Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@08:13:11 GMT

واکنش ایران به عملیات نظامی ترکیه در سوریه

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۳۷۰۷

واکنش ایران به عملیات نظامی ترکیه در سوریه

خبرگزاری تسنیم: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی نسبت به اقدام نظامی ترکیه در داخل اراضی سوریه و با توجه جدی به وضعیت انسانی و خطرات مترتب بر غیر نظامیان در منطقه تحت درگیری، توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه همانگونه که پیش از این نیز تصریح کرده است اقدام نظامی را نه تنها عاملی برای برطرف سازی نگرانی‌های امنیتی این کشور ارزیابی نمی‌کند، بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده دانسته و بر این اساس مخالفت خود را با این اقدام اعلام می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمهوری اسلامی ایران آنچنان که پیش از این نیز اعلام داشته است شرایط کنونی منطقه را نتیجه دخالت‌های فرامنطقه‌ای خصوصا از سوی ایالات متحده آمریکا دانسته و بر اساس نگاه مبتنی بر حل و فصل مشکلات در چارچوب ظرفیت‌های منطقه‌ای آمادگی خود را برای هرگونه ایفای نقش بین دو کشور، همانگونه که در حال حاضر نیز با دو طرف در تماس می‌باشد اعلام می‌نماید و معتقد است رفع تنش پیش آمده تنها از طریق اقدامات مسالمت آمیز و با احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق آدانا امکان پذیر است.

منبع: فردا

کلیدواژه: ترکیه سوریه نظامیان ترکیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۳۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی با عملیات وعده صادق

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما برنامه گفتگوی ویژه خبری میزبان آقای دکتر بروجردی کارشناس ارشد مسائل سیاسی و آقای دکتر علیرضا کوهکن؛ کارشناس مسائل بین الملل و  آقای مهدی رحمتی کارشناس مسائل سیاسی هم به صورت  تلفنی به موضوع عملیات تنبیهی وعده صادق، از بحران امنیتی تا شکست رسانه ای رژیم صهیونیستی پرداخت. 

سؤال : آقای بروجردی به عملیات تنبیهی وعده صادق، تلاش‌ها و عملیات موشکی و پهبادی گسترده جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی بپردازیم و آن چیزی که این روزها رژیم صهیونیستی رو به یک بحرانی تبدیل کرده و با چالش‌های فراوانی مواجه کرده و دکترین امنیتی و دفاعی را که سال‌ها مانور رسانه‌ای می‌داد زیر سؤال برد؟

بروجردی:  همه موفقیت‌های نیروهای مسلح، از جمله این عملیات افتخار آفرین و غرورآمیز وعده صادق را مرهون فرماندهی معظم کل قوا می‌دانیم یعنی آن مدیریت هوشمندانه به‌گونه‌ای در چند دهه  رقم خورده که این اقتدار محصول این فرماندهی دقیق و بسیار هوشمندانه است. حتی موشک‌های نقطه زن که در ادبیات نظامی ما و حتی افکار عمومی ما هم تعبیر رایجی شده؛  توصیه ایشان بوده که موشک باید نقطه زن باشد. من فکر می‌کنم که یک مرحله جدیدی در بحران غرب آسیا و در بحران جاری ایجاد شد و موازنه قوا که این تصور واهی را چند دهه القا کرده بودند به افکار عمومی منطقه و کشورهای اسلامی که این قدرت رژیم صهیونیستی به عنوان پنجمین ارتش قدرتمند دنیا شکست ‌ناپذیر است؛ خب این معادله انصافاً تغییر کرد؛ یعنی جبهه مقاومت که محصول در واقع سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای انقلابی منطقه است به گونه‌ای در واقع عمل کرد که بعد از نیم قرنی که کشورهای اسلامی شکست خوردند از رژیم صهیونیستی از سال دو هزار و مشخصا دو هزار و شش که جنگ سی و سه روزه اتفاق افتاد یک قدرت‌ نمایی در واقع بسیار جدیدی صورت گرفت و عملاً رژیم صهیونیستی شکست خورد و این در همه عملیات ‌های بعدی تا عملیات جاری الاقصی خودش را نشان داد که بعد از هفت ماه علیرغم همه وعده رژیم صهیونیستی و کمک‌ غربی‌ها به خصوص آمریکا عملاً یک رژیم نامشروع فروپاشیده از درون است؛ یعنی در تمام آن ارکانی که برای خودشان تعریف کردند؛ از بازدارندگی گرفته تا هشدار سریع و  واکنش سریع این پنج رکنی که معروف است همه به بهم خورده نه انسجام داخلی دارند؛ نه در افکار عمومی جهان دیگر جایگاهی دارند؛ نه حتی در شورای امنیت سازمان ملل؛ آن جا هم معادلات تغییر کرده. بنابراین عملیات افتخار آفرین وعده صادق در واقع اوج اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح ما و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول این دوران هفتاد و چهار - پنج ساله این رژیم اشغالی بود و کاملاً صحنه را به نفع جمهوری  اسلامی ایران و جبهه مقاومت تغییر داد .

سؤال: آقای دکتر کوه‌کن نکته‌ای که آقای دکتر بروجردی بهش اشاره کردند پنج محور دکترین دفاعی امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی و می‌بینیم که در عملیات تنبیهی وعده صادق تمام اونها همه این پنج محور به چالش کشیده می‌شود و با بحران روبرو می‌شود و با  شکست ،شکست بازدارندگی، شکست هشدار سریع و مواردی که در این دکترین مطرح ‌شده؟

کوه‌کن: واقعیت این است که اون اتفاقی که در عملیات تنبیهی وعده صادق افتاد آثار راهبردی طولانی مدت در منطقه خواهد داشت. ما در مطالعات راهبردی از این صحبت می‌کنیم که دو چیز، جلوگیری از کنش استفاده از زور را می‌کند یکی موازنه قدرت و یکی بازدارندگی و غربی‌ها طی همه آن سال‌ها بعد از شکل‌گیری رژیم صهیونیستی تلاش کردند که نه به صورت پنهان به ‌صورت آشکار حتی در مثلاً فروش سلاح، اسلحه‌ای که در منطقه می فروشند یک‌ بندی در آن وجود دارد که به‌ هیچ ‌وجه موازنه قدرت را که اسرائیل بالاتر از بقیه باشد زیر سؤال نبرد. همه اینها هدفش ایجاد بازدارندگی بوده. بازدارندگی دوتا رکن اساسی دارد و  حالا نتیجه گیری از آن دو رکن که  بعضی‌ها می‌گویند خودش رکن سوم است؛ یکی اراده است و یکی توان.  اون دو رکن اصلی شما نگاه کنید در این اتفاقی که افتاد ما نهایت این موضوع را نشان دادیم. من فقط در دو تا جمله خیلی ساده می‌خواهم بگویم ما بزرگ‌ترین عملیات پهپادی دنیا را انجام دادیم؛ بزرگ‌ترین عملیات ترکیبی را انجام دادیم؛ بزرگ‌ترین عملیات موشکی تاریخ خودمان را انجام دادیم  گفتن این ها ساده است چرا تو دنیا چرا این‌ همه پهپاد را باهم استفاده نمی کنند آن ها هم عقلشان می رسد که موثر است چرا اولاً خب داشتن تعداد مهم است، ثانیاً توان هدایت آن مهم است اینها همه نشان دهنده آن توان و اراده ، این اراده شما می‌بینید خودش را در عمل نشان می‌دهد. این مهم‌ ترین چیزی است که نشان می‌دهد ما با تمام توان، اراده جدی داریم که به هر قیمتی از منافع خودمان دفاع کنیم. ما در همین موضوعی که اتفاق افتاد ماههای متمادی بود که در مقابل رژیم صهیونیستی صبر می کردیم. دلیلش هم واضح بود این رژیم و سران جنایتکارش در حال غرق شدن در جنایت‌هایی بودند که خودشان انجام می‌دهند. یک دلیل برای اینکه ما دخالت بکنیم وجود نداشت. اما بعد از اشتباه راهبردی که نتانیاهو کرد فرصتی پیش آمد تا ما دوباره نه ‌تنها به اونهایی که از این رژیم در این منطقه با پایگاه هایشان حمایت می‌کنند و خود در واقع سران این رژیم بلکه به بقیه کسانی که در دنیا راجع به مطالعات راهبردی و قدرت راهبردی صحبت می‌کنند از سیاست‌مدارها و دانشمندان نشان بدهیم که معادلات قدرت در منطقه غرب آسیا تغییر جدی کرد و این موضوع توان و اراده خودش را در ادراک نشان می دهد.

 من به نظرم بعد از این اتفاقی که افتاد ادراکی که در منطقه ما، نه فقط از طرف سران رژیم صهیونیستی بلکه از طرف حامیانش به‌ هرحال طبق اعلام رسمی خودشان ده کشور تلاش کردند از این رژیم دفاع بکنند برای همشون به وجود آمد این بود که  موضوع قدرت در منطقه غرب آسیا تغییر جدی کرده؛ ایران در شرایطی قرار دارد که نه تنها آن تصور که بعد از طوفان الاقصی بازدارندگیش کاهش پیدا کرده به‌ هیچ‌ وجه ، بازدارندگی اش در نقطه اوج است و به هر قیمتی از منافع خودش و منافع متحدینش دفاع می‌کند و این نقطه کلیدی و نقطه چرخش در موضوع قدرت در منطقه غرب آسیاست.

سؤال: آقای دکتر بروجردی این اولین‌ها، بزرگ‌ترین‌ها و بیشترین هایی که حالا ما در رسانه‌ها، از ابتدای انجام عملیات تنبیهی وعده صادق می‌شنویم آقای دکتر کوه‌کن هم بهش اشاره کردند و این پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی در این ابعاد که تازه اشاره می‌شود طبق اظهارات مقامات کشورمان تنها گوشه‌ای از توان نیروهای مسلح ما و تجهیزات ما هست چه قدر در اقتدار ملی، در منافع ملی حتی در افکار عمومی مردم ما تاثیر دارد؟

بروجردی: فوق‌العاده و در یک کلمه بسیار زیاد و نکته مهم این است که الگوی انتخاب شده برای این عملیات، یک الگوی ابرقدرتی بود یعنی ما اعلام کردیم که حتماً می‌ زنیم مقابله می‌کنیم در بالاترین سطح که فرمانده معظم کل قوا هستند و بعد هم یک برنامه ‌ریزی دقیق صورت گرفت و علیرغم اینکه واسطه‌های فراوانی را آمریکا یا پیدا کردند، انتخاب کرده‌اند و پیام دادند که این کار صورت نگیرد قدرت مندانه آن را انجام دادیم من فکر کنم تاثیرگذاریش واقعاً فرامرزی است یعنی اضافه بر اینکه مردم ما از صمیم قلب جدای از گرایش‌های سیاسی و تفکرهای مختلف خوشحال شدند؛ احساس غرور کردند امت اسلامی همچنین؛ یعنی کشورهای مختلف، مردم، خود رسانه ملی ما که مصاحبه کرده و عکس‌العمل آنها شادی بوده است. آنها هم جمله‌ای که در غزه و مصاحبه شهروند غزه‌ای که ما، اولین بار بعد از هفت سال یک شب آرام داشتیم و خوابیدیم؛ نشان می‌دهد که چه قدر تاثیر گذار بوده‌ هم در در واقع غرور ملی ملت بزرگ ما و هم در جهان اسلام؛ هم در تغییر دیدگاه کشورها نسبت به توانمندی جمهوری اسلامی ایران. نکته ای که آقای دکتر کوه کن اشاره کردند یک واقعیت است. یعنی ما وقتی که یک پهپاد آمریکایی می آید وارد فضای ما می‌شود هیچ کشور دیگری در دنیا نخواهید یافت که جرئت کند بزند؛ ما می‌زنیم ما اعلام می‌کنیم و به آمریکا هم پیام می‌دهیم که به دلیل این تجاوز به فضای ما این کار صورت گرفته و در مقابل رژیم صهیونیستی هم که انصافاً یک اقتداری را جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشت که بسیار بازدارنده است. بالاخره آن ها محاسباتشان را ناگزیرند تغییر بدهند و در این فضای جدید تصمیم ‌گیری کنند.

سؤال: آقای دکتر اشاره کردید به مسیری که طی شده تا ما رسیدیم به این جایگاه نظر شما را هم بپرسم آقای دکتر کوه‌کن؟

 کوه‌کن: واقعیت این است که ما اگر بخواهیم یک نگاه راهبردی داشته باشیم ظرفیت‌های کشور ما منابع کشور ما و آن چیزی که ما طی این مدت فکر کردیم نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی و حکمت قابل‌توجهی پشت این تصمیمات بوده تا ما پله پله حرکت کردیم و به اینجا رسیدیم .

سؤال: و این پیام دارد حتی برای منطقه و در عرصه بین‌الملل ؟

کوه‌کن: بله آنهایی که دارند ارزیابی می‌کنند. نگاه کنید ما تصویرسازی رسانه‌ای داریم که خودش بخشی از کنش راهبردی است؛ اما از آن مهم‌تر آن چیزی است که محاسبات را شکل می‌دهد؛ تصمیمات را شکل می‌دهد. شما می‌بینید که شعار خیلی می‌دهند؛ اما آن چیزی که باعث می‌شود ایالات متحده قبل از اینکه یک اتفاق بیفتد _ ما داریم راجع به بزرگ‌ترین قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی دنیا صحبت می‌کنیم _ به طرق مختلف به ما پیام می‌دهد ما دخالتی نداشتیم؛ ما اطلاعی نداشتیم ؛ ما هیچ مشارکتی نخواهیم داشت بنابراین ما جزو این بازی نیستیم آن هم در مورد مهم‌ترین متحدش در منطقه که همه حیثیت سیاسی‌شان، آمریکایی‌هایی در عرصه بین‌الملل گذاشتند که این جنایت جنگی که دارد اتفاق می‌افتد در غزه را  ازش حمایت بکنند این معنای راهبردی بسیار مهمی دارد.

سؤال: بیشتر راجع به معنای راهبردی صحبت می‌کنیم آقای مهدی رحمتی کارشناس مسائل سیاسی هم تلفنی به جمع ما اضافه شد، مسیری را داریم راجع بهش صحبت می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران را رساند به جایگاهی که با اقتدار معادله جدیدی از پاسخ در سطح بین ‌الملل ایجاد کند و بتواند در برابر ابر قدرت‌هایی که روزی ابرقدرت بودند و مانور رسانه‌ای می‌دادند روی این موضوع بگوید  هرگونه تجاوزی در سطح در هر سطحی را با اقتدار پاسخ خواهد داد ؟

رحمتی: ما باید این را به صورت پروسه ببینیم.  بحث های  امنیتی با گام‌هایی که جمهوری اسلامی ایران بر داشت تا به  این سطح از بازدارندگی و قدرت و توان برسد. می دانید در  سال‌های قبل از انقلاب مخصوصا در رژیم پهلوی، مسائل امنیتی و توان امنیتی کشور پایه‌گذاری شده بود. یکی بحث عدم مشروعیت مردمی و عدم تکیه بر مردم و  واردات  تجهیزات  کلان تا جایی که  ما یک سوم بودجه کشور مان مربوط به خرید سلاح‌ها بود و آن بیشترش هم از  آمریکا تهیه می‌شد و طرحی هم بود که ایران یکی از پایه‌های قدرت امنیتی منطقه ای می باشد اما  بعد از انقلاب نگاه ما به بحث های امنیتی و پیشرفت ها به صورت کلی و کلان تغییر کرد  ما نگاهمان از مضیق به موثق و کلان و امنیت مردم پایه تغییر دادیم یکی از این تغییرات این بود که ما سعی کردیم که بر ظرفیت های  بومی و داخلی تکیه داشته باشیم و بتوانیم این را یک امنیت خودساخته و یا برساخته و بومی  تشکیل دهیم این باعث شد که ما نتایج مختلفی را به دست بیاوریم اولین نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که عمق راهبردی ما افزایش یافت مستحضرید که ما در سال‌های ابتدایی با واحدهای مختلف مان در کشور  مواجه بودیم مشکلات عدیده‌ای بود که هدفشان این بود کشور را تجزیه کنند و بعدش با آن حمله ناجوانمردانه با رژیم بعث مواجه شدیم .

سؤال: آقای رحمتی چیزی که الان اشاره می‌کنید و بعد از پیروزی انقلاب و مسیری که دارد طی می کند در عرصه نظامی دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران الان چه پیامی دارد باتوجه به عملیات صادق به منطقه و کشورهای منطقه و دنیا؟

رحمتی: اولین پیامش این است که امنیت ما، یک امنیت مردم پایه است و دوم عمق راهبردی ما افزایش یافته و به منطقه و ابعاد فرامنطقه‌ای به خودش می‌گیرد و آن توانمندی‌های ما شکوفا شدهاست؛ یعنی اگر ما مردم خیلی دخیل نمی کردیم در مسائل امنیتی و الان امنیت ما یک امنیت مردم پایه شده، و مبحث بعدی که ما داریم خیلی رویش مانور می دهیم و یکی از مولفه های قدرت ما هست این است که ما تجهیزاتی داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم که این تجهیزات دارای بردهای امنیتی هستند بومی،مدرن، کاری کم‌هزینه و دارای قابلیت توان بالا هستند. در زمینه پهبادی و موشکی مستحضر هستید  که ما به توانمندی‌هایی رسیدیم و جزو هفت تا کشور برتر دنیا هستیم و در کنارش هم این باعث شد که ما در میان ملل منطقه نقش‌آفرینی داشته باشیم و نتیجه این بحث مقاومت است که ما به این باور و توان رسیدیم که دارای شاخص‌هایی کلامی  مثل مقابله و بحث‌هایی که مطرح شده دارای قابلیت‌های خیلی اثرگذاری هستیم در منطقه.

سؤال: آقای دکتر بروجردی نکته محور مقاومت و بحث مقاومت را مطرح کردند بپرسیم که عملیات تنبیهی وعده صادق اول، بر آینده رژیم صهیونیستی چه تاثیراتی دارد؟ الان این رژیم را با چالش‌های داخلی فراوانی مواجه کرده چالش‌هایی که در گذشته بود و به تبع عملیات تنبیهی  وعده صادق  پیش‌تر  و عملیات طوفان  الاقصی افزایش پیدا کرده ؟

بروجردی: شما اگر منحنی رسم ‌کنید از قدرت نظامی رژیم صهیونیستی بدون تردید این منحنی ظرف چند سال اخیر یعنی از زمانی که معادله قدرت تغییر خودش را آغاز کرد از سال دو هزار به این‌طرف و در این عملیات اخیر طوفان الاقصی ظرف ماه گذشته با شدت سیر نزولی خودش را آغاز کرد و اگر حمایت‌های تسلیحاتی گسترده آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا نبود، یعنی مثلاً فرانسه و انگلیس و اینها قطعاً  دچار مشکل جدی در عرصه نظامی می‌شدند بنابر این توانمندی اونها به شدت کم شده. اضافه بر اینکه انسجام داخلی شان را از دست دادند. یکی از ویژگی‌های رژیم صهیونیستی در واقع کنترل شدید اخبار است یعنی تردید نباید کرد میزان تلفات آنها  در همین عملیات طوفان الاقصی به‌ مراتب بیش از چیزی بود که اعلام می‌کند.

