Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@19:45:21 GMT

استیضاح ترامپ در هاله‌ای از ابهام

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۲۹۴۹

استیضاح ترامپ در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری میزان- کاخ سفید با اعلام اینکه نمی‌تواند با آنچه که تلاش‌های غیرقانونی برای تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ توصیف کرده، همکاری کند در مقابل تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا اعلام جنگ کرد. تاریخ انتشار: 12:20 - 18 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۷۴۲۶

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، به نقل از روزنامه خراسان، پس از چند روز تعلل و تردید، دونالد ترامپ تصمیم گرفت که در رویارویی با روند استیضاحی که علیه او آغاز شده، نرمش و پاسخ‌های سیاستمدارانه را کنار بگذارد و به طور علنی وارد زورآزمایی با مخالفانش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

کاخ سفید به طور رسمی اعلام کرد که از این پس در روند استیضاح رئیس‌جمهوری، هیچ گونه همکاری با کنگره آمریکا نخواهد داشت. اقدامی که می‌تواند آغاز جنگ حقوقی میان دو شاخه اصلی نظام حکومتی آمریکا بر سر اختیارات قانون اساسی تلقی شود. کاخ‌سفید "نامنطبق بودن با قانون اساسی" و "بی‌اساس" بودن مبنای آغاز تحقیقات استیضاح را دلیل تصمیم خود برشمرده است.

 

این تصمیم به معنای آن خواهد بود که سه کمیته مجلس نمایندگان که روند تحقیقات درباره لزوم استیضاح دونالد ترامپ را در دستور کار خود قرار داده‌اند، از این پس برای دریافت اطلاعات یا احضار مقام‌های دولتی با دیواری از مخالفت کاخ‌سفید روبه رو خواهند شد.

 

تحقیقات این کمیته‌ها که دموکرات‌ها رهبری آن‌ها را برعهده دارند، در پی آن آغاز شد که یک افشاگر اطلاعاتی به‌طور رسمی مدعی شد ترامپ در گفت وگوی تلفنی خود با رئیس جمهور اوکراین، از او خواسته که درباره فرزند جدی‌ترین رقیب دموکرات خود یعنی جو بایدن تحقیق کند و به این ترتیب زمینه دخالت یک دولت خارجی در انتخابات آمریکا را فراهم کرده است.

 

نامه کاخ‌سفید، تنها ساعاتی پس از آن به دفتر رئیس مجلس نمایندگان ارسال شد که گوردن ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا تنها دقایقی پیش از حضور در کنگره دستور دریافت کرد که در جلسه استماع برابر کمیته‌های کنگره حاضر نشود.

 


نیویورک تایمز نوشت: کاخ سفید با اعلام اینکه نمی‌تواند با آنچه که تلاش‌های غیرقانونی برای تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ توصیف کرده، همکاری کند در مقابل تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا اعلام جنگ کرد.

 

 

ترامپ با خودداری از همکاری با آن چه که «دادگاه پوشالی» توصیف کرده نتیجه‌ای را که تلاش می‌کند هرگز تحقق نیابد تضمین کرده است. ترامپ با این اقدام به طور عملی موضوع را وارد مرحله حقوقی و دادگاه خواهد کرد که به نظر می‌رسد نتیجه آن از قبل با توجه به طولانی بودن روند رسیدگی موضوع به ویژه در دادگاه عالی و همچنین ترکیب محافظه کار قضات دیوان عالی که گرایش بیشتری به جمهوری خواهان دارند، به نفع دموکرات‌ها نخواهد بود.

 

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند ناتوانی دولت ترامپ برای همکاری درباره ارائه اطلاعات خود می‌تواند اساس یکی از مفاد استیضاح را تشکیل دهد. حال باید دید که آیا ترامپ در جنگ تازه‌ای که در جبهه داخلی برای او رقم خورده می‌تواند به نتیجه دلخواهی دست یابد که به او برای پیشبرد تصمیماتش در جبهه خارجی کمک کند یا نه.


استیضاحی که شبیه «واترگیت» نیست
اریک پوزنر، استاد ارشد حقوق قضایی در دانشگاه شیکاگو گفت:تلاش تازه برای استیضاح ترامپ به بهانه درخواست وی از اوکراینی‌ها برای کسب اطلاعات درباره فعالیت‌های جوزف بایدن و پسرش، همان قدر کم‌ثمر نشان می‌دهد که کوشش مشابه برای استیضاح بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ نشان می‌داد.

