Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@11:40:46 GMT

شیر به سفره آموزش و پرورش باز می‌گردد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۷۰۰۷

شیر به سفره آموزش و پرورش باز می‌گردد؟

طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور به سال ۱۳۷۹ باز می گردد که با زیر پوشش قرار دادن ۱۰ هزار دانش‌آموز در کشور آغاز شد. 

این طرح ادامه پیدا کرد تا آنکه کم‌ کم تمام دانش‌آموزان در سراسر کشور اعم از روزانه و شبانه روزی ها زیر پوشش شیر مدرسه قرار گرفتند؛ حتی در این طرح فرقی بین دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتی و غیردولتی وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این طرح مقرر شده بود که بین دانش‌آموزان ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی توزیع شود اما این میزان در سال‌های گذشته همواره کمتر از این میزان بود و در نهایت از ۲ سال گذشته قطع شده است.
این روزها بار دیگر شایعه توزیع یا توزیع نشدن شیر در مدارس قوت گرفته است، یک مسئول خبر از توزیع شیر در مدارس می دهد و دیگری این اقدام را منوط به تامین اعتبار می داند.
محسن حاجی‌میرزایی وزیرآموزش و پرورش اعلام کرده است توزیع شیر در مدارس بعد از اختصاص بودجه از طرف دولت و با اولویت مناطق محروم از سر گرفته خواهد شد. به همین منظور ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان برای پخش شیر در مدارس در نظر گرفته شده است و متناسب با اولویت مناطق محروم بعد از اختصاص این بودجه پخش شیر را آغاز می‌کنیم.
وی در عین حال درباره توزیع شدن یا نشدن شیر در مدارس با اولویت مناطق محروم اظهار داشته است که هنوز این بودجه به آموزش و پرورش داده نشده است.


۲۰۰ میلیارد تومان شیر مدارس قطعی شد
علی ربیعی سخنگوی دولت نیز چند روز پیش در این باره اعلام کرد: درخواست وزارت آموزش و پرورش ۳۰۰ میلیارد تومان برای توزیع  شیر در مدارس بود که با توجه به اینکه کل بودجه کشور دچار مشکل شده است، مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان در نهایت برای شیر مدارس در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: پس از جلسه هیات دولت با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش وبنده صحبت هایی شد که در نهایت مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای شیر مدارس قطعی شد.
ربیعی همچنین اضافه کرد: به همین منظور توزیع شیر از مدارس مناطق کم برخوردار و در شهرهای بزرگ نیز از مدارس محروم شروع می شود.
 
امسال شیر در مدارس توزیع می‌شود
علی الهیار ترکمن معاون برنامه ‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز  از اجرای طرح توزیع شیر در مدارس در سال تحصیلی جاری خبر داده و گفته است : شیر مدارس با وجود آنکه در قانون بودجه ردیف دارد ولی هنوز به ما ابلاغ نشده است.
وی با بیان اینکه شیر در سال های ۹۶ و ۹۷ در مدارس توزیع نشده است،  ادامه داد: ستاد تنظیم بازار، پیشنهاداتی برای اختصاص شیر به ۸ استان محروم کشور ارائه کرده و انتظار می‌رود امسال شیر را در مدارس داشته باشیم که از ۲ طریق انجام می شود یا از طریق شکل مرسوم قدیم یا همان شیوه که ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داده است.
آنگونه که از سخنان محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش بر می ‌آید مشخص است که به دنبال حل  مشکلات این وزارتخانه برای توزیع شیر در مدارس است اما باید گفت یکی از ارکان مهمی که در جریان مدرسه و فضای آموزشی همواره مورد تاکید بوده مسئله سلامت و بهداشت دانش‌آموزان است و وقتی از بهداشت و سلامت در مدرسه سخن گفته می‌شود منظور نحوه آموزش زیست سلامت آنها است.
سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه بودجه امسال،  ۲۰۰ میلیارد تومان به منظور توزیع رایگان شیر مدرسه تصویب و به دولت ابلاغ کردند، این موضوع وقتی مهم تلقی می‌شود که بدانیم در سال های ۹۶ و ۹۷ چنین ردیفی در بودجه در نظر گرفته نشده بود.
امسال طبق آنچه در بودجه سال ۹۸ تبیین شده دولت مکلف به توزیع دوباره شیر در مدارس است. اما باید بدانیم که برای بهبود کیفیت تغذیه ‌ای فرزندان کشور یارانه‌ ای هدفمندتر و بهتر از شیر مدرسه نیست که هم از امراض و هزینه‌های هنگفت در آینده پیشگیری می‌ کند و هم کیفیت تغذیه‌ ای دانش آموزان را به شاخص ‌های استاندارد نزدیک می‌ کند.

مروری بر اقدامات انجام شده برای توزیع شیر رایگان در مدارس

اواخر دهه ۷۰ با مطالعات و بررسی‌ها مشخص شد دانش آموزان برخی مناطق آموزش و پرورش به لحاظ رشد جسمی، سلامت و تأمین بخشی از مواد غذایی با مشکل مواجه هستند، در همان سال‌ها برنامه ستاد تغذیه رایگان در مدارس شکل گرفت.

بعدها به تدریج و با توجه به محدودیت‌ های اعتباری و سیاست‌های کلان دولت، برنامه تغذیه رایگان جمع شد اما در اوایل دهه ۸۰، موضوع توزیع شیر رایگان بین دانش آموزان شروع شد.

با توجه به اینکه در برخی از مناطق محروم، روستایی و کم برخوردار دانش آموزان از لحاظ سلامت جسمی مشکلاتی داشتند شیر ابتدا به صورت آزمایشی توزیع شد و با توجه به رویکرد مناسب و استقبال از آن تا سال ۸۵ توسط وزارت جهاد کشاورزی ادامه یافت.

از این سال بر اساس مصوبه دولت، برنامه شیر مدارس در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت و از آن زمان به صورت جدی با تشکیل کمیته ملی شیر مدارس فعال شد که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های غذا و دارو، برنامه و بودجه، حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان ملی استاندارد و بخش بهداشت محیط وزارت بهداشت و درمان به عنوان اعضای اصلی و فعال این کمیته مشخص شدند. 

از سال ۸۵ تا ۹۲ برنامه شیر مدارس بر اساس اصول آموزش و پرورش پیش رفت و هر سال بر تعداد جمعیت دانش آموزی زیر پوشش شیر رایگان افزوده شد و از سال ۹۲ با استقرار دولت یازدهم، یکی از برنامه‌های اصلی رئیس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش حمایت از دانش آموزان به صورت میان وعده غذایی بود.

با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سعی شد شیر باکیفیت و ارزش غذایی مناسب در اختیار تعداد بیشتری از دانش آموزان قرار گیرد به گونه ای که در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ هشت و نیم میلیون نفر از شیر رایگان بهره مند بودند اما در سال تحصیلی  ۹۶ - ۹۵ برنامه ریزی این وزارتخانه توزیع شیر رایگان در بین ۱۴.۵ میلیون دانش آموز بود و هر سال به جمعیت زیر پوشش دانش آموزی در رابطه با توزیع شیر رایگان اضافه شد.

اعتبار شیر مدارس بر اساس اعلام مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۴ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که در آن سال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش پرداخت شد.

اما برخی مشکلات و کمبود بودجه موجب شد تا این طرح نیمه کاره رها شود و وزارت آموزش و پرورش نتواند برنامه های خود را برای توزیع شیر رایگان در مدارس به طور کامل اجرا کند. 


توزیع شیر رایگان در مدارس با مشکل مواجه است
سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفته است : به دلیل کمبود اعتبارات در سال‌های اخیر همواره مشکل توزیع شیر رایگان در مدارس را داشته‌ ایم و این موضوع موجب نارضایتی خانواده‎ها و نمایندگان مردم در مجلس است که این امر نیازمند تدوین برنامه‌های مناسبی است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بودجه قابل انعطافی را در اختیار دارد که می‌‎تواند برای توزیع شیر در مدارس از آن استفاده کند، افزود: مقدمات اجرای این مهم در آموزش و پرورش باید پیش از شروع سال تحصیلی طی می‌شد ولی به نظر می‌رسد وزارتخانه آموزش و پرورش که پیش از شروع سال تحصیلی بدون وزیر بود، چنین اقداماتی را انجام نداده است.
میرزاده تصریح کرد: به طور قطع در صورتی که توزیع شیر رایگان در مدارس کشور مورد غفلت قرار گیرد، از مسئولان مربوطه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح خواهیم خواست.
وی اظهار داشت: البته نمایندگان مجلس محدودیت منابع آموزش و پرورش را درک می‌کنند و می‌دانند که اولویت نخست این نهاد حاکمیتی پرداخت به موقع حقوق معلمان است ولی نباید از موضوع سلامت و تغذیه دانش آموزان غافل شد. بنابراین سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه نیز باید در این راستا به کمک آموزش و پرورش بیاید و این وزارتخانه را در این شرایط کسری بودجه تنها نگذارد.

دانش آموزان در انتظار شیر
اینکه تصمیم جمعی بر این بود که دانش آموزان از شیر روزانه برخوردار باشند تصمیمی درست بود چون دانش آموز سالم و تندرست که موادغذایی مغذی مصرف می کند، در یادگیری دروس بسیار متبحرتر و حتی باهوش تر است.
دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور برای رشد و بالندگی و در دست گرفتن چرخه اقتصادی، باید از سلامت جسمی و روحی مناسب برخوردار باشند، مسئله ای که هر یک جدا از دیگری نیست. امسال پس از گذشت ۲ سال از توزیع نشدن شیر در مدارس و قول های مساعدی که داده شده است دانش آموزان در انتظار توزیع شیر در مدارس هستند که انتظار می رود این مهم محقق شود.
شایسته است اما و اگرها و شروط برای از سرگیری توزیع شیر در مدارس به نتیجه درست و منطقی برسد تا دانش آموزان بار دیگر صدای زنگ شیر را در مدارس بشنوند و این اقدام به فرهنگ سازی و افزایش آگاهی دانش آموزان در خصوص اهمیت نوشیدن شیر منجر شود.

گزارش از: مهناز بیرانوند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس طرح شیر مدرسه وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۷۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۸ فروردین ماه آغاز ثبت نام کتاب‌های درسی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛امین سلیمانی گفت: ثبت نام کتب درسی از۲۸ فروردین تا ۳۱ خرداد ماه برای دانش آموزان میان پایه و از ۱۰ تیر ماه تا ۹ شهریور ماه برای دانش آموزان پایه‌های اول، هفتم و دهم مدارس عادی و استثنایی و آمادگی مقدماتی استثنایی امکان پذیر است.
وی گفت: اصلاح سفارش از ۲۴ تیر تا ۳۱ شهریور، توزیع استان به منطقه از ۲ اردیبهشت، توزیع منطقه به مدرسه از ۱۰ شهریور ماه و توزیع مدرسه به دانش آموزان از ۲۴ شهریور ماه صورت می‌گیرد.
سلیمانی گفت: امکان ثبت نام توسط مدیران مدارس به صورت گروهی یا توسط دانش آموزان به صورت فردی وجود دارد و متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام به سامانه‌های my.gov.ir یا my.medu.ir یا irtextbook.ir مراجعه کنند.
وی خاطر نشان کرد: هزینه دریافتی از دانش آموزان طبق قیمت پشت جلد کتاب می‌باشد و مدیران مدارس می‌توانند با دریافت این مبلغ از اولیا دانش آموزان برای آنان ثبت کتاب در سامانه انجام دهند.
نایب رئیس کار گروه تخصصی برنامه ریزی و توزیع کتاب‌های درسی و بسته‌های آموزشی استان خاطر نشان کرد: برای ثبت کتب و پیگیری روند ثبت نام دانش آموزان پایه اول در اسرع وقت نسبت به انجام فرایند سنجش سلامت اقدام و مدیران مدارس نیز در اسرع وقت نسبت به، به روز رسانی سامانه سیدا اقدام کنند.
وی افزود: امکان سفارش انفرادی توسط دانش آموزان وجود دارد ولی مدیران مدارس موظفند از طریق سامانه پس از ثبت نام بسته اصلی دانش آموز، نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش آموزان اقدام و از ارجاع موردی دانش آموزان و اولیا به کافی نت برای سفارش انفرادی پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • توزیع شیر رایگان در مدارس استان مرکزی
  • نواخته شدن «زنگ ظفر» ‌در مدارس خوزستان در حمایت از حمله «وعده صادق»
  • اصلاح نظام ارزشیابی درس تربیت بدنی/ ایجاد تیم‌های امدادی ماهر در مدارس
  • احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس
  • آموزش و پرورش به مشکلات معلمان مدارس استثنایی توجه کند
  • تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس کشور
  • باید شنوای حرف دل دانش آموزان باشیم/ برنامه ریزی پنهان در مدارس مخرب است
  • ۲۸ فروردین ماه آغاز ثبت نام کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • برنامه ریزی پنهان در مدارس مخرب است
  • توزیع شیر در مدارس به کجا رسید؟