Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@09:27:01 GMT

‌مادرانی گمنام، افتخار سرزمین کهن

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۸۹۱۰

‌مادرانی گمنام، افتخار سرزمین کهن

برای جمع‌بندی مصاحبه‌ها از میان آن‌هایی که نامشان در لیست است تنها یک نفر باقی مانده، به زحمت تلفن منزل او را پیدا می‌کنم و قرار مصاحبه می‌گذارم.

زهرا عبداللهی، خبرنگار ایسنا منطقه قزوین: ساعت نزدیک پنج عصر است، هنوز چند دقیقه‌ای به موعد مقرر زمان باقی است؛ ابتدای خیابان سپه، نزدیک عمارت دولتخانه صفوی از تاکسی پیاده می‌شوم و آرام روی سنگ‌فرش‌های اولین خیابان ایران قدم برمی‌دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«از کنار قهوه‌خانه قدیمی که می‌گذرم نوای حماسی «ای لشگر صاحب زمان آماده‌باش… آماده‌باش» از دوردست‌ها در گوشم می‌پیچد؛ انگار از میان ورق‌های تاریخ به دهه شصت رفته‌ام…»

یک‌لحظه می‌ایستم و به داخل قهوه‌خانه سرک می‌کشم، تنها صدای به هم خوردن استکان و نعلبکی و آواز مرغ عشق از داخل بیرون می‌زند.

خیابان هنوز آن‌قدر شلوغ نشده که راه بند بیاید، مغازه‌های قدیمی یکی پس از دیگری کارشان را آغاز می‌کنند.

«ناگهان مارش نظامی از بلندگوی اتومبیل سپاه پارک شده کنار خیابان بلند می‌شود؛ پیرمردی از مغازه مسگری بیرون می‌آید؛ از نگاه نگرانش می‌توان به عمق اضطراب درونی او پی برد، زیر لب کلماتی را زمزمه می‌کند، چیزی نمی‌شنوم اما وقتی از جیب کتش عکسی بیرون می‌آورد و می‌بوسد، در دستان لرزانش عکس رزمنده جوانی را می‌بینم که لبخند می‌زند.»

با صدای تلفن همراه حواسم را جمع می‌کنم، مغازه مسگری انگار سال‌هاست متروکه شده، اطرافم را نگاه می‌کنم، اثری از مارش نظامی و اتومبیل سپاه نیست، تلفن همراهم همچنان زنگ می‌زند.

وارد کوچه می‌شوم، آدرس را از روی تلفن همراهم چک می‌کنم و راه می‌افتم، هرچه بیشتر می‌روم بافت محله قدیمی و ارتفاع خانه‌ها کمتر می‌شود.

از دور با دیدن پرچم سه رنگ ایران و عکس دو شهید سر در خانه چشمانم برق می‌زند، قدم‌هایم را تند برمی‌دارم و خودم را روبه‌روی درب مشکی‌رنگ خانه می‌رسانم و چند لحظه به عکس شهدا خیره می‌شوم، معصوم و بی‌خیال از دنیا به من و همه آن‌هایی که از کوچه زندگی می‌گذرند لبخند می‌زنند.

آرام گوشه‌ای از سالن پذیرایی که به گفته «افتخار بانو» تبدیل به حسینیه شده است می‌نشینم و اطراف را از نظر می‌گذرانم، افتخار بانو در آشپزخانه چای می‌ریزد، عکس قاب گرفته شهدا روی دیوار برق می‌زند، قرآن کوچکی روی میز آشپزخانه قرار دارد، به‌جز مخده‌ها و یک کمد کوچک برای مفاتیح و قرآن تقریباً هیچ‌چیز اضافه‌ای در اتاق نیست.

«صدای خنده و شوخی چند رزمنده جوان که در گوشه اتاق دورهم نشسته‌اند و رحل‌های یکدست و قرآن جلوی آن‌ها حواس مرا به سمت خود می‌کشد، پلک بر هم می‌گذارم و به صوت دلنواز قرآن رزمنده‌ها گوش می‌سپارم.»

چشم باز می‌کنم، افتخار بانو چای و شیرینی را می‌گذارد روی زمین و کنارم می‌نشیند، از او درباره تاریخچه جلسات قرآن هفتگی‌شان می‌پرسم و ریکوردر را روشن می‌کنم، افتخار بانو قرآن کنار دستش را برمی‌دارد، می‌بوسد و بر صورت می‌مالد و می‌گوید از همان اوایل ازدواج جلسات قرآن برگزار می‌کردیم.

از او می‌خواهم کمی درباره خودش توضیح بدهد و بعد از شهدا برایم تعریف کند و او صمیمی و بی‌آلایش از مراسم ساده و خودمانی خواستگاری و ازدواجش می‌گوید و بعد آرام‌آرام مرا با خود به سال‌هایی می‌برد که دو فرزندش برای رسیدن به خط مقدم لحظه‌شماری می‌کردند.

وقتی از دل‌تنگی‌هایش می‌پرسم حتی یک لحظه اظهار پشیمانی نمی‌کند و چنان محکم و تمام‌قد از ارزش‌های انقلاب دفاع می‌کند که من برای چند ثانیه مبهوت جذبه او می‌شوم و سکوت می‌کنم.

چندین بار تأکید می‌کند بعد از شهادت فرزندانش حتی یک قطره هم اشک نریخته، می‌گوید اگر گریه می‌کردم دشمن‌شاد می‌شدیم، بی‌اینکه بغض کند یا در چشمانش نم اشکی بنشیند با قاطعیت می‌گوید اگر من از خودم ضعف نشان می‌دادم آن‌هایی که فرزندانشان در جبهه‌ها بودند ناامید می‌شدند.

از دردها و دغدغه‌های امروزش می‌گوید، از اینکه بدحجابی در جامعه او را بیش از دوری فرزندانش می‌رنجاند. از فرزندان شهیدش می‌گوید که مأخوذبه‌حیا بودند و حجاب نگاهشان را حفظ می‌کردند، وقتی از او می‌پرسم با معضل بدحجابی در جامعه چه برخوردی دارد می‌گوید با مهربانی نصیحتشان می‌کنم و همه سعی‌ام این است که امربه‌معروف نه فقط زبانی بلکه در اعمالم باشد حتی اگر نتیجه‌ای نداشته باشد من به وظیفه خود عمل خواهم کرد.

ازافتخار بانو می‌خواهم برای جوانان سخنی بگوید. آرام می‌گوید الان جوانان باید از شهدا الگو بگیرند، آن‌ها انسان‌های قانع و خودساخته‌ای بودند و نه برای پول و مادیات بلکه در راه رضایت خداوند جان خود را برای اسلام و انقلاب فدا کردند، جوانان امروز هم با سرلوحه قرار دادن رفتار و منش شهدا صبور باشند، قناعت پیشه کنند و حواسشان به حق‌الناس باشد.

سؤالاتم تمام شده اما دلم نمی‌خواهد منزل افتخار بانو را ترک کنم، آن‌قدر در لحن و کلامش صداقت دارد که بی‌هوا و ناخودآگاه خودم را در آغوش او جای می‌دهم، دستش را می‌بوسم و از این‌همه صلابت و استواری یک مادر که دو فرزند رشیدش را در راه اعتلای ارزش‌های اسلام فدا کرده است بغض گلویم را می‌فشارد.

از خانه بیرون می‌آیم، چند رزمنده با لباس‌های خاکی‌رنگ کمی آن‌طرف‌تر زیر تابلوی نام کوچه، مشرف‌به گنبد فیروزه‌ای مسجد جامع عتیق ایستاده‌اند و به من لبخند می‌زنند، در نگاهشان ذره‌ای حب دنیا نیست، انگار در شلوغی بی‌سروسامان آدم‌های امروز به همه‌مان لبخند می‌زنند و با نگاهشان می‌گویند ما که رفتیم، شما بمانید و دنیای پر زرق‌وبرقتان...

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۸۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم!

عباس علی‌آبادی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

به گزارش تسنیم، وی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو در سال جدید اظهار داشت: تا به امروز برای واردات ۱۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده است و این روند کماکان ادامه دارد و مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالا از افرادی که به دنبال سوء استفاده هستند، خریداری نکنند.

وی افزود:حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی نیز در گمرکات کشور وجود دارد و به ترتیب به مردم واگذار می‌شود و سرعت تحویل خودرو‌های وارداتی به مردم به زودی افزایش می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

وی تصریح کرد: ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم بله افتخار ما خودرو‌های ساخت داخل است که امیدواریم امسال خودرو‌های بسیار باکیفیت به مردم عرضه کنند و تحویل خوبی در صنعت خودروسازی در سال جدید رقم بزنیم.

علی‌آبادی درباره عرضه و قیمت گذاری خودرو‌های داخلی گفت: تمام تلاش ما آن است که در بعد کیفی و کمی و در ابعاد قیمتی رکودی‌های مناسبی برای عرضه به مردم داشته باشیم، اما باید توجه داشت که خودرو در کشورمان کالای سرمایه‌ای است هر چند که من معتقد هستم که مصرفی است، اما با این وجود از نوسانات دیگر در بازار تاثیر می‌پذیرد.

وی اظهار داشت: مردم بدانند که در تولید و عرضه خودرو در بازار کسری وجود ندارد و اگر با حوصله برخورد کنند، نیاز آن‌ها تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۲۹ فروردین روز افتخار، ایثار و حماسه خوروبیابانک
  • شعار "بهت افتخار می کنیم ایران" در مترو نیویورک آمریکا (فیلم)
  • شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود
  • وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم!
  • عکس | سازه حاشیه ساز خانه مداحان جمع آوری شد
  • سازه حاشیه ساز خانه مداحان جمع آوری شد
  • جشنواره گلاب‌گیری مریم بانو
  • بانو غمخواری ناجی پنج زندگی شد
  • بررسی رقبای ایران در جام ملت‌های فوتسال آسیا/ خطر یک حریف گمنام!
  • اعلام حمایت خانه مطبوعات و اصحاب رسانه همدان از عملیات وعده صادق