Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

جایزه نوبل ادبیات به عنوان یکی از جوایز مطرح ادبی در سطح جهانی، سال گذشته به دلیل رسوایی اخلاقی و مالی در آکادمی سوئد؛ نهاد متولی تعیین برنده، سال گذشته اعطا نشد. امسال این جایزه به دو نویسنده اعطا شد و به این ترتیب نام اولگا تورکاچوک نویسنده و شاعر پنجاه و هفت ساله لهستانی به عنوان برنده نوبل سال ۲۰۱۸ و پیتر هاندکه شاعر هفتادو شش ساله اتریشی برنده نوبل ۲۰۱۹ اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولگا تورکاچوک، نویسنده، شاعر و کنشگر اجتماعی و روشنفکر لهستانی است که در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه بوکر بین المللی برای رمانی به نام پروازها شد، اثری که پیش از آن جایزه نایک/NIKE لهستان به عنوان مهم ترین جایزه ادبی این کشور را برای وی به ارمغان آورده بود. وی که دانش آموخته روانشناسی از دانشگاه ورشو لهستان است، برای لحن اسطوره ای آثارش شناخته می شود.

پیتر هاندکه، نمایشنامه نویس، داستان نویس و مترجم اتریشی است که پیش از این جوایز ادبی دیگری نظیر جایزه کافکا و جایزه گئورگ بوشر را از آن خود کرده است، از وی آثاری به زبان فارسی توسط علی اصغر حداد مترجم مطرح آلمانی به فارسی، برگردانده شده است.

در یادداشت کوتاه آکادمی سوئد دلیل برنده شدن این جایزه توسط هر یک از آنان اینگونه نوشته شده است: اولگا تورکاچوک برای بهره مندی از خیال انگیزی روایی که همراه با شورمندی درونی مظهر عبور از مرزهای یک نوع خاص زندگی است در آثارش. پیتر هاندکه برای خلق آثاری اثرگذار که همراه با نبوغی زبانشناختی محدوده و خاص بودن تجربیات بشری را کاویده است.

مبلغ نقدی این جایزه ۹ میلیون کرون سوئد (حدود ۹۰۰ هزار دلار آمریکا) ست و در مراسمی در استکهلم در ماه دسامبر (آذر/دی) همراه با لوح به برندگان اعطا می شود.

آلفرد نوبل (۱۸۳۳ تا ۱۸۶۹) شیمی‌دان، مهندس، مخترع و تاجر سوئدی که برای کشف دینامیت و مالکیت کارخانه اسلحه سازی بوفور سوئد مشهور است؛ کمی قبل از مرگ در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ سومین و آخرین وصیتنامه خود را نوشت و در آن تمام اموال و منافع حاصل از آن را به اهدای پنج جایزه نوبل در رشته‌های شیمی، فیزیک، زیست شناسی یا پزشکی، ادبیات و صلح اختصاص داد و به طور خاص وصیت کرده جایزه نوبل ادبیات به فردی داده شود که «شاهکارترین اثر را در سال گذشته در بهترین شکل ارائه داده باشد»؛ وی همچنین مسئولیت تعیین برنده هر یک از این جوایز را مشخص و آکادمی سوئد را نهاد مسئول انتخاب فرد برنده و اهدای این جایزه کرده است.

با وجود صراحت وصیت نامه نوبل، اولین جایزه در سال ۱۹۰۱ و ۵ سال بعد از درگذشت وی اهدا شد. برنده جایزه نوبل ادبیات هر ساله توسط کمیته نوبل انتخاب می‌شود.جایزه نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۷ در مجموع به ۱۱۴ نفر اعطا شده است. این جایزه در سال های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۶۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ اهدا نشده که پایگاه اطلاع رسانی نوبل ادبیات دلیل آن را شناخته نشدن اثری با مشخصات مدنظر دانسته است. به‌طور کلی جوایز نوبل طی سال‌های جنگ جهانی اول و دوم کمتر اعطا شده است.

آکادمی سوئد از اوایل سال ۲۰۱۸ با انواع رسوایی ها روبرو شد، ابتدا روزنامه های سوئدی به نقل از ۱۸ زن ژان کلود آرنو (Jean Cluad Arnault) همسر کاتارینا فراستنسون (Katarina Frostenson) شاعر معاصر سوئدی و عضو آکادمی را به آزار جنسی و دو مورد تجاوز متهم کردند.

اخباری نیز در مورد شفاف نبودن ارتباطات مالی باشگاه فرهنگی این زوج در شهر استکهلم و سوء استفاده‌های مالی آنها از منابع آکادمی منتشر شد که بعد از انتقادات فراوان در نهایت سارا دنیوس (Sara Danius) رئیس فعلی آکادمی در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) اعلام کرد از وکلای آکادمی خواسته به این اتهامات رسیدگی کنند.

ادامه این وضع و سوگیری هر یک از اعضای آکادمی له یا علیه دو طرف ماجرا، موجب شد هشت نفر از ۱۸ عضو آکادمی از شرکت در جلسات و تصمیم گیری‌ها خودداری کنند.

