Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:12:08 GMT

چالش های دولت افغانستان با توئیت های ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۱۴۲۸

چالش های دولت افغانستان با توئیت های ترامپ

دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا دیروز در توئیتی نوشت که تمایلی برای ادامه حضور در خارج از کشور را ندارد و می خواهد سربازان آنها از کشورهای دیگر از جمله افغانستان به خانه های خود بازگردند.

ترامپ که در گردهمایی انتخاباتی در ایالت «مینیسوتا» آمریکا سخنرانی می کرد بطور مشخص به تلفات نظامیان کشور خود اشاره کرد که در نتیجه «حملات خودی» کشته شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد: افرادی را که ما آموزش می دهیم سلاح های خود را از سوی سربازان ما نشانه می گیرند و از عقب شلیک کرده و ما را می کشند که موارد زیادی در افغانستان داشته ایم.

وی این شلیک ها را وحشتناک دانست و گفت: یکی از دشوارترین کار وی امضای نامه های است که به خانواده های سربازان کشته شده برای اطلاع آنها نوشته می شود، است.

رئیس جمهوری آمریکا در این سخنان خود یک بار دیگر تأکید کرد که کار خود را در افغانستان انجام داده و دیگر نمی خواهد سربازان آنها تبدیل به پلیس شوند.

چنین توئیت ها و سخنرانی ها توسط رئیس جمهوری آمریکا تازگی ندارد، به گفته کارشناسان اولین و آخرین سخنرانی و توئیت از این دست نیز نخواهد بود.

وی در اواسط شهریور ماه گذشته نیز پس چند دور مذاکرات طولانی با طالبان در حال که به توافق رسیده بودند و قرار بود آخرین قلم ها به عنوان امضا بر سند توافق صلح کشیده شود، با یک توئیت همه چیز را نابود کرد و با این مذاکرات نقطه پایان گذاشت تا از سرخط آغاز کند.

ترامپ پس از لغو مذاکرات با طالبان دستور تشدید حملات را صادر کرد و به دنبال آن گفت: حملات آمریکا علیه طالبان به اندازه ای زیاد است که در گذشته سابقه نداشته و طی یک هفته بیش از یکهزار جنگجوی طالبان را کشته اند.

پیش از آن نیز در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در وسط گفت وگوی طالبان و هیأت آمریکایی در قطر اظهار داشت که اگر با طالبان برای صلح به توافقی هم برسند، با وجود آن هشت هزار نظامی خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

این سخنان وی باعث طولانی شدن نهمین دور گفت وگوی صلح طالبان و آمریکا در قطر شد و طالبان اعلام کرد: در صورتی که یک نظامی آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشد، توافق صلح معنی نخواهد داشت.

«اکبرآغا» یکی از فرماندهان سابق طالبان در واکنش به این گفته های ترامپ گفته بود:گروه طالبان با چنین اظهارات آمریکا بر این کشور بی اعتماد شده است.

طالبان از تازه ترین اظهارات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان استقبال کرده است.

«سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیتی نوشته است که حرف‌های ترامپ می ‌رساند که مردم آمریکا نیز خواهان خروج سربازان خود از افغانستان هستند.

«احمد سعیدی» استاد دانشگاه در کابل باور دارد که چنین اظهاراتی تصمیم گیری راهبردی افغانستان را با مشکل مواجه می سازد اما آنچه که تاکنون تجربه شده، ترامپ تصمیم ها پوپولیستی، و فصلی اتخاذ می کند.

وی گفت: سخنان وی انتخاباتی و غیر قابل باور است و همه از چگونگی تصمیم های وی آگاهی داشته و به آن اعتماد نمی کند.

سعیدی گفت: دولت و مردم افغانستان پس از این باید منتظر تصمیم کانگرس آمریکا باشد.

«عبدالطیف نظری» استاد روابط بین الملل در دانشگاه های افغانستان و معاون «احمد ولی مسعود» یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هم در این رابطه گفت: ترامپ شخص غیر قابل پیش بینی است و این گونه تصمیم و سخنان وی اثر منفی بر وضعیت افغانستان خواهد داشت.

نظری گفت: نباید فراموش کرد که رئیس جمهوری آمریکا سخنان اخیر خود را در گردهمایی انتخاباتی گفته است و با تعهداتی که در انتخاباتی دور گذشته ریاست جمهوری برای مردم آن کشور در رابطه به جنگ افغانستان داده بود، تاکنون عملی نکرده است.

این استاد دانشگاه افزود: رئیس جمهوری آمریکا ناگزیر است گفت و گو با طالبان را از بگیرد تا برای جنگ افغانستان نقطه پایان پیدا کند و این کار را برای انتخابات پیش روی انجام خواهد داد.

