Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امسال تعداد یک هزارو ۲۸۰ نفر بهره بردار در شهرستان طارم مشغول کار برداشت محصول برنج هستند که طبق پیش بینی ها نزدیک به ۳۱۲ میلیارد ریال درآمد عاید بهره برداران طارمی خواهد شد.
مجتبی اسکندری اظهار داشت: برداشت محصول راهبردی برنج به طور عمده در زمین‌های حاشیه رودخانه قزل اوزن موسوم به 'چم' انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی عنوان کرد: ۴۰ درصد این محصول بیشتر در ناحیه پایین دست قزل اوزن که به صورت مستقیم کشت شده است، اواخر مرداد برداشت می‌شود و ۶۰ درصد باقی مانده در بالادست رودخانۀ قزل اوزن که به روش نشایی کشت شده است، از اوایل مهر برداشت  می‌شود.
اسکندری همچنین خاطرنشان کرد: محصول تولیدی این شهرستان به علت کیفیت بالا علاوه بر تامین نیاز شهرستان و زنجان به سایر مناطق کشور نیز صادر می شود.
وی با اشاره به خدمات کارشناسان جهادکشاورزی به کشاورزان طارمی از مرحله کشت تا برداشت، گفت: از اقدام های این مدیریت در خصوص محصول برنج، اجرای برنامه‌های آموزشی، بازدیدهای فنی و ارایه توصیه‌های فنی، تامین نهاده‌های مورد نیاز است.
به گزارش ایرنا، برنج علی کاظمی و انواع برنج صدری از ارقام مورد کشت در شهرستان طارم است.
با توجه به شرایط اقلیمی، آب وهوای مناسب، خاک حاصلخیز، تامین آب مورد نیاز بطور مستقیم از رودخانه قزل اوزن و همچنین تامین نهاده های مورد نیاز و نشاء سالم، برنج طارم از مرغوبترین محصولات کشور و حتی خاورمیانه است.
ارتفاع منطقه طارم از سطح دریا بیشتر از استان‌های گیلان و مازندران است و به همین‌ دلیل رطوبت در این شهرستان وضعیت مطلوب‌تری دارد و به نقطه اشباع نمی‌رسد و در نتیجه میزان بیماری‌های قارچی نیز کمتر از مناطق شمالی‌ بوده و این امر به میزان مرغوبیت محصول می‌افزاید و موجب می‌شود برنجکاران در مرحله داشت از سموم کمتری استفاده کنند. همچنین رعایت تناوب کشت و کاهش سطح بیماری‌ها و آفات، حاصلخیزی خاک و زاویه تابش نور از دیگر مواردی است که بر میزان کیفیت ارقام کشت شده می‌افزاید.
بسیاری از کشاورزان طارمی تنها از راه کشت و برداشت برنج امرار و معاش می کنند.
برنج طارم استان زنجان که در مجاورت استان گیلان قرار دارد با برنج طارم روستایی به نام طارُم سر، در بخش کوچصفهان رشت که در هر دوی آنها کاشت برنج رواج دارد، تشابه اسمی دارد که کیفیت و بازار فروش هرکدام متفاوت است.
دهستان دَرّام شهرستان طارم به علت داشتن شرایط اقلیمی خاص، قرار گرفتن در بالادست رودخانه و برخورداری از آب سرد رودخانه های کوهستان‌های تالش، خلخال و زنجان و داشتن ۲ کارخانه بزرگ و مدرن شالیکوبی از تولید کننده های برتر برنج شهرستان طارم است.
همه ساله تعداد زیادی از کارگران از استانهای گیلان، گلستان، مازندران، کهکیلویه و بویراحمد، اردبیل و سیستان و بلوچستان جهت کشت و برداشت برنج در این شهرستان حضور می یابند.
فواید برنج برای سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، تثبیت سطح قند خون و فراهم کردن منابع لازم ویتامین B۱  برای بدن است و سایر فواید آن، مراقبت‌های پوستی، مقاومت دربرابر مشکلاتی مثل فشارخون بالا، اسهال خونی و بیماری‌های قلبی محسوب می شود.
برنج در سفره‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و توانسته است به یک بخش جدایی‌ناپذیر از وعده‌های غذایی مردم تبدیل شود.
شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

۹۸۸۶/۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طارم برداشت محصول کشاورزی مزارع برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۷۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول  گفت: در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافت. 

بهروز قمر زاده افزود:  ۲۹ دستگاه ماشین ‏آلات برداشت چغندرقند در شهرستان دزفول فعال است و پیش بینی می‌شود حدود  ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود. 

وی ادامه داد: محصول چغندر شهرستان دزفول پس از برداشت به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله بصورت پائیزه کشت می‏شود.

 

 

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • انجام شخم اولیه ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی رودسر
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب