اساس منافع خود تعامل می کند. اردوغان نیز که به دنبال تحقق اهداف انتخاباتی از طریق اجرای این عملیات نظامی است تلاش میکند جایگاه خود را در میان مردم ترکیه تقویت بخشد.

در نهایت باید گفت که وقت آن رسیده است که کردهای سوریه در کنار نیروهای مسلح این کشور در برابر تمام متجاوزینی که تمامیت ارضی سوریه را زیر پا گذاشته اند ایستاده و برای دفاع از کشور خود به دون اعتماد به بیگانگان و کشورهای خارجی متحد شوند.

کد خبر 4741509 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا ترکیه سوریه ایالات متحده آمریکا عراق سوریه دونالد ترامپ ترکیه رژیم صهیونیستی عربستان سعودی فلسطین ایران افغانستان روسیه جنگ 2015 یمن اوکراین فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۳۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بعد از آنکه «ژانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در حاشیه نشست بهاری مشترک «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی» در واشینگتن، دورنمایی از تحریم‌های آتی علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد، گمانه‌زنی رسانه‌ها از «بعید بودن تحریم نفتی» به «محتمل بودن» آن تغییر پیدا کرده است.

روز گذشته، پیش از رسانه‌ای شدن اظهارات یلن، «رویترز» با استناد به نظر تحلیلگران نوشته بود: اگرچه جمهوری‌خواهان کنگره به دنبال مسدود کردن مسیر صادرات نفت به‌عنوان شریان اقتصادی ایران هستند، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، نه‌تنها اراده‌ای برای اعمال محدودیت‌های جدید ندارد، بلکه محدودیت‌های موجود را هم به دلایلی چون تأثیر آن بر رابطه با چین به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت ایران یا افزایش بی‌رویه بهای بنزین اعمال نخواهد کرد.

اما اکنون در واکنش به حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع نظامی اسرائیل (عملیات وعده صادق)، یلن با زدن برچسب «تروریسم» به تهران، مدعی است که همه گزینه‌ها برای «ایجاد اختلال در تأمین مالی ایران» روی میز قرار دارد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت که این وزاتخانه و وزارت امور خارجه ایالات متحده پیشتر اقداماتی برای مهار رفتار به‌زعم او «بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی از طریق کاهش توانایی تهران در صادرات نفت انجام داده‌اند.

او افزود: «بدیهی است که ایران همچنان به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد اما ممکن است به‌زودی اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهیم.»

هم‌زمان، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده که تحریم‌های جدید واشینگتن شامل برنامه موشکی و پهپادی ایران هم می‌شود و شرکت‌هایی را که با سپاه و وزارت دفاع ایران در ارتباط هستند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

او همچنین گفت که متحدان و شرکای واشینگتن نیز به‌نوبه خود تحریم‌هایی را اعمال خواهند کرد.

از سوی دیگر، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد: «طرحی برای اعمال تحریم‌های بیشتر به‌عنوان جایگزینی برای گزینه نظامی علیه ایران مطرح شده است.»

به نظر می‌رسد که کشورهای غربی با هدف ترغیب اسرائیل به پرهیز از تشدید تنش‌های منطقه‌ای، می‌خواهند تمرکز دیپلماتیک و تبلیغاتی خود را روی تحریم بگذارند.

این در حالی است که تحریم‌ها علیه ایران تحت عنوان برچسب‌های مختلف رنگ و بوی تکرار گرفته و عملاً قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی
  • آمریکا سیاست دوگانه خود در قبال تروریسم را کنار بگذارد
  • تماس تلفنی وزیر امورخارجه قطر و آمریکا؛ محور گفتگو چه بود؟
  • نیمکت خالیِ پرشور
  • نتانیاهو؛ آقای شکست
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • ان‌بی‌سی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • پیش‌بینی شهید باقری از سکوت دولت‌های عرب در قبال حملات اسراییل
  • سلاح‌ها و گزینه‌های کمکی
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است