Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@22:48:20 GMT

موزه دخانیات؛ تاریخ دود کردن ایرانیان معاصر (فیلم)

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۹۲۴۸

‍‍‍‍‍‍

کیفیت پایین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛

محسن ظهوری ـ سیگار برای سلامتی مضر است؛ می‌گویند بیش از چهار هزار مواد شیمیایی در دودش وجود دارد که حداقل ۵۰ تای آن‌ها باعث سرطان می‌شوند. این را می‌دانیم، اما نمی‌شود تاریخ را به مضرها و مفیدها تقسیم کرد. برای همین هم موزه دخانیات افتتاح شده، تا بتوانیم تاریخ دود کردن ایرانیان را در دوره معاصر ببینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در خیابان قزوین تهران، یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های صنعتی ایران قرار گرفته؛ یادگاری از روزهایی که آلمانی‌ها برای ساخت مراکز صنعتی به ایران آمدند. مهرماه ۱۳۱۶ بود که رضاشاه برای افتتاح شرکت دخانیات تهران به این محل آمد و از آن پس این مجموعه صنعتی، به‌صورت مداوم کار خود را ادامه داده و سیگار را جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی همه ما کرده؛ چه برای آن‌هایی که سیگار می‌کشند و چه کسانی که در معرض دود سیگاری‌ها هستند. در این مدت، بیش از هر چیزی نام‌ها و برندهای سیگار نقش اصلی را داشته‌ و برای خودشان به یک شخصیت تبدیل شده‌اند؛ مثلا همین «اشنو ویژه» که سیگار محبوب «جلال‌ آل‌احمد» بود و می‌گویند «آیت‌الله کاشانی» هم به کشیدن آن علاقه داشت، در دوره‌ای سیگار روشنفکری شده بود. آن سال‌ها شعار ایرانی باید کالای ایرانی بخرد، شامل سیگار هم شده و سیگارهای وطنی به‌خصوص «اشنو» یا «هما» هم یکی از پزهای روشنفکران بود. چیزی شبیه دود کردن سیگارهای «۵۷» یا «بهمن کوچک» برای دانشجوهای دهه هفتاد و هشتاد. موزه دخانیات هم پر است از این نام‌ها؛ از برندهای معروفی مثل «بهمن» و «تیر» و «زر» گرفته تا «شکوفه»، «فیروزه» و «ستاره». البته سیگار «تاج» را هرچه گشتم در موزه نیافتم. شاید به‌خاطر نامش آن را نگذاشته‌اند، یا احتمالا بسته تر و تمیزی از آن برای تماشا پیدا نکرده‌اند، اما به جایش اینجا تا دل‌تان بخواهد اشیای قدیمی و جالب درباره ساخت این سیگارها می‌بینید. از دستگاه‌های رطوبت سنج و تبخیرنگار گرفته تا «آب مقطرگیری» و یک پنکه قدیمی که روزگاری در کارخانه می‌چرخیده. اسناد و مدارک تاریخی شرکت هم در این میزها قرار گرفته‌اند که برای خودشان تاریخی از مکتوبات اداری در ایران هستند. در کنار تصاویری قدیمی و تاریخی از شکل‌گیری شرکت و کارگرانی که در کار تهیه توتون و تنباکو هستند. آن سو هم برگ‌های زرین تنباکو را گذاشته‌اند که در اصفهان کاشته می‌شوند و می‌گویند بهترین تنباکوهای جهان‌اند، و گنجی برای آن‌ها که قلیان دود می‌کنند؛ البته نه از قلیانی در موزه است؛ قلیان بزرگ قلمکاری شده با چهار شلنگ برای چهار نفر که سال‌ها پیش هنرمندان اصفهانی آن را ساخته‌اند و حالا در موزه قرار گرفته.
اگر تا اینجای گزارش هوس سیگار یا قلیان به سرتان زده، باید دوباره یادآوری کنم که این دودها واقعا برای سلامتی مضر هستند. مثل بمب به ظاهر بی‌خطری می‌مانند که هر لحظه ممکن است منفجر شود. اینجا هم برای تبلیغ دود و دم راه نیفتاده، موزه‌ای است از نمایش رشد و نمو یک صنعت، پس بهتر است ما هم به همین موضوع بپردازیم.
شرکت دخانیات، در این هشت دهه، مدیران زیادی به خود دیده؛ از اولین مدیرعاملش که فقط شش ماه بر سر کار ماند تا مدیرعامل فعلی‌اش که همین یک‌ماه پیش به این سمت منصوب شده، 42 مدیر آمده و رفته‌اند که عکس‌شان بر دیوار است. بخشی هم برای تصاویر و اسناد مربوط به «آتانوس زافیروپولوس» درست شده که «فریدلیپ» آلمانی، نخستین مدیرعامل دخانیات او را از یونان به ایران آورد تا رئیس مزرعه آزمایشی توتون تیرتاش شود که حالا مرکز تحقیقات و آموزش شرکت دخانیات است. «زافیروپولوس» یکی دو سالی هم بعد از انقلاب به کار در اینجا ادامه داد و دست آخر به‌خاطر بیماری از ایران رفت تا چند ماه بعدش در یونان از دنیا برود. او زبان فارسی را می‌فهمید و به‌خوبی حرف می‌زد، اما خواندن و نوشتن خط فارسی را بلد نبود. برای همین نامه‌هایش را فینگیلیش می‌نوشت؛ یعنی زبان فارسی با خط انگلیسی. احتمالا این نامه‌ها که در موزه دخانیات قرار گرفته، نخستین سند ثبت شده نوشتار فینگیلیشی در ایران باشند.
موزه دخانیات در قلب مجموعه بزرگ شرکت دخانیات قرار گرفته؛ جایی در منطقه تاریخی 11 تهران و در کنار منازل مسکونی. دیدن اینجا حس غریبی در خود دارد؛ از یک طرف موزه‌اش تماشایی است که رشد یک صنعت موفق را نشان‌مان می‌دهد، از طرفی محصولش ترسناک است که می‌دانیم چه مرگ‌ها و بیماری‌هایی با خود آورده و خواهد آورد. در موزه‌اش هم، در گوشه‌ای تصاویری از ورزشکاران نامی زورخانه و باشگاه دخانیات را مثل «غلامرضا تختی»، «عباس زندی»، «محمدعلی فردین» می‌بینید که نماد سلامت و تندرستی هستند، در گوشه‌ای دیگر هم پاکت‌های خاطره‌انگیز سیگارهایی را که قاتلان خاموش آدم‌اند. تناقضی است درست شبیه به کشیدن سیگار از بسته‌ای که روی آن نوشته این کار برای سلامتی شما ضرر دارد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دخانیات موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۹۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها تقدیر کرد.

صمد نژادابرهیمی ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاهی جوان و مورد اعتماد است و با اشاره به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی در سال گذشته، این دانشگاه را بسیار فعال دانست و گفت: با توجه به حامیان اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها، یعنی سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان به اهمیت این کنفرانس و تاثیر امر موزه و موزه‌داری در فرهنگ و تاریخ پی برد.

وی با اشاره به اهمیت نقش موزه‌ها در انتقال تاریخ و جعرافیا به نسل آینده، گفت: هدف موزه‌ها صرفا بازدید از اشیاء نیست، بلکه هر عنصر حاضر در موزه دارای هویت و داستان است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف تحقیق، پژوهش و ترویج این هویت است، ادامه داد: موزه صرفا گردآوری اشیا نیست، بلکه هویت بخشی است و آموزش و ترویج و پژوهش را شامل می‌شود که در حال حاضر و در این کنفرانس هر سه این عناصر درگیر هستند.

وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه حضور در کنار میراث فرهنگی برای نگهداری و نشر تاریخ و هویت را دارد که این هویت را به ثبت یونسکو برساند تا دیگران از هویت ما استفاده نکنند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر چنانچه به دنبال تمدن اسلامی و گسترش آن هستیم باید اول خودمان را بشناسیم؛ چراکه نسل جدید ما بعد از انقلاب تکنولوژی با اجزا و عناصر غریبه و ناآشنا شده است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و تاریخ و هویت خود را حفظ و ترویج نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

حسن محمدی‌ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سهم تاریخی اردبیل در شکل‌گیری موزه‌های نوین و موزه‌داری گفت: موزه و موزه‌داری با تاریخی به قدمت تمدن بشری یکی از پدیده‌های اجتماعی در دنیای مدرن قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه به طور اعم به مکان نمایش اشیایء نفیس و گران‌قیمت گفته می‌شود، افزود: در مفهوم اخص نیز موزه یک موسسه غیرانتفاعی پژوهشی و آموزشی است که یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی فرهنگی در نظر محققین جوامع مدنظر قرار گرفته است.

محمدی‌ادیب با تاکید بر اینکه در تاریخ موزه و موزه‌داری اولین بار از دوره قاجار و بعداً پهلوی واژه موزه در کشور ما رایج و معمول شد، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی برمی‌گرداند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره تاریخ موزه و موزه‌داری در ایران بدون نام بردن از قدیمی‌ترین فضای نمایش و نگهداری از اشیای هنری در اردبیل صحبت کنیم، حق مطلب به نحو احسن بیان نشده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد: بتوانیم برای میراث عظیم مجموعه شیخ صفی که امانت نسل‌های آینده در دستان ما می‌باشد نگهبان شایسته‌ای باشیم و دِین خود را نسبت به تاریخ و فرهنگ و هویت ایران و ایرانی به نحو احسن ادا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • نیروگاهی که ایرانیان در سریلانکا ساختند!
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • فروش نخی سیگار، ممنوع
  • دخانیات در سال چند ایرانی را به کشتن می‌دهد؟
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات/ فروش سیگار به صورت نخی غیرقانونی است