Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@06:01:35 GMT

فقه باید انسان معاصر را مخاطب خود قرار دهد

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۰۷۰۶

فقه باید انسان معاصر را مخاطب خود قرار دهد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو تحول عمده "موضوعی" و "مناسباتی" فراروی فقه گفت: لازم است فقه به توانایی های روشی و محتوایی جهت تعامل با تحولات موضوعی و مناسباتی مجهز گردد تا بتواند انسان معاصر را مخاطب خود قرار بدهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، آیت الله احمد مبلغی، عنوان کرد: پیدایی دو تحول موضوعی و مناسباتی در جامعه، به ظهور انسان معاصر با نیازها، ادبیات، سطح توقع و امکانات جدید انجامیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به دو چالش عمده در برابر فقه، بیان کرد: شرایط جدید فراروی فقه که از آن به چالش تعبیر می‌کنیم عبارت از دو تحول عمده است که رخ داده است و آن، تحول موضوعی و تحول مناسباتی است.

مبلغی در توضیح تحول موضوعی گفت: امروزه موضوعات در جامعه انسانی دچار تحول اساسی شده اند که عبارت است از "چند لایه‌ای شدن موضوعات"، "در هم تنیده شدن موضوعات"، "فرامرزی شدن موضوعات" و "آینده‌ای شدن بخشی از هویت موضوعی موضوعات".

وی افزود: در اثر این تحولات چندگانه، موضوعات اولا به شدت تکثیر شده اند، ثانیا تکثیر آنها  جنبه تصاعدی به خود گرفته است و ثالثاً  موضوعات به غایت پیچیده شده‌اند، رابعاً قدرت فرصت بخشی و یا تهدیدکنندگی آنها به صورت جدی بالا رفته است.

آیت الله مبلغی در توضیح تحول مناسباتی گفت: مناسبات جامعه پابه‌پای تحول در موضوعات  گاه به صورت متاثر از آن ها و گاه به صورت موثر بر آنها تحول پذیر شده است.

  وی گفت: ضرورتی که امروزه فرا روی فقه قرار گرفته است، توجه به قانون، رفتن به سمت قانون و توسعه آن متناسب با اقتضائات قانون است.

مبلغی یادآورشد: نگاه رهبر معظم انقلاب  مبنی بر فرایندی دیدن قانون از یک سو، جذب و جلب مشارکت حداکثری در این فرآیند از طرف دیگر و همچنین تمرکز بر تهیه و تنظیم و تصویب قوانین بر اساس فقه، راهبردی عمیق را فراروی حوزه و نظام ارائه می کند که لازم است حوزه علمیه در این زمینه سریعاً جایگاه و نقش خود را تعریف و بازسازی کند.

وی با اشاره به ضرورت تبیین مقصود از عنوان "چالش‌های فراروی فقه"، گفت: چالش عبارت از فراروی قرارگرفتن شرایطی جدید برای یک شیء است؛ بگونه ای که بقاء یا کارکرد آن شیء در قبال آن شرایط، به بازتعریف و بازسازی فعالیت و روش آن شیء وابسته و منوط می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین چالش در ذات خود نه فرصت محض است و نه تهدید محض؛ بلکه وضعیتی است که دو موقعیت فرصت و تهدید را فرا روی آن شیء قرار می دهد.

آیت الله مبلغی گفت:  به این معنا پیدایی و طرح چالش های فراروی فقه، در صورتی  فرصت است که ما به سمت  تخصصی سازی، توسعه بخشی و بازسازی روش فقه  به پیش برویم.

وی گفت: ابعاد این فرصت تا آنجا پیش می رود که فقه می تواند از امکانات نهفته در شرایط جدید استفاده کند و حضور و پویایی  خود گسترش دهد.

آیت الله مبلغی افزود: البته باید بدانیم به موازات این فرصت، از سویی این شرایط، تهدید نیز  وجود دارد و آن، به انزوا و انفعال کشیده شدن فقه است.

وی اظهار کرد: وقوع این تهدید در صورت عدم توسعه دقیق فقه، عدم بازسازی روش فقه و عدم ایجاد مدیریت علم در قبال امکانات و نیروی انسانی در حوزه های علمیه نسبت به فقه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: البته ضرورت برقراری مدیریت علم در قبال امکانات و جغرافیای فقه را نباید به دخالت در فرایند مطالعه و تحقیق فقها تفسیر کنیم یا بازگشت دهیم؛ بلکه این مدیریت با توجه به ابعاد تهدید فراروی فقه و در جهت فراهم آوری بستر به منظور مواجهه با این تهدید باید شکل بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۰۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز سعدی در پیامی تصویری گفت: امروز جهان معاصر بیش از همیشه به سعدی و اندیشه‌های حکمی عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت فرارسیدن اول اردیبهشت و روز سعدی، پیامی تصویری منتشر کرد و در آن گفت: امروز جهان معاصر بیش از همیشه به سعدی و اندیشه‌های حکمی عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مشروح متن این پیام در ادامه می‌آید؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت، هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیات است و چون برآید مفرح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت موجود و بر هر نعمتی شکری واجب،
از دست و زبان که برآید
کز عهده شکرش به درآید

بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدای آورد / ورنه سزاوار خداوندی‌اش کس نتواند که به جای آورد

اول اردیبهشت ماه به نام سعدی بزرگ نامگذاری شده است؛ من از روزی که در سال‌های آموزش دبیرستان «دیباچه گلستان» را خواندم و با اشتیاق در سریع‌ترین زمان حفظ کردم، خیلی دوست داشتم اول اردیبهشت ماه شیراز را درک کنم.

اول اردیبهشت ماه جلالی بلبل گوینده بر منابر قضبان

در این ماه اردوی بهشت در شیراز زیبا برپاست و هر گوینده، شنونده و بیننده‌ای را مسحور زیبایی خودش می‌کند.

اشتیاق دیگری که داشتم باز هم بیت دیگری در این دیباچه بود که در واقع از سن و سال و سویدای جان، وضعیت امروز شخص خودم را روایت می‌کند:

ای که پنجاه رفت و در خوابی مگر این پنج روز دریابی / عمر برف است و آفتاب تموز اندکی ماند و خواجه غرّه هنوز

روزها می‌گذرد و ما هم در همان سنی قرار گرفتیم که سعدی بزرگ در پنجاه سالگی شروع به تصنیف گلستان کرده است و امیدوارم انشاالله امسال که سال بسیار خوبی را شروع کردیم؛ جهان اسلام، مردم عزیز ایران، مستضعفان و آزادگان جهان بتوانند با استفاده از توصیه‌های بزرگانی مثل سعدی که صدها سال قبل ایراد کردند ولی همچنان امروز هم نیاز جامعه بشری است جامه عمل بپوشانند.

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

جهان معاصر بیش از همیشه به سعدی و اندیشه‌های حکمی، عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد و امروز جهان در برابر خودش ظلم وحشیانه‌ای را می بیند که ستمگران صهیونسیت هر روز، هر ساعت و هر دقیقه مرتکب آن می‌شوند؛ زنان و کودکان بی‌گناه را می‌کشند و بر این کشته‌ها آواز شادی سر می‌زنند، امیدوار هستیم انشاالله به زودی شاهد از بین رفتن این ظلم و ستم باشیم.

فرزندان ملت ایران باید با استفاده از الگوهای بزرگی از عرفا و حکمای خودشان مثل «شیخ اجل» این اندیشه‌های والا را جهانی کنند، جهان را به زیستن در این زیست بوم عادت دهند و انشاالله روزهای بسیار خوبی را برای انسان‌ها و جامعه انسانی رقم بزنند.

بسیار دوست داشتم در چنین روز فرخنده‌ای که آغاز تصنیف گلستان و به نام سعدی عزیز نام گذاری شده است در بین مردم خونگرم، مهماندوست و اهل فرهنگ و هنر شیراز باشم.

به واسطه این صوت و تصویر محضر اهالی فضل و هنر شیراز ارادت خودم را به سعدی و اهالی شیراز نشان می‌دهم و امیدوار هستم در یک فرصت کوتاه در کمترین زمان بتوانم در این ماه و شهر زیبا حضور بهم برسانیم، انشاالله.

الحمدالله طرح‌های بسیار خوبی را در شیراز چه به لحاظ مجتمع‌های فرهنگی هنری و چه به لحاظ کتابخانه‌ها شروع کردیم؛ مجموعه‌های فرهنگی بسیار خوبی که به زودی بخش مهمی از آنها را تقدیم مردم عزیز شیراز خواهیم کرد.

گام‌های خوبی را با همکاری دوستان خوبم در مدیریت استان؛ استاندار محترم و همکارانم در حوزه‌های فرهنگی برداشتیم و بحمدالله در حال تکمیل و نوسازی زیرساخت‌های فرهنگی هنری شیراز و استان فارس هستیم که انشالله به زودی برای افتتاح بخشی از آنها بتوانیم محضر شما را درک کنیم.

انشاالله شیراز و شیرازی‌ها و ایران و ایرانی‌ها در پناه الطاف خداوند متعال باشند.

والسلام و علیم و رحمت الله»

دیگر خبرها

  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است
  • ماجرای استقلال و کاپیتان، داستان تهدید و فرصت/ خالدآبادی کمتر از رفیعی نیست
  • فرصت سوزی ممنوع! /نوآوری و خلاقیت، کلید فتح بازار‌های جهانی است
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
  • عدالت و انسجام اجتماعی؛ مهمترین موضوعات محوری در قرآن
  • نظرات و مطالبات مردم از اقتصاد را در «هشت صبح» بشنوید
  • جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم
  • جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد
  • نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم