Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@21:18:56 GMT

وضعیت اهدای خون در کشور/ سهم بانوان ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۰۲۶۸

وضعیت اهدای خون در کشور/ سهم بانوان ایرانی

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی، با بیان اینکه در حال حاضر استان های سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین میزان اهداکنندگان مستمر خون را دارند، افزود: در ۶ ماهه اول امسال بیشترین میزان اهداکنندگان خون در کشور مربوط به گروه خونی O مثبت بوده که ۳۴ درصد از اهدای خون در کشور است.

وی ادامه داد: شاخص اهدای خون بانوان در ۶ ماهه اول سال جاری در کشور ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ بوده و استان های لرستان، مرکزی، کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شاخص اهدای خون بانوان در کشور را داشته اند.

حاجی بیگی تصریح کرد: ۹۰ درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و ۱۰ درصد دارای گروه خونی منفی هستند البته شاخص اهدای مستمر خون در حال حاضر در کشور حدود ۶۰ درصد است که به عبارت دیگر ۶۰ درصد از اهداکنندگان خون به طور مستمر، اهدای خون می کنند. اهداکننده مستمر به فردی اطلاق می شود که در طول سال حداقل ۲ بار موفق به اهدای خون شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون، با اشاره به افزایش یک درصدی اهدای خون در تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به سال گذشته در کشور، ضمن تقدیر و تشکر از اهداکنندگان خون، خاطرنشان کرد: نیاز به خون و فرآورده های خونی مختص زمان خاصی نیست و این نیاز به صورت روزانه و همیشگی است.

حاجی بیگی، تعداد مراکز اهدای خون در کشور را ۱۷۸ مرکز عنوان کرد و افزود: استان های فارس، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و مازندران بیشترین مراکز اهدای خون را در سطح کشور دارند و استان فارس با ۱۴ مرکز، بیشترین میزان مراکز اهدای خون در کشور را دارد.

وی در خصوص وضعیت اهدای خون در ۶ ماهه اول امسال در کشور، گفت: در این مدت یک میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۲ نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد، یک میلیون و ۵۱ هزار و ۲۹ واحد خون اهدا شده است و از این تعداد، ۴۳ هزار و ۴۶۴ واحد اهدای خون مربوط به بانوان بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون، اضافه کرد: در ۶ ماه نخست امسال بیشترین میزان اهدای خون مربوط به استان های تهران، فارس و خراسان رضوی بوده است و ۳۰ درصد از کل خون های اهدایی در کشور در این ۳ استان، اهدا شده است. همچنین در این مدت میزان اهدای خون در استان های چهارمحال و بختیاری، قزوین و خراسان شمالی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد قابل توجهی داشته است.

حاجی بیگی یادآور شد: بانوان استان های چهارمحال و بختیاری، البرز و مرکزی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، اقبال بیشتری به اهدای خون داشته اند که قابل تقدیر است.

به گفته وی، در ۶ ماه اول امسال یک میلیون و ۸۲۴ هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسمای خون در مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 4743215 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: اهدای خون سازمان انتقال خون ایران وزارت بهداشت اربعین 98 سالمندی بیماری های کودکان تجهیزات پزشکی بهداشت دهان و دندان دندانپزشکی آلزایمر بیماری های قلبی و عروقی دارو ایدز اوتیسم روماتولوژی سازمان بیمه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۰۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرانی‌ها چقدر کار می‌کنند دیگران چقدر؟

  اما تنها گاهی به وضعیت کشورهایی با بالاترین میزان ساعت کاری می‌توانیم به‌نادرستی این گزاره پی ببریم. این‌که لزوما هرچه ساعت کاری در هفته بیشتر باشد به معنای بهبود وضعیت نیست. البته نباید از این موضوع هم بگذریم که اساسا میزان ساعت مفید کار در ایران از میانگین جهانی فاصله دارد و ساعات مفید کار در کشور به شکل معناداری پایین است. براساس آمارهای به دست آمده از سازمان بین‌المللی کار، کشور بوتان با میانگین ۵۴.۳ساعت کار در هفته بیشترین میزان ساعات کاری درجهان را طی سال۲۰۲۳ داشته است. کشور امارات متحده عربی با میزان ۵۳ساعت وکشور لسوتو با ۴۹.۵ساعت کار درهفته به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین میزان ساعات کاری در جهان قرار دارند. ایران با میانگین ۴۴.۱ساعت کار درهفته دررتبه بیست و پنجم این آمار طی سال ۲۰۲۲ قرار دارد. میانگین ساعات کاری هفتگی درجهان می‌تواند ازکمتراز۳۰ساعت تابالای ۵۰ساعت متغیر باشد؛ کشورهای با درآمد بالا و توسعه‌یافته‌تر با تأکید فرهنگی برایجاد تعادل بین کار،اوقات فراغت و زندگی شخصی وخانوادگی، معمولا هفته‌های کاری کوتاه‌تر و روزهای تعطیل بیشتری دارند. داده‌های سازمان جهانی نیروی کار نشان می‌دهد، درسال۲۰۲۳ هرفردشاغل در سن کار در جهان به طور متوسط درهفته۴۱ساعت و شش دقیقه مشغول به کار بوده است.البته این نرخ در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته است. داده‌های سازمان جهانی نیروی کار نشان می‌دهد درسال۲۰۲۳ هر فرد شاغل در ایران طی یک هفته به طور متوسط ۴۴ساعت و شش دقیقه مشغول کار بوده است.بدین ترتیب ایران ازحیث میانگین ساعت کارهفتگی به ازای هرفرد شاغل رتبه ۲۶ جهان رابه خود اختصاص داده است.همچنین بررسی‌ها حکایت ازآن دارد که هرفردشاغل ایرانی دو ساعت و۵۴دقیقه بیشتر ازمیانگین جهانی کار کرده است.البته دراین رده‌بندی نام کشورهایی چون کویت،مصروپاکستان پیش از ایران به چشم می‌خورد. مقایسه‌ها حاکی از آن است که هرایرانی شاغل تنها۵۴دقیقه کمترازچینی‌هادرهفته کارکرده است.همچنین کشورهایی همچون هنگ‌کنگ،کره، کانادا،انگلستان و فرانسه از این حیث پس از ایران قرار گرفته‌اند وبه طور متوسط درهفته ساعت کارکمتری داشته‌اند.براساس داده‌های سازمان جهانی نیروی کار درسال۲۰۲۳، هر ایرانی شاغل به طورمتوسط درهفته بیشتر ازمردم۱۶۱کشور جهان مشغول کاربوده است وبه طور متوسط دو ساعت و ۵۴ دقیقه بیشتر از میانگین جهانی کار کرده است.

دیگر خبرها

  • جولان قطعات چینی در بازار خودرو/ بیش از ۸ میلیارد دلار قطعات خودرو و موتورسیکلت وارد کشور شد
  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • مکان یابی ایجاد بازارچه های صنایع دستی بانوان در کشور
  • اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر
  • ایرانی‌ها چقدر کار می‌کنند دیگران چقدر؟
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم‌ آبی برای سه استان در تابستان ۱۴۰۳
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است