Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@21:38:31 GMT

موضوع ثبت جهانی توس برای ما حیثیتی شده است

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۵۹۳۶

موضوع ثبت جهانی توس برای ما حیثیتی شده است

شهردار مشهد گفت: موضوع ثبت جهانی توس برای ما به موضوع حیثیتی تبدیل شده است. میراث فرهنگی و وزارتخانه باید بررسی کنند تا آن‌ها نیز از ما حمایت کنند. اگر دست به دست هم دهیم، شاید جفایی که در طول هزار سال نسبت به فردوسی بزرگ انجام دادیم تا حدودی جبران شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا کلایی امروز در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم و آفاز عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی، اظهار کرد: در موضوع توس و آرامگاه حکیم فردوسی آنچنان که باید و شاید در طی سال‌‎ها اقدامی صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای اسلامی در دوره پنجم بر اساس خواسته مردم تمام همت خود را بر بهبود شرایط توس گذاشته است.

وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی که تاکنون در طول یک سال و نیم پیش اتفاق افتاده و همکاری یک نهاد عمومی غیر دولتی به عنوان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، قابل توجه است، عنوان کرد: ما هفت کار ناتمام در توس داریم که باید در یک سال و نیم آینده به پایان برسانیم. این کار زمان‌بر بوده که بخشی به واسطه معضلات اجرایی و بخشی به واسطه تصمیم‌گیری است. بخش اجرایی به عهده ‌ما بوده اما در خصوص تصمیم‌گیری، وزارتخانه و استانداری را به مدد می‌طلبیم.

کلایی افزود: نکته اول اتمام جلوخان است. ۷ هکتار فضا در جلوخان داریم که با ۲ هکتار پارکینگ در فاز ۳، دو هکتار به جلوخان و ۲ هکتار به پارکینگ اضافه خواهد شد. این کار باید ظرف 130 روز به سرانجام برسد. برای کار دومی که باید پیگیری کنیم، مشاوری با همکاری میراث فرهنگی گرفتیم که آقای پاسبان‌حضرت هستند و سابقه ایشان در کوهسنگی کاملا روشن است. ایشان طراحی پردیس را به ما خواهند داد ‌که 30 هکتار بوده و پروژه مهمی است. باید در موضوع پردیس عملیات اجرایی را شروع کنیم.

شهردار مشهد ادامه داد: سوم پارک باستان‌شناسی در فضای ۳ تا ۵ هکتار است که کمک شورای فرهنگی را لازم می‌دانیم. مفهوم پارک شاید ناگفته‌ مانده و هنوز تمرکز لازم را روی این موضوع نداریم. برای این کار مشاور گرفتیم. این پارک می‌تواند نقطه آموزشی و جذابیت جدی برای جوانان و نوجوانان و مکملی برای زنگ شاهنامه که از اول مهر برای دانش‌آموزان گذاشتیم، باشد. چهارم موضوع خود آرامگاه است که با میراث فرهنگی به توافق رسیدیم تا ساعت کار آرامگاه تا 12 شب افرایش یابد. در خصوص موضوعات هزینه‌ای توافق کردیم. تفاهمی در خصوص کسری‌ها، به‌سازی و پیرایش آرامگاه انجام دادیم.

وی اضافه کرد: پنجم موضوع مسیر به سمت کهن‌دژ بوده که داشته‌ای جدی در توس است. مشاوری این کار را انجام داده و عملیات اجرایی آن نیز باید به زودی شروع شود. مساله شورای فنی سازمان نیز مهم است تا بتوانیم مسیر آن را آماده کنیم.

کلایی بیان کرد: ششم مساله رودباره است که باید بخش‌هایی از کشف‌رود ساماندهی شود. ما بیشتر به دنبال این هستیم که بتوانیم جذابیت‌های مجموعه توس را افزایش دهیم تا افراد برای مراجعه به توس گزینه‌های مختلفی را برای گذران فراغت داشته باشند. این مجموعه ۱۰ هکتاری، سرپوشیده و شیشه‌ای بوده و برای باغ گل ۱۲ ماهه مدنظر ما است. شورای فنی در این قضیه در پردیس سختگیری می‌کند. بنای ما این است که بخشی از پردیس که به رودباره متصل می‌شود را به پارک متصل کنیم و اگر در پردیس جانمایی شود، این ۱۰ هکتار باغ گل هلندی منحصر به فرد خواهد بود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: سعی کردیم فضای اجتماعی این مجموعه را زنده کنیم. آخر هفته‌ها اینجا مسابقات کشتی برگزار می‌شود و ۲ تا ۳ هزار نفر بعدازظهرهای پنجشنبه وجمعه خود را در این مجموعه می‌گذرانند. باید مکمل‌های خدماتی را در آرامگاه افزایش دهیم.

وی گفت: آخرین نکته توجه به موضوع توس در خصوص ثبت جهانی بوده که کار سختی است و ابعاد مختلفی دارد. موضوع ثبت جهانی توس برای ما به موضوع حیثیتی تبدیل شده است. اگر خراسان تیم کشتی می‌دهد نامش را «تا ثبت جهانی توس» گذاشته و دوی با مسافت طولانی با کاور «تا ثبت جهانی توس» انجام می‌شود. سازمان میراث فرهنگی و وزارتخانه باید بررسی کند تا آن‌ها نیز از ما حمایت کنند. اگر دست به دست هم دهیم، شاید جفایی که در طول هزار سال نسبت به فردوسی بزرگ انجام دادیم تاحدودی جبران شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شهرداری مشهد گردشگري توس ثبت جهانی محمدرضا کلایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۵۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای تاریخی پالنگان در مسیر ثبت جهانی

  استاندار کردستان ظهر امروز در جلسه بررسی ثبت جهانی روستای پالنگان اظهار کرد: برنامه‌ها و اقدامات خوبی طی یکی دو سال اخیر در پالنگان انجام شده است، اما ثبت جهانی این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید تمام توان را روی این قضیه بگذاریم.

اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان اینکه برخی ظرفیت‌هایی که در پالنگان وجود دارد می‌تواند محور گردشگری کردستان باشد، گفت: پالنگان اکنون به یک قطب اقتصادی تبدیل شده است، اما آنگونه که باید در زمینه بهداشت و نحوه طراحی غرفه‌ها سلیقه و تلاش لازم صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: تفکر مردم این روستا در توسعه گردشگری به دو دسته موافق و مخالف تقسیم می‌شود باید کسانی که احساس می‌کنند حضور گردشگران تنها موجب ایجاد زحمت برای آنها می‌شود، توجیه شوند.

استاندار کردستان ادامه داد: روحیه کار مشارکتی از ویژگی‌های بسیار خوب مردم روستای پالنگان است پس اگر بتوانیم بستر را برای آنها فراهم کنیم قطعا مشارکت اثرگذار خواهند داشت.

استاندار کردستان ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه راه و امکانات بهداشتی در پالنگان را مورد تاکید قرار داد و افزود: در برگزاری جشن هزار دف نباید فرصت عید فطر را از دست بدهیم چرا که این زمان بهترین زمان برای برگزاری جشن هزار دف در پالنگان است.

پالنگان در فهرست ۸ روستای نامزد ثبت جهانی در ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز در این جلسه گفت: روستای تاریخی پالنگان به‌عنوان یکی از ۸ روستای جهانی گردشگری ایران به سازمان جهانی گردشگری معرفی شده است.

منصور مهرزاد اظهار کرد: بنا به درخواست سازمان جهانی گردشگری ۳ روستای هدف گردشگری کردستان توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان معرفی شد.

وی اضافه کرد: در نهایت بعد از انجام تحقیقات و اقدامات کارشناسی شده، ۸ روستا از ۱۵۰ روستای معرفی شده حائز اهمیت برای جهانی شدن شناخته شد که روستای پالنگان یکی از این روستا‌ها است.

مهرزاد با بیان اینکه روستای پالنگان در ارزیابی‌های وزارت میراث فرهنگی با کسب ۷۶ امتیاز عنوان دومین روستا را کسب کرد، گفت:، اما بعد از احصای سازمان گردشگری جهانی روستای پالنگان روستای اول شد.

وی تصریح کرد: با توجه به معرفی پالنگان در سطح ملی و بین المللی هر ساله شاهد حضور گردشگران زیادی در این روستا هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با بیان اینکه حضور گردشگران پایداری جمعیت و اشتغالزایی را در این روستا فراهم کرده است، گفت: امیدواریم با ثبت جهانی این روستا شاهد تحولات جدی به لحاظ زیرساختی و اقتصادی در این روستا باشیم.

مهرزاد اضافه کرد: برگزاری مراسم هزار دف یکی از آیتم‌های مورد توجه در انتخاب این روستاست که حوزه هنری نسبت به برگزاری دوباره این جشن اقدام کند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • «فرسایش خاک در ایران» سه برابر میانگین کشورهای آسیایی و 20 برابر میانگین جهانی! - استاد دانشگاه یزد: ایران در رده پنجم از نظر ثروت منابع طبیعی جهان قرار دارد
  • ثبت اقامت حدود ۸ میلیون ۸۸۸ هزار نفر _ شب در گیلان
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌میلیون گذشت
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • ورود حدود ۵ میلیون گردشگر به گیلان
  • تلاش همگان برای ثبت جهانی روستای بیشه
  • درب ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان بازگشایی شد
  • روستای تاریخی پالنگان در مسیر ثبت جهانی
  • ورود حدود یک میلیون خودرو به گیلان