Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@02:00:41 GMT

۵۰ درصد معیشت مردم بانه به مرزها وابسته است

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۷۰۶۷

۵۰ درصد معیشت مردم بانه به مرزها وابسته است

محمد امین‌زاده عصر چهارشنبه در جریان بازید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار داشت: مرزها مهمترین منبع درآمد مردم شهرستان بانه است و در این راستا بیش از ۱۰۰ مجتمع تجاری با ۱۲ هزار مرکز خرید احداث شده که مردم از اقصا نقاط کشور برای خرید کالاهای ارزان قیمت به بانه سفر می کنند.

وی اضافه کرد: با بسته شدن مرزها معیشت بسیاری از مردم شهرستان با مشکل مواجه شده و بسیاری از آنها به اجبار در کلان شهرها به کارگری و کار در کوره های آجر پزی مشغول هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امین زاده با اشاره به تاریخ طولانی مراودات مرزی مردم بانه با اقلیم کردستان عراق گفت: مهمترین مطالبه مردم از مجموعه حاکمیتی بازگشایی مرزها هنگه ژاله و گله سوره و مسافری کردن بازارچه سیرانبند بانه است که این مهم مورد تایید استانداری کردستان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همه نهادهای دولتی استان است.

وی اضافه کرد: تمام امکانات برای مبادلات مرزی در بانه فراهم است و بزرگترین هتل پنج ستاره استان در بانه احداث شده و علاوه بر این چندین مرکز اقامتی نیز با سرمایه‌های مردم ایجاد شده است.

سرپرست فرمانداری بانه  اظهار داشت: به واسطه وجود مرزها و فعالیت مرزداران در سال‌های اخیر بانه به نگین اقتصادی غرب کشور تبدیل شده در ۲ سال اخیر ۲ بازارچه ای مرزی بانه در پی تصمیات کلان کشوری بسته شد و مراودات مرزی با رکود بی سابقه ای مواجه شد.

وی ادامه داد: قرار براین بود با ساماندهی مرزها واردات کالا از بازارچه سیرانبند بانه با کارت پیله وری ادامه پیدا کند که این طرح هنوز اجرایی نشده است.

امین زاده گفت: با تایید مصوبه هیات وزیران مبنی بر رسمی شدن مرز سیرانبند تمام زیرساخت‌ها در بازارچه فراهم شد اکنون این خواسته مردم بانه در انتظار موافقت دولت مرزی عراق است.

۲۵ هکتار به مجموعه مرز سیرانبند از طرف عراق اضافه شده است

  مدیر گذر نامه سلیمانیه عراق  نیز اظهار داشت: برای رسمی شده مرز سیرانبند ۲۵ هکتار به مجموعه از طرف اقلیم کردستان اضافه شده و بخش زیادی از زیرساخت ها نیز فراهم شده است.

عمید سالار افزود: در  بغداد تمام مرزهای اقلیم کیله، سیرانبند و تویله در یک بسته تعریف شده و مهمترین شرایط بغداد برای بازگشایی مرزها بازگشت ۵۰ درصد درآمد مرزها به دولت مرزی عراق و نظارت دولت مرزی بر مرزها است.

وی گفت: بین اقلیم کردستان و دولت مرزی عراق مشکلاتی در رابطه با مرزها وجود دارد و وزراء اقلیم کردستان در حال پیگیری و حل مشکلات هستند.

سالار ادامه داد: در روزهای اخیر نیز طرحی به دولت مرکزی عراق ارائه شده و در جلسه هفته گذشته در مرز کرمانشاه استاندار حلبچه طرحی پیشنهاد داده وتفاهم نامه ای منعقد شد.

وی گفت: در این تفاهم نامه درخواست شده برای مهر ورود و خروج سیرانبند از مهر مرز خسروی استفاده شود که این امر مورد موافقت مسئولان ایرانی است که نیاز به تایید و موافقت دولت مرکزی و اربیل دارد.

 بازارچه مرزی سیرانبند هم مرز با اقلیم کردستان عراق و دومین بازارچه مرزی استان بوده که در بخش ننور و در ۲۵ کیلومتری شهر بانه قرار گرفته است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران مرز سیرانبند بانه در سال ۸۹ به عنوان یک مرز رسمی معرفی شد.

شهرستان مرزی بانه ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد.

شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت د ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۴۶۹/ ۳۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان وضعیت معیشت بانه فرمانداری بانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۷۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با ارسال درخواستی رسمی به وزیر نفت عراق از بغداد خواسته است که صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه را به‌دلیل نگرانی‌های اقتصادی ازسر گیرد.

به گزارش پایگاه خبری کردستان ۲۴، یک منبع در وزارت نفت دولت مرکزی عراق به رسانه‌های عراقی اعلام کرده است که سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) به‌طور ویژه از حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق خواسته است که با هدف کاهش نگرانی‌های اقتصادی به روند ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های نفتی منطقه کردنشین با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه شتاب بخشد.

به گفته این منبع، اوپک به دولت عراق مجوز داده است که روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردنشین این کشور با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه انتقال دهد و از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه روانه بازارهای جهانی کند.

بر اساس این گزارش، در پاسخ به درخواست اوپک، عبدالغنی این درخواست را به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق ارسال کرده و منتظر پاسخ است.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک - جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

دولت مرکزی عراق فروردین‌ پارسال مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود.

عبدالغنی پیش‌تر اعلام کرده بود که  عراق با ترکیه درباره ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های کرکوک با خط لوله کرکوک - جیهان به تفاهم رسیده است.

در حالی که وزارت انرژی ترکیه آمادگی عملیاتی شدن خط لوله صادراتی نفت کرکوک-جیهان را از چهارم اکتبر ۲۰۲۴ تأیید کرده، دولت مرکزی عراق در ازسرگیری صادرات نفت از میدان‌های نفتی منطقه کردنشین در استان کرکوک با خط لوله کرکوک-جیهان تردید دارد و مسائل پیش‌روی آن حل نشده است.

توقف طولانی مدت صادرات نفت اقلیم کردستان عراق زیان اقتصادی قابل‌توجهی را به عراق، اقلیم کردستان و شرکت‌های نفتی خارجی فعال در منطقه کردنشین وارد کرده است.

عراق در طول دوره توقف ۱۴ ماهه فعالیت خط لوله کرکوک -جیهان، زیان ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری و جریمه روزانه ۸۰۰ هزار دلاری به‌دلیل رعایت نکردن توافق‌های صادراتی را متحل شده است.

افزون بر این، سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار متوقف و در پی آن درآمد سالانه شرکت‌های نفتی با کاهشی قابل‌توجه روبه‌رو شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است.

کارشناسان حوزه انرژی بر این باورند که توقف صادرات نفت نه‌تنها باعث افزایش قیمت جهانی نفت شده، بلکه وجهه بین‌المللی عراق را هم خدشه دار کرده، اعتماد سرمایه‌گذاران هم کاهش یافته و تقاضای تجاری در داخل کشور را کاهش داده است.

دیگر خبرها

  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • پرچم کردستان عراق در خانه‌‌ای ویران شده در غزه خبرساز شد (فیلم)
  • بانه ، قطب تولید گوشت مرغ در استان
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • آقای رئیسی! قرار نبود مشکل بورس و دلار یک هفته ای حل شود؟/مقاومت در برابر تغییر وزرای اقتصادی دولت به قیمت بدترشدن معیشت مردم