Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نادرست خواندن هزینه‌بر بودن فرهنگ و هنر، تاکید کرد که جهان، ایران را از گذشته تا امروز با مولفه‌های فرهنگ و هنرش می‌شناسد.

به گزارش روابط عمومی ارشاد فارس، سید عباس صالحی شامگاه پنجشنبه 18 مهر در جمع فرهنگوران و هنرمندان استان فارس در شیراز، این تلقی رایج که فرهنگ و هنر حوزه‌ای هزینه‌بر و حمایتی است را نادرست خواند و گفت: با تقویت صنایع خلاق که زیرمجموعه فرهنگ و هنر است، می‌توان از این حوزه با عنوان گرداننده چرخ اقتصاد در کشور بهره گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی موضوع فرهنگ و هنر را از یک منظر نمادی هویتی اعلام و اضافه کرد: ایران را هم در گذشته تاریخی‌اش و هم در حال حاضر با مولفه‌های فرهنگی و هنری می‌شناسند؛ در این میان، گرچه ممکن است جسته و گریخته در حوزه‌هایی دیگر راهی باز کرده باشیم، هیچ حوزه‌ای مانند فرهنگ و هنر نمی‌تواند هویت ایرانی را چنین شکوفا معرفی کند.

صالحی گفت: وقتی از فرهنگ و هنر سخن می‌گوییم، منظور بخشی از زندگی اجتماعی ملت نیست، بلکه از روح ملت حرف می‌زنیم؛ از همین رو همه کسانی که به ایران و آینده کشور،  به بقا و ماندگاری فکر می‌کنند باید به فرهنگ و هنر توجه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مسئولان باید همواره این نگاه را داشته باشند که گرچه به عنوان عضوی از جامعه فعالیت می‌کنند، هیچ عضوی نمی‌تواند بدون روح معنا شود؛ از همین رو نگاه به اثر هنری یا اجرای برنامه‌های فرهنگی صرفا خدمت یا کالای اجتماعی محسوب نمی‌شود.

  نگاه انحصاری به حوزه فرهنگی و هنر پذیرفته نیست

صالحی یکی از مشکلات این حوزه را نگاه انحصاری به آن دانست و عنوان کرد: اینکه فرهنگ و هنر را تنها متعلق به بخشی از جامعه بدانیم، حتی اگر به آن تعلق خاطری هم نشان دهیم، دیدگاهی نادرست است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ و هنر صرفاً امدادبگیر نیست، خاطرنشان کرد: با آنکه دولت‌ها باید در برخی موارد کمک‌هایی به این حوزه داشته باشند، جریان فرهنگ و هنر امروز در زمینه‌هایی همچون مد و لباس، طراحی، فناوری‌های دیجیتال، غذاهای محلی و... یک حوزه اقتصادی فعال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۰ میلیون شغل در صنایع فرهنگی در کشورهای عمدتاً توسعه خلق شده بود، افزود: از این تعداد ۲۵ میلیون شغل متعلق به  آمریکا، اروپا و ژاپن بوده است؛ همچنین ۱۶درصد شاغلان در آمریکا در صنایع خلاق فعالیت می‌کند و گردش مالی این حوزه در این کشور ۶۲۰ میلیون دلار برآورد شده است؛ افزون بر این در اروپا نیز ۷میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در همین زمینه فعال هستند.

صالحی ادامه داد: با توجه به این آمار، جریان سرمایه‌گذاری از نظر قدرت ارتباطی و صادراتی و ویژگی‌های فراوان این حوزه فرصتی را برای ایران ایجاد کرده است که در این فضا با منابع انسانی قابل توجه، فرصتی ملی خلق کند.

وی تکیه بر عنصر جوانی و خلاقیت را از مولفه‌های گرایش اقتصادی به هنر در زمینه‌های یادشده عنوان کرد و بیان داشت: بسیاری از صنایع خدماتی می‌توانند در بستر صنایع خلاق حرکت کنند؛ از آن جمله باید به حوزه گردشگری اشاره کرد که می‌تواند هم از صنایع هنری درآمد کسب کند و هم با مردم ارتباطی عمیق برقرار کند.

  ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر فرصتی برای شکوفایی اقتصادی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین رابطه ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر را یکی از راهکارهای بهره‌گیری از صنایع خلاق دانست که همه اجزای هویتی شهر را درگیر می‌کند و به آن تشخصی می‌بخشد که با معنای فرهنگ تعریف می‌شود و فرصتی برای اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند.

صالحی اعلام کرد: نخستین خیابان فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر آماده افتتاح است و با این رویکرد شکل می‌گیرد که بتوانیم رد پاهای فرهنگ و هنر را در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال‌آفرینی و تسهیلات مالی بیشتر ببینیم.

وی تقویت اقتصاد هنر را در گرو عزمی جدی دانست که اصحاب فرهنگ و هنر باید آن را ایجاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از شکل‌گیری صنوف اصحاب فرهنگ و هنر، به‌منزله جریان مدنی یاد کرد که می‌توانند از هویت و اقتصاد فرهنگ و هنر دفاع کنند.

صالحی با بیان اینکه در این مسیر، گام‌هایی برداشته شده است، ابراز داشت: تا امروز هزار  میلیارد تومان تفاهم‌نامه استانی امضا شده است که ۹۴ میلیارد تومان آن مربوط به استان فارس بوده است و تایید می‌کند که این حوزه هم هویت‌آفرین و هم اقتصادزاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر سه‌شنبه در سفری سه روزه با هدف شرکت در آیین یادروز حافظ و دیدار با فرهنگوران استان فارس وارد شیراز شد.

آیین  یاد روز حافظ شامگاه جمعه با حضور سید عباس صالحی و جمعی از اصحاب اندیشه و مسئولان ارشد استان فارس در محل آرامگاه حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی برگزار می شود./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۴۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان به تهیه کننده سریال «نون خ»

 به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پیامی به نحوه معرفی استان کرمان در سریال  «نون خ»  واکنش نشان داد. 

 در این پیام طی روز دوشنبه آمده است: جناب آقای مهدی فرجی تهیه کننده محترم سریال  «نون خ» ، می‌دانیم که در جریان تارخ کهن و غنی استان پهناور کرمان هستید؛ در قدیمی‌ترین نقشه‌های به‌جا مانده از دوران تاریخی می‌توان نام کرمان را به عنوان مهم ترین مرکز جمعیتی جنوب شرق کشور مشاهده کرد.

این پیام می افزاید: این استان همچنین با داشتن ظرفیت‌های اقلیمی، بوم‌شناختی، فرهنگی، هنری و همچنین آثار و ابنیه‌های تاریخی از جمله ۱۰ اثر تاریخی ثبت جهانی و صدها ظرفیت و توان علمی و دانشگاهی اولویت‌های بسیار مهم‌تری به واسطه ارائه فرهنگ غنی و متعالی ایرانی اسلامی دارد.

پیام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان تاکید کرد: بی‌شک ایجاد همدلی و صمیمیت بین آحاد جامعه ایران و رسانه ملی، از طریق برنامه‌سازی گستره وسیعی است که حساسیت‌ها و نکات باریک‌تر از موی بسیار دارد و شما به جهت تجربه در این وادی، نیک از همه آن ها آگاهید. انتخاب کرمان به عنوان حضور بازیگران سریال در نمایشگاه صنایع دستی انتخاب هوشیارانه‌ای بود؛ زیرا این شهر به علت تنوع انواع صنایع دستی در سال ۱۴۰۰ به عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی گردید؛ اما متأسفانه در حالی که از قسمت اول سریال اسم کرمان مطرح شد، در نهایت نه تنها هیچ لوکیشن، تصویر و نمایی از این شهر در سریال آورده نشده است؛ بلکه مواردی مطرح شد که باعث ایجاد دلخوری و همچنین بروز سوء‌تفاهم شد.

این پیام تصریح کرد: اگر تنها به اسم نمایشگاه صنایع دستی اکتفا نمی‌شد و هنرمندان و بازیگران سریال چند روزی مهمان دیار کریمان می‌شدند، بی‌تردید ظرفیت‌ها و ایده‌های مناسب‌تر و دقیق‌تری برای عرضه کلیت داستانی سریال پیش روی شما و دیگر عوامل قرار می‌گرفت.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در پیام خود بیان کرد: در توضیحتان در خصوص یک سکانس از مهمان نوازی مردم دیار کریمان یاد کردید، به‌جاست اشاره کنیم در صورت هماهنگی و اطلاع مسئولان استان کرمان حتما زمینه‌سازی ساخت همان بخش‌های اندک و دقایق کوتاه در لوکیشن‌های ناب شهر و فضای شهری کرمان به شکل مطلوب و مناسبی تدارک دیده می‌شد. اینگونه بافت و جنس تصاویر ضبط شده قطعا جذاب‌تر و مصمم‌تر می‌شد و با هدف ایجاد صمیمیتی که عنوان کردید، نزدیکی بیشتر پیدا می‌کرد. همانگونه که در استان زیبای سیستان و بلوچستان به تصویر کشیده شد.

این پیام افزوده است: هر آنچه از ظرفیت‌های پهناورترین استان ایران بزرگ بگوییم کم است و شما خود به این توانمندی‌ها واقف هستید. تنها ذکر یک نکته می‌ماند که اگر در سال و سال‌های آینده تصمیم به ساخت قسمت‌های بعدی سریال «نون خ» گرفتید، خوشحال خواهیم شد با لوکیشن بومی، طاق‌های باشکوه، بادگیرهای بی‌نظیر، مکان‌های بی‌بدیل گردشگری بافت سنتی و با اصالت دیار کریمان، پایتخت مقاومت جهان اسلام از شما و تیم سازنده سریال میزبانی کنیم.

«نون خ» نام مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی امیر وفایی است که پخش فصل اول آن از نوروز ۱۳۹۸ از شبکه یک آغاز شد. این سریال، داستانی اجتماعی و آمیخته با طنز دارد.

فصل پنجم آن از ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ هر شب از شبکه یک سیما ساعت ۲۲ در حال پخش است، در بخشی از فصل جدید سریال «نون خ» که بازیگران به استان کرمان سفر کردند، سکانس‌هایی به نمایش درآمد که برخی کرمانی‌ها از جمله اعضای شورای اسلامی شهر کرمان به این سکانس ها اعتراض کردند.

تهیه‌کننده سریال «نون خ» به‌دنبال ایجاد برخی سوء تفاهم‌ها درباره قسمت‌هایی از فصل پنجم این سریال و دلخوری و ناراحتی برخی مسئولان و مردم استان کرمان با انتشار یادداشتی توضیحاتی ارائه کرده بود. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه
  • اختصاص یک درصد اعتبار شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، موقعیت خوبی برای جهش هنر است
  • اختصاص ۱ درصد اعتبار شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، موقعیت خوبی برای جهش هنر است
  • اسماعیلی: گفتگوی ایران فرهنگی را گسترش داده ایم
  • پیام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان به تهیه کننده سریال «نون خ»
  • دفاع مقدس گنجینه ارزشمند تاریخ ایران است
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره ملی طنز و رسانه تا پایان فروردین ماه
  • واکنش هنرمندان به حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل ؛| از المیرا شریفی‌مقدم تا ایوب آقاخانی | تصاویر
  • واکنش اهالی فرهنگ و هنر و رسانه به پاسخ موشکی ایران
  • واکنش اهالی فرهنگ و هنر و رسانه به حمله موشکی ایران