 

در آن سال جمهوری خواهان کوشیدند کلینتون را به دلیل روابط نامشروعش با منشی کاخ سفید (مونیکا لوینسکی) و همچنین سوءاستفاده از اختیارات قانونی‌اش برای تصاحب برخی املاک و مستغلات، به پرتگاه بکشانند، ولی آن قضیه اثر عکس داد و دموکرات‌ها پای رئیس‌جمهوری وقت آمریکا ایستادند. درست است که کلینتون تا پایان مدت قانونی زمامداری‌اش در کاخ سفید ماند، اما همین خصلت‌های فاجعه‌بار سبب شد معاونش ال‌گور جنگ ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ را به جورج‌دبلیو‌بوش نامزد وقت حزب جمهوری خواه ببازد.

 

ولی کسانی که امروز در پی انجام همان کار در قبال ترامپ هستند حتی همین اطمینان را هم ندارند و برخی مواد قانون اساسی آمریکا اجازه نمی‌دهد در صورت موفقیت دموکرات‌ها در استیضاح ترامپ وی را از حضور در کورس انتخابات سال ۲۰۲۰ خارج کنند. با این اوصاف به راستی دموکرات‌ها از حمله دیر هنگام جدید‌شان به ترامپ چه چیز‌هایی را جست‌وجو می‌کنند که هم‌اینک صاحب آن نیستند؟ شاید استدلال دموکرات‌ها، بر این نکته استوار باشد که کلینتون در سایه محبوبیت‌اش از مهلکه آن سال گریخت، ولی ترامپ، چون منفور است کاری از پیش نمی‌برد. اما واقعیت آن است که ترامپ از حمایت اکثر نمایندگان «سنا»‌ی آمریکا برخوردار است و به‌رغم تمامی مخالف خوانی‌های داخلی در حزب جمهوری خواه به‌نظر نمی‌رسد این حزب خیال معرفی فردی به جز وی را برای نامزدی شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۰ داشته باشد.

 

حمایت از ترامپ در میان هوادارانش نیز که مدعی‌اند شرایط معیشتی و فرصت‌های شغلی‌شان بیشتر از گذشته شده، به قوت گذشته است. البته بسیار فرق می‌کند که دموکرات‌ها در آن‌تاریخ برنی‌سندرز را معرفی کنند، یا جوزف بایدن و الیزابت وارن را یا دوباره به ستاره شکست خورده‌شان هیلاری کلینتون متوسل شوند، ولی پایه و بنیاد محبوبیت ترامپ بین هوادارانش کم و بیش همانی است که در سال ۲۰۱۶ بود. باور دموکرات‌ها این است که با تأکید بر تخلف‌های ترامپ در ارتباط‌ها و درخواست‌هایش از اوکراینی‌ها و اثبات آن در محاکم پیش رو موضع وی را چنان سست می‌کند که او ۱۳ ماه بعد مقابل نماینده حزب دموکرات- هرکس که باشد- ناکام خواهد شد.

 

به‌گفته آن‌ها درخواست ترامپ از اوکراینی‌ها برای ردیابی کار‌های جوبایدن در کی‌یف به‌کل اعتبار و استقلال آمریکا در جهان لطمه تازه‌ای وارد کرده، ولی از یک سو گاف‌هایی از این دست آن قدر از هیئت حاکمه آمریکا در دوره سه ساله زمامداری ترامپ سر زده که دیگر حساسیتی را بر نمی‌انگیزد و از جانب دیگر تأکید دموکرات‌ها بر این که این ماجرا مثل واترگیت است که در سال ۱۹۷۲ افشا و موجب استعفای اجباری ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۴ شد غیر واقعی نشان می‌دهد و این دو سوژه تفاوت‌های زیادی با هم دارند و عظمت خطای ترامپ به وسعت دام گذاری‌ها و خطا‌های نیم قرن پیش نیکسون نیست.

 

این چنین است که در ماجرای اخیر نه استیضاح ترامپ او را به سرعت برکنار خواهد کرد و نه اطمینانی در دست است که در انتخابات سال آینده آمریکا آرایی را از کف وی خارج و او را مقابل نماینده حزب دموکرات زمین گیر کند. حزبی که این روز‌ها سندرز را در بستر بیماری می‌بیند و جوزف بایدن را منکوب ترور‌های شخصیتی ترامپ که مرتب او را «جو خواب‌آلود» می‌نامد و در نتیجه برخلاف گذشته یک ستون استوار در انتخابات ۲۰۲۰ نشان نمی‌دهد.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ترامپ امریکا استیضاح کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ

یک سناتور آمریکایی اظهار کرد اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، او نمی‌تواند ادامه کمک‌ها به اوکراین را تضمین کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سناتور جمهوری خواه دن سالیوان از ایالت آلاسکا اظهار کرد او نمی تواند ادامه کمک رسانی به اوکراین را تضمین کند اگر ترامپ بار دیگر در ماه نوامبر به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب شود.

وی در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا او می تواند تضمین کند که آمریکا همچنان در کنار اوکراین می ماند اگر ترامپ بار دیگر به کاخ سفید بازگردد؟ گفت: من نمی توانم هیچ چیزی را تضمین کنم اما به راستی خوب است که رئیس جمهور زلنسکی نگاهی به افغانستان بیاندازد زیرا این کشور چیزهای زیادی را از دست داد.

اشاره سالیوان به اظهارات اخیر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پس از تصویب بودجه کمکی حدود 61 میلیارد دلاری در کنگره آمریکا برای این کشور در مقابله با روسیه است. زلنسکی پس از تصویب این بودجه گفته بود: اختصاص بودجه برای کمک به اوکراین، نشان می دهد که کشورش افغانستان دوم نیست و آمریکا در کنار اوکراین ایستاده است.

سالیوان ادامه داد من فکر می کنم ما باید به شرایط اوکراین نگاه کنیم. من قویا معتقدم به دلیل ضعف دولت بایدن، آنها هر ساله هزینه های دفاعی را در بودجه کشور کاهش دادند. سیاست های انرژی آنها نیز منعکس کننده ضعف آنهاست و خروج ناشیانه آمریکا از افغانستان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به حمله به اوکراین، تشویق کرد.

این در حالی است که مجلس نمایندگان با 311 رای موافق و 112 رای مخالف در نهایت کمک 60.84 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد.

این لایحه اکنون به مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات‌ها است فرستاده خواهد شد و به احتمال زیاد در آنجا مورد تایید متحدان دولت جو بایدن قرار خواهد گرفت.

این طرح ماه‌هاست به دلیل مخالفت شدید برخی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در کنگره بلاتکلیف مانده بود.

این کمک‌ها به معنی تامین مهمات توپخانه و موشک‌های دفاع هوایی خواهد بود. دولت کی‌یف، که به شدت به این کمک‌ها نیاز دارد، بارها از کنگره آمریکا خواسته آن را تصویب کند چرا که این کمک‌ها را مسئله مرگ و زندگی برای اوکراین اعلام کرده است.

همچنین مجلس نمایندگان آمریکا کمک 26.38 میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی را با 366 رای موافقت در مقابل 58 رای مخالف به تصویب رساند. علاوه بر این، 8 میلیارد دلار برای کشورهای دوست و متحد آمریکا در حوزه هند-اقیانوس آرام شامل تایوان، و مبلغی نیز برای کمک های بشردوستانه برای غیرنظامیان غزه و دیگر مناطق درگیر جنگ اختصاص داده شد. همچنین قوانینی مربوط به امنیت ملی آمریکا از جمله ممنوعیت احتمالی شبکه اجتماعی تیک تاک، تصویب شد.

در همین حال سناتور جمهوری خواه ران جانسون از ایالت ویسکانسین، مجلس نمایندگان آمریکا را به دلیل تصویب لوایح کمک های خارجی مورد انتقاد قرار داد و گفت: کنگره پولی را برای این لوایح اختصاص داده که ما نداریم.

وی در جریان یک مصاحبه افزود: آمریکا به جای ارسال کمک های خارجی به کشورهای دیگر باید بر تضمین امنیت مرزهای خود تمرکز کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ نیز در ماه های اخیر درباره ارسال کمک ها به اوکراین ابراز تردید کرده  و اظهار داشته که حمایت از اوکراین منافع حیاتی آمریکایی ها نیست. با این حال ترامپ در دیدار با مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان موافقت خود را با اعطای کمک ها به اوکراین به صورت وام، اعلام کرده است.

پیشتازی اندک ترامپ نسبت به بایدن در جدیدترین نظرسنجیپیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده 6 ژانویه برای ترامپبهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد