Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نوشته روز شنبه روزنامه "الاخبار"، از سرگیری تکاپوی عمران خان در خط تهران و ریاض هرچند بیانگر احتمال موفقیت در میانجیگری بین دو طرف است، اما با این وجود هنوز هیچ چیز مشخص نیست. آیا هدف عربستان حل گسترده مسایل است یا آرام کردن اوضاع برای در امان مانده از حملات مجدد و یا اینکه تکاپوی سعودی‌ها در قبال میانجیگری عمران خان ناشی از "چراغ سبز" آمریکا برای آشتی با ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه افزود: به هر حال عمران خان نخست وزیر پاکستان در حالی به تهران می‌رود که میانجیگری بین عربستان و ایران در صدر جدول سفر او قرار دارد و این بار حامل نشانه‌های مهمی مبنی بر احتمال نفوذ در دیوار بحران منطقه‌ای است، زیرا این سفر پس از دیدار عمران خان با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی و در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی "آرامکو" و نیز سفر "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران به نیویورک انجام می‌گیرد.
سفر عمران خان به ایران و سپس به عربستان آنطور که رسانه‌های پاکستانی اعلام کرده اند، به معنی پافشاری بر پیشرفت در این مسیر است.
هر چند عمران خان پیشتر اعلام کرده بود، "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا نیز درخواست میانجیگری او با تهران را مطرح کرده بود، اما فرصت موفقیت میانجیگری نخست وزیر پاکستان اکنون فقط در کاهش تنش منطقه‌ای و جنگ یمن و نیز روابط عربستان و ایران محدود می‌شود.
الاخبار نوشت: عمران خان ویژگی‌هایی دارد که به وی امکان وساطت را می‌دهد. میانجیگری او در مقایسه با اقدامات مقامات عراقی آسان‌تر انجام می‌شود، زیرا اسلام آباد روابط بسیار خوبی با ایران و عربستان دارد و علاوه بر این تهران و ریاض می‌توانند در قبال پاکستان موضع یکسانی داشته باشند.
در هر حال یکی از شروط موفقیت میانجیگری پاکستان این است که پیام ریاض مبنی بر تمایل به آرام کردن جزئی اوضاع کنونی نباشد. بر این اساس به نظرمی رسد موفقیت دیپلماتیک بیش از اینکه به ماهیت میانجی‌ها مرتبط باشد، در گروی تصمیم طرف‌های مرتبط است و باید در نظر داشت که مساله اصلی تهران این است: گفتگو راه حل نهایی است، حتی اگر مجبور شود از ابزار‌های دیگر استفاده کند.
با این حال ایرانی‌ها نمی‌پذیرند به عنوان سخنگوی متحدان در صنعا ظاهر شوند و با این کار به ریاض پیروزی رایگانی را ببخشند که در جنگ نتوانست آن را محقق سازد. از سوی دیگر تهران موفقیت هرگونه گفتگو را به توقف جنگ در یمن مشروط کرده است.
روزنامه لبنانی اضافه کرد که در ریاض وضعیت اندکی متفاوت است، زیرا نگاه‌ها در قبال یمن همچنان مبهم است، با این حال برخی نشانه‌ها حاکی از امکان انعطاف عربستان است از جمله سخنان اخیر بن سلمان مبنی بر اینکه راه حل سیاسی را بر راه حل نظامی ترجیح می‌دهد که این یعنی تکرار مواضع آمریکا.
این انعطاف سعودی در حالی است که ریاض متوجه شد، امید بستن به حمله آمریکا علیه ایران به نتیجه نمی‌رسد و فشار‌های واشنگتن بر تهران از تحریم‌های اقتصادی به سمت حمله نظامی پیش نخواهد رفت.
علاوه بر این ریاض پس از شدت عملیات یمن علیه مواضع خود متوجه شد، متشنج کردن شرایط منطقه به میزان زیادی به ضررش تمام می‌شود.
الاخبار افزود که با این توضیحات احتمال دارد میانجی پاکستانی در ساعت‌های آینده از هر یک از طرفین ایرانی و سعودی صحبت‌های مثبتی بشنود، اما موفقیت عمران خان در گروی چراغ سبز آمریکا به ریاض در قبال آشتی با ایران است؛ موضوعی که هنوز روشن نشده است.
 در هر حال آنچه در موفقیت میانجیگری عمران خان بسیار مهم است اینکه عربستان فقط به دنبال آرامش جزئی برای در امان ماندن از حملات هرچه بیشتر یمنی‌ها نباشد و این چیزی است که تهران نخواهد پذیرفت.
در نهایت دو موضوع پیش بینی‌ها را در خصوص نتیجه سفر عمران خان سخت می‌کند اول: اعزام نیرو‌های بیشتر آمریکایی به عربستان و دوم حادثه حمله دیروز به نفت کش ایران در دریای سرخ.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بحران منطقه ای رسانه های پاکستانی رئیس جمهور آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۱۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از رصد اخبار مسئولیت العتیبی پس از اتمام اقدامات لازم تا دو هفته آینده آغاز خواهد شد.

گفت‌وگوها درباره ازسرگیری پروازها میان عربستان و ایران همچنان ادامه دارد و شهروندان عربستانی پیش از سفر به ایران، نیاز به اخذ تایید رسمی از طریق پایگاه خدمات وزارت کشور دارند.

ولید الخریجی، معاون وزیر خاجه عربستان به زودی به تهران می‌آید.

طی هفته آتی، هیئتی از سازمان توسعه صادرات عربستان برای مشارکت در «اکسپو تهران» به ایران سفر خواهد کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898652

دیگر خبرها

  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟
  • سنگ تمام سران العین برای شکست دادن الهلال در ریاض
  • ایران آماده بارش‌های فراگیر بهاری | صدور هشدار هواشناسی برای بارش‌های اردیبهشتی | تهران چه روزهایی بارانی است؟