Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار ایلنا، اعلام نرخ بیکاری تابستان امسال تعجب کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار کار را برانگیخته است. مرکز آمار اعلام کرده در این فصل بیکاری ۱.۸ درصد کمتر شده و به‌طور کلی بیکاری در نیمه اول امسال ۱.۵ درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه شرایط اقتصادی و فشار تحریم‌ها رشد اقتصادی در سال ۹۷ را منفی کرده و پیش‌بینی می‌شود سال ۹۸ نیز رشد اقتصادی منفی باشد، کاهش نرخ بیکاری عجیب به نظر می‌رسد، آنقدر که برخی از دستکاری آمار حرف می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد جز مشاغل فصلی که باعث شده نرخ بیکاری تابستان کاهش یابد، یک تغییر در محاسبه نرخ بیکاری نیز منجر به کاهش این نرخ شده است. آنطور که مرکز آمار می‌گوید نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ سال به بالا تا ۶۵ سال محاسبه می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند هم خوب و هم بد تلقی شود. نکته منفی آن کاهش صوری نرخ بیکاری است و نکته مثبت آن خارج کردن افراد ۱۰ تا ۱۵ ساله از دایره افراد فعال در حوزه کار و نزدیکی به استاندارد‌های جهانی در زمینه منع کار کودکان است.

سایت مرکز آمار در توضیحی در ارتباط با تغییرات جدیدی نوشته است:

به گواه متخصصین، طرح آمارگیری نیروی کار یکی از فنی‌ترین‌طرح‌های آماری کشور است که براساس آخرین استانداردهای سازمان بین‌المللی‌کار (ILO) پیاده‌سازی شده است. لذا تمامی تلاش دست‌اندرکاران طرح مذکور مبتنی بر رعایت اصول حرفه‌ای در راستای کیفیت هر چه بیشتر آن است. سن ورود به کار نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما سازمان بین‌المللی کار سن استانداردی را برای بررسی وضعیت بازار کار کشورها توصیه نکرده و در این خصوص دست کشورها را باز گذاشته است تا با توجه به شرایط بومی و مقررات داخلی آن را تعیین کنند. در کشورهای جهان نیز سن مذکور، ١٠، ١٢، ١٥ و ١٦ سال در نظر گرفته شده است. اما در سال‌های اخیر با توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی صورت گرفته و ارزیابی‌های بعمل آمده بسیاری از کشورها حداقل سن بررسی شاخص‌های کلیدی بازار کار را ١٥ سال در نظر گرفته‌اند (کشورهایی که شاخص‌های بازار کار را در سن ١٥ سال و بیشتر اطلاع رسانی می‌کنند، عبارتند از: استرالیا ١٥ سال، انگلستان ١٦ سال ، نیوزلند ١٥ سال، چین ١٦ سال، آمریکا ١٦ سال، ترکیه ١٥ سال، مصر ١٥ سال). سیاست مرکز آمار ایران نیز همواره ارائه اطلاعات کارا و باکیفیت بوده است و برای دستیابی به آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده است؛ لذا به منظور فراهم نمودن سازگاری بیشتر در بررسی روندها و انجام مقایسات بین‌المللی، به دلیل تحولات مشابه در کشورمان و همچنین قانون کار کشور در زمینه سن ورود به کار که افراد ١٥ سال به بالا را مجاز به انجام کار می‌داند، از این پس شاخص‌های عمده بازار کار کشور براساس جمعیت ١٥ ساله و بیشتر محاسبه و ارائه می­گردد و این در حالی است که همچنان شاخص‌های مربوط به جمعیت ١٠ ساله و بیشتر نیز به تمام کاربران ارایه شده و در گزارش مرکز آمار ایران هم ارائه گردیده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بیکاری مرکز آمار ایران نرخ بیکاری مرکز آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۲۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو

نوسانات قیمتی در بازار خودرو برای روز‌ها نزولی بوده‌است؛ توقف رشد قیمت دلار و حتی نزولی شدن روند قیمت آن از یک سو و از سوی دیگر آرامش سیاسی در فضای کشور منجر به رکود در بازار خودرو و ریزش قیمت‌ها شده‌است؛ با این وجود طبق گفته فیروز نادری کارشناس بازار خودرو، خودروسازان با اقدامی که برای بالا بردن قیمت کارخانه خودرو‌ها انجام داده‌اند، جلوی ریزش قیمت برخی از خودرو‌ها را کشیدند.

به گزارش خبر آنلاین، برای اطلاع از میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته، گزارش زیر را بخوانید.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با خبرنگاران و در خصوص روندی که بازار خودرو در پیش گرفته‌است؛ گفت: «کاهش قیمت خودرو خیلی جزئی است. بازار خودرو در حال حاضر در رکود به سر می‌برد. تنش‌ها به حداقل رسیده‌است و قیمت دلار نیز ثابت شده‌است و از طرفی روند نزولی نیز گرفته‌است. در این بین، اما خودروسازان از جمله ایران‌خودرو سایپا و قیمت کارخانه برخی از خودرو‌ها را بالا برده‌اند، به عنوان مثال این کارخانه قیمت کارخانه پژو پارس معمولی را از ۳۰۸ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش داده‌است که به معنای ۵۰ درصد افزایش قیمت است.»

او در ادامه گفت: «این اقدام به التهابات بازار خودرو دامن می‌زند و شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو است؛ اگر خودروساز این اقدام را صورت نمی‌داد، کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار بود، اما با این کار جلوی افت قیمت خودرو را گرفت.»

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در اردستان
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • قیمت نفت اندکی بالا رفت
  • بیکاری زیبنده جوانان شهر شرینو نیست
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • نرخ بیکاری در اردستان به ۷.۸۲ رسید
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری
  • تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل کاهش موالید در کشور 
  • افزایش آمار این عمل زیبایی ۳۰۰ میلیونی!