Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان‌درمانی بزرگترین و شایع‌ترین اختلالات روانی در سطح جهان را اضطراب و افسردگی می‌داند و می‌گوید: پژوهش‌های انجام شده در حوزه سلامت روان حاکی از آن است که بیشترین فراوانی اضطراب و افسردگی در ناشنوایان و آسیب دیدگان نخاعی و حرکتی وجود دارد.

غلامعلی افروز در گفت‌وگو با ایسنا، بزرگترین و شایع‌ترین اختلالات روانی در جهان را اضطراب و افسردگی دانست و گفت: در واقع این اختلالات بیشترین فراوانی را در حوزه سلامت روان دارند که ریشه اضطراب و افسردگی ناامنی روانی، کلافگی فکری، کوفتگی ذهنی، بی‌اشتهایی حیاتی، نتیجه‌مداری، ناکامی‌های مکرر، کاهش اعتماد به نفس، کاهش احساس خود ارزشمندی، فقر انگیزشی و عدم برخورداری از اندیشه تلاش‌مداری و نشاط معنوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پاسخ به اینکه استرس و افسردگی در چه اقشار و مشاغلی شایع‌تر است؟ گفت: پژوهش‌های انجام شده در حوزه سلامت روان حاکی از آن است که بیشترین فراوانی استرس و افسردگی در افراد ناشنوا وجود دارد، زیرا آنها از شنیدن صوت محروم‌ هستند و در زندگی خود احساس خلاء و اضطراب اجتماعی می‌کنند. در واقع آنها دچار معلولیت پنهانی هستند که ممکن است در برخورد مستقیم با مردم نتوانند تعامل مطلوب داشته باشند. همچنین آسیب دیدگان نخاعی و حرکتی نسبت به سایر اقشار افسردگی بیشتری دارند.

افروز ادامه داد: همچنین زنان متاهلی که بیش از ده سال از زندگی مشترک آنها می‌گذرد و دارای تجارب زیادی از ناکامی‌های روانی- جنسی هستند نیز نسبت به دیگران از استرس و افسردگی بالاتری برخوردارند، زیرا آنها علی‌رغم وجود بعضی ناکامی‌ها صبورانه زندگی می‌کنند. در این حالت فقر جاذبه‌های روانی- رفتاری و جنسی در خانه‌ها حاکم می‌شود که اگر رضایت‌مندی‌ زوجین افزایش یابد، افسردگی و استرس آنها کاهش می‌یابد.

رئیس فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان‌درمانی در ادامه در پاسخ به این سوال که عموما چه مشاغلی سلامت روان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ اظهار کرد: استرس و افسردگی در مشاغلی که باید افراد در ساعات شبانه فعالیت کنند بیشتر است، زیرا نورون‌های مغزی بدن برای حفظ سلامت روان، در ساعات شب نیازمند بیشترین آرامش هستند، همچنین افرادی که در روز بیش از حد معمول می‌خوابند دچار کم حوصلگی و افسردگی می‌شوند. در واقع شرایط زیستی و روانی انسان در روز به گونه‌ای است که خواب هنگام روز موجب افزایش استرس و اضطراب بیشتر، سندرم پریشانی عاطفی (تندخلقی، حساسیت زیاد و کم حوصلگی)، بی‌اشتهایی تحصیلی و کلافگی می‌شود.

وی توصیه کرد که بزرگسالان در بازه زمانی ۸ صبح تا مغرب بیش از نیم ساعت و کودکان نیز بیش از یک ساعت نخوابند و شش تا هفت ساعت خواب شبانه آرام باعث تقویت حافظه، جلوگیری از آلزایمر و افسردگی و اضطراب می‌شود.

افروز همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در جهان امروز، سلامت روان، تعادل عاطفی، اعتلای نشاط معنوی انسان، برخورداری از نگرش مثبت و اندیشه تلاش‌مداری از جمله موضوعات پر اهمیت در علم روانشناسی به شمار می‌رود. در واقع، انسان‌های سالم و دل آرام و آرامش‌آفرین همواره مثبت‌اندیش، امید آفرین، بخشایشگر، اهل تالیف قلوب، خیر و خیر آفرین، پرانگیزه، تلاش مدار و متوکل هستند.

بنابر اظهارات افروز، مثبت‌اندیشی، امیدآفرینی، خیرخواهی و خیرطلبی لازمه نشاط معنوی است و سن حقیقی انسان برآیند سه مولفه سن شناسنامه، سن زیستی و سن روانی و بلوغ عقلانی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روانشناسي سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ناشنوایان نابینایان معلولان استرس اضطراب افسردگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۸۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد

ایتنا - پژوهش‌ها نشان می‌دهد ساعات کار نامعقول ممکن است احتمال افسردگی و بیماری مزمن را افزایش دهد.
بر اساس بررسی جدیدی که در پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است، پژوهش نشان می‌دهد که کار کردن شب دیروقت و برنامه‌های کاری نامعقول در جوانی ممکن است به افزایش خطر ابتلا به افسردگی و ضعف سلامت در دوره میانسالی منجر شود.

ون جویی هان، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده این پژوهش، پس از سه دهه بررسی برنامه کاری و الگوی خواب ۷۰۰۰ آمریکایی، متوجه شد که فقط یک‌چهارم افراد شرکت‌کننده طی روز و در ساعات منظم کار می‌کردند.

از افراد شرکت‌کننده در پژوهش از سن ۲۲ تا ۵۰ سالگی مصاحبه گرفته شد، و سه‌چهارم جامعه نمونه پژوهش کارگران آمریکایی متولد دهه ۱۹۶۰ بودند. برخلاف کارگرانی که روزکار بودند، کارگرانی که وقتی جوان‌تر بودند شیفت کاری شب یا چرخشی داشتند در نهایت گزارش دادند با مشکل خواب دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و بیشتر احتمال داشت در سن ۵۰ دچار بیماری و افسردگی شوند.

هان پس از دهه‌ها ساعات کاری طولانی و ذهنیت فرهنگ سخت‌کوشی، وقتی ۴۰ ساله بود پزشک به او گفت سن بیولوژیکی‌اش ۶۰ ساله است. این مسئله سبب شد تا تحقیق کند آیا ساعات کار طولانی می‌تواند اثر بلندمدت بر سلامت داشته باشد.

هان در مصاحبه‌ای روی زوم به ان‌پی‌آر (NPR) گفت: «کار دارد ما را بیمار و بیچاره می‌کند. کار قرار است به ما امکان جمع‌آوری منابع بدهد. اما برای بسیاری از افراد، کارشان به آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. آن‌ها در واقعا به مرور زمان نزارتر و نزارتر می‌شوند.»

 

هان گفت ابراز امیدواری کرد پژوهش او «منابعی فراهم کند تا به افراد کمک کند وقتی به‌دلیل کار از لحاظ جسمی خسته و از لحاظ احساسی تحلیل رفته‌اند، زندگی شاد و سالمی داشته باشند.»

هان متذکر شد: «می‌توانیم بگوییم که آن‌ها داوطلبانه می‌خواهند ساعات طولانی کار کنند، اما در واقعیت، مسئله ساعات طولانی کار کردن داوطلبانه نیست. آن‌ها احساس می‌کنند که فرهنگ کار از آن‌ها می‌خواهد که ساعات طولانی کار کنند، وگرنه ممکن است مجازات شوند.»

یافته‌های پژوهش او نشان داد کسانی که استراحت مناسب را فدای کار کرده بودند از لحاظ آماری بیشتر احتمال داشت به افسردگی یا مشکلات سلامت دچار شوند.

او گفت: «وقتی کار به یک عامل استرس‌زای روزمره تبدیل می‌شود، پیامدهایش برای سلامت از آن نوعی است که می‌توانید انتظار داشته باشید ۳۰ سال بعد ببینید.»

این پژوهش ممکن است ارتباط شب‌کاری و شیفت‌های چرخشی با کم‌خوابی و ضعف سلامت را نشان دهد، اما نتوانسته است شواهد محکمی بیابد که یکی عامل مستقیم دیگری است. با وجود این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا متذکر شده است که خواب ناکافی می‌تواند به افزایش احتمال بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی منجر شود.

دیگر خبرها

  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد
  • قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است
  • افرادی که این اختلالات را دارند بیشتر افسرده می شوند
  • تفاوت مغز یک فرد سالم با کسی که آسیب روانی شدیدی دیده است (فیلم)
  • خدمات رایگان سلامت روان در مراکز سراج/ چگونگی مراجعه به این مراکز
  • ارائه خدمات رایگان سلامت روان در مراکز سراج