Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-03-29@06:29:45 GMT

تجارت خارجی ایران در مسیر توسعه

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۷۶۵۸

‍‍‍‍‍‍

مجموع تجارت خارجی ایران در شش ماهه نخست سال 98 از مرز 42 میلیارد دلار عبور کرده و به 42 و یک دهم درصد رسیده است که نشان از موفقیت صادرکنندگان و واردکنندگان و بخش خصوصی در شرایط تحریم دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت درباره حجم صادرات گفت: از 42 میلیارد در واقع 20 میلیارد و 948 میلیون دلار صادرات و 21 میلیارد و 221 میلیون دلار واردات کشور بوده است که نشان دهنده این است که صادرات از نظر ارزشی کاهش 10 درصدی و از نظر وزنی افزایش 22 درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او افزود: از نیمه دوم سال گذشته با توجه به تعهد ارزی صادرکنندگان قیمت پایه صادراتی در گمرک کاهش داشته بنابراین اگر صادرات افزایش هم داشته به دلیل کاهش قیمت گذاری از نظر ارزشی کاهش نشان می  دهد.

زادبوم درباره واردات نیز گفت: واردات نسبت به شش ماهه سال گذشته 5.5 درصد کاهش ارزشی داشته اما از نظر وزنی نیم درصد افزایش نشان می دهد. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

او افزود: صادرات ما بیشتر در حوزه پتروشیمی، فولاد و میعانات گازی ارقام اول را دارند و اقلام کالای اساسی شامل برنج، ذرت و کنجاله نیز ارقام اولیه واردات را تشکیل میدهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه درباره محدودیت واردات نیز گفت: در پایان خرداد 97 براساس تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی واردات هزار و 39 قلم کار ممنوع شد که اثر محدودیت و ممنوعیت در سال گذشته بیشتر نشان داده شد.  او افزود: معمولا تاثیر ممنوعیت و محدودیت واردات در پایان سال مشخص می شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

زادبوم درباره چالش های موجود در بخش صادرات نیز گفت: عوامل ساختاری و مقطعی به دلیل شرایط تحریم در این زمینه  وجود دارد که اولین مشکل ساختاری این است که باید با ترغیب صادرکنندگان و بررسی بازار هدف تولید متناسب با بازارهای صادراتی داشته باشیم اما در شرایط تحریم یکی از مشکلات صادرکنندگان هزینه بخش حمل و نقل است که یک دلیل آن تغییر نرخ عرض عنوان می شود که سازمان بنادر با ارائه تخفیفات و مشوقات در حمل و نقل زمینی و دریایی در حل مشکلات صادرکنندگان می تواند در حل مشکلات در این حوزه کمک می کند. او افزود: همچنین در زمینه تولید صادراتی صادرکنندگان نیاز به تامین مالی بهتر نیز دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

زادبوم درباره نقشه راه صادرات گفت: ما هم راهبرد توسعه صادرات داریم هم نقشه راه اما به دلیل تدوین نقشه راه، نقشه صادرات نیز منطبق با آن تدوین خواهد شد که در آن برای هر 17 کشور بازار هدف نیز نقشه راه تعریف شده است اما به  دلیل اینکه در برنامه ششم سالانه 21 درصد رشد صادراتی از نظر ارزشی دیده شده اما به دلیل محقق نشدن آن نسبت به برنامه ششم عقب هستیم ولی با توجه شرایط امروز توانسته ایم به پیشرفت هایی برسیم که نشان از موفقیت صادرکنندگان و واردکنندگان و بخش خصوصی در شرایط تحریم دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

زادبوم درباره تسهیل موانع صادرات و توسعه فضای کسب و کار نیز گفت: تعهد ارزی با توجه به شرایط مشکل برگرداندن ارز از مشکلات عمده صادرکنندگان است که نیاز به تسهیل بیشتر دارد. مدت زمان تسویه ارز  همچنین سوپسید در بخش حمل و نقل و مشوق های صادراتی از جمله درخواست های صادرکنندگان است.

 

غنیون معاون دفتر فناوری اطلاعات گمرک در ارتباط تلفنی درباره مجموع تجارت خارجی ایران گفت: در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 21 و 2 دهم میلیارد دلار واردات و 20 و 9 دهم میلیارد دلار نیز صادرات غیر نفتی داشته ایم که نشان می دهد مجموع حجم تجارت خارجی ما در شش ماه نخست سال  از مرز 42 میلیارد دلار عبور کرده و به 42 و یک دهم میلیارد دلار رسیده است.

غنیون گفت: در شش ماهه امسال نسبت به سال گذشته از نظر واردات 5.5 درصد کاهش داشته ایم اما از نظر صادرات از نظر ارزشی 10 کاهش داشته ایم اما از نظر وزنی 22 درصد رشد صادرات داشته ایم که یکی دیگر از اختلافات و دلایل وزنی و ارزشی به ترکیب کالای وارداتی و صادراتی برمی گردد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

او افزود: در نیمه دوم سال حجم تجارت بیش از نیمه اول سال پیش بینی می شود. در حوزه صادرات غیر نفتی 5 کشور ( چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان)، که شرکای تجاری عمده ایران هستند بیشترین صادرات انجام می شود. این 5 کشور به تنهایی 75 درصد ارزش صادرات و 73 درصد وزن صادرات کشور ما را به خود اختصاص داده اند و سایر کشور ها 27 درصد از وزن و 24 درصد از ارزش صادرات را شامل شده اند.

شرکای تجاری در شش ماهه نخست اول سال (چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان ) از نظر وزنی 53 درصد کل واردات و 70 درصد ارزش کل صادرات را دراین شش ماه به خود اختصاص داده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: صادرات واردات تجارت خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب وزیر اقتصاد برای صادرکنندگان

وزیر اقتصاد اعلام کرد که امروز هیأت دولت مصوب کرد درباره عوارض صادرات خام و نیمه‌خام مصوبه اسفند ۱۴۰۲ عیناً تکرار شود و صادرکنندگان می‌توانند فرآیند صادرات را آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بار مالیاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۳ نسبت به لایحه ۱۴۰۲ ایجاد شد، یادآور شد که وزارت اقتصاد رسما با این موضوع مخالفت کرد.

وی توضیخ داد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی که در قانون مصوب بر لایحه بودجه دولت اضافه شده، حدود ۱۰ درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاست حمایت از تولید ایجاب می کند که تسهیل کنیم و تخفیف های بیشتری در حوزه مالیاتی داشته باشیم، امیدواریم مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ای که ایجاد شده است را از طرق دیگری مثل انتشار اوراق تامین کند و به دولت اجازه انتشار دهد تا نیازی به این افزایش مالیات برای سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد.

وزیر اقتصاد همچنین افزود: در اولین هفته کاری دولت یک مصوبه خوب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور به تصویب رسید و طبق تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳، دولت دو ماه فرصت داشت برای عوارض صادرات موارد خام و نیمه‌خام اعلام نظر کند.

وی ادامه داد: چون این اتفاق در سال ۱۴۰۲ با تاخیر رخ داد، بسیاری از صادرکنندگان ناراضی بودند و کالاهایشان روی کشتی ها و انبارهای گمرک معطل تعیین تکلیف عواض صادرات خام و نیمه خام مانده بود؛ بنا براین امروز هیأت دولت مصوب کرد درباره عوارض صادرات خام و نیمه‌خام مصوبه اسفند ۱۴۰۲ عیناً تکرار شود و صادرکنندگان می‌توانند فرآیند صادرات را آغاز کنند.

این خبر تکمیل می شود.

دیگر خبرها

  • تناقض آشکار ترکیه در ادامه تجارت با رژیم اسراییل
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلاری کالا از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی
  • مصوبه جدید دولت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان
  • ۱۰۷ درصد برنامه صادرات ۱۴۰۲ در کردستان محقق شد
  • عوارض صادرات خام و نیمه‌خام همانند سال قبل است
  • خبر خوب وزیر اقتصاد برای صادرکنندگان
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید