Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تعزیه، نقالی، پرده خوانی، مقتل خوانی، تئاتر خیابانی، تئاتر موکبی و تئاتر عروسکی هم از جمله ژانرهای نمایشی هستند که امسال در تئاتر مردمی پیاده روی اربعین برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین»، ‌مجموعه ای از فعالیت های نمایشی مرتبط با واقعه عاشوراست که در سال های گذشته از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پیگیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این در بخش اول گفتگو با «کوروش زارعی»، ‌رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به کلیاتی درباره برنامه های امسال این نهاد پرداختیم. بخش دوم گفتگو با این هنرمند عرصه نمایش به جزئیات برنامه ها و رویدادهای ویژه اربعین امسال اختصاص دارد:

 

چه ژانرهای نمایشی در چهارمین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین اجرا می شود؟

تعزیه، نقالی، پرده خوانی، مقتل خوانی، تئاتر خیابانی، تئاتر موکبی و تئاتر عروسکی هم از جمله ژانرهای نمایشی هستند که امسال در تئاتر مردمی پیاده روی اربعین برگزار می شود.

 

کدامیک از ژانرها را امسال برای نخستین بار اجرا می کنید؟

 امسال بخش کودک و نوجوان را استارت زدیم و یک نمایش عروسکی داریم. حتما در سال های آینده روی بحث کار عروسکی و حوزه کودک و نوجوان بیشتر کار می کنیم.

 

نمایش های چهارمین تئاتر مردمی پیاده روی اربعین به چه زبانهایی اجرا می شوند؟

در نخستین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین ، نمایشها فقط با زبان فارسی اجرا می شد.وقتی مخاطب شناسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که زبانهای دیگر را باید اضافه کنیم. بدین ترتیب زبان عربی و انگلیسی اضافه شد. نمایش های ما در ژانر تعزیه به زبان فارسی و عربی هستند. نمایش ها علاوه بر زبان عربی به انگلیسی اجرا می شود. به دنبال این هستیم که در سال های آتی زبان های دیگر را هم داشته باشیم تا با کشورهای دیگر با زبان خودشان ارتباط برقرار کنیم و پیام خودمان را منتقل کنیم.تلاش می کنیم به پنجمین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین زبانهای ترکی و اردو را اضافه کنیم.

 

با توجه به شلوغی مسیر پیاده روی اربعین به زمان بندی نمایشها توجه کردید؟

بله اتفاقا این مساله مهمی است زیرا زوار خسته هستند و در راه برای همین نمی توانند زمان زیادی را برای دیدن نمایش صرف کنند. بر این اساس نمایش هایی که برای اجرا در نظر گرفتیم، بین 15 تا 30 دقیقه است.

 

تامین هزینه گروه های نمایشی در این همایش به چه صورت است؟

متقاضیان برای شرکت در همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین زیاد هستند از طرفی هزینه ما محدود است. به عنوان مثال سال قبل فقط هزینه ای که بابت اتوبوس پرداخت کردیم، 80 میلیون تومان بود. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فقط هزینه ایاب و ذهاب گروه های نمایشی را متقبل می شود. ما برای اجراها پولی به گروه ها نمی دهیم. این حرکت یک نذر فرهنگی است و هنرمندان عاشقانه و به عشق امام حسین(ع) در آن شرکت می کنند.  

 

با توجه به برگزاری سه دوره از همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین، استقبال مردم چطور بوده است؟

ما سال اول با حدود 50 هنرمند، این همایش را شروع کردیم و تمام اجراهای با زبان فارسی اجرا شد. به دلیل استقبالی که صورت گرفت علاوه بر اینکه بر تعداد هنرمندان و گروه های نمایشی افزوده شد، تلاش کردیم که نمایش ها به سایر زبانها هم اجرا شود تا مسلمانان از سایر کشورها  بتوانند از این نمایش ها بهره ببرند. خوشبختانه همایش تئاتر پیاده روی اربعین یک جریان تئاتری شده است به گونه ای که هر گروه نمایشی و هر هنرمندی که بخواهد کاری برای اربعین داشته باشد به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مراجعه می کند.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین شیراز مسجد اربعین اربعین ۹۸ کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مرز مهران کوروش زارعی پیاده روی اربعین تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۷۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم تبار، پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی دائجون کره جنوبی، چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر شهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته بود اینبار در هفته دوم اردیبهشت ماه با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ششمین جشنواره مونودراما در شهر نابل تونس به روی صحنه می‌رود. شیما جعفرزاده به عنوان بازیگر و همچنین فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد با صدای خود در این نمایش محمد کاظم‌تبار را یاری خواهند داد.  

کاظم تبار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: نمایش آلاء در سال ۱۴۰۰ تولید شد که از آن به بعد در سالن اصلی مولوی، جشنواره‌ فتح خرمشهر، جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر، سالن قشقایی تئاتر شهر، جشنواره دائجون کره جنوبی به اجرا درآمد و در حال انجام تمرینات نهایی جهت اجرا در تونس هستیم.

آلاء در ادامه افزود: در هر مرحله‌ اجرایی تغییراتی چه در متن، چه در میزانسن و حرکات داشته که این اجرا نیز از این امر مستثنی نبوده است. به طور کل می‌توان گفت این اجرا ۳۰ درصد با اجرای اول آلاء در تالار مولوی تفاوت کرده است. آلاء دعوتنامه‌های مختلفی از شرق آسیا و اروپا نیز دریافت کرده که در حال رایزنی با جشنواره‌های مبدا هستیم.

وی اظهار داشت: البته درباره اجرای تونس باید عرض کنم قرار بود پارسال در این جشنواره حاضر باشیم، اما به دلایلی این اتفاق ممکن نشد تا امسال که مجددا نمایش در این جشنواره پذیرفته شد. البته این اتفاق بدون حمایت‌های کوروش زارعی که برادرانه و دلسوزانه حامی این نمایش بودند و رایزن فرهنگی ایران در تونس، امکان پذیر نبود.

آلاء اظهار داشت: به لحاظ توانمندی تئاتر ایران ظرفیت‌های خوب و نابی دارد که ظرفیت ارائه‌ آن در سراسر دنیا وجود دارد که این امر نیاز حمایت‌های همه جانبه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد است تا توانایی و استعداد‌های ایرانی در سراسر دنیا به منصه‌ ظهور برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی