Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس جمهور ترکیه: سعودی باید در آئینه به خود نگاه کند. چه کسی باعث بحران یمن شده است؟ چه کسی هزاران نفر از غیر نظامیان را کشته است؟
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مقر حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت: ترکیه از بسیاری از موانع خلاص شده و بر بسیاری از چالش‌ها ، توطئه‌ها و تلاش برای ترور‌ها غلبه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش ترکیه همه تروریست‌ها را با عملیات چشمه صلح در شمال سوریه تارومار خواهد کرد.
اردوغان هدف عملیات چشمه صلح را پاکسازی مناطق از تروریست‌ها و اجازه ندادن برای ایجاد هرگونه گذرگاه تروریستی در مرز‌ها با سوریه دانست؛و گفت: عملیات چشمه صلح به تأمین ثبات و امنیت برای سوریه در طول دوره تدوین قانون اساسی جدید کمک خواهد کرد.

بحران یمن و  کشته شدن هزاران غیر نظامی
رئیس جمهور ترکیه خطاب به سعودی ها گفت: سعودی باید در آئینه به خود نگاه کند. چه کسی باعث بحران یمن شده است؟ چه کسی هزاران نفر از غیر نظامیان را کشته است؟

دولت مصر  قاتل دموکراسی
 اردوغان گفت: دولت مصر در حالی که خود در حال ترور و نابودی دمکراسی است، نباید دم از دمکراسی بزند.
 
اردوغان خطاب به اروپائی ها
رئیس جمهور ترکیه خطاب به اروپائی ها گفت: عملیات چشمه صلح یک عملیات استعمارگرانه نیست. اگر چنین تلقی دارید ما در‌ها را باز می‌کنیم و آوارگان سوری را به سوی شما می‌فرستیم. ترکیه در جنگ با تروریسم عاجز و ناتوان نیست.
 اردوغان گفت: هدف عملیات نظامی از بین بردن گذرگاه تروریستی در مرز‌ها با سوریه است. ترکیه از پایبندترین کشور‌ها به تصمیمات ناتو است و به همه تعهدات (مالی) عمل می‌کند. به هیچ وجه نمی‌پذیریم از عملیات چشمه صلح که ترکیه برای مبارزه با تروریسم انجام می‌دهد، انتقاد شود؛ آن هم در حالی که ده‌ها نیروی خارجی در سوریه حضور دارند.
رئیس جمهور ترکیه گفت: عناصر شبکه دولت (گروه وهابی صهیونیستی داعش) از فرانسه و هلند و آلمان به سوریه آمده اند و 5500 نفر از آنان را از جا‌هایی که آمده بودند بازگردانده ایم. نمی‌توان گفت عملیات نظامی ما اشغالگری است‎ به هیچ گروه تروریستی اجازه نخواهیم داد ثبات داخلی و خارجی ترکیه را تهدید کند.
رئیس جمهور ترکیه انگیزه‌های عملیات نظامی ما پایان دادن به گذرگاه تروریستی و جلوگیری از ایجاد یک کشور تروریستی است. با سازمان‌های تروریستی که به یک کشور عضو ناتو حمله می‌کنند می‌جنگیم. کشور‌های عضو ناتو نباید در برابر حمله یک سازمان تروریستی به یک کشور عضو ناتو سکوت کنند. نیرو‌های ارتش ترکیه شماری از مواضع نظامی وابسته به حزب کارگران کردستان را منهدم کرده اند. مردم ترکیه به علت عملیات سازمان‌های تروریستی داخل ترکیه آسیب دیده اند. از همه احزاب و سازمان‌ها و کشور‌های حامی عملیات چشمه صلح سپاسگزارم. از ملت ترکیه به دلیل حمایت از عملیات از صمیم قلبم سپاسگزارم. می‌خواهیم یک منطقه امن در سوریه ایجاد کنیم همچنانکه قبل از جنگ داخلی نیز وجود داشت. از این منطقه در برابر تخریب جمعیتی که با آن مواجه شده است حمایت خواهیم کرد. باید از کسانی که می‌خواهند به این منطقه بازگردند حمایت کنیم. به ارتش ترکیه اجازه نخواهیم داد هیچ شخصی را در سوریه اذیت کند. اما به کسانی که به روی ما سلاح بکشند حمله خواهیم کرد. خواستار صلح واقعی در سوریه هستیم و عملیات چشمه صلح را با حمایت سوری‌ها انجام می‌دهیم. ابر‌های سیاهی را که از هشت سال پیش در سوریه وجود دارد از بین خواهیم برد.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24 ؛ بخشی از جامعه بین الملل از روز گذشته به حمله ترکیه به شمال سوریه واکنش نشان دادند و از آن انتقاد کرد. فرانسه برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شد. این نشست قرار است امروز برگزار شود. در حالی که غیر نظامیان از حملات ترکیه در شمال سوریه می گریزند, قدرت های غربی خشم خود را از این عملیات اعلام کردند. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا توقف این عملیات را خواستار شد. یونکر گفت من از ترکیه و سایر بازیگران می خواهم خویشتندار باشند و این عملیات را همین حالا متوقف کنند. فرانسه نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در پیامی توئیتری نوشت من عملیات یکجانبه ای را که ترکیه در سوریه راه اندزی کرد محکوم می کنم. این اقدام تلاش های امنیتی و انسانی ائتلاف علیه داعش را زیر سوال می برد و خطر آسیب وارد کردن به امنیت اروپایی ها را به دنبال دارد.
 
واکنش وزارت خارجه سوریه به اظهارات اردوغان
وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان اعلام کرد وی درحالی چنین سخنانی می‌گوید که رژیم ترکیه در سوریه دست به جنایات و کشتار جمعی متعددی می‌زند.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری سوریه (سانا) یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرده است: پس از پشتیبانی دائمی ترکیه از تروریست‌ها در سوریه و آموزش و مسلح سازی و اعزام آن‌ها برای کشتار سوری‌ها اکنون مشاهده می‌کنیم رئیس جمهوری ترکیه سخنانی می‌گوید که فقط افراد بی اطلاع از حقایق چنین سخنانی می‌گویند. این قاتل که در خون ملت سوریه غرق شده است از تمایل به حفاظت از ملت سوریه سخن می‌گوید. این جنایتکار حامی تروریسم از گروه‌هایی تروریستی حمایت می‌کند که همچنان در مناطق مختلف سوریه مردم را به قتل می‌رسانند.
این منبع افزود: اظهارات امروز اردوغان و سخن او از نگرانی برای ملت سوریه و حفاظت از آن‌ها و حقوقشان اظهارات کسی است که به بهانه جنگ با تروریسم به مردمانی بی دفاع در شمال سوریه تعرض می‌کند و با شعار‌های بشردوستانه دست به قتل عام آن‌ها می‌زند.
این منبع افزود: جمهوری عربی سوریه که بار‌ها در منطقه از طریق مقابله با نمایندگان تروریست ترکیه با تجاوزگری‌های این رژیم مقابله کرده و آن‌ها را شکست داده است تاکید دارد همچنان با تجاوزگری‌های ترکیه در هرجای خاک سوریه و به هر شکلی و با هر ابزاری که باشد مقابله خواهد کرد. مبارزه با تروریسم در سوریه ادامه خواهد یافت و اظهارات اردوغان و امثال او مانع از این مبارزه نخواهد شد. حفاظت از ملت سوریه فقط بر عهده ارتش عربی سوریه و حکومت این کشور است.
 
درخواست چند کشور اروپایی برای نشست فوق العاده شورای امنیت و تحریم ترکیه
بلژیک, فرانسه , آلمان, لهستان و انگلیس برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت را پشت درهای بسته خواستار شدند. اصلی ترین عامل نگرانی اروپایی ها سرنوشت تروریست های خارجی است که در اردوگاه های تحت کنترل کردها زندانی هستند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ترکیه را به طور مستقیم با تحریم های اقتصادی تهدید کرد تا به این ترتیب از متحدان کرد حمایت کند. وی تاکید کرد اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد. ترامپ گفت من قبلا هم این کار را کرده ام. من به اردوغان اطمینان دارم و امیدوارم وی منطقی عمل کند.
کشورهای عربی هم حمله ترکیه به سوریه را محکوم کردند. رئیس جمهور عراق به شدت از این حمله ابراز تاسف کرد.
باوجود شکست داعش در عراق این کشور همچنان قربانی حملات داعش است. کشورهای عربی هم مانند غربی ها نگرانند این عملیات موجب بازگشت تروریست ها شود.
 
انتقاد وزیر خارجه انگلیس از عملیات نظامی ترکیه
دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت من با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای ام گفتگو و نگرانی و ناراحتی انگلیس را از تهاجم نظامی به شمال شرقی سوریه ابراز کردم و خویشتن داری (آنها) را خواستار شدم. این مداخله آلام انسانی را بدتر می کند و تمرکز بر مقابله با داعش را تضعیف می سازد.
 
روسیه خواهان گفتگو بین ترکیه و سوریه
پس از آغاز عملیات ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، روسیه روز پنجشنبه گفت خواهان مذاکرات بین حکومت سوریه و ترکیه است.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که به تاجیکستان سفر کرده است روز پنجشنبه در سخنانی که از طریق وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد اعلام کرد « ما از این پس از ضرورت برقراری گفتگو بین ترکیه و سوریه دفاع می کنیم ». به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، لاوروف اعلام کرد مسکو که از حکومت سوریه حمایت نظامی و سیاسی می کند همچنین در صدد است تا بین دمشق و سازمان های کرد ارتباط برقرار کند. آنکارا عملیاتی نظامی را در سوریه علیه گروه های کرد آغاز کرده است و این گروهها را تروریست می داند. این در حالی است که این گروه های شبه نظامی از متحدان کلیدی آمریکا در مبارزه علیه داعش بودند. لاوروف گفت « نگرانی ترکیه را درباره امنیت مرزهای کشورش درک می کند ».
 
دبیر کل سازمان ملل خواستار فرونشاندن درگیری ها در سوریه شد
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد باید برای فرو نشاندن درگیری ها در سوریه اطمینان حاصل شود.
گوترش گفت: از افزایش درگیری ها در شمال شرق سوریه ابراز نگرانی می کنم. ضروری است که این تنش کاهش یابد. در عملیات های نظامی همیشه باید منشور سازمان ملل متحد و حقوق بشر بین الملل را محترم بشماریم. من به طور ویژه از اوضاع انسانی و شمار قربانیان احتمالی و آوارگان نگران هستم. من به راهکارهای نظامی برای حل مشکلات اعتقاد ندارم بلکه باید برای حل مشکلات ، راه حل های سیاسی را در پیش گرفت و نقشه راهی برای فرایند صلح در سوریه ترسیم کرد. یکی از مسائل روشن این است که هر راه حل دیگری که برای سوریه ارائه بشود باید حاکمیت و استقلال سوریه را محترم بشمارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تصور نمی کنید که استقرار نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در شمال شرق سوریه راه حل کاهش نزاع در این منطقه است، گفت: همانطور که از اسم این نیروها هم بر می آید باید اول صلح باشد تا آنگاه این نیروها از آن پاسداری به عمل آورند. وقتی در شمال شرق سوریه صلح و آرامشی نیست، نیروهای پاسدار صلح نیز نمی توانند آنجا مستقر شوند. باید ابتدا توافق صلح صورت بگیرد و پس از آن به استقرار نیروهای پاسدار صلح در آنجا اندیشید. آنچه ما هم اکنون به دنبال آن هستیم این است که تنش کاهش یابد. من برای سوریه و منطقه ادلب نگران هستم.
گوترش گفت: درباره وضعیت پناهجویان سوری در ترکیه، دولت ترکیه به من اعلام کرد هرگونه تحرک پناهجویان بر اساس اصل اراده و اختیار پناهجویان صورت خواهد گرفت.
 
دبیر کل ناتو: ترکیه خویشتندار باشد
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو اعلام کرد این سازمان از ترکیه انتظار دارد در عملیات نظامی خود در شمال سوریه خویشتنداری نشان دهد.
استولتنبرگ در گفتگو با خبرنگاران پس از دیدار با کریاکاس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان در آتن اعلام کرد: "من از ترکیه انتظار دارم خویشتنداری نشان دهد و اطمینان حاصل کند که اقداماتشان در شمال سوریه سنجیده و متناسب باشد و از درد و رنج انسانی بیشتر اجتناب کند".
وی افزود: "ما باید به یاد داشته باشیم که لازم است به ایستادن در کنار یکدیگر در مبارزه مشترک خود با دشمن مشترک, که داعش است, ادامه دهیم".
 
مخالفت السیسی با تجاوز ترکیه به سوریه
عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در دیدار با عبدالله دوم پادشاه اردن مخالفت خود را با تجاوز نیروهای نظامی ترکیه به قلمرو و حق حاکمیت سوریه اعلام کرد.
سیسی هشدار داد، اقدام ترکیه پیامدهای منفی برای ثبات و امنیت منطقه در پی خواهد داشت.
 
حمایت قطر از تجاوز ترکیه
شبکه تلویزیونی الحدث اعلام کرد قطر بر خلاف اجماع کشورهای عربی, از حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه حمایت کرد.
خبرگزاری آناتولی در این باره نوشت, خالد بن محمد وزیر دفاع قطر در گفتگوی تلفنی با همتای ترکیه ای خود, پس از دریافت اطلاعاتی از عملیات چشمه صلح در شمال شرق سوریه, حمایت کشورش را از این عملیات اعلام کرد.
 
کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت: ترکیه باید عملیات نظامی خود را در سوریه متوقف کند
پنج کشور عضو اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل متحد, اعلام کردند: از ترکیه می خواهیم به عملیات نظامی خود در شمال سوریه پایان دهد.
پس از پایان یافتن نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد که در پشت درهای بسته برگزار شد، نمایندگان پنج کشور عضو اتحادیه اروپا در شورای امنیت, "بلژیک، فرانسه، آلمان، لهستان، انگلیس" و همچنین استونی با شرکت در کنفرانسی خبری بیانیه مشترک خود را قرائت کردند.
در این بیانیه آمده است: ما عمیقاً از عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه ابراز نگرانی می کنیم و از این کشور می خواهیم که عملیات نظامی یکجانبه خود را متوقف کند.
از سرگیری درگیری در شمال سوریه، بر درد و رنج غیرنظامیان می افزاید و شمار آوارگان را افزایش می دهد و امنیت سوریه و منطقه را تهدید می کند.
عملیات نظامی یکجانبه به سود همپیمانان نیست و خطر افزایش بی ثباتی را در سوریه ایجاد می کند و ای بسا زمینه را برای بازگشت داعش فراهم آورد و امنیت را در خاورمیانه و اروپا در معرض تهدید قرار دهد.
با تشکیل منطقه امن در شمال سوریه، تاکید می کنیم که بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان بر اساس اختیار و اراده آنها باشد و این بازگشت، بازگشتی ایمن باشد. ما می خواهیم این مسئله را توضیح دهیم که اگر مصلحت آوارگان سوری در ترکیه نادیده گرفته شود اتحادیه اروپا هیچ مشارکتی ارائه نخواهد کرد.
ترکیه یکی از اعضای ناتو و عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش است. ما به نقش مهم ترکیه در پذیرا شدن آوارگان سوری اذعان می کنیم و تمایل داریم کمک های بشردوستانه به دست افراد نیازمند در سوریه برسد. همچنین بر ضرورت احترام گذاشتن به حاکمیت سوریه و یکپارچگی سرزمینی این کشور تاکید می کنیم. با این حال بحران سوریه از طریق در پیش گرفتن فرایند سیاسی مبتنی بر قطعنامه 2254 حل و فصل می شود. در این عملیات نظامی هیچ طرفی نباید آسیب ببیند.
 
نروژ صادرات سلاح را به ترکیه متوقف می کند
وزیر امور خارجه نروژ از تعلیق صادرات سلاح به ترکیه خبر داد. اینه اریکسن سوریده با اشاره به اقدام نظامی آنکارا علیه نیروهای کرد در شمال سوریه گفت: نروژ صادرات سلاح به ترکیه را به حال تعلیق در می آورد.
وی با اشاره به شرایط و اوضاع پیچیده منطقه که به سرعت در حال تغییر است, افزود وزارت امور خارجه به عنوان اقدام پیشگیرانه هرگونه تقاضای جدید برای صادرات تجهیزات دفاعی را به ترکیه متوقف می کند.
وی افزود وزارت امور خارجه نروژ همچنین همه مجوزهای صادرات سلاح که پیشتر صادر شده بودند را دوباره بررسی می کند.

نماینده آلمان در سازمان ملل: حمله ترکیه به سوریه باعث بی ثباتی بیشتر می شود
یورگن شولز نماینده آلمان در سازمان ملل گفت: ما عمیقاً نگران عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه هستیم. ما از ترکیه می خواهیم که اقدامات نظامی یک جانبه را متوقف کند، زیرا ما اعتقاد نداریم که این مسئله به نگرانیهای اساسی امنیتی ترکیه پاسخگو خواهد بود. افزایش درگیریهای نظامی در شمال شرق سوریه تنها سبب افزایش بی ثباتی در منطقه می شود و این موضوع در کل منطقه، رنج های غیرنظامیان را تشدید کرده و آوارگی افراد بیشتری را به همراه می آورد و سبب افزایش بیشتر آوارگان در خارج از سوریه و آوارگان در داخل این کشور و منطقه خواهد شد.
وی افزود: اقدام نظامی یک جانبه از طرف ترکیه پیشرفت های حاصل شده توسط ائتلاف جهانی ضد داعش را تهدید می کند. این امر امنیت شرکای محلی ائتلاف از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه را تضعیف می کند و ثبات موجود در شمال شرقی سوریه را به خطر می اندازد و زمینه تجدید حیات داعش را فراهم می کند. داعش تهدیدی جدی برای امنیت منطقه ای، بین المللی و اروپا است.
او گفت: هرگونه تلاش برای تغییر بافت جمعیت منطقه غیرقابل قبول خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتقاد اردوغان اعراب سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد

به گزارش همشهری آنلاین، رویترز به نقل از این مقام آمریکایی مدعی شده است که تلفات جانی یا مالی در نتیجه این حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد مخابره نشده است.

شب گذشته نیز پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی العمر سوریه با ۴ موشک و پایگاه اشغالگران آمریکایی در خراب الجیر سوریه با ۳ موشک و یک پهپاد هدف قرار گرفتند.

کد خبر 846437 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر ویژه آمریکا و عراق ایالات متحده آمریکا عین الاسد

دیگر خبرها

  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • نتانیاهو هیتلر زمان، نمی‌تواند فرار کند | ترکیه در عراق عملیات نظامی انجام می دهد؟
  • کدهای سفر اردوغان به عراق
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد عراق
  • ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شمال حسکه