Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر حمیدرضا جماعتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیماری مزمن انسداد ریه، سومین عامل مرگ و میر در جهان است.
وی اظهار داشت: انسداد مزمن ریه نه تنها بیماری شایع است بلکه میزان مرگ و میر براثر این بیماری زیاد است و به عنوان یک خطر جدی برای سلامت انسان ها محسوب می شود که باید اقدامات جدی در این زمینه انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جماعتی، بیماری مزمن انسداد ریه را یکی از شایع ترین بیماری های ریوی اعلام کرد و افزود: در کشور ما حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری هستند. مبتلایان به این بیماری در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا تا حدودی بالاتر از ایران است.

سیگار شایع‌ترین عامل ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه است
وی، سیگار را شایع‌ترین علت ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه اعلام کرد و گفت: با فرهنگ سازی مناسب از طریق رسانه ها، پزشکان و انجمن های علمی، می توان بسترهای لازم را برای کاهش مصرف انواع دخانیات مانند سیگار فراهم کرد تا ریسک ابتلا به این بیماری کم شود.
جماعتی افزود: با توجه به روند افزایش مصرف سیگار در جوانان، باید اقدامات جدی پیشگیرانه در این زمینه به عمل آید تا نسل جوان دچار بیماری هایی مانند بیماری مزمن انسداد ریه نشوند. این اقدام می تواند راهکاری برای کاهش ابتلا به این بیماری، در نتیجه کاهش میزان مرگ و میر در مردم شود.
وی اظهار داشت: عوامل دیگری مانند آلودگی هوا، عوامل ارثی و ژنتیک و برخی از شغل ها که با گرد و غبار در تماس هستند به عنوان عامل یا تشدید کننده این بیماری محسوب می شوند.
جماعتی افزود: باتوجه به مرگ و میر بالای این بیماری، نه تنها از طریق دولت بلکه سایر مجموعه ها مانند سازمان های مردم نهاد، باید وارد عرصه اقدامات پیشگیرانه شوند تا شاهد کاهش ابتلا به بیماری در کشور باشیم.

نهمین کنگره المللی بیماری های ریوی، مراقبت ویژه و سل از ۲۰ تا ۲۳ مهرماه در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان برگزار می شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۶۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان اصلی کبد چرب چیست؟

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، کبدچرب غیر الکلی بر اثر تجمع چربی در سلول‌های کبد به وجود می‌آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قند خون‌شان بالاست، بیشتر دیده می‌شود. البته فردی که به آن مبتلا می‌شود، زمینه ژنتیکی هم دارد. در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول‌ها تجمع یافته، از سلول‌های کبدی خارج نمی‌شود و وقتی به تدریج چربی در سلول‌های کبدی جمع می‌شود، اصطلاحا می‌گویند فرد دچار کبد چرب غیرالکلی شده است.

تا این مرحله کبدچرب قابل درمان است، اما در صورتی که فرد متوجه نشود یا پیگیر درمان نباشد، وارد مرحله «سیروز» و بدخیمی‌های کبدی می‌شود که درمان ندارد؛ زیرا سلول‌های کبدی تخریب شده و راهی جز پیوند کبد باقی نمی‌ماند.

متاسفانه یکی از مشکلات کبدچرب این است که نشانه خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش یا سونوگرافی می‌توان این بیماری را تشخیص داد. البته برخی علائم در بیماران مبتلا ممکن است وجود داشته باشد که از جمله آن خستگی و درد در ناحیه بالا و سمت راست شکم است.

۷۰ درصد افراد دچار کبدچرب به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و سابقه قند و چربی خون بالا دارند. در واقع کسانی که رژیم غذایی ناسالمی دارند به خصوص مصرف بالای چربی‌های اشباع و قندهای ساده و فعالیت بدن‌شان نیز کم است، بیشتر به کبدچرب مبتلا می‌شوند.

کبدچرب درمان دارویی قطعی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. فردی که به چاقی مبتلاست، با کمی کاهش وزن، بهبود می‌یابد. مطالعه‌های مختلف نشان داده‌اند اگر این افراد ۵ تا ۱۰ درصد وزن‌شان را کاهش دهند، آنزیم‌های کبدی به حد طبیعی باز می‌گردد. این افراد باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند تا هرچه سریع‌تر بهبود یابند و بیماری وارد مرحله ۲ و ۳ نشود.

میزان کربوهیدرات (قند) و به خصوص کربوهیدرات‌های ساده و همین طور چربی، به خصوص چربی‌های اشباع، باید در رژیم این افراد کم شود. مبتلایان به این بیماری بهتر است برای پخت و پز از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گیاهی مثل روغن کانولا و زیتون استفاده کنند؛ حتما چربی‌های قابل رویت گوشت را (چه قرمز چه سفید) بگیرند و ترجیحا در هفته بیش از دو بار گوشت قرمز نخورند و مصرف فیبر را افزایش دهند.

فیبر در انواع سبزی و سبوس غلات به وفور یافت می‌شود. میوه‌ها نیز فیبر خوبی دارند، اما چون حاوی قند فراوانی هستند، باید به میزان متعادل یعنی حداکثر ۳ واحد در روز و به دفعات میوه مصرف کنند؛ یعنی بیمار مبتلا به کبدچرب نمی‌تواند ۳ میوه را با هم بخورد، اما مصرف سبزی‌ها برای وی آزاد است.

مصرف غلات سبوس‌دار یا سبوس به صورت جدا در سوپ، کوکو، کتلت و... نیز برای این بیماران مفید است. همچنین موادغذایی با خواص ضدالتهابی مثل روغن ماهی نیز بهتر است در برنامه غذایی این افراد گنجانده شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ورزش و تحرک بدنی برای مبتلایان به کبدچرب ضروری است و حتما باید روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند. با این سبک زندگی چربی کمتری در سلول‌های کبد ذخیره می‌شود و به مرور بهبود می‌یابند.

دیگر خبرها

  • بیماری اجسام لویی چیست؟
  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • نوشیدنی‌های موثر در درمان بیماری‌های کلیوی + فیلم
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در زاهدان به صدا درآمد
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان