Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-24@11:32:34 GMT

اخبار مشروحِ ۱۳ چهارشنبه، ۱۷ مهر ۹۸

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۳۹۸۶

‍‍‍‍‍‍

دیدار جمعی از نخبگان و استعداد‌های برتر علمی کشور با رهبر انقلاب، مهمترین عنوان این بخش خبری است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس جمهور، راهپیمایی اربعین، معجزه‌ای تاریخی است که پیام‌های مهمی برای جهان دارد، ریئس قوه قضائیه، نظارت و بازرسی یک امر ضروری است، باید نسبت به ارقام پایین در فساد هم حساس بود تا به ارقام نجومی تبدیل نشود، حمایت رئیس جمهور عراق از ایجاد تغییرات در کابینه این کشور در جهت بهبود عملکرد دولت، دیگر عناوین مهم این بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: اخبار مشروح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۳۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال گرم از رئیس‌جمهور در پاکستان چه معنایی دارد؟!

استقبال گرم از رئیس‌جمهور در پاکستان و مواضع صریح دو طرف علیه صهیونیسم و تروریسم، همزمان با آغاز سفر عمره بعد از ۹ سال توقف چه معنایی دارد؟

به گزارش فرهیختگان، رئیس‌جمهور صبح دوشنبه برای انجام گفتگو‌های دوجانبه پیرامون مسائل منطقه وارد اسلام‌آباد شد. سفر رئیسی به پاکستان با استقبال مردم آن کشور همراه شد. شهر کراچی به‌خاطر حضور رئیس‌جمهور تعطیل و تقریبا در تمام خیابان‌های پاکستان بیلبورد‌هایی به زبان فارسی دیده می‌شد. یکی از موارد مهمی که در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان مورد توجه قرار دارد، مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت در مرز‌های دوکشور با توجه به چالشی است که چند ماه پیش بین دو کشور به وقوع پیوست.

پاسخ ایران به گروه‌های تروریستی که دست به عملیات زده بودند منجر به واکنش پاکستان شد. بااین‌حال چالش به‌وجود‌آمده میان دو کشور به‌خوبی مدیریت شد و روابط دوطرف همچنان دوستانه برقرار است که انتظار می‌رود با توجه به این روابط، دو طرف در مورد ساماندهی مرز‌ها به توافقاتی برسند، علاوه‌بر این همگرایی منطقه‌ای بین دو کشور از اهمیت قابل‌توجهی بین طرفین برخوردار است که به‌نظر می‌رسد دوطرف عزم جدی برای تحقق آن دارند.

ایران نهمین کشور صادر‌کننده به پاکستان

رئیسی در بدو ورود به پاکستان از لزوم گسترش سطح تعاملات اقتصادی دو کشور از پنج‌میلیارد به ۱۰ میلیارد دلار خبر داد. علاوه‌بر این هشت یادداشت تفاهمنامه بین دوطرف برای گسترش معادلات تجاری امضا شد. ازجمله بستر‌هایی که می‌تواند در تعاملات تجاری میان دوطرف موثر باشد، موضوع صادرات سوخت است. پاکستان نیاز قابل‌توجهی به سوخت دارد که تقریبا ۷۵ درصد سوخت مورد نیاز این کشور از طریق قطر تامین می‌شود.

اگرچه ایران در صادرات سوخت به پاکستان رتبه دوم را دارد، اما با توجه به اینکه ایران همسایه پاکستان است که نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد، همچنان این میزان قابل‌قبول نیست. علاوه‌بر این ایران نهمین وارد‌کننده به کشور پاکستان است و چین، عربستان و اندونزی بیشترین صادرات را به کشور پاکستان تا مارس ۲۰۲۴ داشته‌اند. تنها در ماه مارس پاکستان نزدیک به یک‌میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار واردات از کشور چین داشته است.

فرصتی برای احیای قرارداد صلح

در این مدت بخشی از صادرات سوخت ایران به پاکستان به‌صورت غیررسمی صورت گرفته است. البته بخشی از این کاهش صادرات سوخت به پاکستان ناشی از تحریم‌های آمریکا و نادیده گرفتن قرارداد‌ها توسط طرف پاکستانی صورت گرفته، برای مثال ایران و پاکستان در سال ۲۰۰۹ قراردادی ۲۵ ساله با نام «خط لوله صلح» منعقد کرده بودند که قرار بود تا سال ۲۰۱۴ صادرات گاز ایران به پاکستان، هشت میلیارد مترمکعب در سال تعیین شده بود که به‌خاطر عدم اجرای خط لوله، قرارداد آن‌طور که باید اجرایی نشد.

به‌نظر می‌رسد که قرار است در این سفر، پیشنهاد‌هایی برای اجرایی کردن این خط لوله و ازسرگرفتن صادرات صورت گیرد که البته به نظر می‌رسد برخی کشور‌ها مثل آمریکا درصدد جلوگیری از اجرای آن هستند، کمااینکه پیش از سفر رئیسی به اسلام‌آباد به‌دنبال لغو سفر رئیس‌جمهور به پاکستان بودند.

بخشی دیگر از زمینه‌های تجاری که ایران می‌توان در مورد پاکستان مورد توجه قرار دهد، موضوع کشاورزی و دامداری است. پاکستان یکی از کشور‌های صادر‌کننده گوشت به‌شمار می‌رود، با توجه به اینکه پاکستان کشور مسلمان است و از لحاظ ذبح اسلامی مشکلی وجود ندارد، اختلاف قیمت ارزی بین ریال و روپیه نیست و ایران از این طریق می‌تواندگوشت مورد نیاز خود را تامین کند؛ چراکه قیمت آن نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق ایران در بیش از ۲۰ کشور جهان
  • استقبال گرم از رئیس‌جمهور در پاکستان چه معنایی دارد؟!
  • زلنسکی و احتمال مذاکره با روسیه!
  • دیدار رئیسی با رئیس‌ سنای پاکستان
  • روسای جمهور ایران و پاکستان دیدار کردند
  • آیت‌الله رئیسی یک قهرمان است/ قلب مردم پاکستان برای آیت‌الله رئیسی می‌تپد
  • آیت‌الله رئیسی یک قهرمان است
  • رئیس جمهور وارد پاکستان شد
  • رئیس جمهور عازم پاکستان شد
  • رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا سفر می‌کند