Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@15:04:27 GMT

گل‌های محمدی راه نجات زمین‎های خشکیده کاشمر

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۵۹۰۳

گل‌های محمدی راه نجات زمین‎های خشکیده کاشمر

مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر گفت: کشت و توسعه گل محمدی در کاشمر به سبب کاهش مصرف آب و عدم نیاز به زمین مرغوب می‌تواند نجات بخش زمین‌های خشکیده و مردم این منطقه باشد.

جلال قدوسی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: گل‌محمدی قداست و کاربرد وسیعی نزد ایرانیان دارد، کشت گل محمدی از 3 سال قبل در کاشمر آغاز شده است و تلاش شده بهترین ارقام گل‎محمدی در کاشمر کشت شوند، در همین راستا طی 3 سال گذشته 58 هکتار از مزارع شهرستان کاشمر زیرکشت گل محمدی رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر افزود: هرچند از 350 سال قبل گل محمدی در کشور بلغارستان گلاب گیری می‌شود و محصولات دیگر از آن به دست می‌آید، ولی در کشور ما فقط گل محمدی و گلاب آن ارزش دارد. در دنیا علاوه بر این دو محصول 8 محصول دیگر را بهره‌برداری می‎کنند که در ایران اصلا فراوری نمی‌شود.

وی اظهار کرد: برخی گیاه شناسان زادگاه گل محمدی را ایران اعلام کرده‌اند و بیش از هزاران سال است که این گیاه ارزشمند در ادیان ما ارزش و قداست خاصی دارد.

قدوسی گفت: برای خشک کردن علمی و پلاسمای سرد و ضد عفونی این محصول نیاز به شرکت‌های دانش بنیان داریم، از وظایف دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کار بر روی این گیاه و به دست آوردن محصولات مختلف است.

وی بیان کرد: 70 درصد اسانس در گل برگ‌ها، 13 درصد در پرچم و قسمت زایشی گیاه و 12 درصد دیگر در قسمت کاسه برگ گیاه است، گلی که در ساعت 6 صبح جمع می‌شود با گلی که در ساعت 11 ظهر جمع‌آوری می‌گردد از نظر کیفیت و قیمت بسیار متفاوت است.

مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر با اشاره به اینکه گل‎محمدی مصرف بسیاری در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و به بهداشتی دارد، اظهار کرد: به دلیل اینکه کاشمر 2 اقلیم متفاوت کویری و کوهستان دارد بهترین منطقه برای کشت گل محمدی است.

وی گفت: با توجه به استقبال شهروندان از کشت گل‎محمدی، کاشمر می‎تواند یکی از قطب‎های تولید گل محمدی در استان خراسان رضوی باشد، از سویی در حوزه فرآوری گل محمدی می‌توان ارزش افزوده مناسبی ایجاد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گل محمدي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۵۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان در پی بارندگی های اخیر موجی ازشکرگزاری و شادمانی  بین مردم ایجاد شد و برخی رودخانه های خروشان و بندهای خاکی سرریز
 کرد و ورودی برخی سدهای استان هم نظیر سد نسای بم به پنج برابر افزایش یافت.
اما با خروج سامانه بارشی ، هوای استان سردتر می شود  و احتمال سرمازدگی محصولات وجود دارد. 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

استاندار کرمان از همکاری دستگاه‌ها در تامین زیر ساختها و همچنین ادارات کل جنوب استان برای مقابله با سیل قدردانی کرد.
آقای فداکار همچنین با اشاره به حضور بسیج، ارتش و گروههای جهادی در مناطق در معرض سیل گفت اطلاع رسانی به موقع و جامع رسانه استانی هم باعث شد مردم با آگاهی از شرايط ، همکاری کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


با خروج سامانه بارشی ، هوای استان کرمان سردتر می شود  و احتمال سرمازدگی محصولات وجود دارد. 
               

 

 

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن
  • ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان
  • ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان
  • شکوفه‌های بیدمشک فرصتی برای استشمام عطر بهار
  • اختلال در سامانه بیمه‌های سلامت و روستایی بیماران کاشمر را به دردسر انداخت
  • واگذاری زمین به خانواده شهدا و ایثارگران در استان بوشهر انجام شود
  • واگذاری زمین به خانواده شهدا و ایثارگران انجام شود
  • جریمه قاچاقچی لوازم خانگی در کاشمر
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند