Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-29@09:48:29 GMT

خیال روی حافظ را در سرسبزی باغش ببینید+عکس

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۹۱۹۲

به گزارش خبرنگار ایلنا، اینجا را دیار شاعران و عاشقان می‌نامند؛ شهری که به نام حافظ و سعدی مزین شده و با آنکه خطه زیبایی‌هاست، آن را به «شیراز» می‌شناسیم.

۲۰ مهرماه در تقویم به نام روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است؛ هرچند حافظ به سفر علاقه‌ای نداشت و دلبسته شهرش بود و تقریبا تا آخر عمر جز دو سفر کوتاه، از شیراز خارج نشد اما چنان نامی از خود به یادگار گذاشت که هر ساله هزاران نفر برای دیدن مزارش و شرکت در مراسمی که به نام او نامگذاری شده است، به شهر محبوبش سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین روزی شیراز میزبان برگزاری برنامه‌های مختلفی در آرامگاه حافظ می‌شود و به این واسطه صدها نفر به شیراز سفر و از حافظیه دیدن می‌کنند. با این گزارش همراه باشید تا به شما بگوییم در سفری کوتاه در روز حافظ به شیراز چطور و به کجا بروید؟

چطور برسیم؟

شهر شیراز تا تهران حدود هزار کیلومتر و تا اصفهان حدود ۵۴۰ کیلومتر فاصله دارد. باید از تهران تا اصفهان بیایید و از آنجا هم وارد جاده دوبانده‌ای شوید که تا آباده می‌رسد. از آباده هم یکی از راه صفاشهر، پاسارگارد، سعادت شهر و مرودشت و دیگری از سورمق ، اقلید، دشت آسپاس، دشت کام فیروز و مرودشت می‌توانید تا شیراز بیایید. شیراز از جهات مختلف با شهرهای اطراف دسترسی زمینی دارد. از غرب به سمت بوشهر، خوزستان و یاسوج می‌رسد. مسیر شرقی شما را به اصفهان می‌رساند و از جنوب به بندرعباس خواهید رسید.

مسیر ریلی شیراز- تهران و شیراز-مشهد هم گزینه‌های قطار برای سفر به شیراز هستند. اما با توجه به اینکه سفرهای زمینی و ریلی، زمان زیادی از شما می‌گیرد، شاید بهترین راه سفر به شیراز، سفر هوایی باشد که برای این منظور، فرودگاه شیراز با نام فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب در مسیرهای مختلف داخلی و خارجی فعال است.

مثلث گردشگری در حافظیه

شیراز سرشار از زیبایی‌هایی است که برای دیدنش باید روزها و روزها وقت صرف کرد؛ بی‌دلیل نبوده که حافظ تمام عمرش را صرف تماشا و لذت بردن از همین زیبایی‌ها می‌کرده و آن را به سفر و دیدن جای جدید ترجیح می‌داده. امروز هم اگر به این شهر بروید، گزینه‌های دیدنی فراوانی مقابل‌تان است؛ از سعدیه و حافظیه گرفته تا باغ‌هایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و البته ارگ کریم‌ خان و خیابانی که خرید در آن فرحبخش‌تر از هر جای دیگری است.

قطعا سفر به شیراز در روزی که به نام حافظ در تقویم ثبت شده، شگفت‌انگیزتر از سایر روزهای سال خواهد بود. بنابراین گشت و گذاری خاص برای آن درنظر بگیرید؛ گشتی که با عشق حافظ و عطر بهارنارنج همراه است.

با رسیدن به خیابان حافظ، در یک مثلث گردشگری قرار می‌گیرید. مثلثی که می‌توانید بازدید از آثار آن را از امامزاده علی‌ بن حمزه آغاز کنید. این امامزاده متعلق به «شاه میرعلی بن حمزه بن موسی کاظم» است و در نزدیکی رودخانه خشک قرار دارد. این بنا به آیینه‌کاری‌های خاص، زیبا و منحصر به فردش معروف است که به سبک شیرازی بوده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این مکان بعد از حرم شاهچراغ، یکی از مهم‌ترین مساجد شیراز به حساب می‌آید.

بعد از دیدن حرم امامزاده علی بن حمزه مسیر را پیاده تا چهارراه علویان ادامه دهید و در همین مسیر اگر چند قدم در خیابان سمت راست طی کنید به آرامگاه حافظ می‌رسید.

این مسیر را می‌توانید با گذشتن از پارکی دل‌انگیز سپری کنید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به حافظیه برسید. حافظیه تقریبا در تمام ایام سال مملو از گل و درختان سرسبز است چراکه بیشتر درختان محوطه حافظیه نارنج و سرو هستند که در تمام طول سال، سبز می‌مانند. گل‌های شمعدانی یکی از عناصر جدا نشدنی حافظیه است که نه تنها در تمام محوطه بلکه روی پله‌هایی که به مقبره حافظ می‌رسد جای خوش کرده‌اند.

معمولا هر کس به حافظیه قدم می‌گذارد در دل نیتی دارد که به یمن حضور در کنار مزار شاعر مهر و محبت، درصدد گرفتن فال خود است. از این رو یا کتاب حافظ در دست دارد یا آنکه به دنبال خرید کتاب حافظ است. البته همیشه افرادی در محوطه و جلوی ورودی حافظیه در انتظار عاشقانی هستند که فال می‌خواهند و مرغان عشق را واسطی بین خود و حافظ قرار می‌دهند تا فال‌شان را از میان اشعار لسان‌العرفا انتخاب کند.

در کنار حافظیه، کافی شاپ کوچکی قرار دارد که می‌توانید دمی در آن بیاسایید و تفالی به حافظ بزنید و در این بین، طعم فالوده شیرازی و شربت‌های خوشمزه شیرازی را بچشید. در کنار این محوطه، کتاب‌فروشی‌های مختلفی هم قرار دارد که می‌توانید انواع کتاب‌های حافظ را در قیمت‌ها و صحافی‌های مختلف بخرید.

