Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی فتاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح واکسیناسیون طیور بومی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس نیوکاسل اجرا می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه این ویروس در طیور بومی وجود دارد، سازمان دامپزشکی کشور در راستای حمایت از واحدهای طیور صنعتی، طرح واکسیناسیون علیه این بیماری را همزمان در سراسر کشور اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه این بیماری به راحتی منتقل می‌شود و صنعت طیور را به شدت با خطر مواجه می‌کند، افزود: به همین دلیل طرح واکسیناسیون طیور بومی برای پیشگیری از شیوع این بیماری در میاندوآب از ۱۰ روز پیش شروع شده‌است‌.

وی با بیان اینکه تاکنون در ۴۰ روستای این شهرستان این طرح اجرا شده‌است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در میاندوآب ۸۵ هزار قطعه طیور بومی وجود داشته باشد که تا به امروز ۲۵ هزار قطعه آن واکسینه شده‌است.
وی با اشاره به اینکه این نوع واکسن آشامیدنی است، بیان کرد: در این طرح راستی‌آزمایی هم وجود دارد که نمونه‌های سرمی از طیور گرفته می‌شود که یک هفته تا ۱۰ روز پس از واکسیناسیون آزمایش می‌شود تا بدین وسیله میزان تاثیر واکسن در بدن طیور مشخص شود.
وی تعداد طیور بومکی این شهرستان را حدود ۱۰۰ هزار قطعه عنوان کرد.

در میاندوآب همچنین ۵۰ واحد مرغداری صنعتی فعالیت دارد و بسته به زمان جوجه‌ریزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه در هر دوره در آنها پرورش داده می‌شود.

عامل این بیماری ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

۹۸۷۱/۶۱۸۵/۲۰۹۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واکسیناسیون طیور دامپزشکی میاندوآب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۵۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از هزار قطعه مرغ زنده قاچاق در قاین

بلوکی مقدم رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین گفت: در جهت پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و طیور از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و عرضه مرغ به صورت زنده، کارشناسان نظارت شبکه با همکاری نیروی انتظامی شهرستان یک دستگاه کامیون حامل هزار و ۳۹۵ قطعه مرغ زنده فاقد گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای را توقیف کردند.

او افزود: این کامیون قصد حمل مرغ از خراسان رضوی به سمت سیستان و بلوچستان را داشته است.

بیشتر بخوانید

 ۲ هزار قطعه مرغ زنده بدون مجوز در خوسف کشف شد

بلوکی مقدم اظهار کرد: محموله کامیون توقیفی پس از هماهنگی‌های انجام شده در محل کشتارگاه طیور شهرستان کشتار شد و نمونه جهت انجام آزمایشات لازم اخذ و تا حصول نتایج آزمایشگاهی و دستورات قضایی، مرغ استحصالی به صورت منجمد در کشتارگاه توقیف شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲ اکیپ دامپزشکی درمیان در طرح واکسیناسیون دام سبک علیه طاعون
  • ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل توزیع شد
  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • توزیع ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل بین پرورش دهندگان بومی در قاینات
  • واکسیناسیون ۱۵۲ هزار راس دام علیه بیماری طاعون در کرمان
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • کشف بیش از هزار قطعه مرغ زنده قاچاق در قاین
  • واکسینه شدن ۳۲ هزار قطعه طیور بومی در مهاباد علیه نیوکاسل
  • ۳۲ هزار قطعه طیور بومی در مهاباد علیه نیوکاسل واکسینه شدند