اختلافات داخلی را سعی می کنند پنهان نگه دارند، ولی ملاحظه می‌کنید یک وزیر در کابینه می آید این توانمندی خود رژیم صهیونیستی را، به سخره می‌گیرد. در درون هم دچار یک اختلاف جدی هستند در عرصه سیاسی ، بین المللی و همچنین در افکار عمومی جهان به ویژه جوامع اروپایی و غربی که هیچ وقت آن جا علامت سؤال مهمی در مقابل رژیم صهیونیستی در افکار عمومی وجود نداشت، امروز بسیاری از تظاهرکنندگان در این کشورها با چشمانی آبی حضور پیدا می کنند و موضع گیری می کنند، در مجالس می آیند داد سخن می‌دهند و این نشان می‌دهد که خیلی از عوامل و نکات قبلاً مثبت را رژیم صهیونیستی از دست داده و تبدیل به نکات منفی برای این رژیم شده است.

سؤال: آقای کوهکن آقای دکتر به حمایت های تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی اشاره کردند که تقریباً همیشه بوده، ما در جنگ غزه شاهد آن بودیم و در طوفان‌الاقصی، اما در پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی، شاهد عدم همراهی دولت‌ها حتی ایالات متحده آمریکا هستیم و می بینیم بسیاری از کشورهای غربی رژیم صهیونیستی را نفی می کنند از حمله به جمهوری اسلامی ایران؟

کوهکن: این دقیقاً از آثار همین اتفاقی است که افتاده، البته لازم است این را یادآوری کنم؛ اگرچه نقدهایی به آن اتفاقی که در عین‌الاسد وجود داشت، افتاد، اما واقعیت این است که بعد از عملیات عین‌الاسد همه در دنیا متوجه شدند که ایران در دفاع از منافع خودش به خصوص وقتی تهدید جدی باشد، هیچ خط قرمزی را نمی‌شناسد و بعد از کاری که در عملیات تنبیهی وعده صادق اتفاق افتاد، طبیعی بود که کشورهای منطقه، کشورهای فرامنطقه‌ای؛ انگلستان، فرانسه که مستقیماً مشارکت داشتند در دفاع از رژیم صهیونیستی و حتی ایالات متحده بیایند اعلام کنند که ما در هیچ تهاجمی ضد ایران شرکت نمی کنیم، دلیلش چیست؟ این است که همه پذیرفتند یعنی آن ادراکی که از آن صحبت می کردیم، کاملاً به وجود آمده، یک کوچکترین مشارکتی در حمله به ایران، هزینه سنگین پاسخ ایران را در پی خواهد داشت، کما این که در مورد اتفاقی که در مورد رژیم صهیونیستی افتاد، ما فی‌البداهه اقدامی نکردیم، بعد از اقدامات آنها ما پاسخ دادیم، اما طوری پاسخ دادیم که همه متوجه باشند که از این کارها نباید انجام داد، این دقیقاً همان چیزی است که قدرت‌ها، ماه‌ها، سال‌ها و بعضی وقت‌ها ده‌ها سال تلاش می‌کنند برای خود بسازند و به نظر می رسد جمهوری اسلامی نشان داد که ما راجع به قدرتی در منطقه غرب آسیا صحبت می‌کنیم که به هیچ وجه نمی شود منافعش را نادیده گرفت. همین موضوع را البته لازم است اشاره کنم فقط بعد نظامی هم نداشته، ما در همین موضوع، بعد سیاست خارجی و مسائل دیپلماتیک آن را هم باید به شدت در نظر بگیریم. در یک جمله فقط بخواهم بگویم؛ اگر قرار بود یک روزی ما با رژیم صهیونیستی بجنگیم، چه کار می کردیم؟ همین اتفاقی که در عملیات تنبیهی وعده صادق افتاد، انجام می دادیم. این را همه دنیا قبول دارند، چون ما مرز مشترک که نداریم که بخواهیم سرباز ببریم یا هر چیز دیگر، ما این اقدام را انجام دادیم؛ اما ملاحظات دیپلماتیک آن، مذاکرات قبلی، پیام‌ها، اطلاع رسانی‌ها و همه اینها را به گونه‌ای انجام دادیم که اگرچه این کنش اتفاق افتاد، اما همه در دنیا پذیرفتند که این کاری که ما کردیم درست است ظاهرش شبیه یک کنش نظامی است، اما صرفاً یک پاسخ محدود است و ما به دنبال گسترش تنش نیستیم، چون دلیلی ندارد این کار را کنیم. رژیم صهیونیستی مشکلاتی دارد و جنایت‌هایی انجام می دهد که همان‌ها این رژیم را  ان‌شاءالله به زودی؛ از پا درخواهد آورد و این بعد؛ یعنی کنش دیپلماتیک، خودش بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد، چرا؟ چون این هم‌افزایی بخش های مختلف حکومت را نشان می‌دهد و همین هم‌افزایی می تواند مثالی باشد که ما در بقیه مشکلاتی که داریم هم بخش های مختلف حکومت کنار هم به خوبی کنش انجام دهند و بتوانیم آن مشکلات را حل کنیم.

سؤال: آقای رحمتی بعد از عملیات تنبیهی وعده صادق ما می بینیم که رژیم صهیونیستی دچار یک آشفتگی و سرگردانی شده، حتی افکار عمومی داخل اراضی اشغالی هم دچار تنش های بیش از گذشته را تجربه می کنند، علت این آشفتگی و سرگردانی در کابینه رژیم صهیونیستی بعد از این عملیات و اقتدار جمهوری اسلامی ایران چیست؟

 رحمتی: اختلافات در درون کابینه رژیم صهیونیستی مسأله جدیدی نیست. شما اگر مسائل را بخواهید پیگیری کنید، حتی قبل از این تحولات، ما به دلیل فسادی که نتانیاهو داشت و آن عدم همراهی در اطلاعات سازی، یک دولت شکننده را تشکیل داده بود، اما بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و در چند مقطع ما شاهد این بودیم که این اختلافات؛ نمایان و برای همه آشکار شد، در بحث طوفان‌الاقصی ما شاهد بودیم که ضعف اطلاعاتی و امنیتی رژیم و کابینه به نحوی نمایان شد که میان گالانت و گانتز و خود نتانیاهو درگیری‌های لفظی شدیدی رخ داد. در مرحله بعد ما شاهد این بودیم که وقتی رژیم نتوانست در اهدافی که پیش بینی می کرد در خصوص به شهادت رساندن رهبران حماس و بحث تونل‌ها، باز به کشتار مردم بی دفاع روی آورد از ۳۴  هزار نفری که به شهادت رسانده، بیش از ۶۰ درصد آنان را زنان و کودکان بی‌دفاع تشکیل داده و این ضعف نظامی این رژیم را نشان داد تا جایی که ایهود باراک نخست وزیر سابق به شدت از عملکردشان انتقاد کرد، اما نکته اتکای این موارد، بحث عملیات تنبیهی وعده صادق بود،  که هم شکست اطلاعاتی و هم نظامی رژیم را نشان داد. عدم تصمیم گیری واحد میان کابینه و حتی عدم همراهی آمریکا باعث شد که ضعف های این کابینه شکننده، بیش از پیش نمایان شود، تا جایی که حتی وزیر امنیت داخلی؛ بن گویر به صراحت از نتانیاهو انتقاد کرد. همچنین طائر؛ از نمایندگان کنست به شدت انتقاد کرد و این نشان داد که کابینه رژیم بیش از این شکننده شده و اختلافات آن رسانه ای شده است.

سؤال: نکاتی را که اشاره کردند در بخش تحلیل رسانه‌ای حتماً به آن خواهیم پرداخت، افزایش درگیری‌های لفظی مقامات صهیونیست. آقای بروجردی پاسخ های احتمالی جمهوری اسلامی ایران، ما در اظهارات مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران دیدیم بعد از عملیات تنبیهی وعده صادق که اشاره شد ما تنها گوشه ای از توان و تخصص داخلی را در پاسخ به رژیم صهیونیستی استفاده کردیم، پاسخ‌های احتمالی جمهوری اسلامی ایران در برابر حمله احتمالی رژیم صهیونیستی چیست؟ بپردازیم به گزینه‌های روی میز.

بروجردی: حتماً به بیانیه رسمی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دقت کردید، این جمله خیلی مهم است که ما ده برابر آن چه که انجام دادیم، انجام خواهیم داد. این حرکتی که صورت گرفت، تمام تحلیلگران نظامی دنیا را اعم از جهان عرب، خود رژیم صهیونیستی و غربی‌ها، متعجب کرد.  این وقتی ۱۰ برابر شود، بخشی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته می‌شود و حتماً به لحاظ نظامی، ضربه های جدی و آسیب های فراوانی، رژیم صهیونیستی خواهد دید، بنابراین گزینه های روی میز با همان جدیتی که در عملیات تنبیهی وعده صادق انجام شد، حتماً انجام خواهد شد، این جمله سردار حاجی زاده بدون درنگ ایشان در مقابل سؤال خبرنگاران گفتند که ما حتماً انجام می دهیم، یک تصمیم راهبردی اتخاذ شده است و آنها باید بدانند. آمریکایی‌ها هم به آنها هشدار داده شده که اگر دخالت کنید حتماً مجموعه موقعیت های شما در منطقه مورد هدف خواهد بود. به کشورهای منطقه هم هشدار دادیم، آنها هم حساب کار خودشان را می کنند. یکی از علت‌هایی که آمریکایی‌ها نیامدند در میدان، همین است. یعنی آنها می دانند که به صرف آنها نیست که وارد یک بازی‌ای با کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران شوند  که حرکت و این رصد را از او دیدند؛ پهپاد گلوبال را دیدند، به اسارت گرفتن سربازان‌شان را در خلیج فارس دیدند، شوخی با کسی ندارد جمهوری اسلامی ایران، اگر بخواهند متعرض منافع ما شوند، ما حتماً با اقتدار از این منافع دفاع خواهیم کرد.

سؤال: صحبت های وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و البته توئیت او را دیدیم، آقای پورجعفری مروری داشته باشیم بعد از رویداد بامداد امروز اصفهان، بر رسانه‌های منطقه حتی رسانه های عبری و رژیم صهیونیستی؟

پورجعفری: در ادبیات آکادمیک علوم ارتباطات، وقتی پیامی یا اخباری در رسانه‌ها منتشر می شود و خبری به طور کلی درز پیدا می کند، ما یک مفهومی داریم به نام چارچوب بندی یا در اصطلاح خارجی آن؛ فِرِیمینگ، بعد از عملیات تنبیهی وعده صادق؛ آن چیزی که از جمهوری اسلامی و از اتفاقی که تحت عنوان وعده صادق و این پاسخ قدرتمند پاسداران ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، آن چارچوب بندی قدرت بود، یعنی پیام در رسانه‌های دنیا از چارچوب قدرت جمهوری اسلامی ایران مخابره شد. حالا اتفاقاتی هم که امروز بالأخره ریزپرنده هایی که اتفاق افتاد و در حوالی اصفهان و سایت‌ها بود که با مقابله قدرتمند نیروی پدافند هوایی ارتش ما هم اتفاق افتاد، من نگاه می کردم رسانه‌ها را، عمدتاً چارچوب‌ها؛ چارچوب‌های طنز و تمسخرگرایانه‌ای بود که نگاه می کردیم. حالا این نکته خیلی جالب این که یکی از اتفاقاتی که بعد از عملیات تنبیهی  وعده صادق دیدیم، امروز رسانه‌ها را رصد می کردم، اینها، این قدر به ذلت افتادند و این قدر به لحاظ رسانه‌ای دست‌شان خالی شده که روی آورده اند به تولید فیک نیوز یا اخبار جعلی، من نگاه می کردم رسانه‌ها را، تورقی که می کردیم، یک رسانه لبنانی یک تصویری را که این رسانه‌های غربی و اپوزیسیون به اصطلاح خودشان که مدعی شده بودند که در اثر این ریزپرنده‌ها خرابی در اصفهان اتفاق افتاده، راستی آزمایی کرده بود این تصویر را، بعداً مشخص شده بود که این تصویر؛ تصویر حمله موشکی حزب‌الله به یکی از مقرهای جاسوسی رژیم صهیونیستی است. همان طور که مهمانان هم عرض کردند و نکاتی که در این مدت ما شنیدیم، رژیم این روزها تحت شدیدترین فشار است و به تبع فشارهای نظامی و امنیتی که از داخل تحمل می‌کند، این فشارها، اوج خود را در رسانه‌ها نشان می دهد، جایی که دیگر حتی کاربران شبکه های اجتماعی هم  از اظهارات رسمی مقامات رژیم جعلی صهیونیستی هم واکنش‌های تمسخرگرایانه و طنزگونه نشان می دهند.

سؤال: آقای کوهکن خبرها را که مرور می کردیم البته از بامداد امروز مثلاً رهبر مخالفان نتانیاهو اعلام کرده که بن گویر با یک توئیت یک کلمه‌ای، اسرائیل  را مضحکه دنیا کرده یا رئیس سابق او؛ عضو فعلی پارلمان رژیم صهیونیستی خطاب به وزیر امنیت داخلی که ما الان بخش ‌هایی از صحبت‌هایش را دیدیم، اشاره کرده که او با این عبارت، دوران حضور خود را در مسئولیت وزارت شکست ملی را توصیف کرده است؟

کوهکن: دقیقاً این وزیر در بیاناتی که امروز راجع به او می شد، خود سیاستمداران رژیم صهیونیستی به عنوان وزیر شکست ملی از آن یاد می کردند، از افراطی‌ترین چهره‌های حاضر در کابینه این رژیم است. وقتی مشکلات خیلی جدی می شود و شما پاسخی برای بخشی از افکار عمومی ندارید، وقتی که صرفاً تلاش می کنید با خبرهای جعلی رسانه‌ای، اجتماع را مدیریت کنید، تا یک جایی جواب می‌دهد، از یک جایی به بعد مشکلات و اختلافات بروز جدی پیدا می کند. علیرغم همه شعارهایی که داده شد و همه تلاش‌هایی که شد که کنش ایران را کوچک نشان دهند، موفق نشان دهند، به هر حال این مال تصاویر بیرون بود، در رژیم صهیونیستی سانسور اخبار خیلی جدی است، شما اتفاقاتی را می بینید، مثلاً در همین عملیات تنبیهی وعده صادق، در دو قسمت عملیات، به صورت رسمی گفتند که مؤثر بوده، پایگاه‌هایی را زدند. یکی که نزدیک بعضی شهرهایی بود که در آن تعدادی فلسطینی یا اعراب ساکن هستند به اصطلاحی که صهیونیست‌ها می گویند از آن تصاویری منتشر شد، آن هم با فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر. آن قسمتی که چنین ساکنانی ندارد، شما حتی یک تصویر نزدیک از آن نمی بینید، برای این که سانسور شدید اتفاق می افتد، اما علیرغم این سانسورها، بالأخره آن‌هایی که آن جا زندگی می کردند، این موشک‌ها و پهپاد را آن شب بالای سر خود دیدند. این به آنها یادآوری کرد که همه آن شعارهایی که شما از مناطق خوب آمریکا و اروپا بلند شوید بیایید این‌جا، ما غیر از همه چیز خوبی که برای شما فراهم می کنیم، امنیت کامل برای شما فراهم می کنیم، این‌ها شعارهایی بیش نیست و این موضوع، یعنی فشاری که اتفاق افتاد، اختلافات دیگر داخلی را پررنگ‌تر کرد، یعنی مسائلی که مطرح بود در همه این هفت ماه گذشته که شما بالأخره این همه جنایت در غزه انجام دادید، اولش گفتید حماس را کامل از بین می بریم، بعد گفتید دیگر حداقل این است که کسی به ما از غزه حمله نمی کند، نه تنها حماس از بین نرفت، حتی همین دیروز و روز قبل آن، عملیات از غزه ضد شهرک‌های اطراف داشتیم. گفتید که اینهایی که اسیر شدند، اینها را ما به زور، آزاد می کنیم؛  هیچ اتفاقی نیفتاد، گفتید مسائل اقتصادی را با کمک‌هایی که غربی‌ها می‌کنند طی این مدت حل می کنیم، اتفاقی نیفتاد. گفتید راجع به مسائل قضایی و اصلاحاتی که قرار است اتفاق بیفتد و سرپوش گذاشتن روی فساد گسترده مقامات رژیم و به خصوص شخص نتانیاهو، این را کوتاه می‌آیید، این کار را هم نکردید، این؛ مسائل اجتماعی را دامن می زند و می بینید و حتی در این جامعه بسته و با آن آدم‌هایی که بیشترشان سرباز هستند و به راحتی آن جنایات را در مورد فلسطینی‌ها انجام می دهند، باز هم این اتفاقات می افتد و این دعوایی که امروز بین مقامات رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، به نظرم شرایطی را فراهم کرده که نه تنها در ایران، طنزپردازان دنیا هم تا مدتی خوراک خوبی برای کارهای خود خواهند داشت.

سؤال: آقای پورجعفری یک مروری داشته باشیم بر مهمترین رسانه‌های دنیا و پوشش بازتاب خبری عملیات تنبیهی وعده صادق؟

پورجعفری: ما به لحاظ خبری این پوشش خبری را باید در چند مرحله تقسیم بندی کنیم؛ مرحله اول بعد از سخنرانی قاطعانه رهبر معظم انقلاب در نماز عید سعید فطر بود که اینها تلاش کردند با یکپارچه کردن رسانه‌های خود که بخشی رسانه‌های بزرگ دنیا هستند، آن فشار روانی را از روی رژیم بردارند که این هم جواب نداد. در بخش دوم یا مرحله دوم، ما می بینیم که حین عملیات تنبیهی وعده صادق؛ اینها دستپاچه می شوند و دست و پای خود را گم می کنند و نمی دانند که چطور باید اطلاع رسانی کنند، چون انتظار این برخورد از جمهوری اسلامی نداشتند و آن هیمنه پوشالی که از خودشان در افکار عمومی جهان ساخته بودند به یک باره فرو ریخت و در قسمت سوم بعد از عملیات تنبیهی وعده صادق همان طور که آقای کوهکن اشاره کردند با استراتژی و دستورالعمل سانسور اجازه انتشار خیلی از اخبار و تصاویر را ندادند.

سؤال: آقای بروجردی طوفان‌الاقصی شکست ترمیم‌ناپذیر رژیم صهیونیستی، تلاش‌های رسانه‌ای، تلاش‌های نظامی و عملیات تنبیهی وعده صادق و بعد هم جمع بندی شما؟

بروجردی: همه اینها به نظرم پدیده های بسیار بسیار مهمی است در عرصه بحران سرزمین‌های اشغالی و یک نماد برجسته‌ای  از شکست دکترین رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف است. موفقیت جبهه مقاومت؛ چون ارزیابی‌ها در آغاز کار این بود که مثلاً حماس و مجموعه آن نیروها؛ جهاد اسلامی و بقیه بتوانند دو ماه مقاومت کنند، این که تا ماه هفتم همچنان مقتدرانه ایستادند، به نظرم بسیار مهم است و جایگاه جمهوری اسلامی ایران هم به نظرم یک تعریف جدیدی هم در افکار عمومی جهانیان و هم قدرت‌های منطقه و جهان ایجاد کرد.

 

دیگر خبرها

  • شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی با عملیات وعده صادق
  • واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود
  • امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود +فیلم
  • شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی
  • عملیات وعده صادق ابهت نظامی صهیونیست‌ها را فروریخت
  • عملیات وعده صادق موجی از شادی را به ارمغان آورد
  • «وعده صادق» تنها یک اقدام تنبیهی علیه اسرائیل بود
  • استاد حقوق: عملیات وعده صادق دفاع مشروع بود
  • پیامد‌های عملیات وعده صادق