بعد از دیدن حافظیه می‌توانید مسیر پیاده خود در مثلث گردشگری را تا باغ جهان نما ادامه دهید. باغی بزرگ و معروف که گل‌آرایی آن نمایی از نقش فرش ایرانی را به نمایش می‌گذارد. هرچند بنای اصلی باغ جهان نما در دوره آل مظفر نهاده شده و در دوره صفویه نیز رونق خاصی داشت اما کوشک وسط این باغ از دوره زندیه به جای مانده است.

اگر به کافه‌گردی علاقه‌مند باشید، اطراف و داخل باغ جهان نما محل خوبی برای کافه‌گردی است. چشیدن طعم انواع چای‌، دمنوش‌های خوش طعم و خاص، شربت‌های خوشمزه که با انواع عرقیات گیاهی درست شده‌اند و هم‌نشینی در کنار سایر کافه‌گردها از جذابیت‌های کافه‌گردی در این منطقه است.

روز حافظ؛ مشاعره، شاعری و عاشقی

از آن‌جایی که خواجه شمس‌‌الدین محمد بن بهاءالدّین محمد حافظ شیرازی، حافظ قرآن بود به این نام معروف شده است؛ از این روست که در بسیاری از ابیات او، از عین آیات و یا به‌طور ظریف از مفاهیم قرآنی استفاده شده است.

اگر در روزی که به نام بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است به حافظیه سر بزنید، در هر گوشه و کنار منطقه با عاشقانی روبه‌رو می‌شوید که مشغول خواندن اشعار لسان‌‌الغیب و به دنبال ترجمان اسرار آن هستند. اسراری که در هر بیت شعر حافظ نهفته‌اند و هر کس می‌کوشد از ظن خود یار آن شود و با قسم دادن به شاخه نباتش، اسرار را از زبان حافظ بشنود.

ضمن آنکه معمولا ورودیه حافظیه در این روز رایگان است. اگر در گوشه و کنار محوطه با نوجوانانی روبه‌رو شدید که با شور و شعف مشغول خواندن شعر هستند، تعجب نکنید چراکه هر ساله به بهانه روز حافظ، مسابقات شعرخوانی و مشاعره در اینجا برگزار می‌شود.

همچنین صدای برخی از شعردوستان که با صدای خوش اشعار حافظ را خوانده‌اند صدایشان از بلندگو پخش می‌شود. افرادی هم هستند که بنابر درخواست شما، تفالی به حافظ می‌زنند و شعری که می‌آید را برایتان تفسیر می‌کنند.

خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش

حال که از مثلث گردشگری حافظیه دیدن کردید، حتما سری هم به سعدیه بزنید. ابتدا سوار ماشین شده و به سمت دروازه قرآن برانید. بعد از دیدن دروازه قرآن به سمت آرامگاه سعدی و باغ دلگشایش بروید و آرامشی را که در حافظیه به دست آورده‌اید در سعدیه به مرحله اعلی برسانید؛ سعدیه با حوض آبی و ماهی‌هایش، از نقاط محبوب این شهر است. یادتان باشد برای رفتن به مزار استاد سخن، باید به میدان بوستان شیراز بروید.

کجا بمانیم؟

شیراز شهری گردشگری است و به همین دلیل انواع هتل‌ها یک تا پنج ستاره، هتل آپارتمان و مسافرخانه به‌عنوان گزینه‌هایی برای اقامت پیش‌روی شماست. هتل‌های شیراز در همه بخش‌های شهر گسترده هستند با این حال بیشترین تراکم هتل‌ها در مرکز شهر است.

بیشترین تعداد هتل و هتل آپارتمان در شیراز در محدوده اطراف بلوار کریمخان بین بلوار هجرت و آزادی است اما اگر به دنبال اقامت در خانه‌های محلی هستید، بهتر است به بافت قدیمی مرکز شهر بروید و در مناطقی مثل سنگ سیاه به دنبال خانه‌های محلی بگردید.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شیراز روز حافظ حافظیه شیراز سعدیه شیراز سفر به شیراز باغ جهان نما جاذبه های گردشگری شیراز بهارنارنج حرم شاهچراغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۹۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری پل حافظ منتفی شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حق بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام اینکه جمع آوری پل حافظ در نوروز ۱۴۰۳ منتفی شده است، گفت: بی‌تردید باید مطالعات مشترکی با حوزه حمل نقل ترافیک و پلیس انجام شود تا میزان تاثیر آن بر بار ترافیکی مرکز شهر امکان‌سنجی شود.
وی افزود: باید این پل با یک زیرگذر در آن محدوده جایگزین شود لذا باید به سمت مقاوم‌سازی این پل حرکت کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرغامی: ضدانقلاب از جمعیت تخت جمشید عصبانی شد
  • خیال آنچلوتی راحت شد: قرارداد ستاره رئال تمدید می‌شود
  • جمع آوری پل حافظ منتفی شد
  • حافظیه و تخت‌جمشید در صدر پربازدیدترین اماکن گردشگری قرار دارند
  • خیال رئالی‌ها راحت: مصدومیت ستاره تیم جدی نیست
  • ضرغامی: ما مردان خدمتیم و جای ما نباید درخت کاشت!
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • امیرعبداللهیان: حذف حماس و مقاومت خیال و توهم است
  • ادامه رکوردشکنی «حافظیه»
  • بازدید ۴ میلیون و ۳۸۰ هزار مسافر نوروزی از اماکن گردشگری فارس/حافظیه در صدر بازدید‌ها