Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» که یک نشریه تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل است، در مقاله‌ای به قلم مایکل پِک (Micheal Peck) به بررسی دستاورد نظامی جدید ایران و تأثیرات آن بر معادلات نظامی منطقه پرداخته است.

مایکل پک در مقاله‌ای که امروز چهارشنبه نهم اکتبر (17 مهر) در پایگاه اینترنتی نشریه نشنال اینترست منتشر شده، نوشته است:

ایران از طرح تازه‌ای رونمایی کرده که به نظر می‌رسد قابلیت تبدیل راکت‌های زمین به زمین غیرقابل هدایت را به جنگ‌افزارهای هدایت شونده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش هفته‌نامه جینز دیفنس ویکلی (Janes Defense Weekly)، سامانه "لبیک "1 شبیه واحدهای هدایتگری است که برای خانواده موشک های سوخت جامد "فاتح-110" استفاده می شود. همانند خانواده موشک های فاتح-110، این سامانه ها نیز بین موتور راکت و کلاهک نصب می شوند تا راکت را هدایت کنند. این سامانه جدید با راکت توپخانه ای زلزال کالیبر 610 میلیمتری قابل مقایسه است.

این دستاورد نگرانی کارشناسان اسرائیلی را برانگیخته چرا که آنها می گویند حزب الله- ارتش نیابتی ایران در لبنان- زرادخانه ای با 150 هزار راکت در اختیار دارد که می تواند با آنها اسرائیل را هدف قرار دهد. به گزارش تایمز آو ایزرائیل آنچه تازه و باعث نگرانی است، ایرودینامیک بالک‌ها (winglets) است که بسیار منحصر‌به‌فرد بوده و تا کنون نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است. در این سامانه به جای کپی‌برداری از سایر نمونه‌های خارجی از طراحی بومی استفاده شده که بیانگر اعتمادبه‌نفس ایرانیان است. احتمالا هدف از این ایرودینامیک تازه و منحصربه‌فرد، افزایش قابلیت مانور راکت های دگرش‌یافته است.

راکت های توپخانه ای، جنگ افزارهایی با دقت کم هستند که ایجاد هراس و ویرانی گسترده، مستلزم شلیک گروهی آنها است. با این حال، اگر ایران بتواند یک راکت غیرقابل هدایت را به جنگ‌افزاری هدایت شونده تبدیل کند، این روند در کارآیی راکت ها، دگرش اساسی ایجاد خواهد کرد.

نگرانی اسرائیلی ها عجیب و غیرعادی نیست. تل آویو درحالی که از گذشته همواره نگران شلیک گروهی راکت ها از گستره مرزهای لبنان به خاک اسرائیل بوده، اکنون باید به احتمال شلیک گروهی جنگ‌افزارهای هدایت شونده ای بیاندیشد که اهداف راهبردی این کشور مانند نفتکش ها، پالایشگاه های شیمیایی و فرودگاه های نظامی را نشانه خواهند گرفت. اگر این راکت ها قابلیت مانور داشته باشند چه بسا بتوانند از سپرهای دفاع موشکی اسرائیل مانند گنبد آهنین عبور کنند.

عربستان سعودی نیز می تواند از بابت سامانه تازه ایران نگران باشد. برغم این که ریاض برای به دست آوردن سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا میلیاردها دلار هزینه کرده اما در یورش های اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو، سامانه های دفاعی سعودی نتوانست پهپادها و موشک های شلیک شده را ردیابی یا سرنگون کند. حال این سامانه های ناکارآمد در برابر رگباری از راکت‌های هدایت شونده چگونه قابلیت دفاعی خواهند داشت؟

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۶۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) در یک بیانیه مشترک، صریح و نه چندان معمول، خواستار حداکثر «خویشتنداری» در خاورمیانه شدند تا منطقه از «خطرات جنگ و عواقب وخیم آن» در امان بماند.

به گزارش ایرنا، اظهارات یادشده پس از تماس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان رئیس‌ امارات متحده عربی بیان شد چراکه به اعتقاد آنها تنش‌ها بعد از حمله متجاوزانه اسرائیل به کنسولگری ایران و پاسخ تنبیهی شنبه‌شب ایران بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، اسرائیل در حال بررسی واکنش مناسب به اولین اقدام نظامی مستقیم به خاک سرزمین‌های اشغالی است حال آنکه تهران اعلام کرده است این پاسخ تنبیهی، واکنش مشروع و استفاده از حق ذاتی «دفاع از خود» است.

خبرگزاری دولتی WAM امارات و خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA نیز گزارش دادند که این دو رهبر حوزه خلیج فارس طی تماس تلفنی در مورد تحولات خاورمیانه و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت و ثبات گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت امارات از سال ۲۰۲۰ در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با پیوستن به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل دارد، در حالی که فرایند مشابه برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و این رژیم به دلیل جنگ در غزه متوقف مانده است.

ایالات متحده، متحدان غربی و کشورهای عربی به اسرائیل هشدار داده‌اند از واکنشی که منطقه را درگیر جنگ تمام‌عیار کند بپرهیزد. ولیعهد عربستان همچنین در تماس تلفنی حاکم قطر در مورد تشدید تنش نظامی گفت‌وگو کرد.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!
  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • منابع عبری شلیک موشک به عسقلان را تایید کردند
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • زخمی شدن ۶ صهیونیست در حمله موشکی به عرب العرامشه در الجلیل
  • زخمی شدن ۶ صهیونیست در حمله موشکی به عرب عرامشه در الجلیل
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • به نمایش گذاشته شدن پهپادهای انتحاری ارتش
  • نمایش سلاح مخفی و خاص ارتش
  • پهپادهای انتحاری ارتش به نمایش گذاشته شد