Web Analytics Made Easy - Statcounter

تأثیر آموزه‌های دینی در آرامش و ارتقای روحی و اجتماعی معلولان و آسیب‌دیدگان اجتماعی چقدر است؟ آیا می‌توان با ارتقای اطلاعات دینی و آموزش قرآن و مفاهیم مذهبی، رشد و ارتقای روحی و در ادامه جسمی و اجتماعی گروه‌های هدف بهزیستی را تسریع کرد؟ ایران برای اولین بار در جهان، مسابقات بین‌المللی قرآن را برای نابینایان برگزار کرد، آیا می‌توان این سبک مسابقات را برای سایر گروه‌های هدف بهزیستی نیز برگزار کرد؟

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح تأثیر برگزاری مسابقات قرآن ویژه نابینایان بر این گروه از اعضای جامعه و نحوه گسترش برنامه‌های قرآنی به تمامی گروه‌های هدف بهزیستی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایکنا ـ چگونه می‌توان مسابقات قرآن نابینایان را گسترش داد و برای سایر گروه‌های هدف بهزیستی نیز مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن برگزار کرد؟

اکنون برنامه محفل انس با قرآن برای بچه‌های مراکز شبانه‌روزی در همه استان‌ها برگزار می‌شود. در مهدهای کودک نیز طرح نماز یاوران کوچک(نیک) را داریم. هرچه سمت و سوی برگزاری برنامه‌های قرآنی را به طرف قشر کم سن و سن سال جامعه ببریم و فراگیرتر کنیم، هم به نهادینه کردن مفاهیم دینی که مسئله و هدف اصلی بهزیستی در این راستاست کمک می‌شود و هم زمینه برگزاری مسابقات قرآن برای گروه‌‌های مختلف بهزیستی فراهم خواهد شد. باید برنامه‌های قرآنی برای همه گروه‌های تحت پوشش بهزیستی از کودکان بی‌سرپست گرفته تا زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت‌ و ... تعریف شود تا پس از آموزش قرآن در رده‌های مختلف سنی بتوانیم مسابقات قرآن را گسترش و ارتقا دهیم.

ایکنا ـ تجهیزات و ملزومات آموزش قرآن برای گروه‌‌هایی مانند معلولان را چه نهادهایی باید تهیه کنند؟ آیا فقط بهزیستی مسئول است؟

باید با نگاه مناسب‌سازی به این موضوع نگاه کنیم. همانطور که براساس قانون همه نهادها و سازمان‌ها مسئول مناسب‌سازی فضای جامعه و شهر برای حضور معلولان هستند و بهزیستی مسئول نظارت بر عملکرد آنهاست، در حوزه تهیه تجهیزات، نرم‌افزارها و سایر ابزارهای آموزش قرآن نیز همه نهادها به ویژه نهادهای فرهنگی مسئول هستند و باید به فکر تهیه تجهیزات لازم برای آموزش قرآن برای همه افراد جامعه از جمله معلولان باشند.

ایکنا ـ در این راستا از جامعه قرآنی چه انتظاری دارید؟

جامعه قرآنی می‌تواند بخشی از توان خود را در اختیار معلولان قرار دهد. جامعه قرآنی است که می‌تواند در تهیه نرم‌افزارهای آموزش قرآن برای گروه‌های مختلف هدف همکاری کند؛ اگر این افراد نیازهای معلولان را ببینند و برای رفع آنها در حوزه قرآنی کمک کنند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

ایکنا ـ‌ آیا پیشنهاد کمک در این بخش داشته‌اید؟  

البته تعدادی از فعالان حوزه قرآن پیشنهادهایی برای تهیه تجهیزات و نرم‌افزارهای آموزش قرآن برای معلولان ارائه داده‌اند که طرح‌های آنها در دست بررسی است. می‌توانیم در حوزه توانبخشی از این تجهیزات و نرم‌افزارها استفاده کنیم.

ایکنا ـ آیا بهزیستی آماده حمایت از طرح‌های آموزش قرآن به معلولان است؟

بله؛ طرح‌ها را مورد بررسی قرار داده و در عملیاتی کردن آنها مشارکت می‌‌کنیم. حمایت‌های لازم را از طرح‌ها و ایده‌های جدید آموزش قرآن به معلولان انجام می‌دهیم و آماده هماهنگی با سایر نهادها برای انجام کارهای مشارکتی و جمعی در این زمینه هم هستیم.

ایکنا ـ رسانه‌‌ها در این خصوص چه کمکی می‌توانند انجام دهند؟

انتشار و برجسته کردن مطالبات گروه‌های مختلف معلولان و مطالبه‌گری از نهادهای توانمند در این حوزه و البته انتشار اخبار مسابقات قرآنی نابینایان می‌تواند منجر به ترغیب سایر نهادها در این حوزه شود. باید کاری کنیم معلولان و گروه‌‌های هدف در همه بخش‌های جامعه از جمله جامعه قرآنی حضور داشته باشند. مناسب‌سازی یک جامعه برای حضور معلولان فراتر از ایجاد رمپ است و باید هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر به این موضوع نگاه شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی مسعودی فرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۷۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن همه چیز ماست

حسینعلی شریف، موذن، استاد پیشکسوت قرآنی و مولف کتب مختلف آموزش قرآن کریم درباره اقدام صداوسیما در تولید برنامه‌های قرآنی امثال «محفل» گفت: همانطور که امام راحل فرموده بودند انقلاب اسلامی برگرفته از قرآن است، باید تمام شئونات زندگی‌مان با قرآن پیوند بخورد. 

شریف ادامه داد: واقعاً جای برنامه «محفل» در صداوسیما خالی بود. با هرکسی که در محافل قرآنی و حتی غیر قرآنی صحبت می‌کنم، می‌بینم از برنامه رضایت داشتند. آنقدر باید برنامه جذاب باشد، تا مخاطب بعد از دیدن آن گرایشش به قرآن بیشتر شود. 

استاد پیشکسوت قرآنی در پاسخ به هجمه‌های به راه افتاده از سوی دشمنان که می‌گویند قرآن ارتباطی با جامعه ایران ندارد، توضیح داد: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم؟ در گذشته تمام بزرگوارانمان کارشان را با قرآن آغاز می‌کردند و بعد به سایر اولویت‌هایشان می‌پرداختند. ما باید زندگی‌مان را با قرآن تطبیق دهیم. البته ساخت برنامه‌های قرآنی نیازمند حضور کارشناسان و متخصصان قرآنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • قرآن همه چیز ماست
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند
  • دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها
  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است