Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@20:00:51 GMT

رو دست خوردن عاقبت اعتماد به آمریکاست

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۵۵۴۸

رو دست خوردن عاقبت اعتماد به آمریکاست

العربیه گزارش داد: آمریکا با تنها گذاشتن کُرد‌های سوریه در برابر عملیات ارتش ترکیه، در آینده به منظور پیدا کردن متحدی برای واشنگتن با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در واشنگتن گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از هشدار درباره نابود کردن اقتصاد ترکیه در صورت عبور کردن آن از مرز‌ها برای عملیات نظامی در سوریه، لحن خود را تغییر داد و ترکیه را شریک تجاری مهم توصیف و نقش آن را در ناتو و برای نجات جان غیرنظامیان در ادلب تمجید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دعوت کرد تا سیزدهم ماه نوامبر با او در کاخ سفید دیدار کند. اما مخالفت‌ها با تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه یا بازآرایی این نیرو‌ها باعث ایجاد موج انتقادات شدید علیه او شد. سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام این تصمیم ترامپ را فاجعه‌بار توصیف کرد 

در ادامه این گزارش آمده است: پنتاگون به سرعت هر نوع حمایت آمریکا از عملیات نظامی ترکیه در سوریه را تکذیب کرد. جزئیات تماس تلفنی ترامپ و اردوغان فاش شد و دو طرف درباره ایجاد منطقه امن مورد نظر ترکیه و بازگرداندن حدود ۲ میلیون آواره سوری به این منطقه، گفت‌وگو کردند. دو طرف همچنین به موضوع جنگنده‌های اف-۳۵ و سامانه پدافند ضد موشکی اس-۴۰۰ روسیه هم پرداختند. کاخ سفید می‌گوید ترامپ از اردوغان تضمین گرفت که سربازان آمریکایی مستقر در سوریه، با هیچ خطری روبه‌رو نخواهند شد.

کاخ سفید روز دوشنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اعلام کرد ترکیه در آستانه عملیاتی نظامی در شمال سوریه است، اما واشنگتن در این عملیات مشارکت ندارد و از آن حمایت نخواهد کرد.

این بیانیه کاخ سفید به معنای چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای لشکرکشی به شمال سوریه و جنگ با نیرو‌های دموکراتیک این کشور به بهانه «مبارزه با تروریسم» است؛ نیرو‌هایی که زمانی تحت حمایت آمریکا بودند.

پس از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد زمان خروج از جنگ مضحک و بی پایان در سوریه فرا رسیده است و تاکید کرد نیرو‌های نظامی خود را همزمان با تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه از این کشور خارج می‌کند. اقدامی که با انتقادات گسترده در آمریکا روبه‌رو شد و حتی عده‌ای از حامیان سیاست‌های دونالد ترامپ از جمله «مارک دبوویتز» رئیس اندیشکده دفاع از دموکراسی او را متهم کردند به اینکه به متحدان کُرد واشنگتن در سوریه پشت کرده است.

دبوویتز که از حامیان ترامپ است با انتشار پیامی در توئیتر به شدت از این اقدام ترامپ انتقاد کرد و نوشت: «کُرد‌ها بخاطر ما با داعش جنگیدند و قربانی دادند، ولی ترامپ آن‌ها را به اردوغان دیکتاتور فروخت. یک بار [قبلا قاسم] سلیمانی گفته بود که آمریکا همیشه دوستان خود را رها می‌کند؛ آمریکا نباید اجازه بدهد درستی سخن او به اثبات برسد.»

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن گفته است آمریکایی‌ها در یک شب حمایت خود را از کُرد‌ها در سوریه برداشتند و آن‌ها را رها کردند و این عاقبت تکیه به آمریکاست.

 همچنین نگرانی رژیم صهیونیستی از تحولات شمال سوریه به نوعی با ترس و دلهره محافل صهیونیستی همراه شده است تا جایی که برخی از این محافل هشدار داده‌اند تصمیم دونالد ترامپ برای عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از این منطقه و تنها گذاشتن کُرد‌ها در برابر ارتش ترکیه، اقدامی است که سود آن تنها برای ایران خواهد بود.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در این باره نوشت: این تصمیم آمریکا خنجر از پشت به اسرائیل و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه تلقی می‌شود، این تصمیم سبب شوکه شدن مقامات اسرائیلی شده است تا جایی که این حد از بی‌توجهی ترامپ به هم‌پیمانانش را غافلگیرکننده خوانده‌اند.

«الون بن داوید» تحلیلگر سیاسی در فلسطین اشغالی، به تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «در نهاد‌های امنیتی اسرائیل شاهد نوعی ترس و وحشت هستیم زیرا این کار برای تمامی هم پیمانان آمریکا در منطقه، پیامی به شدت نامناسب به همراه دارد.»

«باراک رافید» دیگر تحلیلگر صهیونیست در این باره گفت: «در بُعد سیاسی و همچنین در محافل نظامی اسرائیل، شاهد نوعی غافلگیری در برابر تصمیم ترامپ هستیم، اسرائیل هیچ اطلاعی از این کار نداشت به همین منظور چنین اقدامی با توجه به تبعاتی که به دنبال دارد موجب نگرانی قابل توجهی در تل آویو شده است.»

رجب طيب اردوغان عصر روز گذشته آغاز عمليات نظامی در شمال شرق سوريه را با نام عمليات ”چشمه صلح“ اعلام کرد. جنگنده‌های ارتش ترکیه در نخستین اقدام مواضع نیرو‌های کُرد موسوم به سوریه دموکراتیک ”قسد“ را در شهر راس العین در حومه استان «الحسکه» سوریه بمباران کردند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۵۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین در بخش هایی از کتاب تازه منتشر شده خود با عنوان «پایاب شکیبایی» که به روایت هشت سال حضور او در وزارتخارجه در دولتهای یازدهم و دوازدهم اختصاص دارد، درباره ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای شکل دادن به روند آستانه با حضور ایران، روسیه و ترکیه به منظور پایان دادن به بحران سیاسی و امنیتی در سوریه می نویسد:

«در سال 1394 آگاهی یافتیم که روسیه مشغول رایزنی ردۀ بالا با ترکیه پیرامون سوریه است. البته ما نیز دوجانبه با ترکیه پیرامون سوریه رایزنی میکردیم. بارها به همراه سردار سلیمانی با رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه در آنکارا و تهران دیدار و گفتگوهای جدی و صریح دوجانبه داشتیم. ولی خبر آن را منتشر  نمیکردیم. اما ترکیه و روسیه چنین رایزنی هایی را به شیوۀ آشکار آغاز کردند. وزیر خارجه و وزیر دفاع  ترکیه و روسیه به شیوۀ آشکار با یکدیگر دیدار کردند.

از این رو، ما برگزاری یک نشست سه جانبه را پیشنهاد کردیم. روسیه نشستی شش جانبه را پیشنهاد داد. یعنی نشستی در مسکو با حضور وزرای خارجه و دفاع سه کشور. همراه با سردار دکتر دهقان، وزیر دفاع وقت به مسکو رفتیم. پس از ورود به مسکو، از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور داده  شد که دکتر دهقان در نشستهای شش جانبه شرکت نکند و فقط نشستهای دوجانبه با هر یک از وزرای دفاع داشته باشد. نشست سه جانبه تنها بین وزرای امور خارجه برگزار شد و روند آستانه شکل گرفت.‌

افسوس که به دلیل برگزار نشدن نشست شش جانبه، توافقهای نظامی روند آستانه به شیوۀ دوجانبه بین روسیه و  ترکیه صورت گرفت و سند کاهش تنش تنها به امضای نظامیان روسیه و ترکیه در سازمان ملل متحد ثبت شد. آن ارتباط همچنان برپاست و توافقهای کلیدی نظامی در سوریه بین ترکیه و روسیه انجام شده است. بدیهی است روند کاهش درگیری، بیشتر جنبه نظامی دارد. به همین دلیل، توافق نخست کاهش تنش آستانه به امضای روسیه و ترکیه در سازمان ملل متحد ثبت شده است. توافق دوم یعنی توافق سوچی پیرامون ادلب نیز به امضای روسیه و ترکیه است. توافق حضور نیروهای ترکیه در سوریه نیز به امضای ترکیه و روسیه است.‌

به زبان دیگر با دستور ناگهانی دبیرخانۀ شورای عالی امنیت ملی که دلیلش هیچگاه برایم روشن نشد، بخش نظامی ما از ابتکاری که توسط ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه و نیروی قدس آغاز شده بود کنار گذاشته شد. البته در ادامۀ روند آستانه، فرماندهان لشکری ایرانی هم ناگزیر از حضور بودند، چون بسیاری از گفتگوها میدانی بود و مشارکت نکردن فرماندهان ما سبب حذف کامل ایران از روند  آستانه می شد. البته روسیه و ترکیه کانون توافقهای نظامی در روند آستانه برجا ماندند.

این تجربه، نمونۀ  دیگری از پیامدهای چالش شناختی روابط جهانی در ایران است که پیشتر بدان پرداخته شد. بارها ثابت شده است که این انگاره که خودداری از حضور در یک روند چندجانبه و یا حتی مخالفت آشکار با آن به جلوگیری از شکل گرفتن یا مشروعیت آن روند میانجامد، در جهان واقع، خیالبافیی بیش نیست. بخش نظامی روند آستانه یکی از نمونه های تلخ و فراوان آن است.‌»

دیگر خبرها

  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • خط خوردن الهام حسینی از فهرست مسافران تایلند
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • فنرباغچه قید ترکیه را زد، به لالیگا می‌رویم!