«جاستین آماش» سناتور ایالت میشیگان آمریکا هم در رابطه به سخنان اخیر ترامپ گفته است که به رغم عصبانیت رئیس جمهور ترامپ مبنی بر پایان دادن به جنگ بی پایان، او به هیچ‌ مسئله ای پایان نمی دهد.  

منابع غربی به نقل از آماش نوشته است که سربازان ما به خانه نمی آیند و تعداد کمی از آنها نقل مکان کرد تا ترکیه بتواند جنگ را تشدید کند.

وی افزوده است: رئیس جمهور ترامپ نقش ما را در عربستان و یمن گسترش داده و ما را در افغانستان و عراق نگه داشته است.

دولت افغانستان که با آمریکا پیمان راهبردی امضا کرده، تأمین هزینه نظامیان این کشور برعهده آنهاست و از طرفی صلح و جنگ با طالبان را باید با آمریکایی ها هماهنگ کنند، با سخنان و توئیت های ترامپ با مشکل و سردرگمی مواجه می شود.

همین توئیت ها و سخنان ناپایدار رئیس جمهوری آمریکا باعث شده است که تمام کارشناسان و سیاست مداران وی را بعنوان شخصیت غیر قابل پیش بینی که می تواند در دقیقه ۹۰ همه چیز را دیگر گون کند، می شناسند و به سخنان وی اعتماد ندارند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا دولت افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۱۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ هم با «دونالد ترامپ» رقابت کرد و شکست خورد، گفت ترامپ «مستبد جاه‌طلبی است که می‌خواهد دشمنان سیاسی خود را به قتل برساند.»

به گزارش مشرق، «هیلاری کلینتون» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده در گفت‌وگو با «مارک الیاس» فعال دموکرات تاکید کرد که رای‌دهندگان آمریکایی این مسئله را دست‌کم می‌گیرند که ترامپ تا چه اندازه می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور «خطرناک» باشد.

طبق گزارش راشا تودی، کلینتون که در سال ۲۰۱۶ در برابر ترامپ با شکست مواجه شد، در ادامه این گفت‌وگو که در قالب پادکست منتشر شده است، ادعا کرد: «ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) هم کاری را می‌کند که ترامپ مایل به انجام آن است؛ کشتن مخالفان، زندانی کردن مخالفان، فرستادن روزنامه‌نگاران و دیگر افراد به تبعید و حکمرانی بدون هیچ توازنی. اینها مواردی هستند که واقعا ترامپ می‌خواهد.»

البته این عادت قدیمی هیلاری کلینتون است تا «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را به روسیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور وصل کند. او در کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ ادعای «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» را مطرح کرد.

کلینتون ضمن اشاره به روابطی که ترامپ سعی دارد با سیاستمدارانی نظیر پوتین، «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین برقرار کند، گفت: «ما باید بسیار مراقب نگاه ترامپ نسبت به جهان باشیم زیرا او تنها رهبران قدرتمند و مستبد را می‌بیند. او پوتین را می‌بیند. او شی را می‌بیند. او کیم جونگ اون را در کره‌شمالی می‌بیند. اینها افرادی هستند که ترامپ از آنها الگوبرداری می‌کند. مطمئنا نمی‌خواهیم مجددا در این مسیر قرار بگیریم.

این وزیر امور خارجه اسبق آمریکا خاطر نشان کرد: «اگر ترامپ مجددا رئیس جمهور شود، یک دیکتاتور خواهیم داشت. من این مسئله را به آرامی نمی‌گویم. بروید و پروژه ۲۰۲۵ را مطالعه کنید. آنها می‌خواهند همه را اخراج کنند. درک این مسئله مهم است که پس از بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه چیزی در دنیای ما رخ خواهد داد؛ او می‌خواهد از ناتو خارج شود، او به مسائل اروپا اهمیتی نمی‌دهد، او می‌خواهد اوکراین شکست بخورد و هم‌چنین نمی‌خواهد دشمنان ما شکست بخورند. این چشم‌انداز ترسناکی است.»

هیلاری کلینتون در پایان ضمن ابراز خوش‌بینی خود نسبت به نتایج انتخابات آمریکا در ماه نوامبر مدعی شد که ترامپ قادر نخواهد بود «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات پنجم نوامبر ۲۰۲۴ را شکست دهد زیرا «دموکرات‌ها انتخابات را در ایالت‌های کلیدی نظیر میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و آریزونا خواهند برد.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • تحولات منطقه‌ای محور رایزنی کاظمی قمی و امیرخان متقی
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • ادامه پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز آسمان افغانستان
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد