Web Analytics Made Easy - Statcounter

هاشمی گفت: با توجه به تخلف دولت در اجرای قانون خرید تضمینی پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۲۰ درصد کاهش یابد.

عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به اعلام نرخ دو هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم و نارضایتی کشاورزان از این نرخ در صورت اصلاح نشدن آن، سطح زیر کشت گندم در مقایسه با سال گذشته حداقل ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امسال بسیاری از کشاورزان از گندم تولیدی خود به عنوان بذر برای کشت استفاده می‌کنند که بدین ترتیب احتمال کاهش عملکرد در واحد سطح وجود دارد چرا که قیمت بذور اصلاح شده نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

هاشمی ادامه داد: اگرچه استفاده از بذور گواهی شده در راندمان تولید و افزایش بهره‌وری تأثیر بسزایی دارد، اما بسیاری از کشاورزان به سبب هزینه بالای این بذور اقدام به مصرف بذور تولیدی خود کردند.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه خودکفایی گندم برای سال زراعی جدید در معرض خطر است بیان کرد: با کاهش حداقل ۲۰ درصدی سطح زیر کشت میزان خرید تضمینی گندم و تولید به همین نسبت کاهش می‌یابد که بدین ترتیب امنیت غذایی در خصوص گندم در معرض خطر قرار می‌گیرد به طوری که مجدد دست به دامان سایر تولیدکنندگان کشور‌های بیگانه برای تأمین نیاز کشور می‌شویم.

او ادامه داد: ما از طریق مجلس و سایر نهاد‌های مربوط پیگیر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید هستیم و نامه نگار‌ی‌هایی در این خصوص انجام داده‌ایم و حتی اخیرا شکواییه‌ای برای سازمان بازرسی کل کشور فرستاده‌ایم تا آن‌ها پیگیر تخلف دولت در اجرای قانون خرید تضمینی باشند.

بیشتر بخوانید: جولان دلالان در بازار خرید گندم/چرا کشاورزان گندم به دولت تحویل نمی دهند؟

هاشمی با بیان اینکه کشت گندم در استان‌های سردسیر از ۱۵ شهریور آغاز شده است اظهار کرد: اگرچه کشت در استان‌های سردسیر همچون آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان تا اواسط آبان ادامه دارد، اما هم اکنون تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد کشت انجام شده چرا که برخی از کشاورزان با اعلام قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم به سراغ کشت دیگر محصولات رفتند که در صورت تحقق این امر خودکفایی این محصول استراتژیک دچار آسیب می‌شود.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه داد: طی جلسات مختلفی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم نظر وزیر جهاد به ما نزدیک بود و آن‌ها معتقد بودند که حداقل قیمت نباید از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر باشد و حال نمی‌دانیم شورای اقتصاد بر چه مبنایی نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی را اعلام کرده است.

او از کاهش ۲۵ درصدی خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۷ – ۹۸ خبر داد و گفت: علی رغم شرایط مساعد تولید، خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه ماقبل خود ۲۵ درصد افت داشت چرا که بسیاری از کشاورزان حاضر به تحویل گندم تولیدی خود با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان به دولت نشدند این در حالی است که بار‌ها این مسئله را به مسئولان از ماه‌ها قبل هشدار داده بودیم، اما آن‌ها اقدامی برای افزایش نرخ نکردند.

هاشمی در پایان تصریح کرد: اگر شورای اقتصاد بنا به هر دلیل به نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال زراعی جدید پافشاری کند بدون تردید کشور مجدد واردکننده خواهد شد که این امر علاوه بر خروج قابل توجه از کشور آسیب‌های دیگری به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام /

خرید تضمینی گندم ۲۵ درصد کاهش یافت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۳۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید

عطااللّه هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر رشد داشته است.

به گفته او، تاکنون یک ریال از وجه گندم خریداری شده پرداخت نشده است که امیدواریم جایزه تحویل و نحوه پرداخت به گونه ای باشد که میزان خرید به بیش از سال گذشته برسد.

هاشمی با بیان اینکه هفته آینده برداشت انبوه گندم آغاز می شود، افزود: تا قبل از برداشت انبوه گندم باید نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران و جایزه گندم مشخص شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به بارش های اخیر و تحقق پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش های مناسب در اردیبهشت برآورد می شود که میزان تولید گندم به بالای ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم در فارس
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری
  • خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید
  • اعلام قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه
  • قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