Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمد رضا متقی روز چهارشنبه به مناسبت هفته دامپزشکی طی نشست خبری افزود: با وجود اعتبارات کلان در بخش سلامت و به رغم اهمیت و حساسیت نظارت بهینه بر واحد های دام و طیور و آبزیان، اعتبارات مناسب به شبکه دامپزشکی این شهرستان اختصاص نیافته است.

وی اظهار داشت: شبکه دامپزشکی گناباد به دلیل کمبود اعتبارات هزینه نظارت بر واحدهای دامی را از محل اعتبارات جاری و هزینه ای خود تامین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به ارتباط مستقیم نظارتهای دامپزشکی و تولید فرآورده های دامی در تامین سلامت عمومی هر اندازه به این بخش بیشتر توجه شود، بیماری در بین آحاد جامعه کاهش می یابد.

متقی گفت: تاکنون موردی از شیوع بیماریهای تب کریمه کنگو ، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، شاربون یا سیاه زخم و تب برفکی در گناباد مشاهده نشده ولی برای استمرار نظارتها باید اعتبارات دامپزشکی از محل بخش سلامت تامین شود و دستکم سالانه پنج درصد این اعتبارات به این بخش تخصیص یابد.

وی افزود: وجود کشتارگاه فعلی گناباد در محدوده شهر و آلایندگی ناشی از آن بهداشت و سلامت عمومی را به مخاطره انداخته است و انتقال کشتارگاه به خارج شهر از ۲۰ سال پیش مطرح بوده که تاکنون محقق نشده است لذا مسئولان ذیربط و شهرداری باید با تکمیل کشتارگاه در دست احداث این مهم را سرعت بخشند.

وی افزایش سگهای ولگرد در گناباد را تهدیدی برای سلامت عمومی دانست و خواستار توجه بیشتر مسئولان ذیربط در این زمینه شد.

متقی کمبود نیروی متخصص دامپزشکی را از دیگر مشکلات در نظارت مطلوب بر واحدهای دامی گناباد ذکر کرد و اظهار داشت: به رغم گستردگی وظایف ۵۰ نفر در این بخش فعالند که موجب محدودیت هایی در این بخش شده است.

وی گفت: کمیته اتلاف سگهای ولگرد از سالهای گذشته فعالیت داشته و با همکاری نیروی انتظامی و تامین اعتبار لازم نسبت به اتلاف آنها اقدام می شد ولی چند سالی است که این کمیته منحل شده لذا باید با دید کلان و توجه به مخاطرات سلامت عمومی برای کاهش این مشکل تلاش کرد.

وی افزود: با توجه به استمرار معضل خشکسالی و مشکلات اقتصادی کشاورزان فروش و کشتار دامهای سنگین آبستن از طریق عرضه به کشتارگاهها یکی از معضلات مهم در سنوات گذشته محسوب می شد ولی از خرداد ماه امسال کشتار این دامها به جز در موارد خاص که دارای جراحت و شکستگی در اندام باشد، ممنوع شده است.

گناباد با تولید ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی در این زمینه ها را به خود اختصاص داده است.

۳۰۰ هزار واحد دامی متشکل از ۱۸ هزار راس دام سنگین و ۱۲۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاو داری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین در گناباد فعال است.

چهاردهم لغایت بیستم مهر ماه هفته دامپزشکی و چهاردهم مهر روز دامپزشکی نامگذاری شده است.

۲۰۹۵/۶۰۵۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گناباد دامپزشکی بیماری های واگیردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 

محمود زین الدینی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی نمونه گیری تصادفی از محصولات خوراک دام در دستور کار شبکه دامپزشکی شهرستان قرار دارد و در همین زمینه کارخانجات خوراک دام و طیور مورد رصد قرار گرفتند.

وی افزود: رعایت نکردن تامین نهاده‌ها از مراکز معتبر و دارای پروانه بهداشتی، نگهداری نامناسب و غیر بهداشتی و رعایت نکردن مسائل بهداشتی در خط تولید خوراک دام می‌تواند به عنوان عامل مهم و خطر ساز در سلامت و بهداشت دام باشد.  

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: با توجه به اهمیت سلامت خوراک دام و طیور در تولید فرآورده‌های خام دامی طرح پایش محصولات کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان به صورت دوره‌ای از سوی شبکه دامپزشکی کرمان انجام می‌شود.

زین الدینی عنوان کرد: نمونه برداری‌های ادواری از محصولات خوراک دام و طیور بیشتر به منظور سنجش عوامل میکروبی، افلاتوکسین، کپک، مخمر و... انجام می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه بالا بودن هر کدام از شاخص‌های مورد ارزیابی شده می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به چرخه تولید، سلامت دام و افراد جامعه وارد کند، افزود: در صورت مغایرت هر کدام از آیتم‌ها در واحد‌های تولیدی خوراک دام و طیور ضمن توقف کامل خط تولید نسبت به شناسایی نقاط ضعف، پاکسازی و شست و شو و ضدعفونی همه تجهیزات چرخه تولید و انجام سایر اقدامات قانونی طبق ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی برای رفع نقص و ارتقای بهبود کیفیت خوراک دام و طیور اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است