Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت نروژ در واکنش به عملیات ترکیه در شمال سوریه، اعلام کرد تا اطلاع بعدی صادرات سلاح به ترکیه را متوقف می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، دولت نروژ هم روز پنج‌شنبه در واکنش به آغاز عملیات ارتش ترکیه در منطقه تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه صادرات سلاح به ترکیه را تعلیق کرد.

پیشتر فنلاند هم به دلیلی مشابه اعلام کرده بود که صدور مجوز صادرات تسلیحاتی به ترکیه را تعلیق کرده و مجوز‌های پیشین را نیز مورد تجدید نظر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته از آغاز عملیات نظامی این کشور در مناطق شمالی سوریه، جایی که در ماه‌های گذشته تحت کنترل شبه نظامیان کرد نزدیک به «پ‌ک‌ک» قرار داشته، خبر داد. جنگنده‌ها و واحد‌های توپخانه‌ای ارتش ترکیه از دیشب بار‌ها مناطق مختلف شمال سوریه را هدف قرار داده‌اند.

آنکارا مدعی است این عملیات را با هدف دور کردن کرد‌ها از نواحی مرزی سوریه-ترکیه و در قالب «مبارزه با تروریسم» انجام داده است. دولت ترکیه می‌گوید قصد دارد در نواحی مرزی یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری ایجاد کند.

بسیاری از کشور‌های اروپایی عملیات نظامی ترکیه را محکوم کرده و هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند بحران انسانی تازه‌ای در منطقه ایجاد کند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه پس از آن آغاز شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان، با عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد موافقت کرد. در مقابل، آنکارا قرار است اسرای داعشی را که تاکنون در بازداشت کرد‌ها قرار داشتند، تحویل بگیرد.

بسیاری از منتقدان و حتی شماری از هم‌حزبی‌های ترامپ در آمریکا، وی را به خیانت به کرد‌ها متهم کرده و می‌گویند در جریان درگیری‌های سال‌های اخیر با گروه تروریستی «داعش» در شمال سوریه، کرد‌ها نقش نیروی زمینی آمریکا را ایفا کرده‌اند و هر زمان واشنگتن نخواسته نیرو‌های خود را در معرض خطر قرار دهد، شبه نظامیان کرد را در خط مقدم قرار داده است.

شبه نظامیان کرد نیز در واکنش به تصمیم ترامپ، اقدام آمریکا را «خنجر از پشت» توصیف و عنوان کرده‌اند که با ترکیه خواهند جنگید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حمله ترکیه به سوریه ارتش ترکیه تسلیح ترکیه جنگ سوریه بحران سوریه ترکیه و نروژ اکراد سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۷۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعا‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران در پی تصویب قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه

طبق گزارش الجزیره انگلیسی، ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه ادعا کرد که ایران در چند ماه گذشته تلاش کرده سلاح به کرانه باختری اشغالی ارسال کند و تلاویو یکی از این محموله‌ها را توقیف کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی با نشان دادن تصاویری از اسلحه‌ها و مهمات ادعا کرد که این محموله شامل انواع مختلفی از مواد منفجره و مین‌های ضدتانک، سلاح تهاجمی، آرپی‌جی، نارنجک‌های دستی و تپانچه می‌شود.

ارتش رژیم اسرائیل ادعا کرد که با آژانس امنیت داخلی موسوم به شین بت در این عملیات همکاری کرده و متوجه شده است که دو واحد از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که یکی از آنها در سوریه فعالیت می‌کند، در این عملیات ارسال سلاح به کرانه باختری اشغالی نقش داشته اند.

 قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است تا منجر به آتش بس پایدار شود.

در پی تصویب این قطعنامه، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در این باره اعلام کرد: سفر هیات اسرائیل به واشنگتن که قرار بود درباره عملیات در رفح رایزنی کند، لغو شد.

دفتر نتانیاهو در این بیانیه اعلام کرد: آمریکا از مواضع قاطع خود عقب نشینی کرده است و هیات اسرائیلی به واشنگتن نخواهد رفت.

در ادامه بیانیه، ادعا شده است: این اقدام آمریکا به تلاش‌ها برای آزادی اسرا لطمه می‌زند؛ زیرا حامل پیامی برای حماس است که فشار‌های بین‌المللی اجازه دستیابی به توافق آتش‌بس بدون آزادی اسرا را خواهد داد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تناقض آشکار ترکیه در ادامه تجارت با رژیم اسراییل
  • ترکیه صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را قاطعانه رد کرد
  • ترکیه به اسرائیل سلاح و مهمات صادر می‌کند؟
  • ترکیه: صادرات تسلیحات به اسرائیل نداشتیم
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • ترکیه: هیچ همکاری نظامی با اسرائیل نداریم
  • درخواست سناتور آمریکایی برای مشروط کردن صادرات سلاح به تل آویو
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان/ ۲ عملیات حزب الله علیه اشغالگران
  • ادعا‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران در پی تصویب قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه