Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،محمد اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان امروز در نشست خبری اظهار داشت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه خود را تربیت تمام ساحتی می‌دانیم و اجرای این سند مطالبه مهم جامعه از آموزش و پرورش است.

او با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه اجرای این سند چرخش‌های تحول‌آفرین از دیدگاه سنتی در مدارس است، افزود: مدارس باید از مکان‌های آموزشی حافظه‌محور و منجمد به محل کسب تجربه و پایگاه تربیتی کارآمد تبدیل شوند و مدال را باید به دانش‌آموزش داد که به دنبال گرفتن مسئولیت اجتماعی در مدرسه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانش‌آموز باید به فردی متدین، انقلابی و وطن‌دوست تبدیل شود و باید با برنامه‌ریزی به این مولفه‌ها دست یابیم. متأسفانه برخی اوقات با بی‌مهری مواجه شده و متهم به اجرای سند ۲۰۳۰ شده‌ایم، درحالی که این سند هیچ جایگاهی در آموزش و پرورش ندارد.

او با بیان اینکه با آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ کار تعلیم و تربیت بیش از ۹۲۰ هزار دانش‌آموز توسط ۵۶ هزار فرهنگی در ۳۷ هزار کلاس درس در بیش از ۷ هزار و ۴۰ واحد آموزشی استان اصفهان آغاز شد، گفت: پیش از آغاز سال تحصیلی بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ کسری نیرو داشتیم که با اتخاذ تدابیری مانند استفاده از نیرو‌های دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸، نیرو‌های خرید خدمت، حق‌التدریس و بازنشستگان، سربازمعلم و جذب آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی این چالش را رفع کردیم. ممکن است برخی نواقص وجود داشته باشد، اما تلاش کردیم هیچ کلاسی با آغاز مهرماه بدون معلم نباشد و این موضوع خط قرمز ما بود.

اعتدادی بیان کرد: استان اصفهان با اینکه عنوان استان برخوردار را یدک می‌کشد، از نظر فضای آموزشی با کمبود شدیدی روبه‌رو است، اما با کمک خیران تا پایان مهرماه ۹۳ پروژه آموزشی و پرورشی را افتتاح می‌کنیم که شامل ۴۸۲ کلاس و ۵۷ واحد آموزشی، سالن ورزشی، کتابخانه و نمازخانه است.

او با بیان اینکه ۱۳ مدرسه کانکسی در استان اصفهان وجود دارد که ۱۲ مدرسه در شهرستان فریدونشهر و یک مدرسه در شهرستان چادگان قرار دارد، تصریح کرد: مدارس خشت و گلی به طور کلی در استان حذف شده است، اما ۳۹ مدرسه سنگی در فریدن، سمیرم، کاشان و چادگان داریم که ۱۱ مدرسه از رده خارج شده و فعلاً دانش‌آموزی در آن‌ها حضور ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ای در استان اصفهان وجود ندارد که علمک گاز داشته باشد و با بخاری نفتی گرم شود، خاطرنشان کرد: مدارس فاقد گاز در ۳ ماه تابستان امسال گازکشی شد و در سایر مدارس نیز بخاری نفتی چکه‌ای وجود ندارد و استاندارد لازم در آن‌ها رعایت شده است.

او درباره اینکه آیا استفاده از معلمان بازنشسته برای جبران کسری نیرو باعث کاهش کیفیت آموزشی نمی‌شود، اظهار داشت: برای نخستین بار برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش یک استان به نزد معاون رئیس‌جمهور رفتم و بیش از ۸۰ درصد زمان خود در طول ۹ ماه گذشته را صرف برگزاری جلسه در این خصوص کردیم. به جز جلسات متعدد با مسئولان کشور، وزیر وقت آموزش و پرورش و معاون وی، نشستی ۲ ساعته با مجمع نمایندگان استان داشتیم. مسئولان متعهد شده‌اند در تخصیص نیرو در ماده ۲۸ و سهمیه دانشگاه فرهنگیان، استان اصفهان جزو ۵ استان اولویت‌دار باشد.

اعتدادی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش به آمار بالایی می‌رسد که در این خصوص نگرانی وجود دارد که امیدوارم با تخصیص نیرو از این نگرانی کاسته شود.

او افزود: جذب بازنشستگان بر اساس قانون انجام می‌شود. تا پیش از آغاز مهرماه زمان خود را صرف رفع مشکل نیروی انسانی کردیم، اما با آغاز مهر، بر روی کیفیت آموزشی تمرکز و اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای این معلمان به ویژه در دوره ابتدایی و هنرستان کرده‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره سهم اندک اصفهان در میان رتبه‌ای اول تا سوم کنکور سراسری گفت: معمولاً در صداوسیما و رسانه‌ها رتبه‌های یک رقمی اعلام می‌شود و امسال استان اصفهان ۲ نفر در بین آن‌ها داشت، اما همه کنکور این نبوده و ملاک، رتبه اول تا دهم هر رشته نیست. استان اصفهان در کنکور سراسری جایگاه سوم کشور را دارد و برای مثال شهرستان آران و بیدگل در کنکور ۹۸ رتبه‌های دورقمی زیادی داشت.

انتهای پیام/م

  نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۶۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آمار بالای بازماندگان از تحصیل یکی از مشکلات امروز آموزش و پرورش است. براساس گزارش‌های منتشر شده هم بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی گذشته نسبت به سال قبل از آن، حدود ۲ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید آمار بالای بازماندگی از تحصیل در نوجوانان / ۷۰ درصد در دهک یک تا پنج قرار دارند

دلایل متعددی برای بازماندگی از تحصیل کودکان و نوجوانان مطرح می‌شود و یکی از این دلایل معلولیت است. معصومه نجفی پازوکی معاون سابق آموزش ابتدایی سال گذشته در گفت‌وگویی آمار کودکان دارای معلولیت جامانده را اعلام کرد و گفت: سازمان بهزیستی آماری حدودا ۳۰ هزار نفری از بازماندگان تحصیل دارای معلولیت به ما اعلام کرد که امکان رفتن به مدرسه را ندارند. البته پازوکی در ادامه عنوان می‌کند که آمار کاهش یافته اما در حال حاضر تنها آمار قابل استناد ۳۰ هزار کودک معلول جامانده از تحصیل است.

سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که بازماندگی از تحصیل در روستا بیش از شهر است و ممکن است یکی از دلایل بازماندگی از تحصیل کودکان معلول در روستاها ناشی از مشکلات تردد باشد چراکه در برخی روستاها مدرسه برای همه مقاطع تحصیلی وجود ندارد و گاهی دانش‌آموزان مجبور می‌شوند که به روستاهای اطراف و یا شهر بروند.

۸۰ درصد کودکان مبتلا به دیستروفی به دلیل نامناسب بودن مدارس، ترک تحصیل کرده‌اند

رامک حیدری مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیستروفی معتقد است که نه تنها در روستا بلکه در شهر هم یکی از دلایل ترک تحصیل کودکان دارای معلولیت مشکل در رفت‌وآمد است. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: ۸۰ درصد کودکان مبتلا به دیستروفی به دلیل نامناسب بودن مدارس، ترک تحصیل کرده‌اند. این کودکان در سنین هفت یا هشت ساله که توان راه رفتن داشتند، تحصیل کرده‌اند و بعد با پیشرفت بیماری و لزوم استفاده از ولیچر از تحصیل بازمانده‌اند.

مدیران مدارس با دانش‌آموز همکاری نمی‌کنند

وی افزود: در بسیاری از موارد مدیران مدارس با دانش‌آموز همکاری نمی‌کنند که کلاس درس را حداقل به طبقات همکف منتقل کنند و خانواده هم ترجیح می‌دهند که کودک ترک تحصیل کند. ترک تحصیل عواقب متعددی دارد و منجر به انزوا و افسردگی کودک می‌شود. از جهتی با خانه‌نشین شدن کودک یکی از والدین هم مجبور به ماندن در خانه خواهد شد و این حتی ممکن است، اقتصاد خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل انجمن دیستروفی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های موجود در حوزه معلولان نبود آمار دقیق است، توضیح داد: ما از مرکز آمار خواستیم که در آخرین سرشماری خوداظهاری برای مشخص شدن تعداد معلولان در کشور اختصاص دهند که این کار انجام نشد و در تصمیم‌گیری‌ها و اختصاص بودجه تنها به آمار محدود بهزیستی اکتفا می‌شود.

مدیر مدرسه می‌گوید که خانواده باید با هزینه خود بالابر بگیرد

وی اضافه کرد: کودکان دارای معلولیت اجازه تحصیل در مدارس عادی را دارند اما مدیر مدرسه می‌گوید که خانواده باید با هزینه خود بالابر و امکانات لازم را برای مدرسه تهیه کنند. بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

نبود مدرسه مناسب در همه شهرها و روستاها هم به عاملی برای بازماندن از تحصیل کودکان دارای معلولیت تبدیل شده است. حبیب مهدوی دبیرکل شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد ناشنوایان ایران در باره کمبود امکانات آموزشی به ایسکانیوز گفت: حتی درپایتخت امکانات آموزشی ناشنوایان بسیار دور از حد استاندارد است. نبودن دبیران مسلط و آشنا به زبان و فرهنگ ناشنوا و استفاده از محتوای آموزشی مناسب‌سازی نشده و شیوه‌های کهنه و غیرکارشناسی در این عرصه مشکلات زیادی برای ناشنوایان ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: در کنار همه این‌ها تشویق الزام گونه خانواده‌ها برای فرستادن فرزندشان به مدارس افراد شنوا (با هدف کاهش تعداد دانش آموزان در مدارس استثنایی و تعطیلی و تغییر کاربری این مراکز) آسیب‌های سنگینی به سیستم آموزش ناشنوایان وارد شده است. در سایر شهرها که اوضاع بدتر است و گاهی حتی در شهرهای بزرگ امکانات آموزشی برای ورود ناشنوایان به آموزش عالی مهیا نیست.

خادم فعال حوزه ناشنوایان هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز به کمبود مدرسه مناسب اشاره کرد و گفت: امروز زبان اشاره در مدارس استثنایی استفاده می‌شود اما با حد مطلوب فاصله دارد. در برخی شهرها هم تعداد ناشنوایان کم و تعداد معلم‌های متخصص حوزه ناشنوایان هم اندک است و به اجبارها کودکان اوتیسم، ناشنوا، سندروم داون و غیره در کنار یک دیگر تحصیل می‌کنند درحالی که باید شیوه آموزش هر کدام متفاوت باشد. همین موضوع کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد.

نبود مدرسه استثنایی در همه شهرها

وی ادامه داد: برای آموزش فرد ناشنوا باید معلم و دانش‌آموز ارتباط چشمی برقرار کرده و بتواند لب‌خوانی کند. در برخی شهرها هم اصلا مدرسه استثنایی وجود ندارد. از جهتی برخی معلم‌ها هم مهارت کافی ندارند و در مواردی که کودکان ناشنوا در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، معلم آموزش ندیده که چطور با این کودک برخورد کند. اگر امکان تحصیل آنلاین برای این کودکان فراهم شود، اتفاق خوبی است.

به گزارش ایسکانیوز، دشواری راه، نبود امکانات کافی حمل و نقل، محرومیت و فقر خانواده و کمبود مدرسه استثنایی برخی عواملی هستند که می‌توانند در جاماندن کودکان معلول از تحصیل تاثیرگذار باشند. از طرفی نمی‌توان مشکلات فرهنگی را نادیده گرفت چراکه ممکن است نگاه سنگین برخی، تمسخرها و نادیده گرفتن‌ها هم باعث شود که یک کودک یا نوجوان دارای معلولیت دیگر انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل نداشته باشد و انزوا و خانه‌نشینی را انتخاب کند. ترک تحصیل هر کودک معلول یعنی حذف یک استعداد از جامعه و هدایت این فرد به سمت آسیب‌های اجتماعی که دود این اتفاق در نهایت به چشم جامعه می‌رود.

مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است که اجرای درست قانون حمایت از معلولان بخش زیادی از مشکلات این گروه را حل خواهد کرد.

سال گذشته ردیف بودجه این قانون از بودجه مصوب حذف شد اما اخباری که در روزهای اخیر منتشر شده از بازگشت این ردیف بودجه به بودجه مصوب حکایت دارد و امید است که عاملی برای حل مشکلات افراد دارای معلولیت شود.

انتهای پیام /

پرستو خلعتبری کد خبر: 1227455 برچسب‌ها معلولان

دیگر خبرها

  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • آغاز ساخت ۵۰ فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود
  • جبران کمبود ۵هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده
  • کهگیلویه و بویراحمد، پیشرو در اجرای طرح‌های قرارگاه عدالت تربیتی 
  • سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی افزایش یافت 
  • تجهیز ۳۰ مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد به سیستم گرمایشی و سرمایشی