Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- با بازگشت 900هزار نفر از زائران به کشور و وجود ترافیک سنگین در جاده های منتهی به مرز ، مسئولان توصیه می کنند که زائران سفر خود را مدیریت کنند اما ضرورت انتقال برخی خدمات و امکانات به داخل عراق احساس می شود که باید در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آریا، با نزدیکتر شدن به اربعین حسینی ، خیل عظیم مشتاقان و زائران اربعینی سیدالشهداء (ع)همچنان در حال افزایش است و به تبع افزایش جمعیت محدودیت ها و مشکلاتی هم وجود دارد که دو طرف ایران و عراق برای رفع انها اقدام می کنند تا با سهولت تردد و ارائه خدمات بهتر خاطره ای به یادماندنی و حماسه ای عظیم در تاریخ ثبت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما وضعیت کنونی رفت و برگشت زائران چگونه است ؟

ثبت نام بیش از سه میلیون زائر در سامانه سماح
به گفته دبیر اجرایی ستاد اربعین حسینی تا دیروز 3 میلیون و 44 هزار و 587 نفر در سامانه سماح نام نویسی کردند. امیر مرادی با بیان اینکه تعداد ثبت نام های قطعی شده در سامانه سماح 2 میلیون و 926 هزار و 150 نفر هستند، افزود : 480 هزار و 948 نفر مربوط به استان تهران ، 306 هزار و 460 نفر استان خوزستان ، 251 هزار و 661 نفر استان اصفهان ، 242 هزار و 553 نفر استان خراسان رضوی ، 194 هزار و 688 نفر استان فارس و 112 هزار و 792 نفر نیز از استان قم هستند که بیشترین آمار محسوب می شود.او گفته که با توافق ایران و عراق زائران می توانند از 10 شهریور (اول محرم) تا 7 آبان (30 صفر)بدون نیاز به تهیه روادید و به شرط ثبت نام در سامانه سماح ، همراه با گذرنامه معتبر برای زیارت اربعین وارد کشور عراق شوند. لغو روادید برای این بازه زمانی است و خارج از این زمان، زائران موظف به تهیه روادید از طریق دفاتر زیارتی هستند، ضمن اینکه لغو روادید برای یک بار سفر زیارتی است.
مدیر اجرایی ستاد اربعین حسینی، تاکید کرده که زائران برای پرداخت هزینه های مصوب فقط از طریق درگاه پرداخت الکترونیک سامانه سماح اقدام کنند.

بازگشت 900هزار نفر از زائران به کشور
فرمانده نیروی انتظامی نیز از بازگشت 900هزار نفر از زائران به کشور و ترافیک سنگین در جاده های منتهی به مرز  خبر داده و گفته که  زائران سفر خود را مدیریت کنند . به گفته وی حدود 600 هزار نفر از زائران از سفر عتبات عالیات برگشتند و امروز نیز 300 هزار نفر به این آمار اضافه شده است.
سردار حسین اشتری اظهار داشت:ترافیک سنگینی در جاده های منتهی به مرز بخصوص در مرز مهران به علت تردد زیاد زائران عزیز وجود دارد که این وضعیت باعث توقف یک تا دو ساعتی و بعضاً سه ساعتی زائران در بعضی از مسیرها به علت هدایت اتوبوس ها و خودروهای شخصی توسط عوامل انتظامی برای جلوگیری از گره ترافیکی در سطح شهرها و موکب های بین راهی شده است. برابر گزارش های رسیده از چهار مرز زمینی چذابه، شلمچه، مهران و خسروی از اول ماه محرم تا کنون حدود دو میلیون نفر به عتبات عالیات مشرف شده اند.



عبور از مرز با کارت ملی امکانپذیر نیست
از سوی دیگر  رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز اعلام کرده که از ابتدای ماه صفر تا کنون، 527 هزار برگ تردد موقت زیارتی اربعین چاپ و صادر شده است.
سرهنگ سید محمدرضا طبایی رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا گفته که از ابتدای ماه صفر تاکنون 527 هزار برگ تردد موقت زیارتی اربعین چاپ و از این تعداد 508 هزار برگ به اداره پست جمهوری اسلامی ایران برای ارسال به درِ منازل متقاضیان و زوار ارسال شده است.تاکنون یک میلیون و 780 هزار گذرنامه و برگ تردد زیارتی ویژه اربعین توسط پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه چاپ و صادر شده است.  
رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا در پاسخ به این سوال که برخی ادعا می کنند که صرفا با  کارت ملی امکان عبور زوار از مرز و تشرف به عتبات عالیات وجود دارد، تاکید کرد:چنین موضوعی اصلا صحت ندارد و زائران باید گذرنامه یا سند جایگزین گذرنامه که همان برگ موقت زیارتی اربعین است را با خود به همراه داشته باشند.


حضور 8500 مرزبان برای خدمات‌دهی به زوار
فرمانده مرزبانی ناجا نیز با اشاره به فعالیت 8500 مرزبان در مرزها برای مأموریت اربعین، اعلام کرده  که با همت مرزبانان، رصد و واپایشی که از مرزها صورت می گیرد، امنیت بر مرزها حاکم است.به گفته سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا ، در مرزهای چهارگانه غربی کشور(مهران، چذابه، شلمچه و خسروی)بیش از 6 هزار و 500  مرزبان صرفا برای مأموریت بزرگ و معنوی اربعین حضور و فعالیت دارند.علاوه بر این در مرزهای بازرگان، جلفا، بیله سوار، آستارا، دوغارون و میرجاوه نیز 2 هزار از نیروهای مرزبانی در حال خدمات دهی به زوار اربعین هستند؛ این در حالی است که سایر مرزبانان با آمادگی کامل  در مرزهای دیگر کشور فعالیت می‌کنند.
این مقام عالی مرزبانی ناجا اظهار داشت:مشکل ناامنی در مرزها نداشتیم و با همت مرزبانان، رصد و واپایشی که از مرزها صورت می گیرد، امنیت بر مرزها حاکم است.
سردار رضایی درباره بسته شدن موقت برخی مرزها، اعلام کرده که متاسفانه در کشور عراقی شاهد ضعف هایی در حوزه ترابری و حمل و نقل زوار هستیم و این باعث شده که در مواردی و برخی مرزها، شاهد کندی پذیرش زوار از سوی دولت عراق باشیم، اما رایزنی ها برای فراهم شدن زیر ساخت و امکانات مطلوب ادامه دارد و در راستای بازدید از مرزها و تسهیل تردد زوار اربعین حسینی (ع )، عازم مرز خسروی و سپس مرزهای مهران، چذابه و شلمچه هستم.


 زائران از مراجعه به مرز خسروی خودداری کنند
اما ظهر دیروز بود که دبیر ستاد مرکزی اربعین از بسته شدن مرز خسروی از ساعت 14 از طرف کشور عراق خبر داد و گفت:خوشبختانه تخلیه زائرین از مرز در کشور عراق در حال انجام است و تعدادی از وسایل نقلیه عمومی از عراق عازم مرزها شده‌اند و در حال تخلیه زائرین هستند ولی ما همچنان با تراکم زائران روبه‌رو هستیم.
احمد محمدی‌فر دیروز با اشاره به اینکه عبور زائران از مرزها با کندی انجام می‌گیرد، گفت:تعدادی از زائرانی که به دلیل تراکم در مرزهای ایران به سمت مرز خسروی رفته بودند با تراکم جمعیت در این مرز مواجه شدند و این در حالیست که مدت تردد در مرز خسروی محدود است و  از ساعت 14  تردد از مرز خسروی از سوی عراق متوقف خواهد شد و با توجه به این وضعیت ما توصیه می‌کنیم که زائران از مراجعه به مرز خسروی خودداری کنند.از زائران می‌خواهیم سفر خود را به تاخیر بیندازند چون دچار مشکل خواهند شد چرا که در مرزها تراکم شدیدی در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی به سمت مرز وجوددارد و با توجه به اینکه ما تمام تمهیدات را برای این موضوع اندیشیده‌ایم و اقدامات لازم را در کشور  انجام داده‌ایم اما به دلیل محدودیت‌ها، زیرساختهای لازم در کشور عراق وجود ندارد و این در حالی است که دولت عراق تلاش بسیاری را در این زمینه انجام داده است اما مشکلاتی وجود دارد.

آمار بالای تصادفات در مرزهای چهارگانه
از سوی دیگر سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راه راهور ناجا نیز با بیان اینکه متاسفانه آمار تصادفات در محورهای منتهی به مرزهای چهارگانه بالاست و در چند روز اخیر حداقل چهار مورد تصادف مهم داشتیم به ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به مرزهای چهارگانه مهران، شلمچه، چذابه و خسروی، اشاره کرد و گفت :خستگی، خواب‌آلودگی، عجله و شتاب از مهمترین علل بروز حوادث رانندگی در محورهای منتهی به مرزهای چهارگانه گانه است و رانندگان  عزیز با صبر، حوصله و خویشتنداری رانندگی کنند، خواهشمندیم که با رعایت قوانین و مقررات و پرهیز از هرگونه شتاب و عجله به رانندگی بپردازند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ نباشیم. زائران عزیز پیش از عزیمت و تردد در مسیر رفت و بازگشت،  حتماً آخرین  وضعیت ترافیکی و جاده‌ای  را  بررسی و بازگشت خود را نیز مدیریت کنند.
حسینی با بیان اینکه  به نظر می‌رسد  توان و ظرفیت کشور عراق برای پذیرش این حجم از جمعیت زوار، کافی نیست، یادآور شد:پذیرش زوار در مرز خسروی محدود و تا ساعت 16  است، متاسفانه  برخی زوار به دلیل عدم توجه به این موضوع، از ساعت 16 و تا  ساعت 6 صبح، پشت  این مرز می‌مانند و ما در مرز خسروی از ساعت 6  صبح تا ساعت 16 شاهد  تراکم و ازدحام جمعیت هستیم.
رئیس پلیس راه راهور ناجا متذکر شد:مسئولان ذی‌ربط هر چه سریعتر تلاش کنند تا با ترزیق امکانات لازم و پیش‌بینی  تمهیدات لازم، از ازدحام جمعیت در پایانه های مرزی بکاهند.

جان باختن 5 نفر در تصادف اتوبوس زائران ایرانی در عراق
اما یک دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی که در سماوه، حد فاصل ناصریه و نجف دچار حادثه شد، 5 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و 51 نفر مصدوم شدند.این اتوبوس حامل زائران ایرانی در سماوه، حدفاصل ناصریه و نجف دچار حادثه شد و 51 مسافر آن مصدوم شدند.امدادگران هلال احمر در این حادثه خدمات امدادی لازم را به 56 مسافر ارائه کرده و 48 مصدوم را سرپایی درمان کرده و همه آنها را با اتوبوس آمبولانس به مرز شلمچه منتقل کردند.
بر اساس این گزارش، 3 مصدوم بدحال در آی سی یو بیمارستان‌های عراق بستری هستند. در این حادثه متاسفانه 5 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

هشدارهای پلیس به زائران درباره تامین ارز مورد نیاز
اما  سرهنگ بهرامی جانشین رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا درباره تامین امنیت ارز مود نیاز زائران اربعین اعلام کرده که از زائران می‌خواهیم که اگر در سفر اربعین نیاز به پول خارجی و تبدیل پول خود دارد، حتما آن را از شهر خود تهیه کنند.زائران نباید ارز و دیگر ملزومات  خود را از نقاط صفر مرزی تهیه کنند، چرا که ازدحام جمعیت در پایانه های مرزی بسیار زیاد است. زائران اربعین باید از محل های مجاز مانند بانک و صرافی‌های مجاز نسبت به تهیه ارز مورد نیاز خود اقدام کنند و به هیچ وجه نباید  از دلالان کنار خیابان ارز تهیه نکنند  چرا که  ممکن است این ارزها جعلی و تقلبی باشد و آن طرف مرز با مشکلاتی مواجه شوند.
بهرامی با بیان اینکه  زائران به هیچ عنوان نباید اسناد هویتی خود را در اختیار افراد ناشناس قراردهند، گفت :احتمال سواستفاده از این اسناد وجود دارد و از این رو لازم است که زائران دقت کافی را داشته باشند.  
وی همچنین نسبت به ورود کالای قاچاق و ممنوعه به کشور نیز هشدار داد و گفت:توصیه ما به زائران این است که  شهد شیرین زیارت نجف اشرف و کربلای معلی را  با ورود کالای قاچاق ممنوعه به کشور تلخ نکنند.

رصد مرزهای چهارگانه با پهپادها و بالگردهای هواناجا
از طرفی سردار حسینعلی مستاجران فرمانده هواناجا نیز از به‌کارگیری امکانات بالگردی و پهپادی برای رصد مرزهای چهارگانه، مدیریت ترافیکی و کنترل ترددها خبر داد و اظهار کرد:هواپیمایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن استفاده از تمام تجهیزات و امکانات بالگردی و پهپادی خود برای برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین،  امکانات هوایی ارتش و سپاه را نیز در راستای این ماموریت بزرگ و معنوی به کار گرفته است.ما در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، خسروی و میرجاوه امکانات بالگردی و پهپادی خود را برای رصد مرزها، مدیریت ترافیکی و کنترل ترددها  به کار گرفته‌ایم. هواناجا علاوه بر ایفای نقش در ماموریتهای اشاره شده، در مواردی، موضوع انتقال بیماران به بیمارستانهای ایلام، خوزستان و کرمانشاه را نیز دنبال می‌کند.
به گفته این مقام انتظامی، تعداد بالگردها به میزان نیاز در مرزهای چهارگانه و میرجاوه بستگی دارد  اما در هر حال تمام بالگردها، پهپادها و هواپیماها در کنار خلبانان و نیروهای این پلیس برای  ماموریت اربعین آماده هستند.




شدت ترافیک در مرز مهران
اما سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت ترافیکی را در محورهای مواصلاتی به مرزهای چهارگانه تشریح کرده و  اظهار کرد:ترافیک در مرز مهران صبح امروز نسبت به روزهای گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است. هم‌اکنون ترافیک در محور ایلام به مهران محدوده‌های تونل راه کربلا، کمربندی مهران، میدان قرآن، مهدی‌آباد، روستای گلان، سه‌راهی ماربره و کنجان‌چم ترافیک سنگین است.ترافیک در طول محور دهلران به مهران پرحجم و در مقاطعی نیمه‌سنگین است.
این مقام انتظامی با اشاره به ترافیک پرحجم در محورهای خرمشهر ــ شلمچه و بستان ــ چزابه، گفت:ترافیک در محورهای کرمانشاه ــ حمیل، حمیل ــ سرابله و اسلام‌آباد غرب ــ قصرشیرین نیز پرحجم و در مقاطعی نیمه‌سنگین است.
رحمانی با بیان اینکه موج برگشت زائران عتبات عالیات نیز از روز گذشته شکل گرفته، خاطرنشان کرد:به‌طور محسوس شاهد بازگشت زائرانی هستیم که به کربلای معلی مشرف شدند و این بار برگشت ادامه دارد لذا توصیه مؤکد می‌کنیم که رانندگان استراحت کافی را در محل های مناسب داشته باشند و بدون خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی کنند.

مسیرهای منتهی به نجف اشرف و کربلا امن است
سرکنسول ایران در بصره نیز با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌ها، متناسب با جمعیت نیست، گفته است:براساس هماهنگی صورت گرفته با مسئولان عراقی، برنامه ریزی خوبی در زمینه بهداشت، تغذیه، اسکان و ... شده است.
به گفته وی مسیرهای منتهی به نجف اشرف و کربلا امن است اما  ظرفیت‌ها متناسب با جمعیت نیست و اتخاذ برنامه‌ریزی مناسب در زمینه بهداشت، تغذیه و اسکان زائران در عراق صورت می گیرد.
سرکنسول ایران در بصره با اشاره به اینکه در سال گذشته در چنین روزی حدود 30 هزار زائر از مرز خروج کردند، گفت:از روز گذشته تاکنون بیش از 220 هزار نفر از مرز شلمچه عبور کردند که این نشان از عشق و علاقه مردم به امام حسین(ع)است.
سرکنسول ایران در بصره گفت:هرچه به اربعین نزدیک‌تر می شویم ازدحام جمعیت نیز افزایش می یابد که می طلبد مسئولان استان خوزستان در خصوص اعزام خودرو به آن سوی مرز تلاش بیشتری کنند تا زوار به حول قوه الهی و با آرامش و بدون دغدغه عازم کربلا شوند.

لزوم انتقال برخی خدمات به داخل عراق
به هر حال اقدامات بر اساس صنوات گذشته در حال انجام است و شاید با کمی افزایش پیش بینی شده باشد اما با توجه به افزایش شمار زائران و عدم وجود زیرساخت های کافی در عراق لازم است رایزنی های فشرده برای انتقال امکانات و بویژه اتوبوس به عراق از طرف مسئولان کشور صورت پذیرد تا سفر زیارتی برای زائران کمترین مشکلات را داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۹۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام بیش ۸۳ هزار زائر در حج تمتع سال ۱۴۰۳

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب تشکیل شد، سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حج و زیارت برای کاهش عوامل و افزایش سرانه زائر افزود: تاکنون بیش از ۸۲۷۰۰ زائر حج ۱۴۰۳ ثبت نام کردند و انتظار می رود ظرفیت باقیمانده تا پایان این هفته تکمیل شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای صدور روادید زائران آغاز شده است، ابراز امیدواری کرد که روند اخذ ویزای زائران دربازه زمانی مورد نظر تکمیل شود.

در این نشست، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از همه دست اندرکاران سفرهای عمره و حج برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی تقدیر و تصریح کرد که خادمان موظفند به خواسته های زائران توجه نموده و برای مواردی که امکان اجرا دارد راهکار مناسب ارائه دهند.

در ادامه این جلسه سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از روند معاینات زائران حج پیش رو و حمید رضا محمدی معاون عتبات سازمان حج در مورد برنامه های این حوزه برای اعزام های امسال و نحوه بررسی و رسیدگی به مشکلات شرکت های ارائه دهنده خدمات به زائران عتبات عالیات در دو سال گذشته گزارش دادند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار داشت: استطاعت ۸۲۱۶۴ زائر تاکنون تأیید شده و ۱۵۰۰ نفر هم به کمیسیون های پزشکی ارجاع و تنها ۱۴۳ نفر رد شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همراه داشتن کدام داروها در عربستان ممنوع است؟
  • اعزام سه هزار و ۷۰۰ زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج ۱۴۰۳
  • اعزام زائران حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت
  • بیش از ۸۳ هزار زائر به حج ۱۴۰۳ اعزام می‌شوند
  • صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است
  • اعزام ۲۶۰ زائر از استان اصفهان به سرزمین وحی
  • اعزام بیش ۸۳ هزار زائر در حج تمتع سال ۱۴۰۳
  • اعزام ۳ هزار زائر یزدی به حج تمتع
  • ۲۵۵ زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند
  • اعزام بیش از ۹ هزار زائر از خراسان‌رضوی به سرزمین وحی