Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله امینی فر گفت: نهضت ارتقای سواد فضای مجازی در خراسان رضوی امروز به‌طور رسمی آغاز به کار می‌کند تا بتواند در جهت ارتقای سواد فضا مجازی در اقشار مختلف جامعه قدم بردارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ عبدالله امینی فر، مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان رضوی صبح امروز در اولین دوره طرح جامع سواد فضای مجازی خراسان رضوی که در مرکز آموزش‌های ضمن خدمت شهید کامیاب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: عنوان درس تفکر و سواد رسانه‌ای حدود 3 سال است که به‌عنوان یک طرح درس در پایه دهم مطرح‌شده است که این موضوع با وجود اینکه پیش‌تر باید به آن پرداخته می‌شد اما باز هم می‌تواند مقدمه‌ای در جهت بالا بردن سواد رسانه‌ای باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه امروز شاهد کاهش شدید سن شروع استفاده از فضای مجازی هستیم افزود: طبق آمارها حدود 80 درصد جامعه ما به فضای مجازی و اینترنت دسترسی دارند فضای مجازی دارای یک بعد نیست و از باید آن را از زوایای مختلف بررسی کرد.

امینی فر خاطرنشان کرد: از لایه تحلیل و ارزیابی کار فعالان سواد رسانه و فضای مجازی شروع می‌شود و در این لایه بررسی می‌شود که بر اساس دسترسی که فرد به فضای مجازی دارد چه ارزیابی در مخاطب شکل می‌گیرد و باید مخاطب را طوری آموزش دهیم که نسبت با اطلاعات دریافتی در فضای مجازی تحلیل داشته باشد.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان رضوی لایه خلق و تولید را لایه بعد از تحلیل و ارزیابی در سواد فضای مجازی دانست و گفت: در این لایه افراد باید بتوانند محتوای لازم را در فضای مجازی مانند کلیپ، عکس نوشته و ... را بسازند.

وی ادامه داد: بازخورد گیری یکی از لایه‌های مهم در سواد فضای مجازی است، بدین معنا که ببینیم این تولید محتوایی که در فضای مجازی داریم چه بازخوردی داشته است و امروز شاهد آنیم که محتواهایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود بر رفتار مردم جامعه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند عامل خشونت یا آرامش باشد.

امینی فر با بیان اینکه عمل لایه پایانی در سواد فضای مجازی است که برآوردی از تمام لایه‌های پیشین آن است، یادآور شد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرودند باید در ارتقا سواد فضا مجازی قدم‌های جدی برداشته شود اما متأسفانه اقدام خاصی حتی از شورای عالی فضای مجازی کشور نیز در این راستا دیده نشده است.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان رضوی عنوان کرد: قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران برگرفته از ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه است و اصلی‌ترین برش قدرت نرم بحث امنیت پایداری است که در جامعه شکل‌گرفته است و این امنیت پایدار نشأت گرفته از بنیان خانواده است، بدین معنی که هرچقدر بر حفظ بنیان خانواده تلاش کنیم در واقع باعث بالا رفتن امنیت پایدار در جامعه می‌شود.

وی ارزش‌های جامعه را مهم‌ترین عامل حفظ بنیاد خانواده دانست و بیان کرد: هر چقدر ارزش‌ها در جامعه پررنگ‌تر باشد، بنیان خانواده محکم‌تر خواهد بود اما متأسفانه امروز شاهد آنیم که ارزش‌ها در جامعه رو به کم رنگ شدن پیش می‌روند و از طرف دیگر بنیان خانواده‌های ما نیز سست می‌شوند که این امر باعث کاهش امنیت پایدار و به طبع شکست در جنگ نرم را در پی خواهد داشت.

امینی فر ادامه داد: بنابراین نباید یک هنجارشکنی یا کاهش ارزش‌ها را صرفاً یک موضوع اخلاقی دانست و باید آن را حتی یک تهدید امنیتی دانست اگر در حوزه بالا بردن سواد فضای مجازی اقدامی انجام‌نشده باشد.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان رضوی در خصوص نگرش‌ها و ارزش‌ها حاکم بر جامعه گفت: بر اساس تحقیقات سازمان بهزیستی کشور، فقر، حاشیه‌نشینی، بیکاری، طلاق و اعتیاد بر ارزش‌های جامعه تأثیرگذار هستند و از طرف دیگر باید ببینیم واقعاً مردم نسبت به هم و مسئولان چقدر اعتماد دارند و این عدم اعتماد از کجا نشأت می‌گیرد.

وی افزود: در بسیاری از کشورها از پنج‌سالگی برای کودکان خود دوره‌های سواد فضای مجازی را برگزار می‌کنند تا نگرش آن‌ها نسبت به فضای مجازی افزایش یابد اما متأسفانه ما در کشورمان به‌تازگی بحث سواد رسانه‌ای و فضای مجازی را از کلاس دهم شروع به آموزش کرده‌ایم.

امینی فر خاطرنشان شد: همکاری‌های خوبی با آموزش‌وپرورش در جهت بالا بردن سواد فضای مجازی دانش آموزان شکل‌گرفته است و در این راستا سال گذشته حدود 100 مربی سواد فضای مجازی را تربیت کردیم.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان رضوی از راه‌اندازی نهضت ارتقای سواد فضای سواد فضای مجازی در استان خبر داد و گفت: امیدواریم این نهضت که از امروز به‌طور رسمی آغاز به کار می‌کند، بتواند در جهت ارتقای سواد فضا مجازی در اقشار مختلف جامعه قدم بردارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۴۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان اصفهان از اجرای هوشمندانه طرح نور فراجا در فضای مجازی با هدف شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه اقدام می‌کنند، خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان و به نقل از پایگاه خبری پلیس سردار حمید علینقیان‌پور درباره اجرای طرح نور در استان اصفهان اظهار داشت: طرح نور  با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و همچنین ارزش‌های اصیل نظام اسلامی و برخورد قانونی با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت ارزش‌های ایرانی و اسلامی مردم ایران تعدی می‌کنند،  در 3 حوزه اماکن عمومی، خودروها و فضای مجازی به صورت رسمی از 25 فروردین اجرا شده است.

وی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح، رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و برخی از رسانه‌ها،  افراد و گروه‌های داخلی هجمه‌های وسیعی را علیه فراجا انجام دادند اما در این میان دولت، دستگاه قضائی، علما و روحانیون، مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی بیش از پیش حفظ شود و لازم می‌دانم از حمایت‌های همه جانبه و همراهی همگان در اجرای این طرح  تقدیر و تشکر کنم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نور براساس قانون و وظایف محوله به فراجا و در راستای پاسخگویی به مطالبه اصلی و به حق مردم و مسئولان برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی در جامعه اجرا شده، گفت: پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و در قالب اقدامات ایجابی سعی دارد تا با تذکر، ارشاد، مشاوره و راهنمایی افراد بدپوشش، آنها را نسبت به عواقب عمل خود آگاه کرده و زمینه اصلاح رفتارشان را فراهم آورد.

رادان: "طرح نور" را با همراهی دولت و قوه قضائیه ادامه می‌دهیمشناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی/طرح نور هوشمند می‌شود

 

سردار علینقیان‌پور به اجرای هوشمند طرح نور در فضای مجازی اشاره کرده و متذکر شد: شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه می‌کنند، در دستور کار قرار گرفته و به زودی اخبار آن منتشر خواهد شد

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: بررسی‌های میدانی و مشاهدات عینی روزانه در شهرهای استان نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان است اما با این وجود معتقدیم زمانی موضوع عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ما بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که همه نهادهای متولی که  به صورت مستقیم وظیفه انجام اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب را دارند، عملکرد قابل قبول و در خور توجهی داشته باشند.

سردار علینقیان‌پور در خاتمه خاطر نشان کرد : امیدواریم با همت مسئولان و انجام به موقع وظایف از سوی دستگاه‌های مسئول وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و حرمت نهادن به ارزش‌های دینی و اسلامی روز به روز مطلوب‌تر شده و این گونه اقدامات رضایت و خوشنودی پروردگار، شادی قلب حضرت ولی‌عصر(عج)، نائب برحقش حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای عزیز ، خانواده‌های معظم شهدا و ملت شریف و ولایتمدار کشور را فراهم آورد.

 

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دوره جامع تربیت مربی برگزار می کند
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی