Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با برنامه «رو در رو»، با اشاره به وضعیت مناسب صنعت هسته‌ای کشورمان، گفت: این صنعت همیشه برای ایران و همه کشورهایی که از آن استفاده می‌کنند، اقتدار زا بوده و به همین دلیل نیز مایه نگرانی غربی‌ها بوده است و تلاش کرده‌اند ایران را در این عرصه متوقف کنند.

وی با اشاره به مزیت‌های فناوری هسته‌ای،افزود: فشار ابرقدرت‌ها سبب ایجاد فرصت برای ایران در حوزه هسته‌ای شده است و در حال حاضر می‌توانیم بهترین سانتریفیوژها را به راحتی تولید کنیم و اگر پیشرفت‌های هسته‌ای در دهه‌های گذشته نبود، در حوزه‌های مخلتفی مانند دارو با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برجام مانع رشد موفقیت‌های هسته‌ای شده است یا خیر، تصریح کرد: برجام قطعا خللی به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده است، ایران برنامه بلندمدتی برای غنی سازی داشته است و تنها محدودیتی که ایجاد شد مربوط به راکتور آب سنگین است که البته این محدودیت، فقط برای برهه‌ای کوتاه است و دائمی نیست. در میان مذاکرات هسته‌ای نیز تلاش زیادی صورت گرفت که این محدودیت‌ها خللی در برنامه هسته‌ای ایجاد نکند.

وی افزود: مقام معظم رهبری قبل از امضای برجام شروطی گذاشتند، از جمله اینکه در برنامه بلند مدت هسته‌ای، به کف ۱۹۰ هزار سو برسیم و برنامه ریزی‌ها نیز بر همین اساس صورت گرفت. در حال حاضر نیز با برنامه‌ای که بر اساس برجام پیش می‌رود، می‌توانیم در بلند مدت و در انتهای برنامه ۱۵ ساله به ۱۷۲ هزار سو برسیم و حتی بر اساس اینکه ماشین‌ها و دستگاه‌ها به چه نحو تکامل پیدا کنند، می‌توانیم به یک میلیون سو نیز دست یابیم.

کمالوندی گفت: محدودیت‌های هسته‌ای فقط برای رفع سوء ظن طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای اعمال شد و هیچ کدام از این محدودیت‌ها، به ساختارهای هسته‌ای کشور آسیب وارد نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره بتون‌ریزی راکتور اراک به عنوان یکی از محدودیت‌هایی که ایران در مذاکرات برجام پذیرفت، اظهار داشت: نگرانی اروپایی‌ها و دیگر کشورهای غربی از راکتور اراک به دلیل توانایی تولید پلوتونیوم هشت کیلوگرم بود و تلقی آن‌ها این بود که این میزان پلوتونیوم می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. در ابتدا هم اعلام کردند راکتور وجود داشته باشد اما آب سنگین از چرخه تولید خارج شود و تنها آب سبک وجود داشته باشد که اگر این مورد پذیرفته می‌شد، عملا کارخانه آب سنگین از بین می‌رفت اما ایران زیر بار این موضوع نرفت.

وی درباره گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، گفت: اگر تعهدات ایران در برجام را روی میز قرار دهیم، فقط دو کار دیگر باقی مانده است تا تمام تعهدات ایران برداشته شود و مجددا به شرایط قبل از برجام بازگردیم. اقدام نخست فعال کردن فردو است تا انجام غنی سازی در این سایت ادامه یابد و اقدام دوم نیز افزایش ماشین‌ها است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: وقتی این دو گام دیگر هم برداشته شود، عملا فقط ابعاد نظارتی باقی می‌ماند و در حوزه عملیاتی ایران هیچ تعهد دیگری نخواهد داشت.

کمالوندی با اشاره به نگرانی اروپایی‌ها و آمریکا به علت کاهش تعهدات ایران در برجام، تصریح کرد: غربی‌ها به خوبی می‌دانند ذخایر غنی سازی ایران و تعداد ماشین‌ها در حال افزایش است و همچنین ظرفیت تحقیق و توسعه نیز در حال گسترش است و این مسائل سبب بر هم خوردن برنامه‌ریزی‌های غربی‌ها برای توقف ایران شده است.

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بهروز کمالوندی انرژی هسته ای سازمان انرژی اتمی غنی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۲۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال افزایش ۷ تا ۸ برابری تعرفه های آزمایشگاهی/ بیمه ها به تعهدات شان عمل نمی کنند

به گفته دکترحسین فاطمی، آزمایشگاه های تشخیص طبی معمولا در یک حلقه زنجیره ای از چالش ها هستند که یکی از آن ها آثار منفی نوسانات ارز و تحریم است.

دکتر حسین فاطمی، رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی ایران

وی می افزاید: از سال ۹۲ به بعد آزمایشگاه ها مجهز به وسایل مدرن شدند تا به طور دقیق تری پاسخ آزمایش بیماران را بدهند اما از آن جا که باید مواد این دستگاه ها از خارج کشور وارد شود در بیشتر مواقع با مشکل مواجهیم چرا که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود بنابراین در این باره باید دولت تدبیری بیندیشد تا آزمایشگاه ها از وابستگی در آمده و روی پای خود بایستند.

افزایش بی رویه قیمت تجهیزات آزمایشگاهی

رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی ایران بیان می کند: یکی از مشکلات پیش روی آزمایشگاه ها افزایش بی رویه قیمت تجهیزات و قطعات آزمایشگاهی است آن چنان که حتی فروشنده هم نمی داند به چه قیمتی باید قطعه را به آزمایشگاه بفروشد و منتظر می ماند ارز اعلام شود تا به آزمایشگاه قیمت بدهد.

آزمایشگاه ها به طور مداوم از سوی وزارت بهداشت کنترل می شوند بنابراین بیماران مطمئن باشند که تستی که به دست شان می رسد از سلامت برخوردار است فاطمی ادامه می دهد: با توجه به دستمزد وزارت کار، حق الزحمه پرسنل فنی کفاف زندگی شان را نمی دهد و چون تعرفه به صورت دستوری، هر سال درصدی اضافه می شود آزمایشگاه ها نیز به این مهم واقف هستند که دستمزد فعلی برای گذران زندگی پرسنل کافی نیست اما در عین حال نمی توانند دستمزدی بیش از این در نظر بگیرند.

تأخیر در پرداخت حق بیمه

وی درباره مشکلات بیمه ای آزمایشگاه ها تصریح می کند: بیمه ها به دلیل مشکلات مالی خود، به موقع به تعهدات شان عمل نمی کنند. بنابراین آزمایشگاه هزینه را پرداخت می کند و پس از ماه ها تأخیر، حق بیمه به آزمایشگاه پرداخت می شود.فاطمی می افزاید: در کشور ما همه خدمات با قیمت تمام شده انجام می شود اما متأسفانه خدمات پزشکی، هر سال به صورت دستوری و بدون توجه به قیمت تمام شده اعلام می شود.

آیا کیت ها و داروها قابل اعتمادند؟

رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی ایران درباره اعتماد به کیت ها و داروهای آزمایشگاهی توصیح می دهد: بین خطاهای پزشکی که گاه از رقم بالایی برخوردار است درصد خطاهای آزمایشگاهی بسیار اندک و انگشت شمارند چراکه وقتی کیت یا دارویی به آزمایشگاه می رسد قبل از استفاده برای بیمار، حتما کنترل شده و چنان چه پاسخ نادرست باشد آن کیت یا دارو کنار گذاشته می شود. ضمن اینکه آزمایشگاه ها به طور مداوم از سوی وزارت بهداشت کنترل می شوند بنابراین بیماران مطمئن باشند که تستی که به دست شان می رسد از سلامت برخوردار است چراکه ما آزمایش بیمار را امانتی در دست خود می دانیم که قرار است پزشک معالج بر اساس نتیجه آزمایش درباره بیماری اظهارنظر کرده و نسخه بنویسند.

فاطمی به جوانانی که علاقه مند به رشته علوم آزمایشگاهی هستند توصیه می کند: چنانچه تصمیمی گرفته اند وارد این رشته و حرفه شوند از مشکلات آزمایشگاه ها آگاه باشند. برای مثال برای اجاره محل آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی مساعدتی از سوی دولت انجام نمی گیرد و باید متخصص علوم آزمایشگاهی با ارز آزاد تجهیزات مورد نیاز را خریداری کند.

وی ادامه می دهد: تنها مسئله ای که دولت درباره آزمایشگاه ها کمک می کند تهیه دارو و کیت های مصرفی است که البته احتمال دارد در سال جاری این حمایت نیز برداشته می شود که این امر سبب افزایش ۷ تا ۸ برابری خدمات آزمایشگاهی می شود بنابراین دولت باید برای افزایش بی رویه هزینه ها تمهیداتی بیندیشد.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • تحقق ۸۷ درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان
  • احتمال افزایش ۷ تا ۸ برابری تعرفه های آزمایشگاهی/ بیمه ها به تعهدات شان عمل نمی کنند
  • گروسی : بازرسان ما در ایران روز گذشته مطلع شدند تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است / این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند
  • گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست