Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-16@13:50:40 GMT

میانجیگری پاکستان فرصتی برای تهران-ریاض

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۰۱۳۶

میانجیگری پاکستان فرصتی برای تهران-ریاض

عوامل مختلفی باعث شده تا پاکستان این جایگاه را در سیاست خارجی ریاض و تهران پیدا کند. به همین دلیل اسلام آباد در بسیاری از موارد می‌تواند مورد مشورت ایران و عربستان قرار گیرد. از سوی دیگر عربستان در سیاست‌های منطقه‌ای دچار مشکل شده است. در نتیجه حل این مشکل از طریق برخورد نظامی با ایران امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بلکه از طریق مصالحه با ایران امکان‌پذیر است. دلیل آن نیز این بوده که ایران به درجه‌ای از قدرت رسیده است که توان تاثیرگذاری وسیعی بر منطقه دارد به‌علاوه آنکه عربستان سعودی ملاحظه کرده است که در درگیری‌های منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا و رژیم‌هایی همانند رژیم صهیونیستی پشتیبانان مطمئنی نخواهند بود. کما اینکه در مقاطع مختلف این دو رژیم فقط متاثر از منافع خودشان عمل کرده‌اند. آنها سعی داشته‌اند تا عربستان را خط مقدم جبهه جنگ با ایران قرار دهند.
در نتیجه عربستان به این نقطه رسیده است که آمریکا و رژیم صهیونیستی فی‌نفسه علاقه‌ای به عربستان ندارند. مگر آنکه بخواهند از عربستان به عنوان ابزار در سیاست خارجی خودشان استفاده نمایند. سیاست خارجی عربستان یک سیاست خارجی تبعی است یعنی سیاست خارجی این کشور از ایالات متحده آمریکا تبعیت می‌کند. هرگونه رفتاری از سوی این کشور در سطح روابط دو‌جانبه و یا منطقه‌ای متاثر از سیاست‌های آمریکا بوده است.
شاید آنچه که عربستان سعودی را به این نتیجه رسانده است که به منفعت ملی خود فکر کند و حداقل تا حدودی جدای از سیاست خارجی آمریکا عمل نماید واقعیت‌هایی است که در صحنه برای ریاض پیش آمده است. از جمله اینکه ایالات متحده آمریکا شریک مطمئنی در مصیبت‌هایی که عربستان با آن دست به گریبان بوده نیست. به عنوان مثال رفتار آمریکا در ارتباط با داعش برای عربستان سعودی ابهام‌آمیز است. رفتار آمریکا در برخورد با ایران نسبت به عربستان سعودی ابهام‌آمیز است. در مجموع موارد مختلفی وجود داشته که آمریکا متحدینش را به‌طور کلی تنها گذاشته است. شاید بهترین مثال آن در شرایط امروزی رها کردن کردهای سوریه به حال خودشان است.
آن هم در شرایطی که در لب تیغ ترکیه قرار گرفته‌اند. تمامی این مسائل به نوعی عدم اطمینان را در عربستان سعودی به‌وجود آورده و شاید علائم مختلفی را که از طرق مختلف برای ایران مخابره می‌کند ناشی از این مسائل است. اگر عربستان سعودی متاثر از این واقعیت دولت پاکستان را وادار کرده است که میان ایران و عربستان مذاکراتی صورت گیرد، فرصتی است هم برای عربستان و هم برای ایران. باید توجه داشته باشیم که فرصت‌ها به سادگی به دست نمی‌آیند. فرصت‌ها سخت به دست می‌آیند و زود از دست می‌روند.
در نتیجه هر دو کشور می‌بایستی روی این پیشنهادات تامل کنند. امروزه هم ایران و هم عربستان بیش از آنکه به جنگ و درگیری نیاز داشته باشند به صلح منطقه‌ای نیاز دارند. باید هر دو کشور در نظر داشته باشند که این صلح می‌بایستی یک صلح پایدار و استراتژیک باشد. هر دو کشور نباید به‌صورت تاکتیکی به مساله صلح نگاه کنند. هر دو کشور باید به سود و منفعت مطلق بنگرند و نه سود و منفعت نسبی، منظور سود و منفعت مطلق آن است که در این مذاکراتی که به‌وقوع می‌پیوندد هر میزان که به این کشور امتیاز عاید شود برای آنها منفعت است. چون این فرصت صلح، نتایجی را به همراه دارد که منافع آن در بلندمدت بسیار بیشتر از زیان‌های کوتاه‌مدتی است که ممکن است هر یک از دو کشور متحمل آن شوند.

* نوذر شفیعی تحلیلگر روابط بین‌الملل / منتشر شده در روزنامه آرمان 18مهر 98

کد خبر 1308985

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نوذر شفیعی پاکستان ایران و پاکستان ترکیه سوریه کردهای سوریه ایالات متحده آمریکا تیم ملی فوتبال ایران پیاده روی اربعین اربعین دونالد ترامپ باشگاه استقلال رجب طیب اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۰۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبعی در خاندان حاکم سعودی مدعی شد: ریاض در مقابله با حمله شامگاه شنبه ایران نقش داشت.

شنبه کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول سیاسی صهیونیست گفت: همکاری خوبی با تعدادی از کشورها در کنار آمریکا وجود دارد که از جمله آن‌ها فرانسه، انگلیس و کشورهای عربی مجاوری هستند که پیام‌هایی را ارسال کردند مبنی بر اینکه قصد دارند با تهدیدات هوایی که در مسیر اسرائیل است مقابله کنند.

اواسط فوریه رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: عربستان آماده قبول تعهدات سیاسی اسرائیل برای تشکیل کشور فلسطین در ازای عادی سازی روابط است. این تلاشی برای دستیابی به موافقت با معامله دفاعی با واشنگتن قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

دو منبع در منطقه در گفتگو با رویترز تأکید کردند: عربستان برای تقویت امنیت خود و مهار تهدیدات تلاش می‌کند تا بتواند چشم‌اندازهای خود را برای تغییر اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیش ببرد. به خاطر ایجاد فضایی برای تلاش در مذاکرات درباره به رسمیت شناختن اسرائیل و توافق با آمریکا مسئولان عربستانی به همتایان آمریکایی خود اعلام کردند ریاض بر این مسئله اصرار ندارد که اسرائیل گام‌های ملموسی را برای تشکیل کشور فلسطین اتخاذ کند و به جای آن تعهد سیاسی را درباره راه حل تشکیل دو دولت قبول خواهد کرد. مسئولان عربستانی محرمانه واشنگتن را ترغیب کردند تا بر اسرائیل برای پایان جنگ غزه و تعهد به یک افق سیاسی برای تشکیل کشور فلسطین فشار بیاورد. این مسئولان تأکید کردند ریاض پس از آن روند عادی سازی روابط و کمک به بازسازی غزه را آغاز خواهد کرد.

ژانویه فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد ریاض از مذاکرات با رژیم صهیونیستی برای حل مسئله فلسطین و تحقق ثبات در منطقه استقبال می‌کند.

سایت آکسیوس پیشتر گزارش داد عربستان همچنان به توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بعد از پایان جنگ غزه توجه دارد. مذاکرات عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر و شروع جنگ غزه متوقف شد.

کد خبر 844667 برچسب‌ها ایران و اسرائیل اسرائیل خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت
  • شوک به سعودی‌ها؛ ستاره النصر به دنبال ترک عربستان
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی
  • آمریکا از طریق سوئیس در حال میانجیگری میان تهران و تل‌آویو
  • آمریکا از طریق سوئیس در حال میانجیگری میان تهران و تل آویو است | بایدن پس از ساعت ها در اتاق عملیات نفس راحت کشید!
  • آمریکا از طریق سوئیس در حال میانجیگری میان تهران و تل آویو