Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@17:48:27 GMT

کتاب‌های درسی گرفتار مثلث برمودا؟!

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۰۹۶۹

کتاب‌های درسی گرفتار مثلث برمودا؟!

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هر نوع کتاب و نوشت افزار و امثالهم که بخواهی از معروف ترین‌ها گرفته تا نایاب ترین‌ها با پرس و جو کردن در یک خیابان پیدا می‌شود؛ فقط کافی است و حوصله کنی تا در ازدحام و سر و صدا دوام بیاری و مغازه‌ها و پاساژ‌ها و زیرپله‌ها را بررسی کنی تا کتاب مورد نظر به دستت برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیابان انقلاب، همان محل نام‌آشنا برای رفع نیاز دانش آموز و دانشجو که فرصت‌ها و تهدید‌های نظام آموزشی را از کتاب‌های کمک درسی و حل المسائل گرفته تا کتاب‌های درسی نو و دست دوم و پایان آماده را کنار هم جمع کرده است؛ همان منطقه استراتژیکی که سیاست‌های دستگاه تعلیم و تربیت را جهت می‌دهد و موثرتر از هر دستگاه و بخشنامه‌ای، درس و مشق محصلان را ساماندهی می‌کند.

حالا کمبود کتاب‌های درسی یا به زعم آموزش و پرورشی‌ها بی‌برنامگی در ثبت سفارش این کتاب‌ها بار دیگر خیابان انقلاب را به همان ملجأیی تبدیل کرد که خلأ‌هایی نظام آموزشی را پر کند.

کتاب‌های درسی، ناقص به مدارس رسیدند

مهر از نیمه هم گذشت، اما هنوز کتاب درسی به دست برخی دانش آموزان نرسیده است، بعضی کتاب‌های درسی هم که انگار وجود خارجی ندارند.

از کمبود کتاب دبیرستان‌ها که بگذریم، اوضاع و احوال دانش‌آموزان ابتدایی هم تعریفی ندارد یا کتاب‌ها ناقص به دست آن‌ها رسیده است یا هیچ کتابی ندارند حتی اگر ثبت سفارش کتاب درسی هم کرده باشند.

امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع کتاب درسی و مواد آموزشی چندی پیش به خبرنگار آموزش و پرورش گفته بود که برخی دانش‌آموزان هنوز در انتخاب رشته تردید دارند و ثبت سفارش انجام ندادند، در این شرایط امکان تحویل کتاب درسی وجود ندارد چراکه نام دانش‌آموز در سامانه ثبت نشده است.

او ادامه داد: به هیچ وجه مشکل کمبود کتاب درسی نداریم و سامانه به طور دقیق به رصد اطلاعات می‌پردازد و نام تمام دانش‌آموزانی که ثبت نام کرده و کتاب دریافت کردند، قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: علت کمبود کتاب درسی در مدارس چیست؟

کتاب‌هایی نایاب حتی در بازار سیاه!

آموزش و پرورش که معتقد است کمبود کتاب درسی نداریم، اما از طرفی برخی دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف از ابتدایی تا متوسطه دوم با مشکل کمبود کتاب درسی مواجه اند و این مشکل حالا در مدارس غیردولتی و دولتی به چشم می‌خورد.

با وجود این شرایط رو کتاب‌های درسی را در انقلاب همان منطقه‌ای که معمولا معتقدند بازار سیاه کتاب است، جست و جو کردیم لما خبری از کتاب درسی چاپ جدید نیست.

برخی فروشندگان هم می‌گفتند کمبود کاغذ باعث شده است تا کتاب درسی کم باشد و هنوز هم در بازار آزاد به دست فروشندگان نرسیده است.

از طرفی برخی خانواده‌ها می‌گفتند کتاب درسی به سختی پیدا می‌شود تا قیمت کتاب درسی را بیش از آنچه زنان ثبت سفارش پرداخت می‌کردند، دانش آموزان خریداری کنند.

حالا آنطور شرایط نشان می‌دهد و به اذعان آموزش و پرورش و کتابفروشی‌های انقلاب مشکل نه در تولید کتاب بوده و نه اینکه نشتی آن به بازار سیاه راه پیدا کرده است، بنابراین هنوز معلوم نیست چرخه معیوب توزیع از کجا نشات گرفت و کی قرار است اصلاح شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش اخبار دانش آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی که ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جز پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیا آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

کد خبر 846997 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم مدرسه و مدارس دانش آموز

دیگر خبرها

  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید