Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاح قانون انتخابات یکی از مباحث مسکوت مانده و بلاتکلیف است. طرحی که شفافیت هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی، برگزاری انتخابات الکترونیک و تدوین مجازات‌های متناسب با جرایم انتخاباتی از جمله موارد مورد بحث آن بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با توجه به شاخصه مردم سالاری دینی این نظام از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ برهمین مبنا رفع نواقص قانونی و تکمیل شاخصه های مربوط به آن حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۹۵ سیاست های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و این موضوع بر لزوم اصلاح قانون انتخابات افزود، با این حال همواره شاهد سهل انگاری و کوتاهی نسبت به تدوین لایحه اصلاح قانون انتخابات و تصویب آن هستیم.

شفافیت هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی، برگزاری انتخابات الکترونیک و تدوین مجازات‌های متناسب با جرایم انتخاباتی از جمله نقاط مشترک طرح مجلس و لایحه دولت است.

انتقاد دبیر شورای نگهبان از مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان با انتقاد از مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح خلاء‌های قانون قبلی انتخابات تا حدود زیادی برطرف شده بود و پیشنهادات خوبی درباره شفافیت مالی نامزدها، جرائم انتخاباتی و... در آن وجود دارد که امیدواریم مجلس محترم با جدیت این طرح را به سرانجام برساند.

وی تصریح کرد: در صورت اصلاح قانون انتخابات، کار مجریان و ناظران برای انتخابات آینده دقیق‌تر خواهد بود.

نامعلوم بودن برگزاری انتخابات آینده مجلس با قانون جدید یا قدیم

احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مرصادنیوز گفت: در حال حاضر مشخص نیست که دوره جدید انتخابات مجلس با قانون اصلاح شده انتخابات برگزار شود یا خیر.

وی گفت: لایحه اصلاح قانون انتخابات یکبار در صحن مجلس مطرح شد و دوباره به کمیسیون شوراها بازگشت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قرار است اصلاحاتی بر روی این لایحه انجام شود.

صفری گفت: در این لایحه مواردی از جمله ضرورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد مورد تائید قرار نگرفت.

وی افزود: در حال حاضر مشخص نیست که دوره جدید انتخابات مجلس با این قانون برگزار شود یا خیر و این به کمیسیون مربوطه بستگی دارد.

انتخابات آینده مجلس با قانون قبلی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: انتخابات آینده مجلس با قانون قبلی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر طرح اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون شوراها قرار دارد و به سرانجام هم نخواهد رسید.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بیان کرد: این طرح در دوره فعلی مجلس به نتیجه نرسید و مسئولان درصدد رساندن آن به دور بعدی هستند.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: دست اندرکاران امر با ارائه نظرهای کارشناسی شده درصدد تامین نظر شورای نگهبان برای دوره بعدی مجلس شورای اسلامی هستند.

وی افزود: دوره بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی هم بر اساس قانون نظام قدیم برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی کیا با اشاره به ارائه لایحه ای در این باره از سوی دولت، درباره علت تاخیر در بررسی این لایحه گفت: طرح های دیگر نیز در اولویت رسیدگی قرار دارد و تاخیر دولت در ارائه لایحه سبب کاهش انگیزه ها برای بررسی موضوع شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود دوره بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون جدید برگزار شود باید پیش از استعفای کاندیداها شرایط ابلاغ می شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۹۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج

ولی پوری در نشست کمیسیون دانشجویی استان البرز با محوریت هم اندیشی جهت برنامه ریزی لازم و اقدامات مرتبط با مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این پویش های انتخاباتی و کرسی های آزاد اندیشی باید در دانشگاه های استان عملیاتی شود .

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت حداکثری و حضور اقشار مختلف در صحنه انتخابات، نقش دانشگاهیان را ویژه دانست و افزود: اقدامات اثرگذار مرحله اول باید در مرحله دوم انتخابات نیز باید استمرار داشته باشد.

رییس ستاد انتخابات استان البرز یادآورشد: جهاد تبیین امری مهم در جهت ترغیب مردم برای حضور در انتخابات بوده و دانشجویان و اساتید دانشگاهی نقش مهمی در انجام فریضه جهاد تبیین و بیان دستاوردهای نظام مقدس اسلامی دارند.

در نشست کمیسیون دانشجویی استان البرز اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خویش پرداخته و مسائل و مشکلات دانشگاه های استان نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

استان البرز با ۲ حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد، فردیس و حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، طالقان، نظرآباد و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی دارای سه کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

با اعلام نتایج دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفندماه سال گذشته تکلیف حوزه انتخابیه ساوجبلاغ ،طالقان ،نظرآباد و چهار باغ که دارای یک کرسی در مجلس شورای اسلامی است با انتخابات  علی حدادی مشخص شد.

اما حوزه انتخابیه کرج ،اشتهارد و فردیس که دارای ۲ کرسی در بهارستان است علیرضا عباسی منتخب نخست مردم این حوزه انتخابیه شد و کرسی دیگر با رقابت نزدیک ۲ نامزد انتخاباتی علی شیرین زاد و مصطفی سعیدی سیرایی در دور دوم تعیین تکلیف می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک
  • استقرار ۱۴۱۹ دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی
  • لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به نفع جهش تولید است
  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • جزئیات کامل زمان‌بندی برگرازی مرحله دوم انتخابات مجلس