در حالیکه بر اساس نظامنامه حضور ۱۲ نفر از اعضا برای انتخاب فرد جدید لازم است و با وجود ۱۰ نفر در آکادمی نه اتخاذ تصمیم های مهم ممکن است و نه پذیرش عضو جدید؛ زیرا اتخاذ تصمیم های بزرگ با اجماع ۱۲ نفر ممکن است و در نهایت جایزه نوبل ادبیات سال گذشته اعطا نشد و به همین دلیل قرار شد به جبران اعطانشدن جایزه نوبل ادبیات در سال گذشته، امسال (۲۰۱۹) دو جایزه به دو نفر داده شود.

کازوئو ایشی گورو نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار آخرین فردی بود که در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه نوبل شد. اسامی مهمی چون جرج برنارد شاو، هرمان هسه، توماس الیوت، ویلیام فاکنر، آلبر کامو، ساموئل بکت، پابلو نرودا، هاینریش بل،گابریل گارسیا مارکز، تونی موریسون، گونتر گراس، ارنست همینگوی، اورهان پاموک، دوریس لسینگ، هرتا مولر، ماریو بارگاس یوسا و آلیس مونرو در میان برندگان نوبل سال های قبل به چشم می خورد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نوبل ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۵۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو مراسم انجمن قلم آمریکا به دلیل اعتراض نویسندگان به حمله اسرائیل به مردم غزه

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، از زمان شروع جنگ اخیر اسرائیل علیه حماس و مردم نوار غزه، نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) بار‌ها این سازمان را برای حمایت از اسرائیل و کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران فلسطینی انجام داده است، محکوم کرده‌اند.

اکنون انجمن قلم آمریکا که با نارضایتی گسترده‌ای از واکنش‌ها علیه خود روبه روشده، مراسم اهدای جوایز سالانه خود را لغو کرد. ده‌ها نامزد از این رویداد که قرار بود هفته آینده برگزار شود، انصراف داده بودند.

انجمن قلم آمریکا سازمانی ادبی است که از آزادی بیان حمایت می‌کند، هر سال صد‌ها هزار دلار جایزه اهدا می‌کند که جایزه ۷۵ هزار دلاری جین آستین برای بهترین کتاب از جمله آنهاست؛ اما با انصراف ۹ نویسنده از ۱۰ فینالیست این جایزه و انصراف نامزد‌های دیگری از بخش‌های مختلف از ترجمه گرفته تا بهترین کتاب اول، برگزاری مراسم که قرار بود در تالار شهر منهتن شکل بگیرد، غیر قابل اجرا بود.

کاترینا واندن هوول، وندی واندن هوول و بیل کلگ به نمایندگی از بنیاد و دارایی ادبی جین استاین بیانیه زیر را ارایه کردند: جین استاین مدافع پرشور حقوق فلسطین بود و از نویسندگان فلسطینی حمایت و تجلیل کرد. در حالی که او جایزه PEN آمریکا را به نام خود برای جلب توجه و حمایت معنادار از نویسندگان دارای بالاترین دستاورد ادبی تاسیس کرد، می‌دانیم که او به موضع و فداکاری نویسندگانی که امسال از رقابت کنار کشیده‌اند، احترام می‌گذاشت. برای احترام به تصمیم آنها، املاک جین استین از انجمن قلم آمریکا خواسته است تا این جایزه ۷۵ هزار دلاری را به صندوق امداد کودکان فلسطین اهدا کند.

سوزان نوسل، مدیر عامل PEN آمریکا در بیانیه‌ای که دوشنبه منتشر شد، گفت: حجم زیادی کار برای این مراسم انجام می‌شود و همه ما از این نتیجه متاسف هستیم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امکان ندارد جشنی را به روشی که امیدوار بودیم و برنامه ریزی کرده بودیم برگزار کنیم.

از زمان آغاز جنگ در اکتبر گذشته، نویسندگان وابسته به انجمن قلم بار‌ها این سازمان را به اتهام حمایت از اسراییل و کم اهمیت جلوه دادن جنایات علیه نویسندگان و روزنامه نگاران فلسطینی محکوم کرده اند. در نامه سرگشاده‌ای که ماه گذشته منتشر شد و نائومی کلاین و لوری مور از امضا کنندگان آن بودند، امضاکنندگان از «پن» برای بسیج نکردن «هیچ حمایت هماهنگ اساسی» از مردم فلسطینی و پافشاری نکردن بر ماموریت خود که «رد کردن همه نفرت‌ها و حمایت از آرمان‌های بشری برای زندگی در صلح وبرابری» است، انتقاد کردند.

انجمن قلم بار‌ها خواستار آتش‌بس در غزه شده و به ایجاد صندوق اضطراری ۱۰۰ هزار دلاری برای نویسندگان فلسطینی کمک کرده، اما اعضای آن این اقدامات را در برابر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی کافی نمی‌دانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟
  • جایزه قلم آمریکا با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • لغو مراسم انجمن قلم آمریکا به دلیل اعتراض نویسندگان به حمله اسرائیل به مردم غزه
  • جایزه قلم آمریکا در پی حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان
  • مراسم انجمن قلم آمریکا لغو شد/ ایستادگی نویسندگان برای فلسطین
  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد