Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل دینی، مصرف بهینه و آگاهانه‌ی آب را همان توسعه پایدار می‌داند و معتقد است که نهادینه کردن فرهنگ مصرف نیازمند ارائه راهکارهای اجرایی است ولی با وجود فرهنگ دینی غنی در این باره هنوز نتوانسته‌ایم آن را در سبک زندگی مردم عملیاتی کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام «ابوالقاسم دهقان چناری» با اشاره به این که انسان‌ها در آموزه‌های دین مبین اسلام از اسراف در تمام ابعاد زندگی‌شان منع شده‌اند، می‌گوید: از نگاه اسلام، نعمت‌های الهی امانت‌هایی هستند که خداوند برای رشد و تعالی انسان‌ها در اختیار آن‌ها نهاده و لذا بهره‌ برداری از آنها باید همسو با اوامر الهی و در جهت سعادت و جاودانی انسان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به موضوع آب گریزی می‌زند و با اشاره به فرمایش پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) که می‌فرمایند؛ «در مصرف آب باید صرفه‌جویی کرد حتی اگر به وفور یافت شود چرا که حیوانات نیز حق استفاده از این آب را دارند»، اظهار می‌کند: درسی که از فرمایش آن حضرت می‌توان گرفت این است که انسان‌ها باید از نیازهای آبی دیگر مصرف‌کنندگان نیز آگاه باشند و رسیدن به این باور همان توسعه پایدار است.

این کارشناس مذهبی با بیان این که مسئله آب نیز از بحران بشری کنونی در امان نیست، بیان می‌کند: متاسفانه افراد احساس مسئولیتی در قبال آب نیز ندارند و بدون در نظر گرفتن سهم دیگران آن را هدر می‌دهند در حالی که طبق آموزه‌های دینی انسان نمی‌تواند آنگونه که هوشمندی او اقتضا می‌کند، از نعمت‌ها بهره ببرد و آن‌ها را پایمال کند.

وی با بیان این که آب الگویی برای زندگی، حیات و پاکی است، می‌گوید: هنگامی که آب هست، حیات استمرار دارد و اگر آب نباشد زندگی نیز معنا ندارد.

حجت‌السلام دهقان چناری اضافه می‌کند: البته بشر در طول تاریخ همواره به تصاویر پیدا و پنهان آب توجه کرده و نگاه تقدس نسبت به آن داشته است.

وی به اهتمام فوق‌العاده‌ی قران به طبیعت و عناصر طبیعت به ویژه آب اشاره و عنوان می‌کند: آب از عمده‌ترین عناصر طبیعت به شمار می‌آید که دین مبین اسلام بیش از دیگر ادیان الهی به آن توجه و عنایت داشته‌ است.

این کارشناس مذهبی در همین رابطه اظهار می‌کند: بیش از 100 آیه‌ی قران کریم به طور متفرق در مورد آب اشاراتی داشته و هر یک به ویژگی‌ها و نقش آب و حتی گاه مسائل علمی آن یادآور شده به گونه‌ای که در برخی موارد به چگونگی تصفیه آب‌ها اشاره شده است.

وی با بیان این که آب به عنوان برکت خداوند، حیات‌‌بخش است، حیات را حفظ می‌کند و بشر و زمین را پاکیزه می‌گرداند، خاطرنشان می‌کند: عرش خدا به روی آب و بهشت به صورت باغ‌هایی که نهرهایی زیر آن‌ها جاری است، تشریح می‌شود.

دهقان چناری در پایان با اشاره به این که نهادینه کردن فرهنگ مصرف نیازمند ارائه راهکارهای اجرایی است، تصریح می‌کند: خوشبختانه در دین مبین اسلام از فرهنگ دینی غنی راجع به مصرف برخورداریم اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را در سبک زندگی مردم عملیاتی کنیم. در این رابطه می‌توانیم از عناوین زیبایی مثل قناعت، زهد، مسئولیت‌پذیری و تعهد و احساس تکلیف و پاسخگویی در برابر نعمات الهی یاد کنیم که متاسفانه هنوز در میان مردم مفهوم اصلی خود را پیدا نکرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مصرف بهینه آب کارشناس دینی سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۸۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای مسلح زینت ولایت، عزت دین و ضامن امنیت کشور هستند

امام جمعه اصفهان گفت: کار بزرگی که نیروهای مسلح در عملیات «وعده صادق» انجام دادند همان گونه که رهبر معظم انقلاب درباره طوفان الاقصی فرمودند جبران ناپذیر است، این کار نیز جبران ناپذیر بوده و دشمن هر کاری نیز انجام دهد نمی‌تواند شکست خود را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در دیدار با فرماندهان و رؤسای ارگان‌های عقیدتی سیاسی، حفاظت اطلاعات، بازرسی و جانشین فرماندهان ارتش استان اصفهان ضمن تبریک روز ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش و پیروزی‌های اخیر نیروهای مسلح در عملیات غرورآفرین وعده صادق و دفاع پدافند هوایی ارتش اصفهان در برابر حمله نمایشی و محدود رژیم صهیونیستی در شرق اصفهان اظهار کرد: کار بزرگی که نیروهای مسلح در عملیات «وعده صادق» انجام دادند همان گونه که رهبر معظم انقلاب درباره طوفان الاقصی فرمودند جبران ناپذیر است، این کار نیز جبران ناپذیر بوده و دشمن هر کاری نیز انجام دهد نمی‌تواند شکست خود را جبران کند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در سال‌های متمادی اعراب و مسلمانان را از گنبد آهنین می‌ترساند و ادعا می‌کردند کشوری نمی‌تواند به آنها تعرض کند و این مسئله را مکرراً تلقین می‌کردند و خود نیز آن را باور کرده بودند، اما ما با عملیات «وعده صادق» این باور را شکستیم.

امام جمعه اصفهان با بیان برخی از نظرات تحلیلگران و نظامیان غرب درباره عملیات وعده صادق گفت: برخی از این تحلیلگران کار ایران را مدبرانه عنوان کردند و یا این تعبیر را به کار بردند که باور نمی‌کردند چنین ضربه‌ای را متحمل شوند، بنابراین کار بسیار عظیم و با ارزشی بوده است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در این عملیات جهشی برای اسلام، مسلمین و شیعه به وجود آمد، چرا که رژیم صهیونیستی انسان‌ها را می کشند، اما این کشتار به نفع آنها نیست و هر کودک شیرخواری که کشته می‌شود بمبی برای نابودی اسرائیل است.

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: خداوند متعال با دشمن خود، دین خود را جلو می‌برد و مردم را بیدار و هوشیار می‌کند و در جنگ غزه بسیاری از مردم کم کم بیدار شدند و نابود شدن اسرائیل نیز همین گونه است.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه سخنان خود به نکاتی پیرامون ارزش و جایگاه جهاد در اسلام اشاره کرد و گفت: قرآن کریم می‌فرماید" کُتِبَ عَلَیۡکُمُ ٱلۡقِتَالُ وَهُوَ کُرۡهٞ لَّکُمۡۖ وَعَسَیٰٓ أَن تَکۡرَهُواْ شَیۡٔٗا وَهُوَ خَیۡرٞ لَّکُمۡۖ وَعَسَیٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَیۡٔٗا وَهُوَ شَرّٞ لَّکُمۡۚ وَٱللَّهُ یَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ " قتال برای انسان نوشته شده و البته برخی آن را خوش نمی‌دارند، اما خیر انسان در آن است و به تعبیر قرآن چه بسیار امور که آن را خوش نمی‌دارید اما خیر در آن است و خدا خیر و شرّ انسان را بهتر می‌داند.

وی خاطر نشان کرد: در اسلام جنگ وجود ندارد و تنها دفاع هست، لذا جنگ برای کشورگشایی و یا مسائل اقتصادی و استثمار در اسلام وجود ندارد و اسلام تنها هدایتگر است و اگر کسی مقابل این هدایتگری بایستد خداوند اجازه نمی‌دهد.

امام جمعه اصفهان در ادامه به وصیت امیرمومنان (ع) درباره خوارج به عنوان گروهی که در پی حق بوده‌اند اما راه را گم کرده‌اند اشاره کرد و افزود: حضرت در وصیت خود می‌فرماید پس از من با خوارج نجنگید و اگر جنگ به راه انداختند با آنها جنگ کنید، چرا که خوارج با فردی مانند معاویه که طالب باطل است فرق می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: مستشرقین می‌گویند که اسلام با جنگ پیش رفته است، در حالی که این گونه نیست، بلکه تمام جنگ‌های رسول خدا (ص) و امیرمومنان (ع) دفاعی بوده است و ابتدا نیز نصیحت می‌کردند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر عدم وجود اجبار در انتخاب دین تصریح کرد: در اسلام زور وجود ندارد و قرآن کریم در این باره می‌فرماید «لا اِکْراهَ فِی الدّین» اما برخی لا اِکْراهَ را درست در نمی‌یابند و تصور می‌کنند در حجاب نیز لا اِکْراهَ وجود دارد، در حالی که این گونه نیست بلکه در اصل انتخاب دین اکراه و اجبار وجود ندارد و این لا اِکْراهَ در اصل دین است، زیرا دین یک امر قلبی و مربوط به باور انسان است، اما در جزئیات باید تابع قوانین دین بود.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: کنار هم بودن ارتش و سپاه سبب ساخته شدن سپاه نیز شد و تلفیق بسیار ارزشمندی بین نیروهای مسلح به وجود آمد، در همه شرایط و دوران همه با هم فعالیت کردند و دستاوردهای فراوانی به دست آورده‌اند و ارتش و سپاه همه دلسوز اسلام و انقلاب بوده و می‌دانند کاری که برای خدا انجام شود ارزش دارد.

وی هم چنین نکاتی را در خصوص پیگیری مسائل مربوط به مسکن ارتش بیان و نسبت به این مسئله تاکید کرد.

کد خبر 746609

دیگر خبرها

  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • شمار متوفیان ناشی از حوادث گاز در زنجان کاهش یافت
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • اسلام ناب گفتمان زر و زور و استکبار را به چالش کشیده است
  • ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد
  • نخستین تمدن‌ها و سرانجام هستی
  • نیروهای مسلح زینت ولایت، عزت دین و ضامن امنیت کشور هستند
  • مؤلفه‌های آموزش و فرهنگسازی به عنوان عوامل موثر در مصرف بهینه نان
  • دانشمندان راه داشتن عمری طولانی‌تر را فاش کردند
  • برای بانوان بی‌حجاب پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود