Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمله شدیداللحن اردوغان به عربستان سعودی، اعلام آمادگی اسرائیل برای کمک به کردهای سوریه، واکنش شدید اللحن دمشق به اظهارات امروز اردوغان و سه راه حل ترامپ در ارتباط با حمله ترکیه به سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با سوریه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افشای بسته پیشنهادی ترامپ به اردوغان پیش از حمله به سوریه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، یک منبع وابسته به وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده اعلام کرده است که  ترامپ چند روز پیش از آغاز حمله ترکیه به شمال سوریه، در تماس تلفنی با اردوغان، پیشنهاد فروش دوباره جنگنده‌های «اف-۳۵» را به ترکیه در ازای صرف نظر اردوغان از برنامه حمله به شمال سوریه مطرح کرده است.

پیشنهاد فروش جنگنده اف ۳۵ به ترکیه از سوی آمریکا در شرایطی مطرح  شد که پیش از این کاخ سفید آنکارا را به دلیل خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه از پروژه اف ۳۵ کنار گذاشته بود.

مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شده که ترامپ این پیشنهاد بسیار خوب را در کنار دیگر امتیازات به اردوغان ارائه داده بود.

اعلام بسته پیشنهادی ترامپ به ترکیه پس از آن رسانه‌ای شده که بسیاری در داخل آمریکا سیاست خارجی ترامپ در قبال ترکیه و بویژه چراغ سبز برای حمله ترکیه به شمال سوریه را به باد انتقاد گرفته‌اند.

شب گذشته رئیس جمهور ترکیه به صورت رسمی از آغاز حمله نظامی به شمال سوریه خبر داد و مدعی شد این حمله را با هدف بازگرداندن ثبات به منطقه دنبال می‌کند.

چند روز پیش از آغاز حمله ترکیه به شمال سوریه، کاخ سفید همزمان با تهدیدات ترکیه برای حمله به شمال سوریه اعلام کرده بود که در این حملات هیچ گونه مداخله‌ای نخواهد کرد و بسیاری این موضع‌گیری ترامپ را به منزله چراغ سبز آمریکا به ترکیه ارزیابی کردند.

حمله شدیداللحن اردوغان به عربستان سعودی

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اروز پنجشنبه در سخنانی در مقر حزب عدالت و توسعه به عملیات نظامی در شمال سوریه پرداخت و مدعی شد که ترکیه مصمم به مبارزه با «تروریسم» است.

به نوشته آناتولی، او گفت: «ترکیه برای از بین بردن تهدیدات اقدام کرده است؛ بسیاری از تهدیدات داخلی و خارجی ترکیه را در بر گرفته است؛ از تلاش برای کودتا تا حملاتی که از خارج مرزها صورت می‌گیرد».

اردوغان بدون اشاره به طرف خاصی، افزود: «آنها اقدام به ایجاد داعش در نزدیکی مرز ترکیه کردند و سپس گروهک‌های YPG را ایجاد کردند... آنها به تروریست‌ها سلاح و تجهیزات دادند و گمان می‌کردند که ترکیه برای مبارزه با تروریسم به سخن دیگران گوش می‌دهد.»

او با انتقاد صریح از کشورهایی که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرده‌اند، دولت عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت و گفت: «عربستان سعودی به جای انتقاد از ترکیه خود را در آیینه ببیند؛ چه کسی یمن را به این روز انداخته و هزاران نفر را در این کشور کشته است؟»

اردوغان به دولت مصر نیز اشاره کرده و گفت که رئیس‌جمهور مصر به هیچ وجه حق سخن گفتن در این باره را ندارد؛ چرا که به گفته اردوغان او دموکراسی را در کشورش کشته است.

او با بیان اینکه کشورهای اروپایی عامل صدور داعش به ترکیه بودند؛ افزود: «اگر اتحادیه اروپا همچنان عملیات نظامی ما را استعمارگرانه بداند؛ اقدام ما چندان دشوار نیست و ما مسیر ورود ۳.۶ میلیون پناهنده به کشورهای اروپایی را باز می‌کنیم.»

اردوغان گفت که ترکیه در حال مبارزه با تروریسم‌هایی است که یکی از اعضای ناتو را هدف قرار داده‌اند و اعضای ناتو نباید در قبال حملات این تروریست‌ها سکوت کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه از تمام کشورها و احزاب داخلی ترکیه که از عملیات نظامی این کشور حمایت کرده‌اند؛ تشکر کرد و گفت که هدف ترکیه ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است.

اردوغان همچنین مدعی شد که ارتش ترکیه اجازه تغییر بافت جمعیتی در منطقه را نخواهد داد و دولت آنکارا از تمامی کسانی که خواستار بازگشت به منطقه خود هستند، حمایت می‌کند. او تأکید کرد که به ارتش ترکیه اجازه آزار و اذیت کسی را در سوریه نخواهد داد اما هر کسی علیه ترکیه دست به سلاح ببرد، هدف قرار خواهد گرفت.

اعلام آمادگی اسرائیل برای کمک به کردهای سوریه

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در حمایتی آشکار از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عملیات نظامی ترکیه در مناطق شرقی رودخانه فرات را محکوم کرد.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای گفت: «اسرائیل شدیدا تهاجم ترکیه به مناطق کردنشین در سوریه را محکوم کرده و درباره پاکسازی نژادی کُردها توسط ترکیه و نوابش هشدار می‌دهد».

نتانیاهو سپس از آمادگی این رژیم برای کمک به شبه‌نظامیان کُرد خبر داد: «اسرائیل آماده است کمک‌های انسانی خود را به مردم کُرد ارائه کند».

واکنش شدید اللحن دمشق به اظهارات امروز اردوغان

یک منبع وابسته به وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: پس از حمایت مستمر از تروریسم و تروریستها در سوریه و آموزش و تسلیح وحمایت از آنها و اعزامشان برای کشتن سوری ها، امروز رئیس جمهور رژیم ترکیه حرفهایی زد و از حمایت ملت سوریه سخن گفت. وی قاتلی است که دستانش به خون ملت سوریه آغشته است و حامی تروریسم و گروههای تروریستی است است که همچنان سوری ها را می کشند.

وزارت خارجه سوریه بیان کرد: حرفهای اردوغان و اینکه نگران ملت سوریه است؛صادر نمی شود مگر از رژیمی که مرتکب کشتار می شود و از شعارهای انسان دوستانه که از آن فاصله دارد، دم می زند. این رژیم به ساکنان شمال سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم یورش برده است.

منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه افزود: سوریه که به حملات ترکیه از طریق هدف قرار دادن بازوهای آنکارا و تروریستهای وابسته به ترکیه و شکست آنها واکنش نشان داده است تاکید می کند که با تجاوز ددمنشانه ترکیه در هر نقطه از سوریه با همه ابزار و راههای مشروع مقابله می کند. قافله مبارزه با تروریسم مسیر خود را طی می کند و اظهارات اردوغان و امثال آن سبب توقفش نخواهد شد. حمایت از ملت سوریه، فقط ماموریت ارتش و دولت سوریه است.

سه راه حل ترامپ در ارتباط با حمله ترکیه به سوریه

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر مدعی شد که سه راه حل درباره عملیات ترکیه در سوریه وجود دارد: یا هزاران نظامی اعزام کنیم و از نظر نظامی پیروز شویم، یا از طریق تحریم به امور مالی ترکیه به شدت آسیب بزنیم و یا میان ترکیه و کردها برای یک توافق میانجی گری کنیم.

ترامپ همچنین در اظهارات دیگری مدعی شده است: ما داعش را صد در صد شکست دادیم و دیگر در مناطق تحت حمله ترکیه در سوریه هیچ نظامی‌ای نداریم. کارمان را کامل انجام دادیم! حالا ترکیه به کردها حمله کرده است. آن‌ها ۲۰۰ سال است با هم می‌جنگند.

عصر چهارشنبه به وقت محلی، رئیس جمهور ترکیه به صورت رسمی از آغاز حمله نظامی به شمال سوریه خبر داد و مدعی شد این حمله را با هدف بازگرداندن ثبات به منطقه دنبال می‌کند.

حملات ترکیه علیه شمال سوریه پس از آن آغاز شد که کاخ سفید اعلام کرد که در این حملات مداخله نخواهد کرد و بسیاری این اظهار نظر کاخ سفید را به منزله چراغ سبز ترامپ برای حمله ترکیه به شمال سوریه عنوان کردند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ترکیه آمریکا ایران عربستان چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۹۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت که رژیم صهیونیستی با کشتن نزدیک به ۱۴ هزار کودک بی گناه در غزه، در ارتکاب جنایت و وحشی گری از آدولف هیتلر رهبر نازی‌ها پیشی گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، اردوغان در جریان نشست گروهی حزب عدالت و توسعه (AK) در پارلمان ترکیه افزود که با حمایت بی قید و شرط غرب، (رژیم) اسرائیل چه در غزه و چه در کرانه باختری، قتل عام‌هایی را انجام می‌دهد که از جمله شرم‌آورترین وقایع در تاریخ بشریت است.

اردوغان با مقایسه مبارزات گروه مقاومت فلسطینی حماس با جنگ استقلال ترکیه در بیش از یکصد سال پیش، گفت: ما به خوبی می‌دانیم که برای رسیدن به استقلال، باید بهایی پرداخت کرد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه از هر جهت در کنار برادران و خواهران فلسطینی خود ایستاده است، یادآور شد: ما نقشه‌هایی را در سازمان ملل ارائه کردیم که نشان می‌دهد اسرائیل چگونه سرزمین‌های فلسطین را در ۷۰ سال گذشته به تدریج اشغال کرده است.

مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته تاکنون، بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ کودک فلسطینی کشته شده‌اند.

کاترین راسل در یک نشست خبری در نیویورک، گفت: همچنین در این مدت بیش از ۷۶ هزار نفر مجروح شده‌اند و هزاران نفر دیگر هم در آستانه قحطی قرار دارند.

وزارت بهداشت فلسطین روز چهارشنبه از افزایش شمار شهدای حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تا به امروز به ۳۳ هزار و ۸۹۹ نفر و شمار زخمی‌ها به ۷۶ هزار و ۶۶۴ نفر خبر داد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت گذشته، در ۶ مورد جنایت، ۵۶ شهروند فلسطینی را شهید و ۸۹ نفر دیگر را زخمی کرده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند
  • حمایت اردوغان از پاسخ نظامی ایران به رژیم اسرائیل
  • نتانیاهو و سرکردگان اسراییل مسوول تنش اخیر در خاورمیانه هستند
  • حمایت قاطع اردوغان از ایران | اسرائیل صبر ایرانی ها را لبریز کرد
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • حمله به صهیونیست‌ها جسورانه بود؛ ایران نشان داد در حمله مستقیم تردید ندارد
  • تحلیلگر آمریکایی: ایران نشان داد در حمله مستقیم تردید ندارد
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد